Monipuolisuus

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Onko täälä samanhenkistä kaveria kuin minä, eli pyrin mahdollisimman monipuoliseen kroppaan. Harrastan punttia, lenkkeilyä/hiihtoa, uintia ja sit välillä tennistä/sulista, kiipeilyä, kalastusta tms.
Olis kiva kuulla miten reenit teillä menee. Onko selkeetä jaksotusta ja millainen progressivisuus. onko erikseen punttikausi ja muut on ylläpitävää, lenkkikausi ja muut ylläpitävää jne. Mitä lajeja harrrastatte, onko joku tärkein esim juoksu (maraton tms). Itse olen aloittanut jaksottamisen tuossa syyskuussa. ekaks panostin juoksuun ja puntti ylläpitävää, nyt on vuorostaan puntti tärkein muutaman kuukauden ja muut on pk harjoittelua. keväällä sit alkaa mäkijuoksut, kimmoisuus reenit jne. uiminen nyt on mukana koska haluan että uinti kunto pysyy kohtuullisena.

Itsenin pyrin monipuolisuuteen. Lajeina sali, lenkkeily, uinti, kesäisin ja satunnaisesti talvisin tennis sekä erilaiset rymäliikuntatunnit. Itse olen aina ajatellut niin, että on hyvä harrastaa monipuolisesti, sillä silloin kroppa pysyy vetreänä myös vanhetessa. Jos kovasti treenaa punttia, niin se ei vanhuksena sitten välttämättä hirveästi auta (vaikka toki paljon parempi kuin ei mitään), jos ei minkäänlaista ketteryyttä tai aerobista kuntoa löydy.

Kaikki urheilu tukee varmasti toista lajia, joten haittaa monipuolisuudesta ei ole, kunhan muistaa pitää kevyempiä/lepopäiviä ja palautua kunnolla.

Ai niin, sen verran vielä lisään, että itselläni vähän vuorottelee että mikä laji nappaa eniten. Esimerkiksi kesäisin käyn mielummin lenkeillä ja salilla vietän sitten vähemmän aikaa, ja talvella sitten taas toisin päin.

Minulla myös monipuolisuus tavoitteena. Treenailen kahvakuulilla, joogaan, juoksen, uin ja pelailen kaikkea. Ajallisesti eniten panostan kaikenlaiseen kehonhallintaan, käsilläkävelyyn, päälläseisontaan ja siitä punnerteluihin, yhden jalan kyykkyihin, puissa kiipeilyyn jne. Punttia käyn nostamassa ehkä kerran kuussa. Sitä vois taas lisäillä ku viittis.

E. Ja lisätään vielä sen verran, että mitään jaksotteluja en harrasta. Noista teknisistä harjoitteista ei mene tukkoon ja niitä voi tehdä niin paljon kuin vain viitsii. Enkä treenaa mitään osa-aluetta niin kovaa, että se söisi jostain muualta. Mutta eipä minulla mitään kovin korkealla olevia tavoitteita ole. Toki silti pyrin kehittymään kaikessa mitä teen.

Itellä menee väkisinkin jaksotteluks siten että pururadalle päästyä puntteilu jää vähemmälle.
Tavoite on nyt se täysmaraton ensi syksynä ja kokeilla miten se vaikuttaa voimatasoihin.
Varsinaista aikaa en tavoittele, kunhan hölkäten menis läpi. Puolikkaalla on 2 tunnin alitus, eli ei mikään mahdoton tavoite.

185/95 ruho on nyt, saa nähdä millä painolla sitten lopulta mennään. Täytyy nyt hoitaa se maraton alta pois..on parin kaverin kanssa kisaa.
Seuraava tavoite on käydä nostamassa tulos veteraanien RAW-kisoissa 2014 tai 2015.

Mä olen sen verran addiktoitunut että omalla kohdalla puhuisin liikunnan sekakäytöstä. Jaksottelussa koitan olla harmoniassa vuodenaikojen ja säiden kanssa: talvella juoksulenkit korvataan hiihdolla. Jos ulkona sataa räntää hiihto jää väliin ja menen uimaan tai salille. En jaksa kiduttaa itseäni millään treeniohjelmalla joka määrää että tänään X. Toisaalta en sellaista myöskään tarvitse kun liikuntaa tulee muutenkin riittävästi.

Vanhemmiten on oikea tekniikka lenkissä, puntissa, uinnissa ja kaikessa alkanut kiinnostaa enemmän. Se tekee treenistä myös mielenkiintoisempaa. Tällä hetkellä koitan hinkata luisteluhiihtotekniikkaa. Uinti oli musta aiemmin tylsää. Tekniikan opiskelu ja sekauintiin siirtyminen poisti sen ongelman.

Olen 100% monipuolisuuden kannalla, eri asia se, että kuinka paljon sitä tulee tehtyä.

Puntti jossa sekottelen kuminauhaa, raskasta perusliikettä, staattisia liikkeitä, kuulaa, bodyä ja jonkinlaista voimamies ajattelua. Sitten Aikidoa ja muuta kamppailu ideologioita, tapoja, joogakin olisi tarkoitus pistää paukkumaan kun kerkeisi, ja niin edelleen.

Paperilla loistavaa, toteutus hakusessa :D

Nykysin teen oikeastaan vaan punttia, mutta ennen kun tein kaikennäköistä sekasin niin eniten häiritsi se, että samaa juttua ei ehtinyt tehdä tarpeeksi ja kehitys oli kaikessa heikkoa.

Eka posti pakkikselle. Itse olen myös monipuolisuuden kannalla. Päälajeiksi jäänyt kuitenkin puntti, lenkki ja hiihto. Sulkista, tennistä säbää,uintia satunnaisesti. Näin talvella lumien kolaus toimii myös hyvänä liikuntamuotona. Itse näen myös monipuolisen liikkumisen haittana sen että kehitys, erityisesti puntilla, on hitaampaa. Viime kesänä maraton kuitenki reilusti alle neljän tunnin ja puntillakin tasaisesti eteenpäin. Joten jos pientäkään kehitystä saadaan, niin näin jatketaan. Nyt menossa selvästi punttipainotteinen jakso talven kunniaksi.

Onko kellään tiedossa voimaohjelmaa, joka sopis pitkien juoksulenkkien rinnalle?
En varmaankaan tekisi kolmea juoksuharjoitusta enempää viikossa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Onko kellään tiedossa voimaohjelmaa, joka sopis pitkien juoksulenkkien rinnalle?
En varmaankaan tekisi kolmea juoksuharjoitusta enempää viikossa.

Mikäs noissa perus voimaohjelmissa on vikana, joita täällä aina hehkutetaan? (SS, DC, 5x5 ym)

- - - Updated - - -

On. Monipuolisuus = CrossFit

Ihan jees, mut crossfitin wodit on ihan kuraa. Ite suunnittelisin oman crossfittini jos tekisin.

Hep.

Punttista, juoksua, jääkiekkoa, säbää, hiihtoa, uintia kaikkea sekasin. Olen aina siellä missä pelataan. Puntilla tulee käytyä 2-3 kertaa viikossa.

Olen ilmottautunut Tukholman maratooniin täksi kesäksi ja juoksuharjoittelu alkaa tässä hyvinkin pian. Kuntosalin vakiinnutan varmaankin tuohon 2 kertaa viikossa. Sitten 1-2 lenkkiä per viikko. Ja tietenkin päälle
vähän sählyä ja jääkiekkoa sun muuta mitä nyt tarjolla onkin.

Crossfit treenejä tulee sillon tällön vedettyä ja sitten vertaan aika tuloksia edellisiin. Olen kerännyt mielestäni hyviä treenejä ja kehittänyt paljon omia.

Käyn puntilla ilman ohjelmaa, en tiedä kuinka järkevää on, mutta pyrin kuitenkin tekemää aina eri liikkeitä mitä edellisellä kerralla. Riittääkö mielestänne nämä liikkeet, näitä mä siis pääasiassa teen:

Leuanveto
Dippi
Kyykky
Rive
Pystypunnerrus
Mave
Tempaus
Penkki
Hauiskääntö
Vatsalihasliikkeet

Monipuolisuus on parasta! Ja jos nyt vielä omat mitat: 184cm/90kg.

Eipä noissa perus voimanosto-ohjelmissa varmasti vikaa ole, ongelma onkin siinä että samalla treenataan maratonille.
Voisihan sitä itse yrittää soveltaa jotain, vaan toinen ongelma on siinä kun ei ole kokemusta kuin puolikkaasta..eli ohjelman teko menis arpomiseksi.
Ehdotuksia otan mielelläni vastaan, tarkoitus on ylläpitää voimia.
Crossfitiin en ole vielä ennättänyt syventyä.

Täytyy sen verran vielä sanoa, että puolikkaan olen juossut ja nyt juoksen tuon maratonin kerran, että voin sitten ainakin sanoa että olen juossut maratonin. Eli treenaan siten, että pystyn juoksemaan koko matkan, en tavoittele mitään huippuaikoja.

Itsellä ennen ollut sama periaate, mutta mitään aerobista en ole kyllä jaksanut tehdä pariin vuoteen. :D Jos nyt tampereelle muuton myötä saisi aloitettua potkunyrkkeilyn.

Onhan nuita lajeja mutta kyllä se puntti on no.1 sitten kausiluontoisesti syksysin metsästys (hirvenmetsästys pääsääntöisesti) kesäsin hieman lenkkeilyä, kahvakuulaa ja kaiken näköstä heilumista "leikkipuistossa" (leukoja, vatsoja, dippejä) nyt oon taas alkanut käymään hiihtämässä, motocrossi on myös huippu kunnon kasvattaja kesät talvet ja lisäksi vieläpä mukava sellainen.

edit. juoksu on itselle niin pahaa myrkkyä että sitä en ihan vähässä kummassa lähde tekemään.

Aerobinen puoli enemmistönä; maantiepyöräily, juoksu, hiihto. Salitreenailu edellä mainittuja tukevana. Lisäksi satunnaisesti säbää jäähdyttelymielessä.

Monipuolisen treenin riski on mulla ylitreenaaminen. Toissa viikolla oli uidessa kauhea olo, kun alla oli 6 päivää treeniä putkeen. Töissä ja kotona on ihan riittävästi hässäkkää treenien päälle. Älysin onneksi lopettaa uinnit jo puolen kilsan jälkeen.

Nyt koitan mennä kolmen päivän sykillä: aerobinen-puntti-lepo. Näin viikkoon tulee vähintään 2 lepopäivää. Puntin jälkeen tuleva lepo maksimoi muskelien kasvun. Talvella en juokse joten aerobinen on uinti tai hiihto ja niistä ei mene paikat tukkoon.

Lisää sääntöjä itselleni aerobiseen. Ei yli 45minuutin aerobista koska se syö lihasta ja alentaa testotasoja. Matalat testotasot johtaa masennukseen ja paskoihin fiboihin. Eli PK-lenkit joita olen viime aikoina hölmöillyt lentävät sinne minne ne kuuluvat roskakoriin. Olinkin ihmettellyt miten oli viime aikoina ollut niin surkea olo.

http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20080909145258AAMbyD9
Kaivelin Google Scholarilla tieteellisiä artikkeleja ja vaikuttaa että tuon linkin vastaus täsmää aika hyvin tieteelliseen käsitykseen asiasta.

Suositut

Back
Ylös Bottom