Moottoriajoneuvomaailman tyhmien kysymysten kerho

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pacem
  • Aloitettu Aloitettu
^Mitä noi tulpat ja tulpanjohdot about maksaa?

Kaveri opiskelee automekaanikoksi, niin hommaan tarvikkeet ja pistän pojan töihin. Itse en uskalla koko autoon kajota, kun en edes tiedä miltä tulppa näyttää tai missä se edes sijaitsee.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Katsotaan jos nettimekaanikot osaisi suoralta kädeltä diagnisoida mun Ferrarin (Fiat Punton) vian. Eli pari kk moottorivalo palanut -> ajaessa auto välillä "nykii", vaikka ihan normaalisti tasaisesti painan kaasua. Tuntuu, että se nykäsee sillei sekunnin parin verran ja sitten taas normaalisti kulkee ilman mitään oireita. Joskus myös liikennevaloissa seistessä koko auto välillä "tärisee". Ei pahasti, mutta sillein että sen tuntee..

Osaakohan kukaan sanoa suoraan, että mikä siinä vois olla?
Minkä vuosimallin auto? Bensakone?
 
Bensakone ja vm taitaa olla 2004. Lähdetään noilla tulppien ja niiden johtojen vaihdoilla liikkeelle ja jos ei oireet häviä, niin tuun tänne itkemään lisää.
 
Nyt tuntus löytyvän tehoja enemmän ja nykiminenki taisi loppua. En tossa montaa kilsaa ehtinyt ajaa, mutta kyl tuntu ajo heti erilaiselta. Tulpat ja johdot siis vaihdettu. Kiitos muuten kovasti taas neuvoista! Moottorivalo kyllä palaa edelleen, mutta eikös se vaan pidä nollata tai jtn?
 
Mistä muuten tietää milloin jakohihna pitää / kannattaa vaihtaa? Jos ei huoltokirjassa lue edellistä vaihtoa, huoltokirjaa ei ole tai jos vaikka entinen omistaja on kuollut, eikä tältä voi kysyä?

Vastaan itselleni: Ei varmaan mistään, eli kannataa vaan vaihtaa varmuuden vuoksi?
 
Mistä muuten tietää milloin jakohihna pitää / kannattaa vaihtaa? Jos ei huoltokirjassa lue edellistä vaihtoa, huoltokirjaa ei ole tai jos vaikka entinen omistaja on kuollut, eikä tältä voi kysyä?
Vastaan itselleni: Ei varmaan mistään, eli kannataa vaan vaihtaa varmuuden vuoksi?

Juu, jossei vaihtoa ole mihinkään merkitty, niin pakkohan sitä on lähteä siitä olettamuksesta, ettei ole koskaan vaihdettu. Vaihtovälin saa kyllä selville huoltokirjasta, (merkki)huollosta tai vaikka maahantuojalta.

Eli jos min(ajokmt, ajokmt-vaihtokmt) > vaihtoväli => vaihtoon.
 
Kattelin tossa, että ainaki omassa autossa vaihdettu jakohihna kesäkuussa -07 ja mittarilkm oli n. 48 000. Nyt on taulussa n. 102 000.

Huoltokirjan mukaan vaihtaa pitäisi 3 vuoden välein / 60 000 km. Aikaahan tuosta on siis vajaa 5 vuotta ja kilsoja ajettu nykyisellä hihnalla se reilu 50 000 km. Vaihtoonhan se nyt lähtee kohta joka tapauksessa, mutta kysymys kuuluu:

Mitä jos autolla on ajettu vaikka 6 vuotta, mutta kilsoja on kertynyt vain esim. 30 000 km? Mennäänkö silloin siis suositellun vuosivälin vai kilometrivälin mukaan?
 
Kattelin tossa, että ainaki omassa autossa vaihdettu jakohihna kesäkuussa -07 ja mittarilkm oli n. 48 000. Nyt on taulussa n. 102 000.

Huoltokirjan mukaan vaihtaa pitäisi 3 vuoden välein / 60 000 km. Aikaahan tuosta on siis vajaa 5 vuotta ja kilsoja ajettu nykyisellä hihnalla se reilu 50 000 km. Vaihtoonhan se nyt lähtee kohta joka tapauksessa, mutta kysymys kuuluu:

Mitä jos autolla on ajettu vaikka 6 vuotta, mutta kilsoja on kertynyt vain esim. 30 000 km? Mennäänkö silloin siis suositellun vuosivälin vai kilometrivälin mukaan?

Se vuosiväli on siinä just sen takia, jos niitä kilsoja ei kerry kovin hirveesti.
 
^

OK

Ei vaan mahdu mun pieneen sipuliin, että miksi joku osa pitää vaihtaa ajan, eikä ajettujen kilsojen mukaan. Ei kai se jakohihna parkkipaikalla seistessä kulu, eikä se jakohihna varmaan kalenteria osaa lukea? Eli mistä johtuu, että pitää vaihtaa, vaikkei kilsat tule täyteen?

(Onneksi tämä on tyhmien kysymysten kerho) :D
 
Ei vaan mahdu mun pieneen sipuliin, että miksi joku osa pitää vaihtaa ajan, eikä ajettujen kilsojen mukaan. Ei kai se jakohihna parkkipaikalla seistessä kulu, eikä se jakohihna varmaan kalenteria osaa lukea? Eli mistä johtuu, että pitää vaihtaa, vaikkei kilsat tule täyteen?

Jakohihna on kumiseosta ja kumi materiaalina hapertuu iän myötä. Itse pelkäisin vähemmän liikaa ajettua kuin liian vanhaa hihnaa.

e: kerran olen jopa livenä nähnyt katkenneen hihnan spekseillä 8v/50tkm tjsp.. Auto oli hyytynyt ajosta eikä lähtenyt enää käyntiin ja jouduttiin hinaamaan pois, sattumalta paikalla ollessani omistajan autoa ihmetellessä etsin vian ja omistaja vain ihmetteli miten noin voi käydä kun hän oli nimenomaan katsonut että hihnalla ei ole vaihtoraja vielä lähelläkään...
 
Respect Saab mies.

Nyt vaan alkoi kuumottaa ajaa autoa enää metriäkään, kun koko ajan miettii, että katkeekohan se v***n hihna milloin. :) 5 vuotta sit viimeks vaihdettu ja suositus 3 vuotta, eikä nyt just ole 400-500 euroa ylimääräistä heittää uuden hihnan + pumpun vaihtoon.

Toivotaan, että kestää..
 
Ei mitään paineita, mutta tälläiset suomen oloissa esiintyvät rajuhkot lämpötilan vaihtelut hapertaa sitä kumia vielä tavallista nopeammin ;)
Sen takia täällä onkin hihnan vaihtoväli vuosissa mitattuna usein puolta lyhyempi kuin vaikkapa etelä-euroopassa.
 
^kiitti tuesta hei. Ei ole viiteen vuoteen vaihdettu.. suositus 3 vuotta ja sen ku puolittaa, niin jäljelle jää 1,5 vuotta, eli se olisi pitänyt vaihtaa 3,5 vuotta sitten.

Taidanpa lähteä ajelulle..

;)
 
Jos suositus on kolme vuotta, niin sitten se on kolme vuotta :) Saattaa vaan olla jossain Espanjassa 6 vuotta samalle autolle. Ei toi kaikkiin merkkeihin päde, mutta esim omassa autossa (Volvo V50 T5) on ns. Nordic maissa vaihtoväli 5 vuotta, kun se etelän maissa on 10 vuotta...
 
Eli mietin vaan kun olen saanut korotettua tuon A1-kortin pikku a:ksi, eli siis ikää on nyt 18 ja ajatus olisi sitten parin vuoden päästä saada kortti korotettua isoon a korttiin. Niin siis vaikuttaako 2013 vuoden tammikuussa tulevan ajokorttilain uudistus minun tapauksessani, vai toimiiko homma entisen laisesti eli kortti korottuu automaattisesti kun tarvittava ikä tulee täyteen?
 
Myydäänkö jossain auton ikkunaan laitettavia tummennuskalvoja? Siis tyyliin neliskanttisia kalvoja jotka voi vaan lätkäistä auton sivulaseihin kiinni, ei siis kiinteitä kalvoja. Tiedän, että ainakin lentokoneen ohjaamossa käytetään tuollaisia aurinkosuojana.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom