MobilityWOD-blogi eli liikkuvuusharjoitukset

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja pimmi
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Aivan uusi juttu minulle tämä liikkuvuusharjoittelu. Hyvältä vaikuttaa ja hyvä sivusto, mutta vähän turhan paljon vie aikaa jos täytyy kahlata 365 videota läpi, jotta muutaman hassun liikkeen sieltä löytää.

Olisikohan mistään mahdollista löytää vähän pienemmällä vaivalla noita liikkeitä? (Liikkuvuusharjoite/lihasryhmä tyyppisesti)

Kätevää jos löytäisi liikkuvuusharjoitteluliikkeitä, joita voisi tehdä ennen punttitreenejä esim. liikkuvuusharjoite maastavetoa, kyykkyä, penkkiä varten. (Sivustolta bongasin kyllä yhden hyvän liikkuvuusharjoitteen ennen kyykkyä tehtäväksi.)

No itse kahlasin kaikki episodit :D, mutta episodi 98 ja 95 on hyvä tiivistelmä ylä- ja alakropalle. Episodeja juuri löytyy tietyille voiman-/painonnosto liikkeillekin kuitenkin hän käy läpi liikeratoja mitä sitten käytetään eri liikkeissä esim. lantion ulkokiertoa. Sitten löytyy episodeja eri vammoille ja erilaisille urheilijoille. Onhan siellä myös haku.

Onkos kukaan muuten tehnyt 10min kyykky testin? ;)

En oikein älynnyt, että onko tuo 363 venyttely perselihakselle vai toisella puolella lonkankoukistajalle. Tuntuu toimivan ihan hyvin molempiin. Itse asiassa sain venytettyä kivasti samalla myös vasenta etureittä, joka on ollut minulla jumissa jo pidemmän aikaa.

En oikein älynnyt, että onko tuo 363 venyttely perselihakselle vai toisella puolella lonkankoukistajalle. Tuntuu toimivan ihan hyvin molempiin. Itse asiassa sain venytettyä kivasti samalla myös vasenta etureittä, joka on ollut minulla jumissa jo pidemmän aikaa.

Tuolla itseasiassa korostetaan, että ei ole niin tärkeää, mitä lihasta venyttää. Tärkeämpää on avata liikeratoja ja etsiä mistä juuri itse on kireä. Jos siis tuntuu vähän muuallakin niin ei todellakaan haittaa

Itseäni on tuo 363-video hieman mietityttänyt... Taisin avauspostissa mainitakin. Siis se, että kun ton mobin voi tehdä ennen kyykkäystä, niin se vaikuttaa aika kovalta venyttelyltä. Osaisiko joku selittää miten tuo pitää oikeaoppisesti suorittaa ja minkä takia se on ok tehdä ennen kyykkyä?

Krice: -Kuten Turpale jo sanoikin, ei tuossa harjoituksessa ole tarkoituskaan, että se kohdistuu yksittäiselle lihakselle (vaikka sen halutessaan saa eri lihaksiin kohdistumaankin pienin asennon muutoksin), vaan nimenomaan sen tarkoitus on lisätä liikelaajuuksia kauttaaltaan lonkan/lantion seudulle. Harjoitus ei siis ole pelkkää lihaksen venyttämistä, vaan sen on tarkoitus kohdistua myös muihin pehmytkudoksiin, jotka liikkuvuutta voivat rajoittaa.

pimmi: -Niin mikä tuossa nyt sitten erityisesti mietityttää? Mikä tuossa suoritustekniikassa jäi mietityttämään, siis sellainen, mitä tuossa videossa ei selvitetty jo? Jos tuo tuntuu liian raskaalta, niin mitä todennäköisimmin kyse on siitä, että teet sen liian voimakkaasti ja väsytät sillä lihaksesi liikeratojen aukaisemisen sijaan. Kuten sanottua jo tuolla aikaisemmassa viestissä, ei kannata pelkästään apinoida niitä harjoituksia, vaan miettiä mitähän sillä on tarkoitus saada aikaiseksi ja edetä siihen suuntaan nuita harjoittaessa.

Ehkä jotakuta kiinnostaa pieni päivitys tilanteesta. Eli vähän yli 1,5kk siitä, kun tuo mobilitywod-linkki tänne postattiin ja aloin noita mobbauksia tekemään. Voin todeta, että liikkuvuuteni on parantunut merkittävästi. Olin toki melko rautakanki alussa, joten kehitys on ollut hyvää. Olen tehnyt lähestulkoon päivittäin eri episodien liikkuvuusharjoitteita. Painotus on ollut melko paljon alakropan liikkuvuudessa, koska tavoitteena on ollut syvempi kyykky. Jatkossa aion painottaa enemmän olkapäiden liikkuvuutta. Vasemman lavan/olkapään liikkuvuus ei ole oikean kanssa läheskään samalla tasolla, joten työtä on paljon edessä. Toki vasen puoli on myös alakropassa enemmän jumissa, mikä toki vaikuttaa yläkroppaankin.

Voin tunnustaa jääneeni koukkuun "mobbaamiseen". Jo 10minuutin päiväannoksella pääsee pitkälle ja blogin tähti eli Kelly Starret on sen verran supliikki kaveri, että blogin episodeja katsoo mielellään. Suosittelen. Parantunut liikkuvuus on mahdollistanut sen, että olen saanut paljon enemmän irti piakkoin loppumassa olevasta Crossfitin peruskurssista. Paremmat liikeradat, parempi fiilis. :)

Itse kärsin viime kesästä asti kroonisesta lonkankoukistajien/nivustaipeen alueen kivuista/jäykkyydestä niin etten voinut pahimmallaan mennä lämmittelypainoilla kyykkyyn. Parin viikon foam rollingin ja ja noiden mobilitywodin harjoitusten jälkeen oli kyllä huomattava ero lonkkien liikkuvuudessa. Nykyään pystyy kyykkäämään leveämmällä asennolla, perammalla tekniikalla ja voin pitkästä aikaa tehdä sumovetoa, joka on mulle paljon mieleisempi kuin perinteinen tyyli.

Toi kelly on kyllä metka äijä, naurattaa aina ne sen "pain cave" ja "totem animal" sun muut höpötykset :)

Voitko Oranki heittää tuolta jotain liikkeitä, joita oot tehny. Itsellä on kanssa samanlaisia vaivoja ja oon nyt katsonut noita ensimmäisiä videoita. Vielä jos saisin muutaman liikkeen lisää niin olisi aika hienoo.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tänään tuli ensimmäistä kertaa rullailtua tangolla. Rullasin etuolkapäät ja vähän rintaa ja melko tehokkaalta hommalta vaikuttaa. Varsinkin etuolkapäät olivat ilmeisen kireät, koska homma sattui aika helvetisti alussa. Muutamassa minuutissa kuiten jännitys lähti, eikä rullailu sattunut yhtään. Kannattaa kokeilla.

Noin kuukauden verran olen työstänyt muutamaa ensimmäistä WOD:ia ja tänään pääsin painonnostokyykyssä kunnolla pohjiin ja siten että että alaselkä ei pyöristynyt. Kyykkääminen tuntui oikeastaan ensimmäistä kertaa tietyllä tapaa luonnolliselta eli hyvältä tehdä, vs. voimanostokyykky mitä aiemmin on tullut tehtyä.

Näistä on siis selkeä hyöty ja hyvin pienellä päivittäisellä panostamisella saa aikaan ihan mukavia muutoksia lyhyessäkin ajassa. Suosittelen!

Noin kuukauden verran olen työstänyt muutamaa ensimmäistä WOD:ia ja tänään pääsin painonnostokyykyssä kunnolla pohjiin ja siten että että alaselkä ei pyöristynyt. Kyykkääminen tuntui oikeastaan ensimmäistä kertaa tietyllä tapaa luonnolliselta eli hyvältä tehdä, vs. voimanostokyykky mitä aiemmin on tullut tehtyä.

Näistä on siis selkeä hyöty ja hyvin pienellä päivittäisellä panostamisella saa aikaan ihan mukavia muutoksia lyhyessäkin ajassa. Suosittelen!

Kerrohan ja kertokaa muutkin ihmeessä tekemienne wodien numerot, jos noita kokemuksia laitatte mielenkiinnosta voitas sitten me muutkin koittaa niitä.

Kiitokset.

Nämä kolme ensimmäistä wodia auttoivat kyykyssä:

http://www.mobilitywod.com/2010/08/first-of-many-beat-downs.html
http://www.mobilitywod.com/2010/08/dont-go-in-pain-cave.html
http://www.mobilitywod.com/2010/08/new-concept-and-homework.html

Lisäksi olkapäille olen tehnyt tätä:

http://www.mobilitywod.com/2010/08/darth-shoulder.html

Kovin suurta muutosta en tämän wodin kanssa ole huomannut, mutta ainakaan oikea olkapää ei ole vielä jumittanut penkkipunnerruksesta, kuten se on aiemmin tehnyt.

Osaatteko sanoa, että minkä vahvuisen kuminauhan kannattaisi näihin venyttelyihin hommata kaveriksi? Eikö ne kiloissa mene nuo vastukset nuissa nauhoissa elikkä monikohan kiloinen nauha ois abaut passeli.

Aivan mahtavaa tavaraa; testasin ennen mavea wodia 95. The Lower Extremity Basic List. Parikymmentä ellei puoli tuntia hommassa meni, pidin älypuhelinta vierellä ja katsoin ja tein samalla videota läpi pariin kertaan. Kyllä tuon tunsi että veri ja muut sörsselit lähti kiertämään jaloissa ja eipä muuten aristanut takareisiin mave. Itseasiassa meni niin mallikkaasti että uusi pr pamahti samantien. Mahtavaa.

Suosittelen ostamaan Kelly Starrettin kirjan Becoming a Supple Leopard. 400 sivuinen kirja joka on vielä sadan, kahden sadan tai kolmen sadan vuoden päästä aivan yhtä ajankohtainen kuin se on nyt.

Itse ostin kirjan UK Amazonista.

Suosittelen ostamaan Kelly Starrettin kirjan Becoming a Supple Leopard. 400 sivuinen kirja joka on vielä sadan, kahden sadan tai kolmen sadan vuoden päästä aivan yhtä ajankohtainen kuin se on nyt.

Itse ostin kirjan UK Amazonista.

Tälle paljon komppia. Tosi hyvä kirja, vaikkakaan ihan kauheesti uutta siitä ei löydy, jos on noita videoita katellu vähän runsaammin. Kirjasta kaikki tiedot kuitenkin löytyvät paljon selkeämmin ja järjestellymmin. Paksuksi satoja värikuvia sisältäväksi kirjaksi myös varsin halpa – alle 40€ tais omani olla Suomalaisesta kirjakaupasta.

Back
Ylös Bottom