Monta liikettä per lihas?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tombba
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Saat varmaan monenkirjavaa vastausta, mutta tässä tulee oma mielipide:

Pienet lihasryhmät; hauikset, ojentajat, olkapäät, pohkeet, takareidet --> 2 liikettä riittää, jos tekee tehokkaasti

Reidet: etureisille riittää monesti 2 liikettä (varsinkin, jos tekee kovan kyykyn alkuun), mutta joskus otan 3 liikettä.

Selkä: 3 liikettä, mutta teen 3-4 sarjaa per liike, yht. 9-12 sarjaa

mä väitän kyllä näin:
silläkin on väliä kuinka kauan on treenannu mutta 3 on ihan hyvä joillekkin lihaksille riittää 2 . Mutta sä et varmaan kauaa oo treenannu ku kysyt tämmöstä joten sun kannattaa varmaan pysyä siinä 2 liikettä per lihas, muuten voi alkaa kranppaa ja se ei oo kivaa eikä kovin motivoivaa ;D

Mitäs mieltä olette siitä kumpi on parempi tehdä esim. 2 liikettä 3 sarjaa vai 3 liikettä 2 sarjaa molemmissa tulee yhteensä 6 sarjaa. Minä valitsisin sen missä on enempi liikkeitä. Sillä perusteella, että saa monipuolisemmin treenattua lihasta.

Mtk77: mä valitsen itse 2 liikettä ja 3 sarjaa. Painopakkojen, tankojen, ym. levyjen kanssa tuhrautuu aikaa ja treeni-intensiteetti mulla ainakin kärsii, kun täytyy totuttaa lihas uuteen liikerataan.

Originally posted by Tomi77
Mtk77: mä valitsen itse 2 liikettä ja 3 sarjaa. Painopakkojen, tankojen, ym. levyjen kanssa tuhrautuu aikaa ja treeni-intensiteetti mulla ainakin kärsii, kun täytyy totuttaa lihas uuteen liikerataan.

Joo eihän näihin mitään yhtä oikeaa tapaa olekkaan. Mutta sain tuosta sinun perustelusta uuden näkökulman asiaan. En ole tuolta kantilta asiaa miettinytkään.

Mä taas teen yleensä kolme liikettä, 2 sarjaa isoille lihasryhmille, pienille usein myös 3 liikettä, mutta viimeistä vain 1 sarja.

Äh, laitetaan esimerkki:
Rinta: 3 liikettä, sarjat 2,2,1
Hauis: 3 liikettä, sarjat 2,1-2,1
Kyynärvarret: 2 liikettä, sarjat 1,1

Etureidet: 3 liikettä, sarjat 2,2,2
Takareidet: 2 liikettä, sarjat 2,2
Pohkeet: 2 liikettä, sarjat 2,1-2

Olkapäät: 3 liikettä, sarjat 2,2,2
Ojentajat: 3 liikettä, sarjat 2,2,1

Selkä (myös trapsit): 4 liikettä, sarjat 2,2,2,1-2
Alaselkä: 1 liike, 2 sarjaa (maastaveto 1 noista neljästä liikkeestä)
Vatsa: 3 liikettä, sarjat 2,1,2

Nämä ei toki ole kiveen kirjoitettuja, pientä vaihtelua esiintyy.

Mä en tykkää hinkata samaa liikettä pitkään vaan mielummin taas nimenomaan vaihdan kulmaa pian.
Kahdestakin sarjasta vain jälkimmäinen on maksimipainoilla, ensimmäinen on vähän kevyemmin ja nätimmin tehty sarja.

Just aloitin tekemään lisäksi ihan pari sarjaa vatsaa jalkatreenin lopuksi ja pohkeita selkätreenin lopuksi. About 2 ei-niin-rankkaa sarjaa, joko samaa liikettä tai kahta eri liikettä. Saa nähdä miten toimii, jos ollenkaan.

Fiilikset pitkästä aikaa yates-jaolla treenaamisesta on hyvät, mutta 7 päivän kierrolla se on kyllä natulle aika rankka. Ennen vannoin pitempien kiertojen nimeen, nykyisin en välttämättä, sitä paitsi elämänrytmi/tilanne suosii viikolla treenaamista, joten 1 on 1 off-systeemi ei oikein tunnu sopivan tähän hetkeen.

Tähän mennessä paras jako mulla on ollut edellinen ,josta vain vaihtelunhalusta päätin tähän välillä siirtyä - ja varmasti siirryn taas jossain vaiheessa takaisin - eli rinta/selkä/vatsa, jalat/alaselkä, olkapäät, kädet.
Sillä jaolla teen vähän vähemmän sarjoja, eli usein se kolmas liike jää pois, tai sitten tokasta liikkeestä toinen sarja jne jne.
Joka tapauksessa yritän silloinkin pitää treeniajan lämmittelyineen max tunnissa, vaikka tuolloin se usein menee 5 tai 10 min yli.

Mä teen yhden liikkeen ja 2 sarjaa tai 2 liikettä ja yhden sarjan... tai esim olkapäissä, teen vaan yhden sarjan yhtä liikettä jokaiselle olkapään osalle (etu,sivu,taka).

Treenaa liikkeitä, älä lihaksia

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Originally posted by S225T
Mä taas teen yleensä kolme liikettä, 2 sarjaa isoille lihasryhmille, pienille usein myös 3 liikettä, mutta viimeistä vain 1 sarja.

Näin teen minäkin. Toi sun esimerkki on kuin mun ohjelma :)

Originally posted by JackOfAllTrades
Treenaa liikkeitä, älä lihaksia
How much wood could a woodchuck chuck, if a woodchuck could chuck wood?

Noin. Nyt tässä viestiketjussa on kaksi viestiä, joissa ei ole järjen hiventäkään.

Oletan, että tuo "treenaa liikkeitä, älä lihaksia" on voimanostajan kommentti?

Anyway, itse olen sitä mieltä, että 1-2 liikettä pienille lihasryhmille ja 2-3 liikettä isoille lihasryhmille riittää, oli sitten kehonrakentaja tai voimanostaja. 4-6 liikettä per treeni on ehkä sopiva, jos tekee liikkeet intensiivisesti. Toki voi tehdä enemmänkin liikkeitä, jos tuntuu siltä, että se sopii itselle paremmin.

Originally posted by Tomi77

Noin. Nyt tässä viestiketjussa on kaksi viestiä, joissa ei ole järjen hiventäkään.

Vastaus: one very large tree or three small ones. Ja tää on fakta.

woodchuk.jpg

According to a Wall Street Journal article, Richard Thomas, a wildlife expert from New York, estimated that a woodchuck moves about 700 pounds of dirt in building its burrow...so, he estimated that over that same time and effort, a woodchuck could chuck 700 pounds of wood if a woodchuck could chuck wood.

Kiitos amerikkalaisten tiedemiesten ja heidän tutkimustensa.
-Mixu

Originally posted by Mixu
woodchuk.jpg

Kiitos amerikkalaisten tiedemiesten ja heidän tutkimustensa.
-Mixu

Nyt olen nähnyt kaiken. Tämän turhempaa tutkimuskohdetta ei voi ollakaan. :D

Pointti oli lähinnä siinä että jos käy läpi kaikki kehon karkeammatkin liikkeet niin kaikki lihasryhmät on käyty lävitse ja useimmat vielä moneen kertaan ja monessa eri roolissa.

Esim.

horisontaalinen taso:

työntävä liike (esim penkkipunnerrus)
vetävä liike (esim. soutu)

Vertikaalinen taso:

työntävä liike (esim olkapääpunnerrus)
vetävä liike (esim. leukojen veto)

Originally posted by JackOfAllTrades
Pointti oli lähinnä siinä että jos käy läpi kaikki kehon karkeammatkin liikkeet niin kaikki lihasryhmät on käyty lävitse ja useimmat vielä moneen kertaan ja monessa eri roolissa.

Esim.

horisontaalinen taso:

työntävä liike (esim penkkipunnerrus)
vetävä liike (esim. soutu)

Vertikaalinen taso:

työntävä liike (esim olkapääpunnerrus)
vetävä liike (esim. leukojen veto)

Ja täähän toki riittää esim. kehonrakentajalle. Niinhän ne kaikki näkyykin treenaavan. :rolleyes:

Miksi pitää antaa "yleispäteviä" ohjeita ja kommentteja kun ne ei sitä käytännössä ole. Eri asiat palvelevat niin eri tarkoituksia ja ihmiset hakevat niin eri asioita.

Originally posted by S225T
Ja täähän toki riittää esim. kehonrakentajalle. Niinhän ne kaikki näkyykin treenaavan. :rolleyes:

Miksi pitää antaa "yleispäteviä" ohjeita ja kommentteja kun ne ei sitä käytännössä ole. Eri asiat palvelevat niin eri tarkoituksia ja ihmiset hakevat niin eri asioita.

Koska, kun annetaan paljon ohjeita jokainen voi valita itselleen parhaat. Monta kertaa ei tule edes miettineeksi joitain tapoja/liikkeita jne.

Suositut

Back
Ylös Bottom