Mitsubishi Outlander 2.2 HDI

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu

Huppe

Iso Kingi H.
VIP
Liittynyt
1.6.2004
Viestejä
16 113
Sama auto, eri kuoret:

Citroën C-Crosser 2,2 HDi 156
Peugeot 4007 2,2 HDI

Mutta kokemuksia tuosta Mitsubishistä? Joku 2009-2010 kiinnostaisi, parhaalla varustelutasolla tuollaisen saisi 30keurolla ja reilusti alle 100tkm ajettuna.
5 vuoden takuu noissa kai on, vai onko noissa vanhemmissa?

Ihan hienohan tuo on:

thumb2_SJZ-620.webp thumb2_SJZ-620_1.webp
 
Komee kärry tuo on, tollasta kattelin itellekkin jossain vaiheessa mutta päädyin sitten 7 paikkaseen Grandikseen joka Mitshubishi sekin. Itellä on ollu noita mitsuja (Galant, Grandis, Lancer) useampi eikä ole paljon valittamista, kaikki on pelannu ihan hyvin eikä ole remonttia tarvinu tehdä. Onhan tuo ihan perus japsi mutta mielestäni ihan kohtuu hyvä auto jaappanilaiseksi.
 
No ranskalaiset on tehneet joskus ihan onnistuneitakin diesel koneita mutta perimmäisen ajatuksena on minulla aina että ranskalaiseen autoon ei kannatta sekaantua. Niilä on aina jotain outoja tai kallliita ratkaisuja.
Esim. kerran pösö jossa oli mennyt lämmityslaitteen säätimen vastus. Merkkiliikkeessä se maksoi 180€ ja varaosaliikkeessä ei sitten edes luettelot tunteneet sitä vastusta. No asia kuitenkin selvisi että varaosaliikkeen kokonaisessa puhaltimessa tulee mukana se vastus ja koko paketti maksaa 120€. En nyt tarkkaan muista että oliko 406 vai 407 mutta 2,2hdi kone johon oli kissojen ja koirien kanssa muutama vuosi etsittävä laturia ja maksoi hunajaa.

Mitsu on hyvä laadukas ei niitä paljoakaan ole varikoilla kuten saksalaisia tai ranskalaisia mutta jos tuohonkin on ranskalaiset sotkeutuneet niin sitten on aina pieni riski.
 
Mitsut on kyllä todella laadukkaita ja luotettavia omien kokemusten mukaan, muotoilu, sisusta ja varustelu tietysti on hieman karua saksalaisiin verrattuna.
 
No ranskalaiset on tehneet joskus ihan onnistuneitakin diesel koneita mutta perimmäisen ajatuksena on minulla aina että ranskalaiseen autoon ei kannatta sekaantua. Niilä on aina jotain outoja tai kallliita ratkaisuja.
Esim. kerran pösö jossa oli mennyt lämmityslaitteen säätimen vastus. Merkkiliikkeessä se maksoi 180€ ja varaosaliikkeessä ei sitten edes luettelot tunteneet sitä vastusta. No asia kuitenkin selvisi että varaosaliikkeen kokonaisessa puhaltimessa tulee mukana se vastus ja koko paketti maksaa 120€. En nyt tarkkaan muista että oliko 406 vai 407 mutta 2,2hdi kone johon oli kissojen ja koirien kanssa muutama vuosi etsittävä laturia ja maksoi hunajaa.

Mitsu on hyvä laadukas ei niitä paljoakaan ole varikoilla kuten saksalaisia tai ranskalaisia mutta jos tuohonkin on ranskalaiset sotkeutuneet niin sitten on aina pieni riski.
Käsittääkseni Pösö ja Citikka on lainanneet tekniikkaa Mitsulta:jahas:
Mitsulla tuo 2.0 riisseli kone on taasen Volsun.
Esim tuo Toijotan Aygo,Citroën C1, Pösön 107 perustuu samaan autoon;)
 
Vastasin tuonne toiseenkin ketjuun. 2.2 -kone on PSA:n. Auto oli Mitsuna olemassa jo kauan ennen ranskalaisten tuloa samaan pakettiin.
Hyvä auto, 2.2 koneesta en tiedä, itsellä oli VAG-dieselillä.

Numeroiltaanhan noissa on eroa noissa koneissa jonkin verran, jossain sanottiin, että yllättävän vähän käytännön eroa tuntumassa potkun suhteen. Mutta 2.2:n kanssa saa tietty sen tomaatin, jota Huppe vissiin haikailee.
 
Tässä juttua tuosta VAGin koneesta:

http://kuningaskuluttaja.yle.fi/node/2557

Ilmankosteus voi turmella Volkkarin moottorin
Kirjoittanut kk_toimitus Ke, 24/02/2010 - 16:59
Autoilu Auton huolto Liikenne Toimituksen jutut 2010
Kosteuden aiheuttamat moottorivauriot piinaavat Volkswagen-konsernin valmistamia dieselautoja. Maahantuoja ei ole tiedottanut asiakkaille ongelmista, vaikka konevauriot voisi välttää halvalla keinolla.

Riihimäkeläistä Veli-Matti Ojanperää harmittaa. Hänen perheensä Seat Leonin kone alkoi kolista eräänä päivänä kummallisesti. Korjaamolla selvisi, että kyse oli pahasta moottorivauriosta.
Hintaa remontille tuli noin 5000 euroa, vaikka auto oli vain pari vuotta vanha.
-Tällainen vika, joka rikkoo moottorin näin totaalisesti, oli tietenkin yllätys, sanoo Ojanperä.

Vaurion oli aiheuttanut palotilaan päässyt vesi. Seat Leon on dieselauto, jossa ilma kulkee sylinteriin niin sanotun välijäähdyttimen kautta. Talvikeleillä välijäähdyttimeen voi kertyä ilmakosteudesta tiivistyvää vettä.
Piru pääsee irti siinä vaiheessa, jos kosteus kulkeutuu sylinteriin saakka. Seurauksena voi olla käyntihäiriö tai pahimmassa tapauksessa kallis konerikko.

Korjaamolle tuttu ongelma

Ojanperän Seatin parsineelle korjaamolle ongelma oli tuttu. Niinpä mies alkoi epäillä, että kyse voi olla laajemmastakin tyyppiviasta. Ja siitähän asiassa olikin kyse, paljastui lopulta.
Nettikeskusteljen perusteella samanlainen kondenssivesiongelma voi ilmetä seuraavissa autoissa: Volkswagen Passat 1.9Tdi (vuosimallit 2006 ja 2007), Seat Altea 1.9Tdi (2007, 2008) sekä Seat Leon 1.9Tdi (2007,2008).
Yhteistä autoille on valmistaja, Volkswagen-konserni. Suomalainen maahantuoja VV-Auto Group vahvistaa, että Ojanperän lista riskiautoista on oikea. Lisäksi samanlainen kondenssivesiongelma voi ilmetä myös muissakin malleissa. Niitä ovat osa 2006 – 2008 valmistetuista Seatin ja Volkswagenin 1,9 ja 2,0 Tdi-moottoreista, jotka käyvät dieselillä.
Maahantuoja muistuttaa, että moottorivaurioita on syntynyt vain pienessä osassa kyseisiä riskimalleja. Yleisempi seuraus kosteudesta on käyntihäiriö tai se, että auto ei käynnisty jäätyneen putkiston takia.
-Välijäähdyttimestä johtuvia moottorivaurioita oli meidän tietojemme mukaan viime vuonna 16 kappaletta, sanoo VV-Auto Groupin huoltopäällikkö Juho Vallivaara.
Yhteensä konerikkoja on VV-Auton tiedossa toistaiseksi muutamia kymmeniä. Soittokierros muutamalla merkkikorjaamolle saa kuitenkin ajattelemaan, että tapauksia voi olla enemmänkin. Sen verran tutulta ongelma kuulosti.

Myös Skodat vaarassa

Välijäähdyttimeen kertyvästä kosteudesta aiheutuva ongelma on mahdollinen myös joissakin diesel-Skodissa. Ilmiö on teknisesti mahdollinen ainakin Skoda Octavia 1,9 Tdi-mallissa vuosilta 2005 ja 2008.
Myös joissakin Skoda Fabia ja Superb –autoissa on käytössä samanlainen tekniikka, joka voi aiheuttaa ainakin teoriassa kosteuden tiivistymistä. Maahantuoja Helkama-Autolla ei kuitenkaan ole tiedossa ongelmatapauksia näiden mallien osalta.
Helkama-Auton mukaan reklamaatioita kondenssiveteen mahdollisesti liittyvistä moottorivaurioista tuli viime talvena neljä kappaletta.

Maahantuoja ei tiedottanut autonomistajille

Kalliit moottorivauriot on VV-Auton mukaan vältettävissä halvalla keinolla. Auton keulaan voi kiinnittää perinteisen maskin, joka vähentää ajoviimaa ja nostaa moottoritilan lämpötilaa.
Maskin pitäisi VV-Auton mukaan myös ehkäistä veden kondensoitumista putkistoon. VV-Auton mukaan maskin pitäisi suojata hyvin, sillä yhtään maskiautolle tapahtunutta konerikkoa ei ole sen tiedossa.
Joihinkin malleihin on myös saatavissa toisentyyppinen välijäähdytin, jossa moottorin vaarantavaa kondenssiongelmaa ei pitäisi olla.
Siis suojakeinoja on olemassa. Niinpä tuntuisi päivän selvältä, että maahantuoja varoittaisi asiakkaitaan ongelmasta ja kertoisi, kuinka autoa kannattaa suojata. Mutta VV-Auto ei ole tiedottanut riskiautojen omistajille asiasta yhtään mitään suoraan esimerkiksi kirjeitse.
-Ongelma esiintyy promilleluokassa autoista, emme halua hämmentää laajaa asiakaskuntaa tiedolla, jonka esiintymistodennäköisyys on mitättömän pieni, sanoo VV-Auton huoltopäällikkö Vallivaara.
Vaikka niitä konerikkoja on vähän, niin eikö se asiakkaan kannalta olisi mukavaa, ettei olisi edes niitä tapauksia?
-Näin kieltämättä.
Miksei sitten voi tiedottaa?
-Tämän hetken käsitys asiasta on, että asia on niin pieni, että ei ole katsottu tarpeelliseksi tiedottaa, sanoo Vallivaara.
Seat-kuljettajaa tällaiset puheet ihmetyttävät. Hänen kohdallaan ongelma ei todellakaan ole pieni, koska kalliista remontista piti maksaa itse noin puolet.
-Auto oli lähes uusi moottorin hajotessa, sanoo Ojanperä.

Moottoriremontin kulut korkeat

Moottori on auton osa, jonka pitäisi kestää koko auton käyttöikä. Jos näin ei käy, lähtökohtaisesti myyjä tai maahantuoja ovat usein vastuussa korjaamisesta, vaikka takuu olisikin ohi. Tämä periaate lähtee kuluttajansuojalain virhevastuupykälistä.
VV- Auto Group ilmoittaa, että se ja myyjäliikkeet haluavat kantaa vastuunsa konerikkotapauksissa. Mutta asiakkaalle tulee moottoririkosta monesti isoja kustannuksia, vaikka myyjä noudattaisikin lakia pilkun tarkasti.
Nimittäin jos moottori tulee korjauksessa aiempaa parempaan kuntoon, on asiakas velvollinen osallistumaan korjauskuluihin. Niinpä ne vauriot välttäisi mielellään kokonaan etukäteen.
Kannattaa myös muistaa, että myyjän tai maahantuojan virhevastuu katkeaa, jos ostaa auton yksityiseltä henkilöltä.

Lauri Miettinen / TV1 Kuningaskuluttaja

HUOM:
Kannattaa myös muistaa, että myyjän tai maahantuojan virhevastuu katkeaa, jos ostaa auton yksityiseltä henkilöltä.
 
Eiköhän noita tarinoita löydy joka vehkeestä Mersusta Maseratiin.
Joka automallista kun etsii palstoilta niin löytyy muutama jolla on lauennut jo 2 viikkoisena.

Niin, noita on varmaan joku 14 miljoonaa maailmassa. Volkkareita.
 
Vastasin tuonne toiseenkin ketjuun. 2.2 -kone on PSA:n. Auto oli Mitsuna olemassa jo kauan ennen ranskalaisten tuloa samaan pakettiin.
Hyvä auto, 2.2 koneesta en tiedä, itsellä oli VAG-dieselillä.

Numeroiltaanhan noissa on eroa noissa koneissa jonkin verran, jossain sanottiin, että yllättävän vähän käytännön eroa tuntumassa potkun suhteen. Mutta 2.2:n kanssa saa tietty sen tomaatin, jota Huppe vissiin haikailee.

Jep. Käytännössä sama kone löytyy todella monesta autosta. Samaoja 2.0 tai 2.2 litraisia myllyjähän löytyy mitsun ja ranskisten lisäksi ainakin Fordeista, Volvoista ja Land Rovereistakin.

Potentiaalisin ongelma tuossa lienee hiukkassuodatin antureineen. (en tosin tiedä mistä lähtien ovat Mitsuihin noita asentaneet) Ne tuottavat suomen talvessa ongelmia 100% varmasti, eikä ole halpaa lystiä uusia. Sama ongelma tosin koskee lähes jokaista nykydieseliä..
 
Aika kivat varusteet ja systeemit tuossa Instyle Navi Business -versiossa:

2007moutlander3.webp

2007moutlander16.webp

2007moutlander6.webp

2007moutlander13.webp

2007moutlander7.webp

Keyless-Go:

2007moutlander10.webp
 
Noniin, tommonen 2.2 HDI Instyle Navi Limited nyt varattuna. Käsittääkseni kaikilla mahdollisilla varusteilla mitä tehtaalta saa, kts. kuvat yllä. Kattoluukkua ei tosin taida olla ja Bemariin erona lisäksi HUDin puute. 50tkm ajettu ja vajaa 3v takuuta jäljellä. Ensi viikolla nouto.
Koeajossa en nyt keksinyt moitteen sijaa, lukuunottamatta hemmetin kapeita takapenkkejä, manuaali pelasi mielestäni hyvin eikä tuota vaihteistoa voi edes verrata Foresterin kanssa samana päivänä, Subarussa tuo vaihteisto on kompastuskivi, mutta sen vuoksi ei kannata Subarua hylätä, vaihteistoonkin tottuu nopeasti. Lisäksi en yletä, eikä vaimo yletä ajaa Forella, penkkiä ei saa riittävän korkealle, tämä oli syy jonka vuoksi Subaru jäi kauppaan. Foresterille miinusta täysin onnettomasta takakontista. 3-sarjan sedan-bemariinkin mahtuu enemmän rojua konttiin.

Outlander 7 hengen auto on käytännössä kahden aikuisen ja kahden lapsen auto. Ei enempää. Turvaistuimien väliin jää 10cm rako, kun esim. Corolla Versossa siihen mahtuu istumaankin. Outoa?

Toisaalta takana hyvästi tilaa lapsille + konttiin mahtuu mitä tahansa, vaikka vauvanvaunut kasaamatta jos semmoisia tarvitsisi kuljettaa, onneksi ei tarvitse.

Outlanderissa neliveto tuntui pelaavan ihan "ok". Sen saa kytkimellä valittua 2-veto, 4-veto (automatic) tai 4WD-LOCK, eli käsittääkseni astetta parempi kuin Fordin, Hondan ja muiden Haltexit joissa vetää vain eturenkaat. Subarussa toki päälle tasauspyörästön lukko ja alennusvaihde, mutta ei noita normaaliajossa tarvitse, koska auto tuskin koskaan jumittuu metallirullakolle kuten Subarun esittelyvideoissa.

Lisäksi (luvattu) 6L/100km kulutus Dieseliä on kivasti pienempi kuin 10L/100km Bensaa. Koeajoauto oli ajettu tänään Tampereelta tänne, noin 600km päähän ja kulutus tosiaan oli todistetusti 6 litran luokkaa.

Kuvia ja kokemuksia toivottavasti ensi viikolla.
 
Hienon näköisiä nuo uudemmat Muukalaiset. Saakos näitä Outlandereita enää ahdetulla bensakoneella? Muistaakseni ensimmäistä Outtista sai Evo VII:n matalaviritteisellä(n.200hv) tekniikalla, ihan soiva peli.

Menee jo hieman metsään, mutta niin menee Pajerokin, eli onko uudempia Pajeroita kukaan käynyt kokemassa? Omaan silmään hienon näköinen, mitään kokemuksia ei ole alle 20v vanhoista Pajeroista.
Moottorivalikoima taisi olla niinkin laaja kuin 1kpl (nokivasara 3,2L, 200hv/400Nm).
 
Noniin, tommonen 2.2 HDI Instyle Navi Limited nyt varattuna. Käsittääkseni kaikilla mahdollisilla varusteilla mitä tehtaalta saa, kts. kuvat yllä. Kattoluukkua ei tosin taida olla ja Bemariin erona lisäksi HUDin puute. 50tkm ajettu ja vajaa 3v takuuta jäljellä. Ensi viikolla nouto.
Koeajossa en nyt keksinyt moitteen sijaa, lukuunottamatta hemmetin kapeita takapenkkejä, manuaali pelasi mielestäni hyvin eikä tuota vaihteistoa voi edes verrata Foresterin kanssa samana päivänä, Subarussa tuo vaihteisto on kompastuskivi, mutta sen vuoksi ei kannata Subarua hylätä, vaihteistoonkin tottuu nopeasti. Lisäksi en yletä, eikä vaimo yletä ajaa Forella, penkkiä ei saa riittävän korkealle, tämä oli syy jonka vuoksi Subaru jäi kauppaan. Foresterille miinusta täysin onnettomasta takakontista. 3-sarjan sedan-bemariinkin mahtuu enemmän rojua konttiin.

Outlander 7 hengen auto on käytännössä kahden aikuisen ja kahden lapsen auto. Ei enempää. Turvaistuimien väliin jää 10cm rako, kun esim. Corolla Versossa siihen mahtuu istumaankin. Outoa?

Toisaalta takana hyvästi tilaa lapsille + konttiin mahtuu mitä tahansa, vaikka vauvanvaunut kasaamatta jos semmoisia tarvitsisi kuljettaa, onneksi ei tarvitse.

Outlanderissa neliveto tuntui pelaavan ihan "ok". Sen saa kytkimellä valittua 2-veto, 4-veto (automatic) tai 4WD-LOCK, eli käsittääkseni astetta parempi kuin Fordin, Hondan ja muiden Haltexit joissa vetää vain eturenkaat. Subarussa toki päälle tasauspyörästön lukko ja alennusvaihde, mutta ei noita normaaliajossa tarvitse, koska auto tuskin koskaan jumittuu metallirullakolle kuten Subarun esittelyvideoissa.

Lisäksi (luvattu) 6L/100km kulutus Dieseliä on kivasti pienempi kuin 10L/100km Bensaa. Koeajoauto oli ajettu tänään Tampereelta tänne, noin 600km päähän ja kulutus tosiaan oli todistetusti 6 litran luokkaa.

Kuvia ja kokemuksia toivottavasti ensi viikolla.
Tyhmä kysymys, mutta mitä kattoluukulla tekee ilmastoidussa autossa??
Itsellä oli joskus tuollainen S-max tuolla isolla lasikatolla, niin siitä ei ollut muuta, kuin harmia!!
Ensinnäkin hohkasi kylmää talvella ja kesällä muksut valitti, kun aurinko paistaa silmiin;)
Toki on valoisa, mutta ei lukkua/lasikattoa enään, jos saa valita!
 
Tyhmä kysymys, mutta mitä kattoluukulla tekee ilmastoidussa autossa??
Itsellä oli joskus tuollainen S-max tuolla isolla lasikatolla, niin siitä ei ollut muuta, kuin harmia!!
Ensinnäkin hohkasi kylmää talvella ja kesällä muksut valitti, kun aurinko paistaa silmiin;)
Toki on valoisa, mutta ei lukkua/lasikattoa enään, jos saa valita!

Lasikatto oli kiva kun ajeli Alpeilla + tuo kivasti valoa sisään ainakin Bemarissa. No eipä tosta mitään hyötyä ole oikeasti. Ei haittaa lainkaan. Head Up Displayn puute haittaa eniten.
 
Eli jatkossa maailman paras auto onkin sitten Mitsu Outlander? ;)
 
Hyvän valinnan teit. Auto jossa on tilaa, hyvä neliveto eikä tule ihan joka kulmalla vastaan.

Vaikka rehellisesti sanottuna en maasturia ikinä ottaisi manuaalina, niin helvetin hyvä valinta. Ennen kaikkea persoonallinen. Vähän kuin citikka ilman vikoja.
 
Back
Ylös Bottom