Moottoriajoneuvomaailman tyhmien kysymysten kerho

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pacem
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Miten saan mutterin auki jonka reunat on pyöristyneet sillä lailla että 14mm avain ei pidä ja 13mm ei mahdu. Sylinteri on vielä noilla kiinni nii ei mitään kovin extreme vaihtoehtoja kiitos :D
Onhan noita keinoa:

- Helvetin isoilla putkipihdeillä kiinni (jos tilaa on).
- Tuo jo mainittu loveaminen, että 13mm avain mahtuu.
- Hitsaamalla ehjä mutteri / pitkä metallitanko kiinni, ja sen avulla vääntää mutterin auki (täytyy varoa hitsaamasta alkup. mutteria "jumiin").
- Rälläkällä mutteri halki.
- Sahaa mutterin johonkin kulmaan loven, ja ison talttapäämeisselin tyylisellä työkalulla ja vasaralla naputtaa mutterin pyörimisakselin tangentin suuntaisesti, kunnes mutteri aukeaa.

Mun auton käsikirjassa lukee, että jäähdytysnestettä täytyy lisätä juurikin syylärin täyttöaukosta. Onko tälle jotain perustetta, miksi ei voisi kaataa paisuntasäiliöön? Samaan kiertoonhan se siitä päätyy :david:

Paisuntasäiliössä olisi vaan isompi suuaukko ja helpommin aukeava korkki :D

2 tyhmää kysystä:
1. Onko avensis muka niin outo kampe, ettei paisuntasäiliön pohjassa kuulu olla letkua vaikka paikka on?
2. Mistä löytyy räjäytyskuvia juurikin tuolta alueelta, että nään kuuluuko sinne letku? Itse en googlella löytänyt mitään..

No niin mä tarviin mun autoon kesä renkaat ja mulla ei ole kuin yhdet vanteet.Eli aion ettiä käytetyt vanteet/renkaat.Minkä tyyppiset vanteet sopii mun autoon?Mitä tyyppejä/lukuja pitää ottaa huomioon?Mulla on nissan primera 98.Pitääkö ne olla nissanin vanteet vai käykö siihen jotkut muut vastaavat?

No niin mä tarviin mun autoon kesä renkaat ja mulla ei ole kuin yhdet vanteet.Eli aion ettiä käytetyt vanteet/renkaat.Minkä tyyppiset vanteet sopii mun autoon?Mitä tyyppejä/lukuja pitää ottaa huomioon?Mulla on nissan primera 98.Pitääkö ne olla nissanin vanteet vai käykö siihen jotkut muut vastaavat?

Tuolta löytyy alkuperäisten vanteiden speksit -> http://www.vannetukku.fi/vanteiden_soveltuvuustaulukko.pdf Tärkeimmät luvut vanteissa tietysti pulttijako, toisaalta vanteen keskireikä (sovittimia tosin saa jos keskireikä on liian iso) sen jälkeen et-luku ja jos ei-alkuperäisiä vanteita aikoo niin vanteen koko, leveys ja sen päälle tuleva rengas vaikuttaa siihen mahtuuko se pyörimään alla raapimatta mihinkään.. olikohan jotain muuta:rolleyes:

Mun auton käsikirjassa lukee, että jäähdytysnestettä täytyy lisätä juurikin syylärin täyttöaukosta. Onko tälle jotain perustetta, miksi ei voisi kaataa paisuntasäiliöön? Samaan kiertoonhan se siitä päätyy :david:

Päätyy, mutta vasta koneen jäähtyessä, kun syyläriin tuleva alipaine imaisee lientä. Jos on selkeää vajausta, kannattaa täyttää syylärin aukosta, normiylläpitotäyttö sitten paisariin.

-k

2 tyhmää kysystä:
1. Onko avensis muka niin outo kampe, ettei paisuntasäiliön pohjassa kuulu olla letkua vaikka paikka on?

Se on varmaan vaan säiliön teosta syntynyt "valupurse", tai muuten redundantti härpäke. Nimittäin siellä säiliön sisällä kuuluisi olla korkista pohjalle tuleva putki. Kun kone jäähtyy, jäähdytysjärjestelmän alipaine imaisee nestettä sisään tarpeen mukaan. Näin ainakin kaikissa tojotoissa joita mulla on ollut.

-k

Mjoo, itse asiassa tuli tuosta soiteltua 2 eri huoltamollekin. Siellä pohjassa olevan kumitiivisteen (estää säiliötä hankautumasta puhki vuosien aikana?) ja siinä olevan pikkureiän(ei mitään hajua miks) tarkoitusta ei oikein selvinnyt, mutta ongelma taisi olla kuitenkin tuolla. Pistin jeesusteippiä tuon pohjassa olleen nystyn ympärille kunnolla ja sitten nysty takas koloonsa. Nyt ei ole nesteet häipynyt.
Huvittavaa sinänsä kun vanhan auton jatkuviin vikoihin tottuneena sitä jatkuvasti epäilee pahinta, tähän mennessä kaikki on selittynyt jollain joko normaalilla äänellä, tai tuommosella pikkujutulla :)

Kopioin aamuisen viestini tuolta yleiseltä puolelta, kun en hoksannut että autoille on oma alueensa.

Osaisko joku suunnilleen kertoa, paljonko on vuosittaiset kulut vanhalle Fiat 500:lle, jos se on ajossa esim. vapusta syyskuuhun ja lopun ajan seisonnassa? Miten vaikuttaa liikennevakuutukseen jne?

Kopioin aamuisen viestini tuolta yleiseltä puolelta, kun en hoksannut että autoille on oma alueensa.

Osaisko joku suunnilleen kertoa, paljonko on vuosittaiset kulut vanhalle Fiat 500:lle, jos se on ajossa esim. vapusta syyskuuhun ja lopun ajan seisonnassa? Miten vaikuttaa liikennevakuutukseen jne?
jos vakuutusta meinasit ootko ajatellu kokeilla vakuutus yhtiöiden vakuutus laskureita. ja jos tarvii miettiä muutamaa satasta vuodessa kannattaa ehkä harraste auto unohtaa.

esim. https://webprod.pohjola.fi/yk/Mittala/yk0022c1.asp

Tuli kohmeloissa käännettyä autoa vähän päin helvettiä. Takarenkaan viereen, tuli n. 3-4cm kokoinen viilto korin läpi. Mitenköhän realistiset mahdollisuudet mulla on tuo teetättää entisen näköiseksi? Vituttaa...

jos vakuutusta meinasit ootko ajatellu kokeilla vakuutus yhtiöiden vakuutus laskureita. ja jos tarvii miettiä muutamaa satasta vuodessa kannattaa ehkä harraste auto unohtaa.

Olen ajatellut kokeilla laskureitakin, mutta ajattelin jos joku osaisi näppituntumalta heittää vuosittaiset kulut (ajoneuvovero jne.) koska en ehdi niitä tänään laskeskella. Kyse ei myöskään ole siitä, että olisi parista eurosta kiinni. Ja tämähän on tyhmien kysymysten thread!

Tuli kohmeloissa käännettyä autoa vähän päin helvettiä. Takarenkaan viereen, tuli n. 3-4cm kokoinen viilto korin läpi. Mitenköhän realistiset mahdollisuudet mulla on tuo teetättää entisen näköiseksi? Vituttaa...

Realiteetit ovat hyvin pitkälti riippuvaisia tilisi saldosta. Kerro paljonko on rahaa käytettävänä ja palataan sitten aiheeseen. (Toki kaskokin on poikaa)

Ensiksi pitää ottaa selville vakuutuksen kattavuus. Mutta kuviteltaessa skenaario, että kyseinen vaurio on sen ulottumattomissa, tarkoitus on säästää rahaa sen korjaamiseen. Kiinnostaisi vaan tietää onko se ylipäätään mahdollista, ja monen sadan euron laskusta puhutaan, jos on.

Millon kesärenkaat on lain mukaan pakko vaihtaa?Voiko vielä huommenna ajaa?
Olikos se niin että pääsiäisen jälkeen saa ajaa niillä vielä viikon ja sen jälkeenkin saa ajaa, jos kelit siltä näyttä tai ajat alueella jossa niitä vielä tarvitaan.
Tämä on sitten sellanen "musta tuntuu että lehdessä oli näin" -vastaus, oikaiskaa muut jos kovin heittää.
Edit: Eikä noita käytännössä heti ala kukaan kyttäämään.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom