Miten voisin treenata kotona?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja spott
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Elikkä olen ihan uusi täällä foorumilla, enkä oikeen tiedä minne laitan tämän aiheen.

Olen 13w iältäni, joten tuskin otatte tätä vakavasti. Painan 41kg ja pituutta on 150cm. Olen vetänyt vatsoja, linkkuveitsiä punneruksia ja rutistuksia [parvisängyllä]. Olen tätä tehnyt noin puolivuotta [olen pitänyt pieniä taukoja,
aloitin uudestaan ja olen tehnyt tätä 2 kuukautta] Eli päivittäinen treenini on kotona: 50 vatsaa x3 10 punnerusta x3 20 linkkuveistä x3 ja 15 rutistitusta x3.

Tiedän, että nuo ovat päin mäntyä, ja kehitys on loppunut täysin minulla on ns. 4 pack kun jännitän vatsalihaksiani, mutta siihen se sitten jääkin, habassa olen huomannut hieman kehitystä :D.

Eli voisiko joku tehdä minulle jonkun oman sarjan ja kuinka monta kertaa tekisin sitä viikossa, sillä olen ihan hukassa. Syön kalanmaksaöljyä ja multivitaaminia yhden tabletin päivässä.

Nyt sieltä tulee tyyliin: "Olet liian nuori mene muualle"

Ainiin ja ruokavalioni on sellainen, että vältän mäkkiä sun muuta piza juttua ehkä kerran kuukaudessa syön. Nyt olen alkanut syömään jugurttia, vihanneksia ja hedelmiä jos on nälkä, enkä mitään hampurilaisia.

Eli 2 lämmintä ateriaa päivässä ja noin 4 välipalaa.

Nyt sieltä tulee tyyliin: "Olet liian nuori mene muualle"
Ja höpsis, tervetuloa!

Ruokapuolesi näyttää olevan kertojensa puolesta ok, kunhan vain katsot, että energiaa tulee päivittäin tarpeeksi. Olet vielä nuori, ja tärkeät kasvuvuodet ovat vielä edessä, joten missään nimessä älä vielä ainakaan ruokia mieti.

Oliko sulla jotain tiettyjä tavoitteita? Nuo, mitä nyt olet treenaillut, on lähinnä lihaskestävyyttä, mikä on ikäisellesi ok. Puntteja ei IMO kannata vielä ruvetakaan heiluttelemaan.

Sivustolta saat varmasti hyviä vinkkejä, täällä on auttavaista kansaa. :piis:

Huviksesi, jos mielenkiintoa löytyy, voisit vielä lukaista tuota aloittelijoiden osiota, ehkä sieltä tarttuu jotain vinkkejä mukaan. :thumbs:

Leuanveto ei varmaan ois huono lisä tohon, jos on mahollisuus. Ja jos tarkotit että teet jossain patjalla noita vatsoja niin vaihda ihmeessä vikkelään kovalle alustalle. Sängyssä rutistelee vaikka koko päivän ilman että mitään tapahtuu.

Ja syö kunnolla ihan mitä vaan vielä pari vuotta, älä pelleile noitten salaatinlehtien kanssa. Hampurilainen>porkkana.

Ja höpsis, tervetuloa!

Ruokapuolesi näyttää olevan kertojensa puolesta ok, kunhan vain katsot, että energiaa tulee päivittäin tarpeeksi. Olet vielä nuori, ja tärkeät kasvuvuodet ovat vielä edessä, joten missään nimessä älä vielä ainakaan ruokia mieti.

Oliko sulla jotain tiettyjä tavoitteita? Nuo, mitä nyt olet treenaillut, on lähinnä lihaskestävyyttä, mikä on ikäisellesi ok. Puntteja ei IMO kannata vielä ruvetakaan heiluttelemaan.

Sivustolta saat varmasti hyviä vinkkejä, täällä on auttavaista kansaa. :piis:

Huviksesi, jos mielenkiintoa löytyy, voisit vielä lukaista tuota aloittelijoiden osiota, ehkä sieltä tarttuu jotain vinkkejä mukaan. :thumbs:

Tavoitteena olis saada vähän kehittyneemmät vatsalihakset, haba ja varmaan ehkä pikkasen rintalihakset [mitä oon ymmärtäny, että punnerukset auttaa habaan ja rintalihaksiin, että onko se puppua]?

Tiedän sen, että salille ei kannata mennä nostamaan penkistä, sillä kasvu pysähtyy täysin. Tavote ois saada ens vuoden puolella kun ensilumi tulee vaikka jonkinäkönen sixpack [ei mitään isoja, kunhan pikkaisen eroittuvat] :D.

"Thanks my lord." :worship:

Leuanveto ei varmaan ois huono lisä tohon, jos on mahollisuus. Ja jos tarkotit että teet jossain patjalla noita vatsoja niin vaihda ihmeessä vikkelään kovalle alustalle. Sängyssä rutistelee vaikka koko päivän ilman että mitään tapahtuu.

Ja syö kunnolla ihan mitä vaan vielä pari vuotta, älä pelleile noitten salaatinlehtien kanssa. Hampurilainen>porkkana.

Tähän vielä: Leukoja pystyn kyllä tekemään kotona tai ulkona, monesta leuasta kantsisi aloittaa? :). Vedän vatsat kovalla lattialla, enkä käytä selkää lattiassa koska silloin saisin lepo aikaa ja treeni ei olisi niin tehokas.

Jooh tohon hampurilais juttuun: Porkkana on lempi vihannekseni saa todella hyvin vitaamiineja ja maistuu todella hyvältä. Omenakin menee ja tottakai peruna [juures].

Etunojapunnerrus ei juurikaan habaa rasita, vaan rintoja ja ojentajia. Leveä ote enempi rintaa, kapea ojentajaa. Leuat nappaa paremmin habaan, vaikka selkäliike onkin.

Vitamiinit on tietty hyvää kamaa, mutta porkkanalla ja kaalilla ei kasveta isoksi. Eikä edes pelkällä kaurapuurolla, tarttet lihaa.

Six pack on kiinni siitä minkä verran rasvaa siinä lihasten päällä hyllyy, eli ei niiden niin järjettömän kokoset tarvi olla että laihemmalla kaverilla näkyy.

Etunojapunnerrus ei juurikaan habaa rasita, vaan rintoja ja ojentajia. Leveä ote enempi rintaa, kapea ojentajaa. Leuat nappaa paremmin habaan, vaikka selkäliike onkin.

Vitamiinit on tietty hyvää kamaa, mutta porkkanalla ja kaalilla ei kasveta isoksi. Eikä edes pelkällä kaurapuurolla, tarttet lihaa.

Six pack on kiinni siitä minkä verran rasvaa siinä lihasten päällä hyllyy, eli ei niiden niin järjettömän kokoset tarvi olla että laihemmalla kaverilla näkyy.

Lihaa syön kyllä melkein joka päivä, riippuu tietysti ruuasta. Syön kaurapuuroa
melkein joka aamu. Kiitos kun selitit miten punnerus toimii ja leuat nyt olen taas rikkaampi tiedosta.

Kotona pystyt hyvin treenaamaan ja tuossa iässä kovat salitreenit kannattaakin vielä unohtaa.
-leveä leuanveto on hyvä liike selälle
-vastaote-leuanveto kehittää selkääsi ja hauiksiasi
-dipit tuolien välissä rinnalle ja ojentajille
-samoin etunojat eri leveyksillä ja jalat ylhäällä jos rasitusta haluat
-kyykkyjä keppi hartioilla tai hyppykyykkyjä
Tossa oli jotain jolla itsekin aikanaan aloitin...
-kävin edellisten lisäksi pururadan kuntopaikalla myös tukkia punnertamassa ja kiviä nostelemassa

Alota ihmeessä painonnosto. Oot sen verran nuori, että liikeradat piirtyy hyvin tonne aivoihin ja muistat ne vielä 20-vuotiaanakin.

Nyt vaan kipin kapin paikalliseen painonnostokerhoon jäseneksi.

Älä liikaa mieti syömisiä. On ihan hyvä, että et totuta itseäsi mihinkään hampurilaisiin ja sokeriin, mutta syö silti paljon. Tuossa iässähän lihas kasvaa ilman treeniäkin.

Pysy liikkeessä.

Itsekin sitä mieltä, että salille vaan mutta pitäisi osata ottaa suht rauhallisesti, ettei kuitenkaan vaikuta pituuskasvuun.

Edit: ja onhan niistä liikkeistäkin ollut puhetta täällä pakkiksella mitkä vaikuttaa tohon pituuskasvuun haitallisesti... En kyllä muista mitä niitä on, olisko mave ollut yksi......

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tiedän sen, että salille ei kannata mennä nostamaan penkistä, sillä kasvu pysähtyy täysin.

:anssi:
IMHO salille vaan... Ei siis mitään raskasta, mut tekniikkaa yms...

Kyl noi mitä Wyldeclone sano on kans ihan hyviä jos ei mee salille. Ite tein kans tommosta pari vuotta ennen salillemenoa.:)

Pituuskasvu saattaa pysähtyä sen vuoksi että luiden päissä olevat avoimet kasvupäät luutuvat ennenaikaisesti. Tämä johtuu kyseisiin luihin kohdistuneesta kovasta rasituksesta ym häiriöstä. Tätä ihmisen pituuteen vaikuttavaa kasvun pysähtymistä tapahtuu erityisesti nikamissa ja jalkojen luissa.

Maastaveto ja kyykky huonolla tekniikalla ovat pahaksi aikuisenkin selälle, se tiedetään. Kasvavalla, selän kasvupäät luutuvat ennenaikaisesti ja kasvu pysähtyy kun tehdään esim. "kissanselkämavea". Oikealla tekniikalla tehtäessä tuota kasvun pysähtymisen vaaraa ei ole, tekniikka vain on syytä opetella huolellisesti kevyillä painoilla jonkun näyttäessä mallia.

Penkki ei aiheuta mitään pituuskasvuun vaikuttavia juttuja vaikka sitä huonolla tekniikalla tehtäisiin (koska painot on pienet ja selkä/jalat hyvissä asennoissa valmiiksi) enemmänkin vaarassa on olkapäät. Kantsii huolehtia että kyykky, maastaveto ja muut isot liikkeet joissa liikkuu paljon romua ja jotka kohdistuvat selkään ja/tai jalkoihin tehdään oikein.

EDIT: Joillekkin saleille on ikärajana 16v... ehkä sen takia pitää reenata kotosalla?

Voisiko joku tehdä minulle sarjat, eli kuinka paljon vetäisin mitäkin. Jalkoihin ei oikein tarvitse panostaa koska harrastan salibandya 5 kertaa viikossa ja siinä tulee juostua. Eli vatsalihasten, haban, rintalihasten alueelle keskityissin, eli sarjoja :D?

Ku mulle on sanottu, että toi 150 vastaa on vähän liikaa päivässä? Niin tiedä sitten, sitten jos punneruksia lisäisi 10 koska ne menevät jo vähän helpommin, monesta leuasta kannataisi aloittaa.

Vielä yksi asia, mistä tiedän miten jotkut liikkeet tehdään? :)

Tässä on pari vatsalihasliikejuttua by jhulmi:
Vatsalihastreeni 1
Vatsalihastreeni 2
Siellä on videoita ja jutustelua, kannattaa katsoa sieltä jotain perus istumaannousuja väkevämpiä liikkeitä. Osa on yllättävän vaikeita.

Vaikka salibandyä harrastatkin niin kyllä jalkatreeniä kannattaa silti tehdä. Vaikka askelkyykkyä käsipainot käsissä.

Mitä tulee haban treenaukseen kotona niin käy hakemassa vaikka Prismasta 15 tai 20kg säädettävät käsipainot. Niillä sitten aluksi viisi viiden toiston sarjaa, painoa lisäten kun tuntuu helpolta. Näin kasvatetaan vähän sitä voimaa ensin. Tuon jälkeen voit ryhtyä tekemään esim. kolme kahdeksan toiston sarjaa. Kannattaa aloittaa kevyesti niin kädet tutustuu uudenlaiseen treeniin. Ota vaikka sellanen paino millä saat helposti tehtyä 12 toistoa, sitten tee sillä nuo viisi vitosta. Aloita vasurilla/heikommalla kädellä että tulee yhtä paljon treeniä molemmille käsille. Älä tee joka päivä, mieluummin vaikka joka kolmas tai joka toinen.

Älä unohda myöskään ojentajia (esim tälläinen liike), käden paksuus riippuu niistäkin. Kässäreillä voi kans tehdä esim. olkapäille vipunostoja, pystypunnerrusta, ......

Kun saat vatsalihasliikkeessä tehtyä 20 toistoa niin ota sitten rinnuksille käsipaino ja tee siitä lähin sillä lailla. Voima ei noista 100:sta toistosta nouse. Jos tavoitteesi on voima, pidä sarjat max. 12 toiston pituisina. Punnerruksissa sama juttu, pyydä vaikka pikkuveljeä selkään jos liikaa tulee punnerruksia. Tai reppu selkään joka täynnä koulukirjoja.... eihän se penkkiä voita mutta jotain sentään.

Jos englantia osaat niin täältä löytyy paljon liikkeitä mallivideoineen.

Ja lue myös tämä perustiedoiksi.

Tässä on pari vatsalihasliikejuttua by jhulmi:
Vatsalihastreeni 1
Vatsalihastreeni 2
Siellä on videoita ja jutustelua, kannattaa katsoa sieltä jotain perus istumaannousuja väkevämpiä liikkeitä. Osa on yllättävän vaikeita.

Vaikka salibandyä harrastatkin niin kyllä jalkatreeniä kannattaa silti tehdä. Vaikka askelkyykkyä käsipainot käsissä.

Mitä tulee haban treenaukseen kotona niin käy hakemassa vaikka Prismasta 15 tai 20kg säädettävät käsipainot. Niillä sitten aluksi viisi viiden toiston sarjaa, painoa lisäten kun tuntuu helpolta. Näin kasvatetaan vähän sitä voimaa ensin. Tuon jälkeen voit ryhtyä tekemään esim. kolme kahdeksan toiston sarjaa. Kannattaa aloittaa kevyesti niin kädet tutustuu uudenlaiseen treeniin. Ota vaikka sellanen paino millä saat helposti tehtyä 12 toistoa, sitten tee sillä nuo viisi vitosta. Aloita vasurilla/heikommalla kädellä että tulee yhtä paljon treeniä molemmille käsille. Älä tee joka päivä, mieluummin vaikka joka kolmas tai joka toinen.

Älä unohda myöskään ojentajia (esim tälläinen liike), käden paksuus riippuu niistäkin. Kässäreillä voi kans tehdä esim. olkapäille vipunostoja, pystypunnerrusta, ......

Kun saat vatsalihasliikkeessä tehtyä 20 toistoa niin ota sitten rinnuksille käsipaino ja tee siitä lähin sillä lailla. Voima ei noista 100:sta toistosta nouse. Jos tavoitteesi on voima, pidä sarjat max. 12 toiston pituisina. Punnerruksissa sama juttu, pyydä vaikka pikkuveljeä selkään jos liikaa tulee punnerruksia. Tai reppu selkään joka täynnä koulukirjoja.... eihän se penkkiä voita mutta jotain sentään.

Jos englantia osaat niin täältä löytyy paljon liikkeitä mallivideoineen.

Ja lue myös tämä perustiedoiksi.

Kiitos todella paljon, sain noista videoista todella paljon apua :). Onnistuisiko tälläinen treeni: 20 sitä jalan vetoa, sitten sitä pilates100 20 sekunttia, jalankurotus ja vaikka 12 perus vatsaa vatsa alueelle.

Sitten haballe niitä leukoja sellaiset 5? Sittenkun on ne painot niin noudatan tuota sinun ohjettasi, kiitos siitä :worship: . Sitten ojentajille ja rintalihaksille 10 punnerusta eli leveät ja kapeat punnerukset yhteensä 20.

Aika sekava viesti, jos saat selvää niin mitä mieltä olisit? :).

Itseasiassa kotonahan on hyvä treenaa jos vielä hommaa kässärit. Pystyisi treenaamaan ylä- ja alakroppaa ihan hyvin.

Ite en kans suosittele vielä punttitreeniä..varsinkaan ton pituselle. Kotona pystyy hyvin alkuun treenailemaan.

Mitäs sanotte pitovatsasta?
Jos tiedätte mikä liike se on..niin mitä se oikein auttaa?
Ja kannattaako sitä tehdä.esim joka toinen päivä?
Itse olen noin 54kg ja 180cm pitkä,ikää on 14v.
Itsellä kotona penkki, käsi puntteja ja viel vatsalihas penkki.
Jos niillä sais jotain aikaseks.penkki max noin 45kg.
ja leukoja menee se 6.:lol2:

Jos tarkoitat sitä kyynärpäät maassa etunoja-liikettä, se vaikuttaa vataslihaksiin, ja myös syviin vatsalihaksiin pinnallisten lisäksi kai. Voi tehdä niin usein kuin haluaa. Pituuskasvusi puolesta voisit varmaan ruveta käymään salilla ja tekemään koko vartaloa tasapuolisesti, kun noilla välineillä kotona jalat ja selkä jää aika vähälle huomiolle. Ja muista, että lihakset kasvaa vain syömällä tarpeeksi paljon.

Salille vaan kuuluu minun neuvoni. Mutta siellä sitten panostetaan tekniikkaan, pidetään painot maltillisina, ei tehdä mitään maksimikokeiluja eikä sarjojakaan ihan loppuun asti.

Ja pidetään myös muuta liikuntaa mukana hommassa alusta asti. Kaikista järkevintä olisi sinne salille saada joku kokenut treenaaja apuun kattomaan perustekniikat kuntoon. Senjälkeen niitä ei opi kuin harjoittelemalla ja jonkun ajan päästä voi taas joku kokeneempi katsoa että homma on pysynyt kunnossa ja tehdä tarvittavia korjauksia.

Mitään pelkkää rinta-hauis-vatsa juttuja ei voi suositella kenellekään. Eli koko kropan tasaista treenaamista heti alusta asti. Kun nuorena oppii jo tekniikat, saa sitten teininä hyvät kehitykset aikaseen kun kroppa alkaa siihen oleen valmis.

Ja toki pitää siihen ruokailuun kiinnittää huomiota. Pituuskasvukin kun on reilusti kesken, kuluu sitä energiaa jo siihen kiitettävästi ja harrastelut vielä päälle.

Mä ymmärsin niin ettei salille meno ole mahdollista iän takia (13v)... parempi tehdä niitä leukoja ja kässäreillä askelkyykkyä, ojentajaa, olkapäitä ja hauista kuin olla tekemättä mitään jos tosiaan ei ole muuta mahdollisuutta.

Tottakai salille meno on aivan eri juttu; maksetaan siitä että voidaan treenata kunnolla kunnon välineistöllä ja fiilis on aivan toinen. Heti kun ikää riittää niin salille!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom