Miten vietät joulua?

Odotan tosi paljon juuri tätä joulua. Viime jouluna omat vanhemmat oli siskon luona ulkomailla ja mä olin ensimmäistä kertaa poikaystävän perheessä. Sitä edellisinä mä olen ollut reissussa tai ollaan vietetty joulut kumpikin tahoillamme. Tänä vuonna vanhemmat on kotona, sisko tulee jouluksi Suomeen ja me mennään poikkiksen kanssa mun kotiin. Oon jouluihminen henkeen ja vereen ja on ihana viettää ensimmäistä kertaa joulu niin, että kaikki rakkaimmat on koossa. En malta odottaa, vaikka toisaalta juuri tämä odotus on puoli joulua. :haart:

(plus, rakastan sitä, että voin musiikintunneilla laulattaa vain joululauluja! :dance: :D)

Pääsin tänään ihanaan joulutunnelmaan sen vuoksi, että keksin kaikille läheisille lahjat, näin ajoissa!:dance:
Ja pari päivää sitten kuulin, että mulla on KOKO JOULU VAPAA, ihanaa!!!
Aattona keitän aamulla riisipuuron itselle ja lapselle, sitten maleksitaan vanhemmilleni, jossa syödään, saunotaan ja ihmetellään joulupukkia, myös hautausmaalla käynti kuuluu aattoiltaan. Loput joulusta toivottavasti vietän sohvalla köllötellen kakaran kanssa.:haart:

Minä oon jo ihan joulufiiliksissä, lasken päiviä. Ehkä myös siksi, että on rankka syksy takana koulussa ja sitä yli 3vk lomaa odottaa kuin kuuta nousevaa. Joulu on vaan sellaista hyvän olon aikaa. Alkuviikosta jo menen kotikotiin äiteen luo joulua laittamaan, vietetään sitä hänen, siskoni ja tätini kanssa - plus koiran ja kissan :) Jouluaattoon kuuluu haudoilla käyminen illalla, laitetaan yhdessä ruokaa ja myöhäsellä jaetaan sitten lahjat. Joskus raahaudutaan yökirkkoon.

Voi, tulis jo <3

Puuh, joulu.

En nyt niin innolla odota. Ei ensinnäkään ole mitään "kivaa" tiedossa.
Varmaan käyn äidin luona syömässä ja siinä se joulu sitten onkin.
Jos mummi on kotosalla ja pyytää käymään/kehittää jotain joulupöperöä, niin voisin mielelläni istua hänen kanssaan iltaa.. Kyllä se aina yksinään olemisen voittaa :)

Mitään joulukrääsää en hanki, enkä fiilistele joulumusiikkeja. Kaupoissa saa jo ihan tarpeeksi niistä.

Yksi tonttu on hyllyllä ympäri vuoden. :D
Meillä on yksi keraaminen ja melko ruma joulupukki ollut hyllyllä ympäri vuoden... nyt se on piilotettu laatikkoon. Pitäisiköhän se kaivaa esille?

Minä tykkään nykyisin taas joulusta, jossain vaiheessa oli sellainen aika, että koko touhu jotenkin ahdisti. Nykyisissä jouluissa mukavaa on perheen tapaaminen ja enimmäkseen rauhaisa oleskelu. Joulustressit jätän muille, toistaiseksi kun ei tarvitse olla emäntänäkään. Käymme vuorovuosin joko minun vanhempieni luona (tai oikeastaan veljen maatilalla) tai miehen vanhempien luona. Jouluperinteet ovat melko samanlaiset, joten ei ole tarvinnut hätääntyä. Toissajouluna tosin vahingossa vein anoppilaan yhden tavan lisää: aattoyönä juopottelun. Hähähää. Ja noilla kun ei saunaa ole lainkaan niin joulusaunaan en pääse. Lisäksi veljen luona meininki on sikäli erilaista, että kakaroita on hirveä liuta ja iso osa aatosta menee heidän tohotustaan seuratessa. Anoppilassa ei käy pukkikaan, mutta siellä saan enemmän lahjoja kuin kotioloissa! Jee.

Muuten on aika normaalia settiä: aamupäivällä puuro (ja Lumiukko), iltapäivällä ehkä kynttilät haudalle (isä on ollut vuosikaudet vartiossa sankarihaudoilla aattona), illansuussa jouluruoat, sitten lahjat, sitten glögit, suklaat ja ehkä ne alkoholit ja jokin peli esiin. Pelin parissa menee usein pikkutunneille, ja silloin on tietysti käytävä vielä jääkaapilla rohmuamassa jotain herkullista ja ravitsevaa (kuten graavilohta limpun päällä).

Ennen näiden vanhempien tai appivanhempien luona vietettyjen joulujen alkamista vietimme erään joulun etukäteen yhdessä. Ostimme valikoidusti jouluruokia, söimme itsemme ähkyyn ja otimme iisisti. Sekin oli ihan mukavaa.

Vanhempien luona asuessani, kun perhe oli suuren suuri muutenkin, jouluun kuului enemmän hienoja perinteitä kuin nyt. Salaattien teko suuren pöydän ääressä liki koko perheen voimin, leivinuunin lämmittäminen ja luutiminen, leipominen (leipiä tehtiin harvoin suuressa leivinuunissa, ennen joulua se kuului aina kuvioihin), laatikoiden teko, pipareiden koristelu, pahvisten tonttujen kiinnittäminen ikkunoihin, kuusen hakeminen ja koristelu, takkatuli, joulupukille laulaminen ja lahjojen harras tutkiskelu kuuluivat kaikki aina ohjelmaan. Meillä vietettiin kotona myös pikkujoulua. Saimme näin joulukuun alun tienoilla hakea pienen kuusen metsästä, koristella sen ja laittaa verannalle. Kuusen juurelle vietiin joulupukille osoitetut kirjeet ja sitten syötiin jotain hyvää kynttilänvalossa.

Tätä kirjoittaessani alan tuntea itseni vanhaksi ja haikeaksi joulunrakastajaksi. Todellisuudessa taidan kaivata vain lapsuuden huolettomuutta ja sitä, että kaikki asiat tuntuivat lapsena niin paljon enemmän.

Ai niin ja yksi juttu vielä: joululaulut ovat enimmäkseen aivan perseestä. En kuuntele niitä ikinä vapaaehtoisesti.

Mä en ole myöskään yhtään jouluihminen ja aikaisemmin olenkin onnistunut hyvin välttelemään jouluhässäkkää. Nyt ei enää voi, kun on pieni lapsi ja työskentelee opettajana. Pakko se vaan on ainakin vähän hässäköidä, yäk.

Jouluaatosta kuitenkin tykkään. Silloin meininki rauhoittuu, kaupat menee kiinni pariksi päiväksi ja saa vihdoinkin rentoutua. Kokoonnumme perheen kesken ja joulu rakennetaan niistä osista, mitä kukin jäsen haluaa siihen tuoda. Tämä näkyy ruoassa ja ohjelmassa. Syödään hyvin ja sitten pelataan erilaisia pelejä ja jutellaan ja herkutellaan joulukarkkeja. Valvotaan myöhää. Alkoholia on yleensä otettu lasilliset ruoan yhteydessä ja kun lapset on nukkumassa niin hiukan lisää. Ei kuitenkaan humalaksi asti. Tuo alkoholi on sellainen perinne, jonka siskoni mies on tuonut mukaan joulunviettoon, ja itsellä on aika ristiriitaisia tunteita, kun mielestäni alkoholi ei kuulu jouluun.

MUTTA onneksi joulu on taas kohta ohi :)

Ensin alkuun psyykkaan itseäni kuuntelemalla Viikatteen Vuoden synkintä juhlaa. Sen jälkeen pitäisi mennä varmaan vanhempien luo. Kaikki nämä perinteiset jouluhässäkät ruokailuineen, hautausmaavisiitteineen ja lahjojen jakamisineen.

Joulua vietän tänä vuonna lähes samalla tavalla kuin edellisenäkin. Aattona olemme puolisoni kanssa hänen vanhempiensa luona, seuraavana päivänä olemme taas minun äitini sekä sisaruksien seurassa. Joulupäiväkahvit nautitaan sitten isovanhempien (äidin puolelta) luona. :)

Tarkoituksena olisi myös viettää omassa kodissa kihlatun kanssa sohvan nurkkaan käpertyneenä. :haart: En aio koristella kotiamme suuresti, koska mielestäni kymmenet kynttilät sekä pieni joulukukka luovat tarpeeksi joulutunnelmaa. :rolleyes:

Ei tule perinteiseen tapaan lähdettyä ulkomaille jouluksi, joten otin kostoksi joulupyhät aamuvuoroksi. Äiti ja loput tulee meille sitten iltapäivästä ja mahdollisesti käydään faijalla kahvilla jos jaksaa katella sitä niiden dokaamista siellä.

En ole jouluihminen, mutta rakastan antaa lahjoja. Ensimäisen joululahjansa mies sai jo eilen :D

joulu merkitsee itselleni ihanaa rauhoittumisen aikaa - ja samalla pientä huilihetkeä töistä ja arjesta :)

Jokaisen joulun olen kotikotona viettänyt perheen kesken.
Perinteisesti jouluaatto etenee saman kaavan mukaan sisältäen;
edellisiltana kuusen koristelu, aatto-aamuna riisipuuro+luumusoppa, joulurauhan julistus, hautausmaalla käynti, joulusauna, jouluillallinen kaikkine herkkuineen, joululahjojen jako ja tutkiskelu, ja illalla lautapelien pelailu :joulu6:

ainoa miinus on, että nykyään aattoiltana rupee porukka olee jo aikamoisessa huppelissa, mikä mun mielestä ei joulun viettoon kuulu :(

ainoa miinus on, että nykyään aattoiltana rupee porukka olee jo aikamoisessa huppelissa, mikä mun mielestä ei joulun viettoon kuulu :(
Sama vika oli täällä viime jouluna ko porukoitten kans vietettiin joulua, joten jääkööt väliin tänä vuonna niitten kanssa viettäminen. Avokin kans ajateltiin viettää kahdestaan joulua ensimmäistä kertaa :)

23. päivä oon vielä iltavuorossa duunissa, mutta sit pakenen porukoille ja lähdetään pohjoiseen!! Mulla on siis valkoinen joulu, yarrrr! Olen myös oikeutettu syömään mitä haluan, sillä oletan, että se kokopäivänen laudalla tai murtsikkasuksilla toikkarointi aika hyvin kuluttaa pakolliset konvehdit ;)

Sama vika oli täällä viime jouluna ko porukoitten kans vietettiin joulua, joten jääkööt väliin tänä vuonna niitten kanssa viettäminen. Avokin kans ajateltiin viettää kahdestaan joulua ensimmäistä kertaa :)

Varmasti hyvä ratkaisu - saa viettää joulun just niinkun itse haluaa :)
Mä kyllä niin paljon muuten pidän perheen kanssa olla joulun, että ainakaan vielä en yhteisestä aatosta luovu.
Varovaisesti oon asiasta yrittäny mainita - ja mun mielestä on ihan ok juoda viiniä ja terästettyä glögiä (vaikka sitä en välttämättä ite tekiskään), mutta että ihan humalahakuisesti..:joulu7:

Jouluviikoksi lontooseen, rentoutumaan.

(ops. enpäs huomannut että oli mimmien puolella, sori!)

Viimeksi muokattu:
Meen maalle "ex-mummolaan" :) isukin kotitilalle keskelle peltoo mut onneks tarpeeks lähellä Helsinkiä, Tuusulaan :rolleyes: Puulämmitteinen ulkosauna ja maatalotyyliin muutama vanha, iso vaja...on maakellarit ja kaikki. Isot vaahterat pihas ja omenapuita. Jouluvaloi roikkuu saunan räystäässä ja savustusmökissä ja päätalon isoja kiviportaita koristaa 3 isoo sypressiä jouluvaloineen. Tarkotus ois tunnelmoida ulkotulilla jos ei tuu lunta et saa lumilyhtyi tehtyy saunapolun varrelle...

Perus tunnelmapirtti vanhaan tyyliin ja puuhellakin löytyy tuvasta. Joulukuusi tietty! Just semmonen ihana tunnelmajoulu tulossa, nautitaa yhdessä olosta ja syödään jouluruokia kynttilöiden valossa :) varmaan pelaillaan jotain lautapeliä ja klassikkona pakko katsoa Lumiukko ihan walking on the air -kappaleen vuoksi :D ja tietty turun joulurauhan julistus glögiä juoden. Todennäkösesti joulukirkkoon ihan sen tunnelman vuoksi, en oikein tuosta uskontopuolesta panosta, ja sitten vaan rentoa oleilua ja joulusauna :) Odotan niin! Kiva olla yhdessä sisarusten kanssa vaikka tällä porukalla ei ollakaan vielä kertaakaan oltu joulua koossa, että varmaan jotain uuttakin tulee :) ainakin ympäristö...

Näyttää siltä että vietän tänä vuonna joulua ensimmäistä kertaa eläissäni ihan itsekseni. Ajattelin hankkia itselleni sopivan kokoisen kinkun, ja lisäksi muutamia jouluruokia joista itse tykkään. Lisäksi ainakin olutta ja kunnioitettava kasa erilaisia suklaita. Perinteinen joulukirkko saa jäädä nyt väliin. Rentoilua, leffoja, saunomista, syömistä ja ehkä myös treeniä sitten ajankuluksi niin mikäs sen mukavampaa... :)

Viime vuosin joulu on merkinnyt miulle jatkuvasti vähemmän. Valitettavasti. Ennen sitä odotin aina innolla, nyt odotan lähinnä sitä, että saan rauhottua, eikä oli pakko tehdä mitään, mitä ei halua.

Olen ottanut vapaaksi jouluviikolta tiistain ja aatonaaton. Tiistaina lähden avekin kanssa aamulla Imartalle. Jos siihen mennessä ei ole kaikki lahjat ostettu, ostan viimeiset sieltä sitten. Muuten on tarkoitus vetää kova salitreeni vielä ennen pakoa maalle ja todelliseen hiljaisuuteen. Lisäksi käyn uimassa. Eli omaa aikaa koko päivä, mikän olisi parempi tapa aloittaa joulu. Tankkaan siis energiaa viime hetken siivouksiin yms. Siitä sitten jatketaan matkaa vanhempien luo: onneks kaikki asuvat samalla paikkakunnalla. Perinteisesti joka toinen joulu on tullut vietettyä isin ja joka toinen äidin luona. Mukavasti tänä jouluna saan olla isin luona, niin ei ole pelkoa siitä, että joku juo liikaa alkoholia ja sammuu.

Aatonaattona auttelen kotihommissa ja varmaan vahdin silmä kovana kinkkua. :rolleyes:
Aatto alkaa kuusen koristelulla. Sitten riisipuuroa (ja toivottavasti mie saan edes tänä vuonna sen mantelin, jonka palkintona on pätkis-patukka). Ehkä käydään kirkossa illalla, vähintään kävellään haudoille. Sen jälkeen on vuorossa ihana joulusauna remontoiduissa tiloissa. JA SITTEN JOULUATERIA. Ateria on tavattu syödä vähän siistimmät kuteet päällä juhlavuuden lisäämiseksi. Illalla lopuksi avataan vielä lahjat. Lahjoja pitää mennä myös tuon avokin porukoille avaamaan, mutta mielummin vietän ensin kokonaisen joulun isin ja äitipuolen kanssa. Muuten joulu on vain lepäilyä, syömistä ja nukkumista. Ihanaa! :haart:

lähdetään nyt sunnuntaina kullan kanssa thaimaaseen kahdeksi viikoksi, eli joulun vietän mitä todennäköisimmin rannalla :) tykkään kyllä perinteisestä joulusta, joululahjoista, jouluruuista, piparien leipomisesta, joululauluista ym mikä jouluun kuuluu, mutta tällä kertaa hieman vaihtelua siihen.

Aiemmin ollaan jakauduttu avokin kanssa joulunviettoon tahoillemme ja sitten mä olen matkannut joulupäivänä toisen kotiin. Tuo reissaaminen kuitenkin käy voimille, joten tänä vuonna poikkeuksellisesti ollaankin avokin kotosalla. Toivon että aattoon kuuluu samoja juttuja kuin omassakin perinteessä: aamulla kuusen koristelut, piirretyt ja joulupuuroa; iltapäivällä edelleen telkkarin katselua ja muuta puuhastelua, sauna, illemmalla jouluateria ja lahjojen avaus, yöllä vielä hautuumaalle.

Eniten odotan yhdessäoloa, ruokaa ja ruoanlaittoa sekä sitä joulun maagista tunnelmaa. Nyt vain sormet, varpaat ja korvat ristiin, että nykyinen lumitaso säilyy..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom