Mittee tiiät?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tarkemo
  • Aloitettu Aloitettu
Miten pääkaupunki seudun ulkopuolella asuvat suhtautuvat oman asuinalueensa murteeseen?

Häpeätkö murrettasi ja alat puhumaat hesan "mä/sä kieltä" heti kun saavut junalla Helsinkiin.

Itselläni on kaksi tuttua jotka ovat mielestäni munanneet itsensä tässä asiassa.
Serkkuni sai työpaikan Hesasta ja kertoi heti vaihtavansa Kymenlaakson murteensa aina mäsättelyyn kun menee töihin.

Toinen ystäväni puhui aikoinaan baarissa minulle kuten aina ennenkin, mutta kun naisseuraa ilmaantui lähelle alkoi ystäväni kuin taikaiskusta puhumaan Hesan murretta, jota myös yleiskieleksi kutsutaan.

Minusta moinen on pelkästään osoitus huonosta itsetunnosta, luullaan että annetaan fiksumpi vaikutelma kun puhutaan sillee ku telkkarissa kaikki puhuu.

Aikoinaan aihe ärsytti suunnattomasti, etenkin tuon ystäväni kohdalla, ja kauhea huuto heti päälle kun kaveri alkoi "puhumaan fiksusti".
Mielestäni hän oli puhunut fiksusti koko sen hetkisen elämänsä ajan.
Etenkin kun Kymenlaakson murre ei eroa paljoakaan mäsättelystä/yleiskielestä.

"LISSEE RUOKOO!"

-Pertti Pasanen

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En tosta osaa sanoa mutta jos joku Victoria Silverstedt tulis tukka liehuen mun eteen alasti ja ensimmäinen lause olis jotain tyyliin "Terre! Myö oon Victoria! kukas sie oot?!" niin laskis tunnelma aika nopeesti. :D

Kai tommonen aika yleistä on. Itekkin skidimpänä piti vaihtaa ruotsinkieli aina pelkkään suomeen kun meni stadis käymään, kai sitä yrittää sopeutua joukkoon.

Itse en ole tietoisesti yrittänyt päästä murteesta eroon, enkä kyllä ole yrittänyt sitä säilyttääkään. Olen ajatellut, että jos stadin slangi tarttuu niin tartukkoot, ja kyllähän se pakostakin pikkasen tarttuu. Mut silti kaikki aina "kysyy mistä päin oot, ku puhut kummallisesti?" ja sit kaverit nauraa kotona, että ollaan sitä niin stadilaista. Ei hirveenä mua haittaa; mää olen vaan mä ja puhun miten puhun.

Eipä ole pahemmin tarvinnu Hesassa käydä, mutta hiljattain muutin Turkuun ja melkein harmittaa ettei paremmin hallitse tuota pohojammaan murretta. On aina kiva vääntää jotain oikein pohojalaasittain, uskoisin tilanteen olevan sama jos olisin Helsingissä eli en häpeä omaa murrettani, jos sitä nyt paljoa onkaan, päinvastoin olen ylpeä siitä.

Tosin tuo Turun murre on sen verta hassun kuulosta ettei sitä huvittaskaan omaksua.

tarkemo sanoi:
Häpeätkö murrettasi ja alat puhumaat hesan "mä/sä kieltä" heti kun saavut junalla Helsinkiin.

Minusta moinen on pelkästään osoitus huonosta itsetunnosta, luullaan että annetaan fiksumpi vaikutelma kun puhutaan sillee ku telkkarissa kaikki puhuu.

Mikä paikka se sellanen hesa on??? Vai siis puhuitko sä STADISTA.

Niin, kyllä se stadin murre antaa fiksumman kuvan, kun joku lande vääntö. :thumbs: (älä ota sitä vakavasti, älä ota sitä vakavasti...)

No mie ainakin puhun stadin slangia, jos mie en niin tekis niin miehän menettäisin rispektiä toisilta gangstoilta!
Aight keep it tight wiggas!

Arse sanoi:
on aina kiva vääntää jotain oikein pohojalaasittain, uskoisin tilanteen olevan sama jos olisin Helsingissä eli en häpeä omaa murrettani, jos sitä nyt paljoa onkaan, päinvastoin olen ylpeä siitä.

.

Tuossa on se oikea asenne jota hain.

Yksilöllisyys kunniaan.

Toki ihminen on laumaeläin ja sopeutumisesta on usein kyse kuten jamaan sanoi.

Ja jos se savolainen Vinktoria Slitversen oni jonkinlainen ääripää mikä huvittavuudessaan veisi pohjat, niin kai toinen ääripää (tai aaripaa) olisi sitten ne ilman ääkkösiä masattelevat (=mäsättelevät) Hesanpellet jotka antavat huonon kuvan Helsingin puhetavasta ja joiden jokainen lause alkaa sananparrella : "emma tieda" (=en mä tiedä)

Meikäläinen puhhuu aina uhallakkiin savvoo täällä etelässä, ja jos toisen savolaiseen sattuu törmeemään, niin siitäpä ei muut paljo selevee sua. Laphin murtheella höystettynä.
Eli todellakkaan en häppee murrettani, ja pidän heti ensitapaamisella ihmisistä jotka puhuu murteella. :)

Pertti 123 sanoi:
Mikä paikka se sellanen hesa on??? Vai siis puhuitko sä STADISTA.

Niin, kyllä se stadin murre antaa fiksumman kuvan, kun joku lande vääntö. :thumbs: (älä ota sitä vakavasti, älä ota sitä vakavasti...)

En ota huumoria vakavasti.

Mutta osuit tavallaan ihan naulan kantaan.
Hesa on stadi vain stadilaisille.
Sillä se on aina huvittavaa jos joku muualta tullut rupeaa stadilaiseksi.

Kyllä sitä savvoo pyritään viätämään kun kerran oon sieltä niin sillä siisti. Eipä sillä kai hirveesti oo miten puhuu kunhan puhuu...... Murteet tuo rikkautta ja väriä maailmaan, siitä kannattaa pitää kiinni, murteesta siis...

tarkemo sanoi:
En ota huumoria vakavasti.

Mutta osuit tavallaan ihan naulan kantaan.
Hesa on stadi vain stadilaisille.
Sillä se on aina huvittavaa jos joku muualta tullut rupeaa stadilaiseksi.

Entisenä itäsuomalaisena, nykyisenä stadilaisena sanoisin että tuo ei ole mikään kovin tietoinen juttu. Eli sitä tuntuu jotenkin automaattisesti puhuvan sitä samaa väännöstä kuin keskustelukumppanit. "Hesa" särähtää korvaan täällä päin ihan samalla lailla kuin jos alkaisin molottaa ruotsia pariisilaiselle. Aivan samoin kuin korvaan särähtää "Stadi", jos olen kotiseudullani.

Enpä ole koskaan ajatellut että pitäisi alkaa väkisin vääntämään mie-sietä, jos se ei siinä seurassa ja sillä hetkellä satu luonnollisesti tulemaan. Aivan samoin kuin kotiseudulla pyörähtäessä jotenkin ajukopan peräkomeroista pärähtää vanha murre päälle ihan sen enempiä asiaan keskittymättä.

Eli kieli alkaa aika nopeasti muokkautua siihen suuntaan mitä päivittäin kuulee ympäriltään, oli se sitten fleemiä tai tamperetta. Varmasti jos asuisin Tampereella muutaman vuoden niin alkaisi puhe taipua määsää-suuntaan ja ärrät pärisisivät puheessa koko ajan.

Sinänsä mielestäni sen enempää stadilaisuudessa kuin itäsuomalaisuudessa ei ole mitään erityisen hienoa, jonka takia kumpaankaan lokeroon pitäisi alkaa itseään väkisin tunkemaan.

Vittu mää jaksa ruveta mitää vaihtelee. Puhun niinku puhun. Helsingin murre kuulostaa tyhymältä.

Richard75 sanoi:
Eli todellakkaan en häppee murrettani, ja pidän heti ensitapaamisella ihmisistä jotka puhuu murteella. :)

Sama täällä! :) Murteella puhuminen antaa jotenkin inhimillisemmän kuvan ihmisestä, kun taas pk-seudun puhetyyli ja puheen rytmi kuulostavat kylmältä ja kovalta. Alueina etenkin Savo, Karjala, Kainuu ja Lappi ovat murteiltaan mieleeni. :haart:

Niin ja kuka kirjoittikaan kaveristaan, joka naisen nähtyään alkaa puhua stadilaisittain... iso virhe! :down: Muhun ainakin vetoaa mies, joka on aidosti sitä mitä on eikä esitä olevansa muka cool. Jos joku niin teeskentelemättömyys ja rehellisyys on coolia, mun mielestä! :thumbs:

T: varsinaissuomalainen :)

emmää ainakaa voi sille mitää, notta kun siton oppinu puhumahan leviää niin onhan siitä, perkeles vieköhön, kauhian vaikia päästä ainakaa kokonaan erohon.

Mä en ainakaan tykkää yhtään, kun porukka vääntää jotain Savon tai Turun murretta. Sitä parempi mitä lähempänä puhuttu kieli on kirjoitettua kieltä. Etelä-Suomessa puhuttu "murre" on kaikista lähimpänä kirjoitettua, jos ei oteta mukaan mitään kunnon Stadin slangia. Tosin tunnen yhden tyypin, joka puhuu 100% kirjakieltä. Sitäkin on outoa kuunnella.

Olin joskus 3 vuotta sitten juhannusfestareilla Kouvolassa ja kolmantena päivänä alkoi jo aikalailla palamaan kiinni siihen joka puolelta kuuluvaan mie-sie-lässytykseen...
Intissä oli samassa tuvassa pari turkulaista, joista yksi väänsi kunnon Turun murretta. Muutaman kerran joskus illalla pari tyyppiä tuvasta sanoi, että nyt sulla on kaksi vaihtoehtoa; joko alat puhumaan normaalisti tai et puhu ollenkaan... Eihän se mitään auttanut.

alumiini sanoi:
Olin joskus 3 vuotta sitten juhannusfestareilla Kouvolassa ja kolmantena päivänä alkoi jo aikalailla palamaan kiinni siihen joka puolelta kuuluvaan mie-sie-lässytykseen...

Kymenlaaksolaisena tiedän että Kouvola-Kotka akselilla puhutaan miä ja siä.

Karjalassa puhutaan mie ja sie, kuten Lappeenrannassa ja Imatralla.

Yhden kirjaimen ero, kuten mä ja sä / mää ja sää

Mä olen täysin eri mieltä. Mä tulen iloiseksi, jos kuulen oikein vetävää ja soljuvaa murretta - oli se sitten mistä päin vaan. Murteista tulee hyvälle tuulelle. Ja älkää nyt kukaan vaan kirjoittako tänne, ettei Helsingissä puhuttaisi murretta. Se on MURRE ihan siinä missä kaikki muutkin murteet. Se ihan alkuperäin stadin slangi (jota osaa tällä hetkellä muutama eläkkeellä oleva ukkeli) on kielitieteellisesti lähinnä sama asia kuin tämä mustalaisten oma kieli (jota osaa enää muutama mustalaiseläkeläinen). en nyt kyllä muista sen nimeä...

tarkemo sanoi:
Toinen ystäväni puhui aikoinaan baarissa minulle kuten aina ennenkin, mutta kun naisseuraa ilmaantui lähelle alkoi ystäväni kuin taikaiskusta puhumaan Hesan murretta, jota myös yleiskieleksi kutsutaan.

Minusta moinen on pelkästään osoitus huonosta itsetunnosta,

Ei ole vaan osoitus tyhmyydestä. Jälleen kerran mulla on sellainen käsitys näistä etelän naisista, että ne vaan tykkää kun joku puhuu vähän erikoisemmin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom