Moottoriajoneuvomaailman tyhmien kysymysten kerho

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pacem
  • Aloitettu Aloitettu
Ei kukaan satu tietämään minkä kokoinen neulalaakeri on tuommosessa gti hb lancerissa tuolla takasatulassa? Liekkö samankokoinen mitä uudemmissa gti lancereissa vaiko eri?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Cadillac STS '93 sillä 4,6l Northstarin koneel.

Laitoitko sinne ohjekirjan suosittelemaa öljyä? Nimittäin noissa jossain jenkeissä esim. chevy vanissa niin että jos laitat täyssynteettistä ohutta öljyä niin se valuu läpi, on välykset sen verran isoja noissa että tarttee jäykät öljyt.
 
Tänne tämä kysymys on laitettava. Kun autoni on ollut huollossa, katsastuksessa tai lainassa, se tuntuu kiihtyvän paremmin kuin aikaisemmin. Onko tämä vain harhaa, vai vaikuttaako oma ajotapa autoa hyydyttävästi? (Autossa 2l ruiskulla)
 
Ainakin huolloissa putsataan kaasuläpän ympäristö paskasta ja yleensä suodattimet vaihetaan, kyllähän se sillon tietysti paremmin menee.
 
Muutan kysymystä ja kiitän edellisestä vastauksesta. Onko ruiskukonetta hyvä käyttää kovemmilla kierroksilla? Onko tästä mitään iloa vai aiheuttaako tämä vain nopeamman kulumisen moottorille?
 
Muutan kysymystä ja kiitän edellisestä vastauksesta. Onko ruiskukonetta hyvä käyttää kovemmilla kierroksilla? Onko tästä mitään iloa vai aiheuttaako tämä vain nopeamman kulumisen moottorille?


???

moottoria on hyvä käyttää sen tehoalueella. jos se sattuu olemaan korkeammilla kierroksilla niin sitten käyttää niitä kierroksia, ei ne kuluta sitä konetta normaalia enempää.

semmonen liian matalilla kierroksilla jurnutus vasta myrkkyä on.
 
Laitoitko sinne ohjekirjan suosittelemaa öljyä? Nimittäin noissa jossain jenkeissä esim. chevy vanissa niin että jos laitat täyssynteettistä ohutta öljyä niin se valuu läpi, on välykset sen verran isoja noissa että tarttee jäykät öljyt.

Njaa mä en usko että se ajotietokone tunnistaa mitä öljyä sinne on laitettu. Ohjekirjastakaan ei tähän hätään paljoa ole apua, se kun jostain syystä puhuu siitä täysin erilaisesta 4.9l moottorista. Lähinnä sitä tässä hain, että voiko se olla mahdollista että öljy kuluu noin nopeasti ja uskaltaako tällä vielä ajella.
 
Njaa mä en usko että se ajotietokone tunnistaa mitä öljyä sinne on laitettu. Ohjekirjastakaan ei tähän hätään paljoa ole apua, se kun jostain syystä puhuu siitä täysin erilaisesta 4.9l moottorista. Lähinnä sitä tässä hain, että voiko se olla mahdollista että öljy kuluu noin nopeasti ja uskaltaako tällä vielä ajella.

Ei se tunnistakkaan vaan olettaa. Eli sun pitää käyttää sitä ohjeen mukaista tai vastaavaa öljyä tai vaihtoehtoisesti kysyä onko mahdollista muuttaa ajotietokoneen ohjelmaa esim. km-sidonnaiseksi. (vrt. esim volkkarin long-life)
Tuohon vaihtotarpeeseen vaikuttaa mainitsemasi kylmäkäynnistysten jne. määrä joten käyttämällä lokia jne. pystyy itse vaikuttamaan asiaan. Oletuksena jos sinne on lirutettu asianmukaista tavaraa, niin ei se rikki mene (olettaen että siellä koneessa on sitä öljyä) vaikka ajatkin enemmän kuin ajotietokone suosittaa.
 
Täällä tätä varmaankin kehtaa kysyä. Ostin marraskuussa 2005 kesältä myymättä jääneen uuden moottoripyörän (ZX-6R). Maksoin pyörän, ja jätin sen liikkeeseen odottamaan kevättä. Paperit tehtiin ja pyörä haettiin huhtikuussa 2006. Papereissa on siis pyörän luovutus- ja käyttöönottopäivänä 1.4. 2006.

Sitten se kysymys. Voinko hyvällä omallatunnolla kaupata pyörää -06 mallisena, vaikka se onkin tuotu maahan -05 ? Käsittääkseni kyseiseen pyörään ei tainnut tulla juuri mitään muutoksia -05 ja -06 vuosimallien välillä. Jos pyörän myyn -06 mallina, ja ostaja saa selville sen olevan tuotu jo -05, voiko tämä olla riittävä peruste kaupan purkamiselle ? Olisi tietenkin kohteliasta mainita myyntitilanteessa pyörän historia mahdollisimman tarkasti.
 
Täällä tätä varmaankin kehtaa kysyä. Ostin marraskuussa 2005 kesältä myymättä jääneen uuden moottoripyörän (ZX-6R). Maksoin pyörän, ja jätin sen liikkeeseen odottamaan kevättä. Paperit tehtiin ja pyörä haettiin huhtikuussa 2006. Papereissa on siis pyörän luovutus- ja käyttöönottopäivänä 1.4. 2006.

Sitten se kysymys. Voinko hyvällä omallatunnolla kaupata pyörää -06 mallisena, vaikka se onkin tuotu maahan -05 ? Käsittääkseni kyseiseen pyörään ei tainnut tulla juuri mitään muutoksia -05 ja -06 vuosimallien välillä. Jos pyörän myyn -06 mallina, ja ostaja saa selville sen olevan tuotu jo -05, voiko tämä olla riittävä peruste kaupan purkamiselle ? Olisi tietenkin kohteliasta mainita myyntitilanteessa pyörän historia mahdollisimman tarkasti.
Ilmoitat vuosimallin ja käyttöönotto vuoden. Eihän tuo ole -06 vuoden mallia kuitenkaan. Laillisista asioista en sitten tiedä. :thumbs:
 
Perinteisesti ainakin autokauppoja loppuvuodesta tehtäessä, auton luovuttaminen pyritään siirtämään seuraavan vuoden puolelle. Mikäli autosta ei vuoden vaihtuessa ole tulossa uutta mallia, luulen vahvasti, että eteenpäin myytäessä vuosimalli määräytyy nimenomaan luovutus- ja käyttöönottopäivän mukaan. Satamassa varmaankin seisoo vuoden vaihtuessakin melkoinen määrä uusia autoja. Tuskin niistä tulee ylivuotisia malleja seuraavan vuoden alussa.
 
Eipä se juurikaan mihinkään vaikuta minkä vuotisena sen myyt, kun ei noissa tosiaan ole mitään (?) eroa ja pyöräkaupassa noi "ylivuotiset" on melko tavallisia. Käytöönottoajankohta mua ainakin enempi kiinnostaisi jos siis noissa vuosimalleissa ei tosiaan mitään eroa ole.

Ite laittaisin Lycanthin neuvon mukaan molemmat myynti-ilmotuksee, tai kertoisin kattomaan tulleelle ostajaehdokkaalle. Eipä tuo mikään kaupanpurkuperuste ole, ethän sä välttämättä olis itekkään tienny mitä varsinaista vuosimallia se on ostaessas, jos olisit sen ostanu vaikka tammikuussa 06, jos myyjä ei sitä kertoisi.

Mulla on -03 lopussa rekisteröity Golf -mutta se on vuosimallia -04 eli vitoskoppanen ja kun se on kohta tulossa myyntiin, vuosimalli on myynti-ilmotuksessa -04, koska vuosimalli -03 on ihan eri auto, neloskoppa.
 
Perinteisesti ainakin autokauppoja loppuvuodesta tehtäessä, auton luovuttaminen pyritään siirtämään seuraavan vuoden puolelle. Mikäli autosta ei vuoden vaihtuessa ole tulossa uutta mallia, luulen vahvasti, että eteenpäin myytäessä vuosimalli määräytyy nimenomaan luovutus- ja käyttöönottopäivän mukaan. Satamassa varmaankin seisoo vuoden vaihtuessakin melkoinen määrä uusia autoja. Tuskin niistä tulee ylivuotisia malleja seuraavan vuoden alussa.

Mikset voisi vaikka puhua totta, kusipää?! Hintaero ylivuotisten ja uusien välillä on useita satoja euroja! Ja kusettaminen tuossa asiassa on aivan varmasti peruste vähintäänkin kaupan purkamiseen.

Vuosimalli ei todellakaan määräydy käyttöönottopäivän mukaan. Autoja kyllä makaa satamissa melkoinen määrä vuoden vaihtuessakin, mutta niiden "seuraavan" vuoden mallin valmistaminen on aloitettu jo kuukausia ennen vuoden vaihtumista ja vanhat myyty alta pois.
 
