Moottoriajoneuvomaailman tyhmien kysymysten kerho

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pacem
  • Aloitettu Aloitettu
Jos auto failaa katsastuksessa, niin paljonko sille saa ajoaikaa? Itellä katastus tehtävä 31.03 mennessä ja just pari päivää ennen kerkeän viedä, eikä ole mitään takuita että menee läpi.

Kauan on aikaa korjauttaa?

Kuukausi aikaa korjata katsatuksen jälkeen niin selviää uusintakatsastuksella. Sen jälkeen uusitaan määräaikaiskatsaastus. Kaksi kuukautta ajoaikaa tulee katsastuksen jälkeen.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Paljonko mahtaa tulla sakkoa ja mitä muita korvauksia jos jää kiinni ajamisesta viritetyllä mopolla joka ei ole rekisterissä? mutta taskusta löytyy kuitenkin BC ajokortti.
 
Tässä alkaa olla aika jo puhdistaa moottoripyörät pölyistä sun muista roskista ja kaivaa ne hirmut pikkuhiljaa tallistaan! Itse en kovinkaan kokenut "mekaanikko" ole. Ajettu on kyllä tultua sitäkin enemmän. Mutta sen verran osaan pyöriä räplätä että jarrupalat jne. osaan vaihdella, mutta näin kevään kynnyksellä jos vien pyöräni huoltoon niin mitä mun kannattaa niiden sille pyytää tehdä? Siis tyhmistä kysymyksistä tyhmin, mitä mää siellä sanon: "Tehkää pyörän täyshuolto?" Pyörä on siis kohtuu vanha ja paljon ajettu joten kulutusosien sun muiden vaihto olisi varmasti paikallaan? (Lukuunottamatta jarrupalat)
 
Jos ei oo tehty syksyllä niin öljyjen vaihto. Sitten riippuen edellisistä huolloista, niin venttiilien säätö, kaasarien synkkaus, tulpat ja ilmanputsari. Siinä nuo tärkeimmät, sitten voi pyöränlaakereita ja ohjauslaakeria rasvailla, eikä vaijerien rasvailustakaan haittaa ole. Jäähdytin ja jarrunesteet voi kanssa vaihdella jos edellisestä kerrasta on aikaa
 
Bi-Xenon ajovalot. Onko ne oikeasti hintansa väärtit? Maksaa muistaakseni melkein tonnin extraa, eli aivan helvetisti. Esim Saabissa on muutenkin yhdet parhaimmista valoista, mitä olen ajanut. Valaisee pimeällä todella tehokkaasti ihan halogeeneillakin. Vaikea nähdä lisäarvoa xenon-valoista. Kokemuksia? Vielä parempi jos jollain on oikein faktaa asiasta :)
 
Bi-Xenon ajovalot. Onko ne oikeasti hintansa väärtit?
On :-)
Myöskin umpioihin integroidut kääntövalot, jotka valaisevat oikeasti suoraan 90 astetta sivulle ovat yllättävän näppärät talvipimeilla risteyksissä, kun näkee mihin on kääntymässä.
En itselle enää "ykkösautoa" ottaisi ilman.
 
Mun mielestä xenonien suurin hyöty tulee esiin sateella. Ainakin mun mielestä tuntuu että halogeenien kusenkeltainen loimotus katoaa täysin siihen mustaan tienpintaan, xenoneilla taas näkee huomattavasti paremmin. Eli mäkin äänestä xenonien puolesta
 
Bi-Xenon ajovalot. Onko ne oikeasti hintansa väärtit? Maksaa muistaakseni melkein tonnin extraa, eli aivan helvetisti. Esim Saabissa on muutenkin yhdet parhaimmista valoista, mitä olen ajanut. Valaisee pimeällä todella tehokkaasti ihan halogeeneillakin. Vaikea nähdä lisäarvoa xenon-valoista. Kokemuksia? Vielä parempi jos jollain on oikein faktaa asiasta :)

On ne. Ehkä sinänsä paras "turvallisuuteen" liittyvä lisävaruste mitä saa :)
 
Bi-Xenon ajovalot. Onko ne oikeasti hintansa väärtit? Maksaa muistaakseni melkein tonnin extraa, eli aivan helvetisti. Esim Saabissa on muutenkin yhdet parhaimmista valoista, mitä olen ajanut. Valaisee pimeällä todella tehokkaasti ihan halogeeneillakin. Vaikea nähdä lisäarvoa xenon-valoista. Kokemuksia? Vielä parempi jos jollain on oikein faktaa asiasta :)

On todellakin hintansa väärtit. Hyvien xenonien jälkeen hyvät halogeenit tuntuu todella huonoille. Eli suosittelen sijoittamaan sen tonnin lisää ja ostamaan ne xenonit.
 
Kävin säädättämässä ajovalojen korkeuden, kun katastuksessa tuli huomautus.

V.lopun aikana vaihoin kuitenkin suvikumit alle ja perkeles, nämä näyttäisi olevan korkeudeltaan (profiili) 5cm matalammat. Pitääkö mun nyt uudestaan käydä säädättämässä ajovalot kohilleen? Vaikuttaako 5cm matalammat renkaat olennaisesti ajovalojen korkeuteen ja näkyvyyteen?
 
Kävin säädättämässä ajovalojen korkeuden, kun katastuksessa tuli huomautus.

V.lopun aikana vaihoin kuitenkin suvikumit alle ja perkeles, nämä näyttäisi olevan korkeudeltaan (profiili) 5cm matalammat. Pitääkö mun nyt uudestaan käydä säädättämässä ajovalot kohilleen? Vaikuttaako 5cm matalammat renkaat olennaisesti ajovalojen korkeuteen ja näkyvyyteen?

Ei nyt liity noihin valoihin, mutta oikeasti 5cm matalammat renkaat? Se on jo aika iso muutos...onhan tiedossa että se renkaaseen merkitty profiili tarkoittaa renkaan korkeutta prosentteina leveydestä? ;)
 
Ei nyt liity noihin valoihin, mutta oikeasti 5cm matalammat renkaat? Se on jo aika iso muutos...onhan tiedossa että se renkaaseen merkitty profiili tarkoittaa renkaan korkeutta prosentteina leveydestä? ;)

Heh, ehkä mä tajusin vaan väärin. Katoin vaan nopsaan että talvikumeissa luki jotain 155/80 R13 tai jotain ja kesärenkaissa 175/75 R13.. Tai jotain sinnepäin.

Jok.tap katotaan jos/kun pimeillä ajelen ja jos tarvii säätää, niin vien pajalle, jos ei niin ei =)
 
Heh, ehkä mä tajusin vaan väärin. Katoin vaan nopsaan että talvikumeissa luki jotain 155/80 R13 tai jotain ja kesärenkaissa 175/75 R13.. Tai jotain sinnepäin.

Jok.tap katotaan jos/kun pimeillä ajelen ja jos tarvii säätää, niin vien pajalle, jos ei niin ei =)

http://www.miata.net/garage/tirecalc.html

Jos noi koot pitää paikkansa niin uudet renkaat on "korkeammat" eli isompi halkaisija. Tuolta niitä pystyy katselemaan.
 
Ajovalojen korkeussäädössä säädetään valot näyttämään 1% alaviistoon. Eli renkaiden vaihto ei vaikuta valojen säätöön mitenkään jos joka nurkassa on keskenään samanlaiset renkaat, jotka vaihdetaan toisenlaisiin keskenään samanlaisiin renkaisiin. Ainoastaan auton kokonaiskorkeus muuttuu, sillä taas ei ole mitään tekemistä ajovalojen suuntauksen kanssa. Ja kuten jo kävikin ilmi, on noi kesäkumit isommat kuin talvikumit.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom