1. Etsit jonkun astian, johon valutat likaisen öljyn. Varmista, että ko. astian tilavuus riittää!
2. Paikallistat öljypohjasta pohjaropun, jonka alle sijoitat astian.
3. Avaa pohjaroppu.
4. Avaa öljyntäyttökorkki venttiilikopan päältä, jotta riittävästi korvausilmaa pääsee sisään -> öljy valuu paremmin.
5. Odota, että öljyntulo hiipuu.
6. Etsi autosta öljynsuodatin.
7. Suodatin lähtee ihan normaalisti kiertämällä irti. Tähän on oma työkalu, mutta suodattimen läpi isketty iso ruuvimeisseli ajaa myös asian (mutta on sotkuisempi vaihtoehto kuin sellainen ketjuavain) :D
8. Suodattimen sisällä on luultavasti vielä öljyä, joten varo sotkemasta itseäsi/autoasi/luontoa.
9. Kierrä uusi suodatin paikoilleen (nyt kiristäminen täytyy hoitaa jotenkin muuten, kuin iskemällä ruuvari läpi) ;) Ei sitä hirmu kireälle tarvitse saada, olen joskus tyytynyt kahden käden momenttiin eikä mitään vuotoja ole silti tullut..
10. Kierrä öljypohjan roppu takaisin kiinni.
11. Tarkasta ohjekirjasta, paljonko autoon on sitä öljyä tarkoitus laittaa!
12. KAada ensin litra, pari ja tutki suodatin & roppu mahdollisten vuotojen varalta.
13. Kaada loput ja ala himmailemaan jossain litra-puoli litraa ennen ilmoitettua tilavuutta ja tarkkailemaan öljyn pintaa öljytikusta.
14. Kun oikea pinta on saavutettu, täyttökorkki kiinni, vähän trasselilla pyyhit jälkiä ja hävität jäteöljyt asiaankuuluvalla tavalla! (=ei viemäriin/maahan..)