Moottoriajoneuvomaailman tyhmien kysymysten kerho

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pacem
  • Aloitettu Aloitettu
Jos raidetangonpään vaihdat niin ei silloin ole tarvetta pyöränkulmien säätöön. Kun vanhan raidetangonpään irroittaa kannattaa laskea kuinka monta kierrosta ne ovat kierretty siihen raidetankoon. Tämän jälkeen on helppo kiertää uusi raidetangonpää yhtä monta kierrettä paikalleen. Näin ohjauskulmat pysyvät muuttumattomina.

Tarvikeosat eivät sitten aina ole ihan samanpituisia keskenään ja/tai originaaliin verrattuna, joten tuo ei ole idioottivarma menetelmä. Parempi on lyödä merkki johonkin kohtaan raidetankoa, ottaa tönärillä mitta merkistä raidetangon pään nivelen keskikohtaan ja asentaa uusi samaan mittaan. Näin pääsee ainakin suunnilleen samoihin arvoihin kuin ennenkin, mutta käsipelillä mittaillessa vähän virhettä tulee aina eli tarkka tulos tulee vain pyörät oikeasti suuntauttamalla. Se on sitten autosta kiinni kannattaako vaivautua vai tyytyykö siihen, että pyörät osoittavat edes sinnepäin oikeaan suuntaan.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Missä hintaluokassa aurauskulmien säätö/nelipyöräsuuntaus mahtaa pyöriä eri liikkeissä ja eri puolilla maata? Jossain 100e paikkeilla, mutta onko paljon yli vai alle? Tietysti riippuu autosta ja korjaamosta (tuntivelotuksenahan noi taitaa joka paikassa mennä), mutta minkälaisia kokemuksia täällä on aiheesta?
 
no kesällä kun näitä hommia tein ja vaikka koitin laskeskella noita kierteitä, niin siltikin oli ratti aina vähän vinossa jompaan kumpaan suuntaa... tietysti kun asiakkaiden autoista oli kyse, niin aina rt pään vaihdon jälkeen auton aurauskulmat säädettiin.
 
Missä hintaluokassa aurauskulmien säätö/nelipyöräsuuntaus mahtaa pyöriä eri liikkeissä ja eri puolilla maata? Jossain 100e paikkeilla, mutta onko paljon yli vai alle? Tietysti riippuu autosta ja korjaamosta (tuntivelotuksenahan noi taitaa joka paikassa mennä), mutta minkälaisia kokemuksia täällä on aiheesta?
Meillä se on noin 50-70 euroa autosta riippuen, eikä ole tuntiveloitusta. Jonkun vittumaisen Corveten säätö voi maksaa vähän enemmän, kun siihen saattaa mennä 3-4 tuntia. Musta tuntuu, että rengasliikkeet ylipäätään tekee halvemmalla, kuin merkkikorjaamot. Sellaiseen kannattanee suunnata.
 
Mites onnistuu renkaiden vaihto autosta kun siihen on vaihdettu korisarja (etu/taka puskuskurit ja helmat myös)....ei se tunkki mahdu alle. Eikä kehtais mennä räplää irti niitä ku ei ole aikaisempaa kokemusta....aika nolo, mut auttakaa tyhmää.
 
Mites onnistuu renkaiden vaihto autosta kun siihen on vaihdettu korisarja (etu/taka puskuskurit ja helmat myös)....ei se tunkki mahdu alle. Eikä kehtais mennä räplää irti niitä ku ei ole aikaisempaa kokemusta....aika nolo, mut auttakaa tyhmää.

No höh. Ajat yhden renkaan jonkun lankun päälle, niin että tunkki mahtuu alle.
 
Mites onnistuu renkaiden vaihto autosta kun siihen on vaihdettu korisarja (etu/taka puskuskurit ja helmat myös)....ei se tunkki mahdu alle. Eikä kehtais mennä räplää irti niitä ku ei ole aikaisempaa kokemusta...

Älä missään tapauksessa mene ottamaan korisarjaa irti. Vaikka kuinka olisi kokemusta, ne harvemmin enää menevät yhtä nätisti paikalleen vaan jäävät harottamaan. Suosittelen lämpimästi siirtymään rengasliikkeen puoleen tai etsimään kaverin jolla on nosturi (johon auton saa ajettua, kun on ilmeisesti normaalia matalampi maavara).
 
Mulla on Motonetin isoimmat pukit ollut muutaman vuoden, ihan hyvin ovat toimineet. En välttämättä lähtis kokeilemaan niitä sillä kuudella tonnilla mitä parille luvataan kantavuutta, mutta tommoisen puolet kevyemmän kärryn kanssa ovat asiansa ajaneet.
 
Onko kenelläkään kokemuksia Range Rover Voguen 2.5dse:n lastutuksesta? Tuleeko minkä verran lisäyksiä hevosiin ja vääntöä? Muuttuuko yleistuntuma laiskasta mihinkään?
 
Kysellääs tyhmiä. Peltivanteet tuli hommattua talvirenkaille ja vielä pitäs mutterit niihi löytää. Elikkä käykö noihin ihan perus mutterit Biltemasta vai onko sitä jotain vannemuttereita? :D Toki vielä parempi jos joku osaa oikean koon sanoa niin käyn ostamassa pois. Autona Mazda 3.
 
Kysellääs tyhmiä. Peltivanteet tuli hommattua talvirenkaille ja vielä pitäs mutterit niihi löytää. Elikkä käykö noihin ihan perus mutterit Biltemasta vai onko sitä jotain vannemuttereita? :D Toki vielä parempi jos joku osaa oikean koon sanoa niin käyn ostamassa pois. Autona Mazda 3.

Niissä rei'issä on kartiot, eli missään nimessä et laita mitään tavallisia muttereita. Oikea koko (kartion muoto) riippuu vanteesta ja sopiva kierre taas autosta, joten sitä ei pysty etänä kertomaan. Luulisin kuitenkin, että ihan perusvannemutterit käyvät tässä tapauksessa.
 
Tuossa kävin autoa katsastelemassa ja hylky sieltä sitten tuli. Syyksi ilmeni alatukivarren laakerointi / välyksellinen / oikella takimmainen, nooh itse en ole koskaan alatukivarren laakeroinnista kuullutkaan nii pitääkö tässä nytten lähteä ihan koko alatukivarsi ostamaan vai riittääkö alatukivarren takahela tjsp?
 
Periaatteessa pusla/hela riittää. Jos itse meinaat vaihtaa, niin kannattaa muistaa että puslan vaihto edellyttää mieluiten hydrauliprässiä (vähintään hyvää ruuvipenkkiä tai kierretankoja), sopivankokoisia holkkeja ja levyjä jne.

Automalli olisi tosin aina hyvä mainita kysymyksissä, merkkikohtaisia ihmeellisyyksiä kun on monella valmistajalla.
 
Periaatteessa pusla/hela riittää. Jos itse meinaat vaihtaa, niin kannattaa muistaa että puslan vaihto edellyttää mieluiten hydrauliprässiä (vähintään hyvää ruuvipenkkiä tai kierretankoja), sopivankokoisia holkkeja ja levyjä jne.

Automalli olisi tosin aina hyvä mainita kysymyksissä, merkkikohtaisia ihmeellisyyksiä kun on monella valmistajalla.

Juu tosiaan ihan korjaamolle viedään kun tallissa ei muuta kuin auto ole. Autona Opel Astra f.

Ja tosiaan kiitoksia! :rock:
 
Juu tosiaan ihan korjaamolle viedään kun tallissa ei muuta kuin auto ole. Autona Opel Astra f.

Ja tosiaan kiitoksia! :rock:

Kannattaa kyllä samantien vaihtaa koko alatukivarsi, kun ei kyseessä ole kuin ~60€:n osa. Säästyy korjaaja monelta ärräpäältä ja tulee samalla uusi alapallonivel.
 
Back
Ylös Bottom