Moottoriajoneuvomaailman tyhmien kysymysten kerho

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pacem
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kuljettajan oventiiviste on aika paskassa kunnossa ja se menee vaihtoon. Onko nuo ihan joka automalliin oma tiiviste vai onko tiiviste samaa joka autossa jota sitte ostetaan tietty pätkä ja sommitellaan paikalleen? Entäs onko noissa tiivisteissä eroja? en nyt ihan paskinta laatua haluaisi ettei melut tule kaikki sisään sitä kautta.

Nyt kaivattais sitä apua. Eli jos haluan vaihtaa kuskinpuoleiseen oveen tiivisteen niin onko se vaan mitattava montako metriä tarvii ja hakea tarvikeliikkeestä vai onko ne mallikohtaisina merkkiliikkeestä vai kuinka?
 
Nyt kaivattais sitä apua. Eli jos haluan vaihtaa kuskinpuoleiseen oveen tiivisteen niin onko se vaan mitattava montako metriä tarvii ja hakea tarvikeliikkeestä vai onko ne mallikohtaisina merkkiliikkeestä vai kuinka?

Tampereelta ainakin saa sellaisesta liikkeestä, kuin Korja-Kumi kaiken mallisia kumitiivisteitä metri tavarana.
 
Nyt pistää vituttaa ton auton ikkunoiden huuruntuminen. Eli sisäikkunat täysin huurteessa jos on vähänkin kostea/sateinen keli. Mikä avuksi? Ei johdu tuuletinasetuksista, kaikkea olen kokeillut. Tänään pesin ikkunat, ja oli äsken melkeen pahemmin huurussa ku koskaan.

Nimim. EnNäeSivuille
 
Nyt pistää vituttaa ton auton ikkunoiden huuruntuminen. Eli sisäikkunat täysin huurteessa jos on vähänkin kostea/sateinen keli. Mikä avuksi? Ei johdu tuuletinasetuksista, kaikkea olen kokeillut. Tänään pesin ikkunat, ja oli äsken melkeen pahemmin huurussa ku koskaan.

Nimim. EnNäeSivuille

vähän ikkunaa auki ja sit puhallin puhaltaa ikkunoille.
 
Nyt pistää vituttaa ton auton ikkunoiden huuruntuminen. Eli sisäikkunat täysin huurteessa jos on vähänkin kostea/sateinen keli. Mikä avuksi? Ei johdu tuuletinasetuksista, kaikkea olen kokeillut. Tänään pesin ikkunat, ja oli äsken melkeen pahemmin huurussa ku koskaan.

Nimim. EnNäeSivuille

Vettä auton sisällä, matoilla, verhouksissa kenties jne. Paljon löytyy autoja jotka kastelee sisätilat, se puolestaan johtaa suoraan sisätilojen huurtumiseen.

Auton merkin tietäminen auttaisi paljon, kumminkaan harvoin on niin että olet ominaisuuden kanssa yksin..
 
Joo monasti tiiviste vuotaa, tai sitten veden ulostuloletkut(vai mitkä virallisesti onkaan) täynnä kaiken maailman paskaa ja sen sijaan että kusisi alleen, jääkin muhimaan sisuksiin.

Sieltä tulipellin/väliseinän välistä monesti löytyy, tuulilasin edessä olevien ritilöiden alla.
 
Vettä auton sisällä, matoilla, verhouksissa kenties jne. Paljon löytyy autoja jotka kastelee sisätilat, se puolestaan johtaa suoraan sisätilojen huurtumiseen.

Auton merkin tietäminen auttaisi paljon, kumminkaan harvoin on niin että olet ominaisuuden kanssa yksin..
Tämmönen auto kyseessä. Chrysler Daytona Shelby -92 (kuvassa oleva ei ole omani.)
athumb_uc_2984_600_CHRYSLER_Daytona_Shelby_25_Turbo_Coup%C3%A9.jpg

Tosiaan matot voisin pestä ja antaa kuivua...ollu jo jonki aikaa vähän likaset ja kosteat, varsinki kuljettajan ja pelkääjänpaikan matot. Tuskin kuitenkan johtuu kokonaan siitä. Tiivisteet eivät ole missään täydellisessä kunnossa, sen myönnän. Joistain kohtii vähä irtoilemas.
 
Mulla ois autossa 5w-40 öljyt sisällä ja aika minimin pintaan tikku näyttää. Tossa ois 5w-30 öljyä valmiina, niin onko haittaa jos lisää tuosta pullosta. Vai käynkö suosiolla ostamassa tuota 5w-40 öljyä?

Sama homma sitten jäähdytysnesteiden kanssa. Nekin minimin pintaan. Ohjekirjassa vaan sanottiin että käytä renaultin suosittelemaa nestettä, mutta ei voitu kertoa mitä se suosittelee. Kuulin et noita ois punasta ja sinistä ja niitä ei sais sekottoittaa keskenään. Punertavalta se oma neste näytti, nii pitääkö mun sitten jotain punasta sinne lisäillä vai onko sillä oikeesti väliä? Ja pitääkö tossa nyt ottaa jotain muuta huomioon?
 
Mulla ois autossa 5w-40 öljyt sisällä ja aika minimin pintaan tikku näyttää. Tossa ois 5w-30 öljyä valmiina, niin onko haittaa jos lisää tuosta pullosta. Vai käynkö suosiolla ostamassa tuota 5w-40 öljyä?

Sama homma sitten jäähdytysnesteiden kanssa. Nekin minimin pintaan. Ohjekirjassa vaan sanottiin että käytä renaultin suosittelemaa nestettä, mutta ei voitu kertoa mitä se suosittelee. Kuulin et noita ois punasta ja sinistä ja niitä ei sais sekottoittaa keskenään. Punertavalta se oma neste näytti, nii pitääkö mun sitten jotain punasta sinne lisäillä vai onko sillä oikeesti väliä? Ja pitääkö tossa nyt ottaa jotain muuta huomioon?
öljyt voi sekoittaa jos molemmat synteettisiä
punainen jäähdytin neste on tarkoitettu alumiini lohkoille/kansille eli sisältää alumiinia suojaavia aineita enemmän kuin vihreä, mitä se on ollut tähän asti eikä sinistä.

edit jäähdytinneste ei maksa montaa euroa joten aika turha ruveta säästämään kyseisessä asiassa.
osta vaikka tuoppi vähemmän baarissa ens kerralla. eipä litra öljyäkään kyllä paljoa maksa.
 
öljyt voi sekoittaa jos molemmat synteettisiä

Mitä tapahtuu jos sekoittaa mineraaliöljyä ja synteettistä? Tohon autoon kun on öljyt vaihdettu huollon yhteydessä ja kuitissa lukee vain "moottoriöljy castrol 5w-40" Mistä mä nyt tiedän onko tuossa mineraali vai synteettistä öljyä?
 
Mitä tapahtuu jos sekoittaa mineraaliöljyä ja synteettistä? Tohon autoon kun on öljyt vaihdettu huollon yhteydessä ja kuitissa lukee vain "moottoriöljy castrol 5w-40" Mistä mä nyt tiedän onko tuossa mineraali vai synteettistä öljyä?

eiköhän siinä ole synteettistä öljyä -> mineraaliöljyt ei tahdo kestää pakkasta, näin muistelisin

edit: http://fi.wikipedia.org/wiki/Moottoriöljy
 
Mitä tapahtuu jos sekoittaa mineraaliöljyä ja synteettistä? Tohon autoon kun on öljyt vaihdettu huollon yhteydessä ja kuitissa lukee vain "moottoriöljy castrol 5w-40" Mistä mä nyt tiedän onko tuossa mineraali vai synteettistä öljyä?

Sekaisin vaan, periaatteessa samaa tavaraa. Mineraali on öljyä, synteettinen on nestemäistä muovia, siinä ne erot :)

Todennäköisesti 5W-40 on semisynteettistä, ei puhdasta mineraalia eikä puhdasta synteettistä, vaan molempia sekaisin jolla sen ominaisuuksia on muokattu.

Harvemmin täällä suomenmaalla täysin mineraalipohjaista on hyllyssä kun on haluttu edes jonkinlaiset ominaisuudet kylmemmille keleille.

Ja todettakoon nyt vielä, synteettinen/täysynteettinen ei automaattisesti tarkoita että se on parempaa kuin mineraaliöljy.
 
Ja todettakoon nyt vielä, synteettinen/täysynteettinen ei automaattisesti tarkoita että se on parempaa kuin mineraaliöljy.

onko olemassa sellasta mineraaliöljyä joka sit kestäis pakkasia?
 
Öljyjen kannalta suomea pidetään jo lämpötilaolosuhteiltaan sellaisena että mineraaliöljyt eivät ole yksistään riittäviä tänne, mutta esim jenkkilässä käytetään mielestäni melko aktiivisestikin mineraaliöljyjä. Kyllähän sielläkin pakkasta on mutta useimmiten ei vaan mennä niin kylmiin olosuhteisiin kuin täällä.

Jos kaupassa kun kulkee niin siellä on paljon öljyjä joista 15% on synteettistä ja 85% mineeraalipohjaista, jotka toimivat täällä meidän olosuhteissa. Synteettisillä osasilla saadaan siis haettua tiettyjä ominaisuuksia paremmiksi öljyissä.

Eli, mineraaliöljyt kestävät pakkasta...

Nykyään uusissa autoissa käytettävät longlife, erikoisohuet jne. öljyt eivät useimmiten ole täyssynteettisiä. Monet "perinteiset" öljyt ovat täyssynteettisiä, eli nuo peruskurat jotka sopii vanhempiinkin autoihin. Itsekin yritin omaan autoon etsiä täyssynteettistä mutta ei sellaista löydy yhdeltäkään valmistajalta, löytyy vain mineraaliöljyä sekä semisynteettistä. Eli itse hain ACEA A5 luokituksen öljyä mutta päädyin semisynteettiseen, ja eikähän se riitä. Hintakin nousee jos vaatii täyssynteettistä.
 
Piti tuossa ensimmäistä kertaa erääseen mersuun (w124) vaihtaa talvirenkaat. Kesärenkaissa oli Eizon aluvanteet, talvirenkaissa peltivanteet. Peltivanteille ei löytyny mistään pultteja, laitettiin sitten aluvanteen pultit. Takana ne navat ei jostain syystä mee vanteen "sisään" kunnolla, noh pidin mersun omituisuutena. Kiristän viimestä takarengasta niin siitä navan ulkoreunasta irtoaa noin 1mm paksuinen alue. Mitäs nyt, auto pajalle ja navat uusiksi? Kärsiikö ajaa sinne? Aluvanteiden pultit sitten oli ilmeisesti liian pitkät kuitenkin?
Mahdollisille vittuilijoille tiedoksi, auton varsinainen omistaja on kuollut vähän aikaa sitten, joten asiaa oli mahdotonta häneltä kysyä.
 
Piti tuossa ensimmäistä kertaa erääseen mersuun (w124) vaihtaa talvirenkaat. Kesärenkaissa oli Eizon aluvanteet, talvirenkaissa peltivanteet. Peltivanteille ei löytyny mistään pultteja, laitettiin sitten aluvanteen pultit. Takana ne navat ei jostain syystä mee vanteen "sisään" kunnolla, noh pidin mersun omituisuutena. Kiristän viimestä takarengasta niin siitä navan ulkoreunasta irtoaa noin 1mm paksuinen alue. Mitäs nyt, auto pajalle ja navat uusiksi? Kärsiikö ajaa sinne? Aluvanteiden pultit sitten oli ilmeisesti liian pitkät kuitenkin?
Mahdollisille vittuilijoille tiedoksi, auton varsinainen omistaja on kuollut vähän aikaa sitten, joten asiaa oli mahdotonta häneltä kysyä.
en kyllä saa päähän että mikä millin paksuinen alue siitä irtoaa. ettei vaan olis jäänny aluvanteen soviterenkaat napaan kiinni. ja peltivanteen pultit on aika useasti lyhemmät.KUVIA?
edit onko samanlainen kuin kuvassa http://www.dieselbenz.info/images/brakes/parking_brake.jpg
http://bos-engel.com/benz/starwheel.jpg
jos on niin liian pitkät pultit rikkoo "vain" käsijarrun vivuston kun pyöräyttää pyörää.
 
Bingo ja bingo. Soviterenkaathan siellä juuri olivatkin. Ensimmäiset aluvanteet joita tarvinnu itse räpeltää ja ulkona pimeä, niin eipä sitä mitään älynny. Otin nuo sitten pois ja kävin heittämässä jonkun alle 800m lenkin, selvästi siellä pultit on liian pitkiä, kun kuuluu sellanen toistuva ääni takaa.
Täytyy tunnustaa ettei tullut pimeässä tuonne taakse katseltua, ajelin vaan mersun talliin ja ajatuksena hakea lyhyemmät pultit sitten ens viikolla.
Lieneekö tuo miten kallis ja vaikea operaatio laittaa/laitattaa tuo vivusto?
Jälleen kerran kiitos pakkotoistolle nopeasta avusta :)
Hinnan puolesta itselleni vastaten, motonetissä alle 20€.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom