Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Minkä vuosimallin auto? Bensakone?Katsotaan jos nettimekaanikot osaisi suoralta kädeltä diagnisoida mun Ferrarin (Fiat Punton) vian. Eli pari kk moottorivalo palanut -> ajaessa auto välillä "nykii", vaikka ihan normaalisti tasaisesti painan kaasua. Tuntuu, että se nykäsee sillei sekunnin parin verran ja sitten taas normaalisti kulkee ilman mitään oireita. Joskus myös liikennevaloissa seistessä koko auto välillä "tärisee". Ei pahasti, mutta sillein että sen tuntee..
Osaakohan kukaan sanoa suoraan, että mikä siinä vois olla?
Mistä muuten tietää milloin jakohihna pitää / kannattaa vaihtaa? Jos ei huoltokirjassa lue edellistä vaihtoa, huoltokirjaa ei ole tai jos vaikka entinen omistaja on kuollut, eikä tältä voi kysyä?
Vastaan itselleni: Ei varmaan mistään, eli kannataa vaan vaihtaa varmuuden vuoksi?
Kattelin tossa, että ainaki omassa autossa vaihdettu jakohihna kesäkuussa -07 ja mittarilkm oli n. 48 000. Nyt on taulussa n. 102 000.
Huoltokirjan mukaan vaihtaa pitäisi 3 vuoden välein / 60 000 km. Aikaahan tuosta on siis vajaa 5 vuotta ja kilsoja ajettu nykyisellä hihnalla se reilu 50 000 km. Vaihtoonhan se nyt lähtee kohta joka tapauksessa, mutta kysymys kuuluu:
Mitä jos autolla on ajettu vaikka 6 vuotta, mutta kilsoja on kertynyt vain esim. 30 000 km? Mennäänkö silloin siis suositellun vuosivälin vai kilometrivälin mukaan?
Ei vaan mahdu mun pieneen sipuliin, että miksi joku osa pitää vaihtaa ajan, eikä ajettujen kilsojen mukaan. Ei kai se jakohihna parkkipaikalla seistessä kulu, eikä se jakohihna varmaan kalenteria osaa lukea? Eli mistä johtuu, että pitää vaihtaa, vaikkei kilsat tule täyteen?
Jakohihna on kumiseosta ja kumi materiaalina hapertuu iän myötä. Itse pelkäisin vähemmän liikaa ajettua kuin liian vanhaa hihnaa.