Mikset voisi vaikka puhua totta, kusipää?! Hintaero ylivuotisten ja uusien välillä on useita satoja euroja! Ja kusettaminen tuossa asiassa on aivan varmasti peruste vähintäänkin kaupan purkamiseen.

Vuosimalli ei todellakaan määräydy käyttöönottopäivän mukaan. Autoja kyllä makaa satamissa melkoinen määrä vuoden vaihtuessakin, mutta niiden "seuraavan" vuoden mallin valmistaminen on aloitettu jo kuukausia ennen vuoden vaihtumista ja vanhat myyty alta pois.


Kusipää ? Ihan asiallisesti asiaa kyllä yritin tiedustella, kun en ole aikaisemmin pyörää tai muuta ajoneuvoa ollut suoraan myymässä. Ei tässä mistään kusettamisesta ollut kyse. Anteeksi, jos pahoitin mielesi. Hyvää alkavaa vuotta sinullekin.
 
Mikset voisi vaikka puhua totta, kusipää?! Hintaero ylivuotisten ja uusien välillä on useita satoja euroja!
Tuo hintaero tasottuu yllättävän hyvin kun pyörä muuttuu käytetyksi ja käytetyn hinta määräytyy (yllättäen) käytön (km:t, huollot, kulutusosat jne.) mukaan.

Kyseessä siis tilanne jossa vuosimallien välillä ei ole eroja, kuten tässä tapauksessa taitaa olla.

Onko Timpzaa joku kusettanu, vai petyitkö kun UPO-UPO-UUTENA ostetusta pyörästä saikin vaan saman verran rahaa myydessä kuin mitä harmaatuojalta ostetusta ylivuotisesta?
 
Tuo hintaero tasottuu yllättävän hyvin kun pyörä muuttuu käytetyksi ja käytetyn hinta määräytyy (yllättäen) käytön (km:t, huollot, kulutusosat jne.) mukaan.

Kyseessä siis tilanne jossa vuosimallien välillä ei ole eroja, kuten tässä tapauksessa taitaa olla.

Onko Timpzaa joku kusettanu, vai petyitkö kun UPO-UPO-UUTENA ostetusta pyörästä saikin vaan saman verran rahaa myydessä kuin mitä harmaatuojalta ostetusta ylivuotisesta?

Kaveri kyselee foorumilta moraalista tukea tietoisesti myydä '05 pyörä '06:na. Onko se sun mielestä ihan OK touhua vai?

Joo, kyllä se hinta tasoittuu jne, mutta silti sen vuosimallin tarkoitus on kertoa sen pyörän mallivuosi. Jos käyttöönottovuosi on eri, niin sitten sen voi ilmoittaa vuosimallin lisäksi. Oletkos muuten sinäkään varma, ettei mikään muuttunut noiden vuosien välillä, edes värit?

Eikäpä ole omia huonoja kokemuksia pyöräkaupoista, ainakaan vielä, pahoittelen pettymystä. Avautumiseni johtui ihan vain myyjän halusta tietoisesti johtaa ostajaa harhaan.

Erojakin noiden vuosimallien välillä on:
06:ssa on 10mm isommat etujarrulevyt, istuin on 20mm matalammalla, pyörä on 15mm lyhyempi, maavara on 5mm pienempi, tankki on 0.5 litraa pienempi, vilkut taustapeileissä jne.. Eivät ne siis ole samanlaiset.
 
Viimeksi muokattu:
Kusipää ? Ihan asiallisesti asiaa kyllä yritin tiedustella, kun en ole aikaisemmin pyörää tai muuta ajoneuvoa ollut suoraan myymässä. Ei tässä mistään kusettamisesta ollut kyse. Anteeksi, jos pahoitin mielesi. Hyvää alkavaa vuotta sinullekin.

Pahoittelut minultakin, mikäli et noista eroista ollut tietoinen, olisin varmaan voinut muullakin tavoin asian esittää. Mutta kuten yllä totesin, on noiden vuosimallien välillä jonkin verran eroja, jotka voivat tulla vastaan esim jarrulevyjä tilaillessa. Tuon - ja hyvien tapojen - takia kannattaa siis mainita myöhempi käyttöönottovuosi erikseen.
 
Mistähän voisi johtua kun autoni etuvalot himmenevät ja sit taas näkyvät kirkkaasti, kun auto on kylmä? Akussakin pitäisi olla poweria että siitä tuskin johtuu....
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom