Moottoriajoneuvomaailman tyhmien kysymysten kerho

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pacem
  • Aloitettu Aloitettu
1. Etsit jonkun astian, johon valutat likaisen öljyn. Varmista, että ko. astian tilavuus riittää!
2. Paikallistat öljypohjasta pohjaropun, jonka alle sijoitat astian.
3. Avaa pohjaroppu.
4. Avaa öljyntäyttökorkki venttiilikopan päältä, jotta riittävästi korvausilmaa pääsee sisään -> öljy valuu paremmin.
5. Odota, että öljyntulo hiipuu.
6. Etsi autosta öljynsuodatin.
7. Suodatin lähtee ihan normaalisti kiertämällä irti. Tähän on oma työkalu, mutta suodattimen läpi isketty iso ruuvimeisseli ajaa myös asian (mutta on sotkuisempi vaihtoehto kuin sellainen ketjuavain) :D
8. Suodattimen sisällä on luultavasti vielä öljyä, joten varo sotkemasta itseäsi/autoasi/luontoa.
9. Kierrä uusi suodatin paikoilleen (nyt kiristäminen täytyy hoitaa jotenkin muuten, kuin iskemällä ruuvari läpi) ;) Ei sitä hirmu kireälle tarvitse saada, olen joskus tyytynyt kahden käden momenttiin eikä mitään vuotoja ole silti tullut..
10. Kierrä öljypohjan roppu takaisin kiinni.
11. Tarkasta ohjekirjasta, paljonko autoon on sitä öljyä tarkoitus laittaa!
12. KAada ensin litra, pari ja tutki suodatin & roppu mahdollisten vuotojen varalta.
13. Kaada loput ja ala himmailemaan jossain litra-puoli litraa ennen ilmoitettua tilavuutta ja tarkkailemaan öljyn pintaa öljytikusta.
14. Kun oikea pinta on saavutettu, täyttökorkki kiinni, vähän trasselilla pyyhit jälkiä ja hävität jäteöljyt asiaankuuluvalla tavalla! (=ei viemäriin/maahan..)
Sen verta vielä, kun tikku alkaa näyttään täyttä, niin kone käyntiin ja antaa vähän kiertää. Sitten uusi tarkastus. Näin saadaan suodatin täytettyä ja voidaan pistää sinne ylärajalle asti ölppä.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Nopeita vinkkejä öljynvaihtoon. Juu ekaa kertaa vaihdan ite.

Öljynvaihto-ohjeet miehille ja naisille

A. Naisille

1. Ajetaan huoltamolle, kun edellisestä öljynvaihdosta on kulunut korkeintaan 15000 km.
2. Juodaan kahvit.
3. Maksetaan kassalle, lähdetään ajamaan.

Kustannukset: öljynvaihto 200mk, kahvi 5mk, yhteensä 205mk.

B. Miehille

1. Ajetaan varaosaliikkeeseen, ostetaan öljyä, suodatin, puhdistusainetta ja uusi Wunderbaum yhteishintaan 150mk.
2. Huomataan, että jäteöljysäiliö on täynnä. Ei jakseta ajaa ongelmajätepisteeseen vaan kaadetaan öljyt pihan perällä olevaan kuoppaan.
3. Avataan kalja, juodaan.
4. Nostetaan auto pukeille. Etsitään ensin tunkkia 30 min.
5. Löydetään tunkki pojan polkuauton alta.
6. Avataan lohdutukseksi uusi kalja, juodaan.
7. Työnnetään jäteöljyastia auton alle.
8. Etsitään sopivaa ruuviavainta.
9. Luovutetaan, otetaan säädettävä jakoavain.
10. Avataan ruuvi.
11. Pudotetaan ruuvi kuuman öljyn sekaan. Sotketaan öljyä joka paikkaan.
12. Siivotaan sotkut.
13. Avataan taas yksi kalja ja katsellaan öljyn valumista.
14. Etsitään pihtejä suodattimen vaihtoa varten.
15. Luovutetaan. Väännetään suodatin irti ruuviavaimella.
16. Kaljaa.
17. Kaveri tulee käymään. Tyhjennetään kaljakori ja päätetään lopetella öljynvaihto huomenna.
18. Seuraava päivä. Vedetään jäteöljyastia auton alta.
19. Siivotaan kohdassa 18 syntyneet öljyroiskeet.
20. Kaljaa - ei kun nehän juotiin eilen.
21. Käydään ostamassa kaljaa.
22. Tungetaan uusi suodatin paikoilleen ja sotketaan se öljyyn.
23. Kaadetaan litra öljyä moottoriin.
24. Muistetaan kohdassa 11 mainittu ruuvi.
25. Etsitään ruuvia jäteöljyastiasta.
26. Muistetaan, että jäteöljy ruuveineen on kaadettu pihan perälle.
27. Juodaan kaljaa.
28. Kaivetaan kuoppa auki, etsitään ruuvi.
29. Löydetään ensimmäinen öljylitra autotallin lattialta.
30. Juodaan kaljaa.
31. Pohjaruuvia kiristettäessä lipsautetaan avain ja lyödään rystyset öljypohjaa vasten.
32. Vaiheen 31 johdosta lyödään pää autotallin lattiaan.
33. Kiroillaan raivokkaasti.
34. Heitetään ruuviavain menemään.
35. Kiroillaan vielä 10 minuuttia, koska avain on osunut autotallin seinään kiinnitetyn Miss Joulukuun vasempaan meijeriin.
36. Kaljaa
37. Puhdistetaan kädet ja otsa, pysäytetään verenvuoto ja sidotaan haavat asianmukaisesti.
38. Kaljaa
39. Kaljaa
40. Kaadetaan neljä litraa öljyä koneeseen.
41. Kaljaa
42. Otetaan auto alas pukeilta.
43. Hajotetaan samalla tunkki.
44. Peruutetaan auto ulos, että saadaan kohdan 23 öljy siivottua.
45. Kaljaa
46. Koeajolle
47. Tien sivuun ja puhaltamaan.
48. Ajoneuvo hinataan pois.
49. Maksetaan sakot ja hinauskulut sekä lunastetaan auto ulos häkistä.

Kustannukset: tarvikkeet 150mk, rattijuopumuksen oheissakko 1000mk, hinauskulut 500mk, kaljat 200mk Yhteensä 1850mk


(Juu, tiedetään, on wanha ja offtopiccia, mutta oli ihan pakko laittaa:whip:)
 
mites usein vaihteistojen öljyjä pitäis vaihtaa tai edes tarkastaa? ja mistä ees voidaan tarkastaa? :wtf:
 
mites usein vaihteistojen öljyjä pitäis vaihtaa tai edes tarkastaa? ja mistä ees voidaan tarkastaa? :wtf:

Automaatti vai manuaali?
Molemmissa tapauksissa taitaa selvitä parhaiten katsomalla auton ohjekirjasta.

Täyttöaukon tulpassa on usein mittatikku tai sitten vaihteiston kyljestä löytyy joku tarkastusaukko. Manuaalilaatikoille ei ilmeisesti ole useinkaan määritelty vaihtoväliä, mutta kai ne öljyt olisi hyvä vaihtaa siihenkin muutaman vuoden välein.
 
Automaatti vai manuaali?
Molemmissa tapauksissa taitaa selvitä parhaiten katsomalla auton ohjekirjasta.

Täyttöaukon tulpassa on usein mittatikku tai sitten vaihteiston kyljestä löytyy joku tarkastusaukko. Manuaalilaatikoille ei ilmeisesti ole useinkaan määritelty vaihtoväliä, mutta kai ne öljyt olisi hyvä vaihtaa siihenkin muutaman vuoden välein.

Manuaali on. Jotenkin mulla on sellanen viba tuolla alakerrassa että mun autoon ei oo ikinä vaihdettu noita öljyjä (ja auto on -95) :hyvä:. Ellei sitten joskus jonkun huollon yhteydessä..... mut täytyypi tarkastaa toi ohjekirja :)
 
Manuaali on. Jotenkin mulla on sellanen viba tuolla alakerrassa että mun autoon ei oo ikinä vaihdettu noita öljyjä (ja auto on -95) :hyvä:. Ellei sitten joskus jonkun huollon yhteydessä..... mut täytyypi tarkastaa toi ohjekirja :)
Monella valmistajalla ei taida olla edes huolto-ohjelmassa vaihteistoöljyn vaihtoa. Itse oon vaihtanu aina siinä yhteydessä kun on tullut vaihdettua autoa.
 
Monella valmistajalla ei taida olla edes huolto-ohjelmassa vaihteistoöljyn vaihtoa. Itse oon vaihtanu aina siinä yhteydessä kun on tullut vaihdettua autoa.

Jep, esim. mun tämän hetkinen auto (MB C200CDI A -00) kuuluu tuohon kategoriaan, jossa ei muka tarvitse vaihtaa. Ne on sitten myös vittumainen vaihtaa, kun ei ole poistoproppua lainkaan. Eli öljyt joutuu imemään pois, sitten uutta tilalle, ajaa jonkin aikaa ja sama uusiksi. Tuolla tavalla saa sitten "kierrätettyä" suurimman osan vanhoista pois. Aina sinne turbiiniin jotain saattaa jäädä, mutta onpahan pääosin uutta öljyä kuitenkin.

Tuohon ei myöskään ollut kertaakaan vaihdettu, kun sen ostin (2004), sitten kun ne tuli vaihdettua niin sen verran mustaa tavaraa oli, että en ihan heti usko, että ei muka tarvitse vaihtaa ;)
 
Ihanko oikeasti Mersun automaattiin ei tarvitse öljyjä vaihtaa? Kuulostaa kyllä aika kummalliselta, mutta kaipa sen on sitten saksalainen insinööri laskenut, että näin on hyvä. Oliko uusi öljy mitä laitoit punaista kuten ATF yleensä, vai onko mersun automaageihin joku oma liemi? Kuulostaa aika ihmeelliseltä sekin, että loota vielä toimii jos öljy on ihan täysin mustunutta.
 
Kuulin tällaisesta väitteestä joku aika sitten, että noihin automaatteihin EI saisi vaihtaa enää öljyjä, JOS autolla on jo rullattu 150 tkm. Vanhempien volvossa on 130 tkm, ja tässä pähkäillään että uskaltaako vielä vaihtaa. Pitänee kai tutustua johonkin volvofoorumiin. Tuo vaihtamiskielto perusteltiin jotenkin nii muistaakseni että jos samat litkut on ollu laatikossa noinkin kauan, niin vaihto-operaatiossa sieltä voi ne paskat lähteä kunnolla liikkeelle ja rikkoa koko laatikon. Onkohan tässä nyt mitään perää?

Eli litkut pitäisi vaihtaa riittävän ajoissa tai ei ollenkaan.
 
Ihanko oikeasti Mersun automaattiin ei tarvitse öljyjä vaihtaa? Kuulostaa kyllä aika kummalliselta, mutta kaipa sen on sitten saksalainen insinööri laskenut, että näin on hyvä. Oliko uusi öljy mitä laitoit punaista kuten ATF yleensä, vai onko mersun automaageihin joku oma liemi? Kuulostaa aika ihmeelliseltä sekin, että loota vielä toimii jos öljy on ihan täysin mustunutta.

Kyllä ne nykyään vaihtaa (ja aiemmin vaihtoivat), jossain välissä niillä oli sellainen ajatus, että ei muka tarttisi. Ihan oma öljy on mersun laatikoille.
 
Ajattelin kysyä jos joku fiksu tietäis eli: Minulla on tässä kohta silmäleikkaus josta silmä menee silmälappuun viikoksi. Silmälappuviikolla minulla olisi b-kortin inssi.... Saanko ajaa inssin yhdellä silmällä vai pitääkö minun perua se?
 
Ajattelin kysyä jos joku fiksu tietäis eli: Minulla on tässä kohta silmäleikkaus josta silmä menee silmälappuun viikoksi. Silmälappuviikolla minulla olisi b-kortin inssi.... Saanko ajaa inssin yhdellä silmällä vai pitääkö minun perua se?
Riippuu toki toisen silmän näön tarkkuudesta, mutta veikkaisin, ettei asia onnistu. Sulla on kuitenkin ajokorttilupahakemus täytetty luultavasti siten, että molemmissa silmissä on näkö ja muuttuneessa tilanteessa ajokorttilupa pitäis varmistaa lääkäriltä. Näkökenttä ja stereonäkö tuosta eniten kärsii, joten sinuna ehkä siirtäisin inssiä vähän eteenpäin. Ehkä läpipääsynkin kannalta voisi olla varmempaa ajaa se täydellä näöllä, sillä etäisyydet on yhdellä silmällä välillä aika ongelmallisia ja näkökenttäkin on huomattavasti kapeempi.
 
Onko mitään moottoriöljyä mikä sopisi erityisesti paljon ajetulle hiukan vuotavalle koneelle? Ainakin Valvolinen Max Lifesta olen kuullut että öljyvuodot hiukan vähenisi.. Autossa kun on aiemmin käytetty täyssynteettistä öljyä niin auttaisiko vaihto mineeraliöljyihin?
 
Mistä kaikista syistä moottorin merkkivalo syttyy? Mulla on nyt monta kuukautta palanut "Service engine soon"-valo. Noh, käytin auton Länsi-autolla tarkastettavana, mutta mitään vikaa ei löytynyt, mutta myöskään valo ei suostunut lähtemään, siinä se samperi vieläkin palaa. Auto vörkkii ihan normaalisti, moottori kuulostaakin käyvän ihan tavallisesti eikä bensan kulutuksessa ole näkynyt eroja.
 
Mistä kaikista syistä moottorin merkkivalo syttyy? Mulla on nyt monta kuukautta palanut "Service engine soon"-valo. Noh, käytin auton Länsi-autolla tarkastettavana, mutta mitään vikaa ei löytynyt, mutta myöskään valo ei suostunut lähtemään, siinä se samperi vieläkin palaa. Auto vörkkii ihan normaalisti, moottori kuulostaakin käyvän ihan tavallisesti eikä bensan kulutuksessa ole näkynyt eroja.

Anturissa vika, jos toimii, eikä syö "ylimääräistä" bensaa tai öljyä?
 
Miten auton verotusarvo lasketaan?

Olen tuomassa autoa ulkomailta. Ostohetkellä autossa on alla peltivanteet. Ajattelin ostaa täältä matkaan uudet alut, sekä kumit, vaan nostaako se auton verotusarvoa ja jos, niin onko vaikutus merkittävä?
 
Hyvä kysymys!

Mitä eroa noille edes on!?

Synteettinen on tietysti keinotekoista?
Mineraali ehtaa tavaraa?

:tymä::offtopic:


Noinhan se on (karkeasti). Ei se mineraaliöljykään ihan sitä mustaa kultaa ole joka maasta pulppuaa..

Ja sitten tulee se että täyssynteettinen ei välttämättä ole parempaa kuin mineraaliöljy. Synteettiseen on haettu tiettyjä ominaisuuksia molemmista, eli mineraalia ja synteettistä sekaisin.
Täyssynteettinen on sitten täysin "keinotekoista" tavaraa jossa on manipuloitu melkein kaikkia ominaisuuksia.

Muuten nuo öljyjutut ovat sellaisia että maallikko ei niistä ymmärrä mitään, kun tekee vaikeaa välillä vähän niihin perehtyneillekin.

Esim monet uudet autot käyttävät nykyään puolisynteettisiä öljyjä vaikka välillä on vannottu siihen maagiseen täyssynteettiseen.

Ja aikaisempaan viestiin vastaten, todennäköisesti auttaa jos vaihtaa pois täyssynteettisestä. Usein täyssynteettiset sisältävät puhdistavia ainesosia jolloin alkaa vuotamaan niistä paikoista joissa on ollut vanhaa "kuraa" kertyneenä. Tosin tässä vaiheessa voi olla myöhäistä, virhe on jo tehty.. eli olisi pitänyt jättää synteettinen tavara alunperin hyllyyn ja käyttää perinteistä litkua :)
 
Miten auton verotusarvo lasketaan?

Olen tuomassa autoa ulkomailta. Ostohetkellä autossa on alla peltivanteet. Ajattelin ostaa täältä matkaan uudet alut, sekä kumit, vaan nostaako se auton verotusarvoa ja jos, niin onko vaikutus merkittävä?

Renkaat ja vanteet ei vaikuta mitenkään tuohon arvoon.
Muutama volvo kun tuotiin ruotsista niin sai hyvin verosta pois kun vaihtoi 100tkm ajettuun autoon 400tkm ajetun mittarin, hahaha:D
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom