Miten vietät joulua?

Olen aikamoinen jouluihminen :haart:, joten olisi mukava tietää, miten muut mimmit viettävät joulua. Miten valmistaudut? Lähdetkö jonnekin jouluna vai vietätkö sitä kotosalla? Kuuluuko joulupöytääsi kinkku, kalkkuna tms? Vai ärsyttääkö sinua koko joulu ja kaikki siihen liittyvä?

Itse pidän joulusiivojen tekemisestä ja siitä, että koti on hetken aivan hujan hajan, kunnes joulun kynnyksellä saa laittaa sen tunnelmalliseen ja siistiin kuntoon. Kyllähän se joulu tulee vaikka kaapit olisivat sekaisin tai pölyt jääneet jostain pyyhkimättä, mutta mulle perusteellisen joulusiivon tekeminen on jotenkin rentouttavaa ja siitä saa sitä joulufiilistä. Jotkut sanovat joulun olevan kaupallista.. Onhan se sitä tavallaan, kun liikkeet alkavat soittaa joululauluja jo lokakuussa, kaikenlaista turhaakin joulusälää tulee myyntiin jne., mutta loppujen lopuksi se olet sinä itse, joka päätät teetkö joulusta itsellesi kaupallista vai et. Minä nautin joulusta ja sen odotuksesta, enkä näe siinä stressin aihetta :D silloin kuuluu nauttia..

Joululaulut kuuluvat oleellisena osana odotukseen. Lahjojen ostamisesta en ota paineita (koska yleensä aloitan niiden haalimisen pikkuhiljaa jo joulunjälkeisistä alennusmyynneistä :rolleyes: ), pipareita, torttuja ja kakkuja leivotaan, jouluvalot ilmestyvät ikkunoihin ja joulupöytään kuuluu ehdottomasti kinkku (tämän vuoksi en voisi missään nimessä olla kasvissyöjä, koska jouluna tulisi sata varmasti retkahdus). Joulusauna lämmitetään, katsotaan kun Suomen Turku julistaa joulurauhan ja lumiukon tunnussävelen soidessa on aivan pakko istuutua tv:n ääreen glögimukin kanssa. Illan pimetessä haudoille viedään kynttilät.

Joulu :haart:

Tuo kuulosti ihan mun joululta.. Joka joulu onpakko katsoa "lumiukko" (oli ihan pakko jopa ostaa se dvd itselle), joulurauhan julistuksen jälkeen alkaa rauhoittuminen. Joskus käydään kirkossa, yleensä ainakin haudoilla. Me ollaan joka toinen joulu tääl hesassa ja joka toinen joulu Rovaniemellä. Mun äidin tykänä on pöytä koreana, syödään monta tuntia. Aloitetaan kylmistä (leikkeleen kalat, mädit...) avataan välillä paketteja, taas syödään, laatikot, kinkut... Avataan taas paketteja ja sit syödään taas. Aloitetaan syöminen 16-17 aikoihin ja lopetetaan 22 aikoihin. Pukki käy tietty ku on lapsia, pukeudutaan hienosti ja nautitaan yhdessäolosta.

Rakastan joitain asioita joulussa mutta joitakin en taas voi sietää millään. Ihania asioita on yökirkko, suklaa (yllättävää, eikö totta?), rauhallisuus ja tietynlainen harmonia mikä valtaa mielen jouluaamuna :) Yleensä herään aikaisin, käyn koiran kanssa lenkillä ja sitten keitän riisipuuroa (jota meillä syödään ainoastaan sen kerran vuodessa). Aamulla on myös pakko katsoa kaikki jouluiset lastenohjelmat (vaikka lapsi en enää olekkaan niin rakastan niitä) sekä joulupukin kuumalinja!
Muita tärkeitä ja mukavia "rituaaleja" on aikainen sauna, ruuanlaitto yhdessä ja lahjojen jakaminen kello kuusi (sisäinen joulupukkini kukoistaa puolitoista metrisessä varressani).

Inhoan joulussa liian aikaista hössötystä (se on vain pari päivää ja kaikki hohto valuu viemäriin jo joulukuun alussa kun lokakuussa kaupat täyttyvät joulumusiikista, joulukrääsästä, suklaarasioista sun muusta). En pidä jouluruuista, kinkkua olen syönyt viimeksi kolme vai neljä vuotta sitten, laatikot maistuu kuralle jne. Ainut mikä menee on kalkkuna ja meidän kotona jo perinteeksi muodostunut lohi ihanaisessa kastikkeessa.

Meillä ei sen suuremmin siivota, siisteysfriikkien talossa kun asuu niin talo on ympäri vuoden tiptop. Joululahjoista kiistellään aina - "tänä vuonna jokainen ostaa vain yhden lahjan jokaiselle" "tänä vuonna lahja saa maksaa enintään kaksikymppiä" - ja koskaan nuo uhkaukset ja lupaukset eivät toteudu, se joka niistä eniten vaahtoaa on myös yleensä se joka sitä lupausta eniten rikkoo :D

Joulu on ihanan tunnelmallinen ja rakas juhla, mutta liian suurelle jalustalle sitä en viitsi pistää.

Aamulla on myös pakko katsoa kaikki jouluiset lastenohjelmat (vaikka lapsi en enää olekkaan niin rakastan niitä) sekä joulupukin kuumalinja!
Muita tärkeitä ja mukavia "rituaaleja" on aikainen sauna, ruuanlaitto yhdessä ja lahjojen jakaminen kello kuusi (sisäinen joulupukkini kukoistaa puolitoista metrisessä varressani).
Kuulostaa ihan minun ajatuksilta ;D! Herään aina aamulla ekaksi katsomaan Joulupukin kuumalinjaa ja piirrettyjä. Sitten vähitellen puolen päivän aikaan lastaamme perheen kanssa tavarat, kissan ja koiran autoihin ja ajamme isovanhemmille 60 kilsan päähän. Vietän aina joulua maalla ja tiedän ettei joulu voi tuntua samalta jos sinne hämärään rauhaan ei pääse.

En pidä jouluruuista, kinkkua olen syönyt viimeksi kolme vai neljä vuotta sitten, laatikot maistuu kuralle jne. Ainut mikä menee on kalkkuna ja meidän kotona jo perinteeksi muodostunut lohi ihanaisessa kastikkeessa.
Pakko myöntää, sama 'ongelma'... :nolo: Mummo tekee vaikka mitä sorttia ruokaa mutta omalle lautaselleni kasaan aina vain kalaruokia ja salaatteja ja karjalanpaistia. Laatikot ei maistu ja kinkkukin on joten turn-off. Riisipuuroa ja rusina/sekahedelmä kiisseliä otan aina kohteliaisuudesta illemmalla, heti kun masuun mahtuu. Suklaallekin pitää jättää tilaa kanssa :D!

Päivä menee rauhallisesti syödessä, saunoessa, telkkaria katsellessa ja ulkoillessa. Jos on lunta niin sinne on tietysti päästävä rymeltämään. Illalla seitsemän aikaan avataan lahjoja ja tutkaillaan niitä sitten loppuilta. Joulu on paras aika vuodesta :haart:.

rakastan joulua ja täytynee myöntää, olen juuri niitä jouluhössöttäjiä, lokakuun lopusta lähtien on tullut laskettua öitä :)
Meidän perheessä jouluperinteet ovat seuraavat:
Herään, katon lasten ohjelmia :). Mennään aamusaunaan, sitten syödään riisipuuroa perheen kanssa. Koristellaan kuusi, laittaudutaan ja lähdetään joulukirkkoon.
Kun tullaan kirkosta syödään jouluruoka (oi veljet, kaikki kyllä uppoo <3 ).
Sen jälkeen on jouluhartaus, jossa lauletaan joululauluja ja luetaan jouluevankeliumi.
Sitten juodaan kahvit ja syödään herkkuja ( hedelmäkakku on mun suosiossa )
Sitten tulee pukki :D ( mulla on pikkusiskoja :) )
Availlaan lahjoja ja pelaillaan lautapeliä

Kaikista ihaninta on mun mielestä se joulun tunnelma, kun koko perhe on yhdessä, on sellanen lämmin ilmapiiri. Hyvää on myös ruuat ja lumi, jota luultavasti levillä on :)

Meen salille aamulla. :D Sen jälkeen saunomiset, syömiset ja lahjat... ja sen jälkeen tietokone ja joku hyvä peli pyörimään ja siinä se loppuilta sujahtaakin. Porukoilla se tulee joulu vietettyä.. Normisti en tykkää joulusta. Tämä joulu, tai joulun odotus on ollu jotenki erilaista koska ei oo vituttanu niinku pientä eläintä koko aikaa. Outoa... Tuunkohan vanhaksi... Ehkä..

Tänä vuonna mun joulu on taas vähä erilainen. Eli meen yöks töihin. Toi ei oikeestaa vaikuta muuten ku etten lähe äitin luokse jouluks. Kuusen koristelen ja Lumiukon herään kattomaa. Itelleni ostan jouluherkkuja. JA se lanttulaatikka saa jäädä kauppaa :D kaverin äiti kutsui mut heille syömää taas aatoksi, mikä tottakai on ihana pelastus :) Itse oon jouluihmisiä, mutta toisaalta myös vaihtoehtonen joulu on mulle tullu tutuksi. Kai se sit merkitsis enemmä jos ois omaa perhettä. Jotenki jopa ootan tota aaton työyötä, pikkujouluissa suunniteltii jo tarjoilijoille asusteet ja pokeille kans... Siitä tulee hyvä yö :P

Joulu alkaa aatonaattona, kun hyppään kolmeksi tunniksi junaan. Matka kuluu perinteisesti fazerin sinikonvehteja syöden ja nenä kiinni kirjassa. Aattoaamuna herään iskän luona, iskä on laittanut kinkun uuniin. Aamiaiseksi 4-viljanpuuroa kuten iskällä 365 päivää vuodessa. Ehkä pistäydyn kävelyllä kaupungilla, enimmäkseen päivä menee tunteja laskiessa milloin kinkku on valmis... Joulukirkkoa oon suunnitellut useampana vuonna, mutta en ikinä jaksa herätä. Kertaakaan en ole ollut, meillä ei oo tapana, ehkä johtuen siitä, että perheessä on kahta eri kirkkokuntaa.

Kun kinkku alkaa olla valmis joskus kahden ja neljän välillä, iskä pyöräyttää jonkun kastikkeen ja laitetaan laatikot uuniin, mulle porkkanaa ja iskälle lanttua. Jälkkäriksi illalla torttuja ja tietysti suklaata. Jossain vaiheessa illalla käydään naapuritalossa sukulaisten luona istumassa vähän aikaa. Sitten jaetaan lahjat, jos ei ole aiemmin vielä muistettu. Joulupäivä menee syöden, lukien, telkkua katsellen ja surffaillen, tapanina ajelen bussilla pari tuntia äitin ja mummon seuraan ja iltajunalla tulen omaan kotiin. Kotona meillä ei laiteta joulua, kun kumpikin on poissa (poikakaveri on omien vanhempiensa luona toisella puolella Suomea). Yksi tonttu on hyllyllä ympäri vuoden. :D

Meidän perheessä on vielä joulurituaalit vähän hakusessaan, mutta aiemmin on nukuttu pitkään, menty kahdeksi mun äitin luokse, siellä syöty, jaettu lahjat, syöty vähän lisää ja joskus kuuden maissa lähdetty miehen pojan perheen luokse. Sielläkin syöty, annettu ja saatu lahjat ja parin tunnin päästä ajeltu kotia.

Toissa vuonna itsellemme laiteltiin vain sen verran, että kuusi koristeltiin, mutta viime vuonna ei sitäkään. Mulla on tänä vuonna alkanut tämä jouluintoilu jo kesäkuussa kun ostin ensimmäiset lahjat alennuksista ja nyt sain ihan luvan kanssa (ihan niin kuin olisin edes kysynyt :joulu1: ) koristella kodin jouluun (sain ihan kiitosta, miten mieltään lämmitti koristelut ja joululaulut). Kuulemma :joulu2: tulee meillekin, mutta aaton ohjelma pysyy varmaankin muutoin samanlaisena paitsi että ajattelin käydä ensimmäistä kertaa elämässäni yökirkossa. Tiedä sitten alanko tulla vanhaksi vai mikä lie kun lahjoissa arvostan enemmän käytännöllisyyttä, niiden tarpeellisuutta ja on tehnyt mieli alkaa etsimään jouluun muutakin sisältöä kuin kaupan joulumyynnin kannattamisen. Joulun odotustakin ajattelin juhlistaa suklaan syönnin sijaan käymällä kuuntelemassa pari joulukonserttia ja lähettämällä etanapostilla joulukortit sähköisten sijaan.

Jouluaattoa vietän poikaystäväni vanhempien luona. Aamulla katsotaan ne kymmenet piirretyt, suosikkini on ehdottomasti Lumiukko! Joulukuusi koristellaan myös aamupäivän aikana. :joulu6: Päivällä käymme viemässä kynttilöitä sukulaisten haudoille, sieltä suuntaamme sitten anopin äidin luokse riisipuurolle. 18-19:00 käydään saunassa, saunan raikkaana onkin mukava istua pöydän ääreen kunnon aterialle. :kuola: Aterian päätteeksi annamme pienet paketit toisillemme. Loppuilta kuuluu mukavasti yhdessä televisiota katsellen tms. :haart:

Joulupäivänä olemme poikaystäväni kanssa minun vanhempieni luona, minne saapuvat myös isovanhempani äidin puolelta sekä eno puolisoneen, täti sekä pikkusiskon poikaystävä. Joululounas syödään perinteisesti 12:00, iltapäivä kuluu ihanasti sukulaisten parissa. :love:

Joulupäivän iltana lähden poikaystäväni kanssa viihteelle... :dance:

... Ensin suuntaamme paikalliseen, mihin kokoontuvat lähes kaikki ystäväni. (Ikähaitari 18-30 vuotta). Muutama tunti vierähtää paikallisessa, mistä siirrymme naapurikaupunkiin. "Jo perinteeksi muodostunut joulupäivä ****** *****ssa vanhojen hyvien ystävien parissa", I can't wait! :D

Mä meen aina lappiin jouluksi...koirakin tykkää kun on kunnolla lunta ja saa juoksennella vapaasti ja vielä kun on kaverikoirakin siellä! harmi on ettei avokki useinkaan pääse mukaan :(.

Aamulla katotaan just tv:stä kaikkea turhaa ja käydään haudalle viemässä kynttilät (joskus on sauna, mutta yleensä se on jo päivää ennen) ja sitten on glögiä ja pullaa/pipareita ja muita nameja. neljän-viiden välillä syödään jouluruokaa ja kuunnellaan joululauluja ja illalla kuuden aikaan avataan lahjat jotka on laitettu kuusen alle ja sitten kierrellään katsomassa mitä kukin on saanut keltäkin...perinteenä on myös että illalla keitetään kahvit ja napostellaan taas jotain :joulu1:.

Mulla on joulurituaalit nykyään vähän erilaiset mitä olen äidin ja veljen kanssa tottunut ennen viettämään.

Aatonaatto iltana tehdään tietty joulusiivous, paketoidaan lahjoja, poltetaan kynttilöitä ja paistetaan kalkkunaa yömyöhään...se tuo jo ihanan joulufiiliksen!

Jouluaattona nukutaan pitkään, syödään aamupalaa yhdessä, mussutetaan suklaita, katellaan elokuvia, pelleillään lakanoissa:whip: jne. :D

Jouluruoka sillon kun on nälkä, eli todennäköisesti n. 3 maissa:rock: Lahjat availlaan yleensä jo siinä puolenpäivän aikaan.

Ruokana lohta, kalkkunaa, porkkana- ja perunalaatikkoa, juustoja, hedelmiä ja tietty suklaata:kuola: + leivät ja muut tsydeemit tietty.

Päivä menee miehen kanssa kahdestaan ollessa, syödessä ja laiskotellessa. Ihanaa:haart:

Joulupäivinä sitten vanhemmille kyläilemään :)

e: ainiin ja piparit sekä glögi kuuluvat ehdottomasti jouluun!

Me

ajellaan aatonaattona 900km pohjoiseen mun äidin ja hänen miehensä luo.
Aamu alkaa riispuurolla ja lapset tietysti katsovat jouluisia lastenohjelmia ja kuusi täytyy koristella.
Joulurauhan-julistus katsotaan porukalla ja lähdetään käymään hautausmaalla. Sitten onkin vuorossa ulkotulien ja jätkänkynttilöiden sytyttelyä ja lapset laskevat pulkkamäkeä ym happihyppelyä.

Jouluruoka syödään siinä klo 17 aikaan ja sitten saapuukin pukki oikealla porolla pihaan.
Loppuilta menee yhdessä istuskellen, katsellaan jouluohjelmia telkusta, pelaillaan ja tietysti syödään :)
JOulusaunakin lämmitetään ja ne käy ketkä haluavat.

Joulu on mulle sellaista yhdessäolon aikaa, nähdään sukulaisia ja Lapin kavereita.
Joulupäivänä käydään yleensä sitten miehen kanssa Levillä treenaamassa ja Tapaninpäivänä myös. Lapset pääsevät pulkkamäkeen jos ei ole paukkupakkanen.
Tapaninpäivän iltana tulee monesti käytyä myös Levillä illanvietossa.

Oon melkein kaikki joulunpyhät töissä, mutta aaton sain vapaaksi. Mies on kylläkin silloin töissä, mutta pääsee onneksi jo kahden jälkeen kotiin. Aamupäivällä taidan käydä pitkällä lenkillä koiran kanssa ja sen jälkeen alan valmistaa kunnon joulupäivällistä. Mieheke kun saapuu kotiin niin voitais saunoa ja syödä sen jälkeen oikein kunnolla, loppuilta voitais pyhittää elokuville ja suklaakonvehdeille ;) Isän haudalla tulee varmasti taas käytyä myöhemmin illalla. Muina joulunpyhinä sit ois tarkotus käydä kumppanin isän perheen ja mun äidin luona syömässä :)

Vähän erilainen joulu nyt tiedossa - en jaksa panostaa koristeluun tai lahjoihin nyt juuri yhtään, koska me muutetaan kuitenkin heti vuoden vaihteessa. Siistiä pitää toki olla! Yleensä tykkään laittaa kodin jouluiseksi ja tunnelmalliseksi, mutta nyt saa kynttilöiden loiste riittää :) Viime vuonna vietettiin jouluaatto Porvoossa meren rannalla mökkeillen. Tänä jouluna halutaan molemmat vaan fiilistellä viimeisiä hetkiä kotikaupungissa :) Joulu on myös tärkeä juhlapäivä meidän suhteen kannalta - tää tarina nimittäin alkoi vuoden 2006 jouluaattona :haart:

Joulu on myös tärkeä juhlapäivä meidän suhteen kannalta - tää tarina nimittäin alkoi vuoden 2006 jouluaattona :haart:

Ihanaa :) Mun toinen lapsi on syntyny aatonaattona ja se kanssa on mielessä sit muiden joulujuttujen lisäksi. Ei muuten ollut mukava viettää joulua sairaalassa, mutta onneksi ei sentään tarvinnut olla yksin, vaan sen ihanan pikku nyytin kanssa. Ja äitiki toi onneksi kilon kinkkua tullessaan, niin ei tarvinnut kiroilla sairaalan paskaruokia sen enempää :D

Nyt onkin sitten erilainen joulu taas tiedossa, nimittäin lapset ei ole mulla tänä jouluna, ja aivan varmasti itku tulee satatuhatta kertaa. Kyllä se joulunilo niistä lapsista tulee niin voimakkaasti. Mutta onneksi sitten muuten saa olla kullan kanssa ja tehdä ihan omannäköisensä joulun. En nimittäin ole vielä kertaakaan vanhempien luota muuttamisen jälkeen viettänyt joulua omassa kodissani, vaikka omillani asunut jo vuodesta 1994 :eek:. On tosi hienoa, kun ei tarvitse matkustaa minnekään ja on joku järkikin siinä joulun laittamisessa.

Ai niin, unohdin tuossa mainita, että meillä on nuorin pojista syntynyt jouluaattona, joten hänelle tietysti viedään aamulla lahja ja kakkupala sänkyyn. Herralle tulee ikää komeat 5v :D
Itse juhlat on toki pidetty jo aiemmin.

No pitaahan munkin tanne kirjoittaa.. joulu on ihana! Se on ainoa juhla jonka vietamme koko 'perhe' yhdessa. Joulu alkaa 21.paiva kun Finnairin kone lennattaa Suomeen ja lentotati antaa piparit kaikille kotiinpalaajille. :joulu6:

Jouluaattoaamun kulku on tarkea; aidin ja veljen kanssa syodaan riisipuuro, kuka saa mantelin? Veljen kanssa katsotaan lumiukko, mieluiten maaten yhdessa lajassa sohvan nurkassa. Sitten katsotaan joulurauhanjulistus, jonka jalkeen ei saa siivota, riidella tai olla paha mieli kenellakaan.

Iltapaivalla suuntaamme tadin luo, jossa joukolla (serkku ja serkun lapset, me, tati ja pari entista aviomiesta; kaikki ovat tervetulleita) syomme herkkuja; matia, lohta, siikaa, jattikatkarapuja, satka-salaattia, saaristolaisleipaa.. siinapa tarkeimmat. Kinkkua on myos mutta sita ei kukaan jaksa enaa oikein syoda. Ja laatikoita. Ja jalkiruoaksi 'torakkapiirakkaa', eli saksanpahkinapiirasta.

Joulupaivana yleensa menemme isin luo ja tapanina syodaan lipeakalaa mummilla.

Ahhh! Tuskin jaksan odottaa!

Meillä on nyt ensimmäistä kertaa oma lapsi mukana joulunvietossa, mutta tuommoinen 7-kuinen ei vielä päässyt pahemmin sotkemaan suunnitelmia. Eli käydään mun vanhempien luona syömässä jouluateria, ja muina joulupyhinä varmaan ajellaan syntikan vanhempien luokse. Piparit on leivottu (ja melkein syöty), ja oma kinkku paistetaan varmaan ihan pian :rolleyes: Tortutkin teen ja ehkä jotain muuta, mutta varsinaisia jouluruokia en, koska oma äiti tekee ne (saan sitten rasioissa mukaan kaikki tähteet).

Ensi vuonna voisi alkaa miettimään sellaista ihan omaa joulua enemmän. Alun perin ajateltiin, jos tänä vuonna olisikin kutsuttu meille sukulaisia, mutta 3 keittiöntuolia ei ihan riitä, ja muutenkin budjetti ei olisi riittänyt, kun tässä vanhempainlomalla olen ja hoitovapaa kolkuttelee oven takana.

Niin, ja kuusi saadaan jo ensi viikolla :hyper: Kuusi on mulle varmaan tärkein joulujuttu :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom