MobilityWOD-blogi eli liikkuvuusharjoitukset

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja pimmi
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
En löytänyt haulla mitään kyseiseen blogiin http://www.mobilitywod.com/ liittyvää keskustelua. Crossfit-jengiä, mikä ei ainakaan itseäni varsinaisesti kiinnosta, mutta blogi on avannut aivan uusia ulottuvuuksia liikkuvuuden treenaamiseen ja samoin ihan vaan eri liikkeiden, kuten kyykyn, tekniikkaan! Olisi kuitenkin kiva keskustella tarkemmin joistakin videoista suomeksi, sillä ainakin itselläni menee välillä termit tai lauseet ohi kun tyyppi puhuu niin vauhdilla. Onhan kuitenkin erittäin oleellista tajuta millä tavalla esim. venytyksen suorittaa, mitä pitää jännittää jne.

Eräs ahaa-elämys kyykyn suhteen syntyi esimerkiksi tästä videosta: http://www.mobilitywod.com/2012/02/episode-364365-dont-hang-or-bounce-on-your-tissues-or-jeans.html Ainahan toitotetaan, että varpaat ja polvet pitäisi mennä samaan suuntaan kyykätessä. Mutta kuten itsekin kokeilemalla huomasin, niin kyykyn ala-asento on huomattavasti "tukevampi" varpaat (lähes) suoraan eteenpäin, kunhan muistaa kunnolla työntää polvia ulos. Eräästä videosta puolestaan löytyi vinkkiä miten lämmittelyssä voi harjoitella polvien työntämistä ulos: kuminauha polvien yläpuolella, keskittyminen polvien ulostyöntöön ja kyykkäilyä kepillä. Sen jälkeen polvet työntyy paljon luontevammin ulos treenissä kyykätessäkin. Olen löytänyt paljon muitakin lämmittelyvinkkejä esim. kuminauhan kanssa, joiden avulla on huomannut heti selkeän eron liikkuvuudessa ja näin ollen treenitkin ovat menneet paremmin. Itselläni on ollut liikkuvuuden kanssa välillä paljonkin ongelmia ja varsinkin kyykyssä selän asento on meinannut pettää (tavoitteena on siis kyykätä mahdollisimman syvään).

Jotkut blogissa esitetyt jutut sen sijaan mietityttää, kuten tämä video: http://www.mobilitywod.com/2012/01/episode-363365-pre-squat-hip-opener-mob-rx.html Kyseistä harjoitusta voi tehdä siis ennen kyykky-treenejä, mutta olen vain jäänyt miettimään venytysten pituutta. Kuitenkin taas "aina on toitotettu" ettei saisi venytellä liian pitkästi ennen treeniä ja jotenkin videon venyttely vaikuttaa aika rankalta...?

Aloitin viime viikolla tekemään vähintään yhden mwod-videon harjoituksen päivässä, tavoitteena tehdä siis kaikki läpi. Suosittelen jos tuntuu olevan vaikeuksia saada aikaiseksi panostaa liikkuvuuteen, sillä tekosyitä on turha keksiä: kuhunkin mwodin menee korkeintaan 10 minuuttia aikaa! Tässä jonkinmoinen avaus aiheeseen, pitää paremmalla ajalla kysellä hieman lisää...

Viimeksi muokattu:
oi joo! tähän mä tutustun tänään, näyttää ihan pätevältä, itellä tosiaan tää monivuotinen mukaongelma et liikkuvuus ei riitä atg-takakyykkyyn.

Tuolla on hyviä vinkkejä liikkuvuusharjoitteluun ihan kenelle tahansa. Jossei muutoin hommasta innostuisikaan, niin ainakin avaa hieman silmiä niiltä, joiden "liikkuvuusharjoittelu" on tähän asti ollut pelkästään passiivisia 10-30 sek venytyksiä yksittäisille lihaksille. Eli itse kukanenkin voi poimia tuolta niitä itselleen tarpeellisimpia harjoituksia mukaan joko lämmittelyjä varten tai mukaan sinne huoltaviin harjoitteluihin.

Nuissa kannattaa kiinnittää tarkka huomio myös muun kropan asentoon ja hallintaan nuita tehdessä, esim. nyt vaikkapa nuissa lonkan alueen harjoituksissa. Jossei kiinnitä, niin helposti kiertyy ranka ihan mutkalle, polvilinjaukset pettää ja niin päin pois. Muutoinkin on tärkeä kuunnella ja tunnustella sitä, miltä ja missä mikäkin harjoitus oikeasti tuntuu. Apinoimalla liikettä miettimättä yhtään mikä sillä on tarkoitus, menee homma helposti puihin.

Todella hyviä videoita joita itsekkin olen katsellut parisen kuukautta. Tosiaan niinkuin risumies tossa jo sanoin niin noi videot vaatii sen että ymmärtää täysin mistä niissä puhutaan, jokaisessa liikkeessä selitetään omasta mielestäni kyllä hyvin mitä siinä haetaan ja mitä asioita pitää tarkkailla mutta noita ei välttämättä selitetä niin että tyhminkin tajuaa vaan käytetään hyvin paljon anatomiaan liittyvää sanastoa.

Itsekin huomasin pari kuukautta sitten, mutta pidin sitä vain crossfit pelleilynä. Kuitenkin kaveri oli kokeilut ja kehusi kovasti ja nyt olen hurahtanut täysin! Oma anterior pelvic tilt on osaksi tämän avulla lieventynyt ja lantiota saanut aukastua hemmetin hyvin.

Suosittelen ehdottamasti.

Paria nyt koitettua ja että tekee gutaa noi kyykky ja olkapää treenit. Löytyyks noita helposti järjestyksessä? Koitin sivuilta löytää numeroituna 1 - 365, mutten millää löytäny. Voisin käyä kaikki läpi.

Selaa etusivua alaspäin, kunnes lukee page 1 of 77, ja siitä sit vaan valkkaat ekan sivun nii ne löytyy aikajärjestyksessä.

Onko kukaan muu tuolta koittanut tehä noita kuminauhalla tehtäviä "flossing"harjotuksia esim nivusille, jossa siis on tarkotus mobilisoida itse niveltä ja sen ligamentteja käsittääkseni. Onko teillä noi harjoitukset tuottanu minkäänlaista tulosta? Ite huomaan, että vasen lonkka kiristää just siit nivelen kohdalt missä reisiluu niveltyy lonkkaan nii oon noita koittanu tehdä. Tuntuu, että ehkä vähän on apua, mutta aika hitaasti liikkuvuus kasvaa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itsekin huomasin pari kuukautta sitten, mutta pidin sitä vain crossfit pelleilynä. Kuitenkin kaveri oli kokeilut ja kehusi kovasti ja nyt olen hurahtanut täysin! Oma anterior pelvic tilt on osaksi tämän avulla lieventynyt ja lantiota saanut aukastua hemmetin hyvin.

Suosittelen ehdottamasti.
Kehtaatko vinkata mitkä liikkeet ovat toimineet parhaiten tähän lantion virheasentoon?
Itsellä ollut pitkään samoja ongelmia aiheuttaen aika hankalia polvivaivoja ja tähän mennessä parhaat vinkit oon saanu Cresseyn&Robertsonin Magnificent Mobilitylla, mutta uudet liikkeet aina tervetulleita!

MWodia olen kyllä tsekkaillut, mutta terveys menis jos kaikki lantioliikkeet pitäis poimia.. :)

Tuolla on hyviä vinkkejä liikkuvuusharjoitteluun ihan kenelle tahansa. Jossei muutoin hommasta innostuisikaan, niin ainakin avaa hieman silmiä niiltä, joiden "liikkuvuusharjoittelu" on tähän asti ollut pelkästään passiivisia 10-30 sek venytyksiä yksittäisille lihaksille. Eli itse kukanenkin voi poimia tuolta niitä itselleen tarpeellisimpia harjoituksia mukaan joko lämmittelyjä varten tai mukaan sinne huoltaviin harjoitteluihin.

Nuissa kannattaa kiinnittää tarkka huomio myös muun kropan asentoon ja hallintaan nuita tehdessä, esim. nyt vaikkapa nuissa lonkan alueen harjoituksissa. Jossei kiinnitä, niin helposti kiertyy ranka ihan mutkalle, polvilinjaukset pettää ja niin päin pois. Muutoinkin on tärkeä kuunnella ja tunnustella sitä, miltä ja missä mikäkin harjoitus oikeasti tuntuu. Apinoimalla liikettä miettimättä yhtään mikä sillä on tarkoitus, menee homma helposti puihin.

Mun mielestä liikkuvuusvenyttelyt pitäisi ottaa osaksi terveyskasvatusta, ja unohtaa kokonaan ns. normivenyttely. Mä olen sitä mieltä, että näillä erilaisilla "mobility drilleillä" päästään paljon parempiin lopputuloksiin lyhyemmässä ajassa - ainakin keskivertojampan kohdalla. Toi on tosi hyvä pointti, että netistä ei pitäisi kopioida liikkeitä vain siksi että ne ovat jonkun mielestä hyviä. Voisi melkein kärjistettynä sanoa, että jos et tiedä mihin liike vaikuttaa (etkä jaksa ottaa selvää), älä tee sitä. Tämä siksi, että ammatista riippuen voi tehdä itselleen myös hallaa - vaikka joku osa-alue paranisikin. Otetaan esimerkiksi vaikka muusikko jolla on epäergonominen asento. Se voi saada liikkuvuuttaa noilla harjoitteilla olkapäihin, mutta samalla, "väärin tekemällä" se saa lavat oman soittoasentonsa kannalta epäoptimaaliseen asentoon. Ja tämä voi tapahtua ihan huomaamatta, kun kukaan ei ole ulkopuolella katsomassa, tai ei tunneta omaa kehoa sen verran, että tiedettäisiin miten päin minkäkin ulokkeen pitää olla :)

Alkuperäiseen aiheeseen sen verran, että kiitos linkistä :) Tämä oli minulle uusi tuttavuus, ja liikkuvuusharjoitteita ei ole koskaan liikaa.

En oo nyt noista videoista ottanut selvää, että millasta palloa noissa jossain olkapään mobilisoinneissa oikein käytetään. Onko jollain nyt tarkempaa tietoa, että ostanko jonkun jääpallon/pesäpallon vai onks toi nyt tennispallo vai mikä. Foam rollin kävin jo hommaamassa.

Mä olen sen verran välineurheilija, että ostin suoraan lacrossepallon. Tennispallo on tosiaan isompi ja paljon pehmeämpi kuin tuo lacrossepallo. Pitelen muuten just tollasta lacrossepalloa kädessä ja tää on kyllä pikkasen pienempi kuin pesäpallo. Maalaisjärjellä pienemmällä ja kovemmalla pallolla saa paremmin "painetta" noihin mobilisointeihin.

edit: Meni pellot sakasin.

Mä olen sen verran välineurheilija, että ostin suoraan lacrossepallon. Tennispallo on tosiaan isompi ja paljon pehmeämpi kuin tuo lacrossepallo. Pitelen muuten just tollasta lacrossepalloa kädessä ja tää on kyllä pikkasen pienempi kuin pesäpallo. Maalaisjärjellä pienemmällä ja kovemmalla pallolla saa paremmin "painetta" noihin mobilisointeihin.

edit: Meni pellot sakasin.
Taitaa olla ehkä pari milliä eroa, eli ei hirveesti. Pesäpallo taas ei jousta sitten yhtään, just sen takia hyvä noitten yksittäisten pisteiden löytämiseen.

Kehtaatko vinkata mitkä liikkeet ovat toimineet parhaiten tähän lantion virheasentoon?
Itsellä ollut pitkään samoja ongelmia aiheuttaen aika hankalia polvivaivoja ja tähän mennessä parhaat vinkit oon saanu Cresseyn&Robertsonin Magnificent Mobilitylla, mutta uudet liikkeet aina tervetulleita!

MWodia olen kyllä tsekkaillut, mutta terveys menis jos kaikki lantioliikkeet pitäis poimia.. :)

No minulla on hyvin toiminut tämä episodissa 363/365. Siinä saa kunnolla venytettyä lantioaluetta tehokkaasti ja sitten myös episodi 119/365. Tuo toimii erityisen hyvin kumilenksulla. Niitä kannattaa hommata.
Heti onnistuu kaikki liikkeet sutjakkaammin kyykystä pystypunnerrukseen. Itsellä on myös nilkan liikkuvuus ihan onneton ja siksi ihastunut MWODiin.

PS. Minulla myös auttanut mahtavasti Mike Robertsonin artikkeli Hips dont lie ja Core training fot smart folks. Katso ihmeessä ja poimi ne mitkä sinulla tuntuvat toimivan.

Kuinkas paljon teillä on tapana lämmitellä ennen näitä harjotteita kun sitä ei taideta tuolla nettisivullakaan sen enempää mainita? Itse nyt vähän pyöritellyt paikkoja, mutten mitään kunnon lämpöä kuitenkaan ottanut. Olisikohan syytä?

Back
Ylös Bottom