Miten vedät painoja kisaan?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Venla
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Eipä ole ideaali tuommoinen. Milloin on punnitus, samana vai edellisenä päivänä?

Vettä kannattaa ja pitää juoda oikein kunnolla ihan 24 asti ennen punnitusta. Jos lopettaa/ vähentää veden juontia niin ADH-tasot (anti-diureettinen hormoni) pomppaa ylös ja keho alkaa sitomaan nestettä. Ja jo suolan kanssa sama - jos vähentää/lopettaa niin aldosteronitasot pomppaa taivaisiin ja keho alkaa sitomaan nestettä. Suolan määrä kannattaa vähentää vasta 2-3 päivää ennen. Yhtenä päivänä suolat minimiin ja paljon vettä. Sittem vesi nolliin. Tästä jos olisi noin 24 h punnitukseen niin pitäisi melko helposti lähteä tuo määrä. Hiilareja voi vähentää jo nyt. Eikä sitten kannata ottaa liikaa kaliumia kun pudottelee, koska suolan ollessa minimissä, se tuppaa nostaamaan aldosteronia.

Ja kofeiinilla ei ole mitään älyttömän suurta nesteenpolttovaikutusta. Ja kahvilla on jopa pieni hydraattinen, eli nestettä sitova vaikutus. Battery on ihan hyvä, antaa vielä energiaa mahdollisiin jumppailuihin ja saunomisiin.

Ottelut on keskiviikkona ja torstaina. Punnitus on tiistaina 15.00-17.30. Kiitoksia vinkeistä! Ajattelin vaa, ku vasta eilen aloin diettaa tota varten, lapsena tullu painittua ja silloin ei tarvinnu diettejä. Nyt lähen ensimmäistä kertaa painiin melkee 10 vuoteen.

Kisakuntoon

Joo-o, pitää kyllä kiittää kaikkia ketä tänne on kirjoitellu. Tässä on nyt pari tuntia lueskellut ja paljon on vinkkejä muttei silti oikein tietoa mitä tekisi. Kaikkialla menee tiedot toisiaansa vastan ja jäänyt paljon kysyttävää.

Mulla on Sotilasliiton järjestämäs vapaaottelu kilpailut ti-pe ens viikolla ja siellä on punnitus päivää ennen itse matseja, eli tiistaina.

Tän viikon oon vetäny lyhyitä 1h treenejä melkein joka päivä. Tuli pieni loukkaantuminen loppuviikosta niin piti sitten lopettaa treeni ja palautua siitä kisoja varten.

Intissä ei oikein pysty vaikuttamaan tohon millaista ruokaa siellä saa, joten pitää jättää sitten syömättä vaan (?)

Nyt viikonloppuna en oo paljon mitään edes syönyt, vähän vaan nälkää täyttävää, ollu pitkät yöt töissä (ovihommat) ja vähän unta siis. Join paljon batteryä ja kahvia työn aikana niin että ramppais kusella kerran tunnissa ainakin tai jotain. Mustana koittanut juoda kahvia enimmäkseen.

Syönyt paljon salaattia ja vähän oliivioljyä sen kanssa.

Mites nytten viimeinen päivä huomenna ennen punnitusta, sain työkavereilta infoa että monet kisailijat vetää esim Jääkuutio-dietin ennen kisoja ja sillä sais hyvin lähtemään pari kiloa. Kävin äsken puntarilla ja paino oli 67kg suunnilleen. Tavoite oli päästä 65kg painoluokkaan koska olen 178cm pitkä ja siellä olisi lyhyempiä kavereita ja sais hyvän reachin. Nyt näyttää siltä että jos paino ei tipu siihen 65kg joudun 70kg sarjaan jonne en todellakaan haluaisi.

/********************/

Huomisen suunnitelma:

6:30 Herätys: Minä lenkille, muut aamupalaa syömään
7:00 Lenkin jälkeen vedän 0,5l vettä + 2 kuppia kahvia
8:00 Kauppaan ostamaan ananaksen ja syön sen (kokonaisena? ei purkki ananasta?)
10:30 Lounas: Lenkille? 0,5l vettä + 2 kuppia kahvia
15:45 Päivällinen: Pientä lihaskunto treeniä 0,5l vettä + 2kuppia kahvia
18:00-19:00 Urheiluhieroja avaa selkää kisoja varten
20:30-21:30 Saunomaan himaan? Ei vettä eikä kahvia?
23:20 lautalla takas inttiin ja suoraan nukkumaan

Mites sitten se tiistain ohjelma?

Lähdemme suomenlinnasta santahaminaan ja siitä sitten säkylään jossa kisat on. Lähtö suokista n. 6-7 aikaan.

09.00 – 11.00 Vapaata harjoittelua Kilpailupaikat

13.00-15.00 Sääntökoulutus Kuntotalo

- judo ja paini 13.00-13.30

- sotilaspaini 13.30-14.00

- nyrkkeily 14.00-14.30

- vapaaottelu 14.30-15.00

- sotilaspenkki/sisäsoutu 15.00 – 15.30

15.30-17.00 Kaikkien lajien punnitus Kuntotalo

Eli olen koko päivän 06:00-17:00 ilman mitään? :itku:

----

Toivottavasti joku tähän ehtii vastata ja ehtii antaa jonkun detailed infon mitä teen ihan kädestäpitäen niin ei tuu ongelmia ja tavoite onnistuu.

Mun kroppa on semmonen läpipaska että perjaatteessa voin syödä mitä vaan ja paino ei nouse. Sen takia tää on kans ollut todella vaikeaa kun mikään mun tekemä juttu ei vaikuta mihinkään. Kroppa päättää itte mitä tekee ja milloinkin, käyttäjästä riippumatta :hyper:

Kahvilla on myös hydraattinen eli nestettä sitova vaikutus. Mielummin kofeiinitabletteja. Halvempia ja kofeiini imeytyy tehokkaammin.

Ja ananaksella on diureettinen vaikutus, mutta se ei ole mikään älyttömän suuri. Ja siinä on kuitenkin hiilareita, jotka sitoo nestettä. Huomenna keskityt syömään vain proteiinia ja rasvaa, ei paljoa kerrallaan, eikä painollisesti suurta määrää. Yritä myös minimoida suolan käyttöä. Vähän kaliumia ja magnesiumia, mutta ei liikaa, koska kaliumin määrän ollessa ylhäällä ja suolan ollessa alhaalla, alkaa erittymään nestettä sitovaa hormonia nimeltä aldosteroni, josta olen jo tainnut mainita. Vettä voi ja kannattaa juoda ihan huomisiltaan saakkaa.

Tiistaina sitten ei juoda ellei ole pakko. Syödä voi jotain kevyttä ja täyttävää kuten proteiini - tai energiapatukoita. Ne eivät sido nestettä jos et juo, vaan pikemminkin antavat energiaa.

Jos on ylipainoa niin paljon vaatetta päälle ja juoksemaan tai saunomaan, pitäisi pudota viimeistään sitten jos siihen mennessä ei ole pudonnut. Paljoa ei kyllä joudu jumppaamaan/saunomaan ellet sitten ole jo valmiiksi kuivassa kunnossa. Eli tuo pari kiloa on erittäin helppo pudottaa, jos et ole vielä aloittanutkaan. 60 kiloon pääseminen olisi jo vähän vaikeampaa, mutta ei mahdotonta :).

ysikymppinen:

joo noh, aika laiheliini kunnossa jo niin ei oikeen oo mitään alkuunkaa mistä ottaa pois :D

ei intin safkaa voi oikeen syödä sitten kun ei voi oikein valita mitä saa ja ei tiedä mitä niissä on. Pitää hakea vaan sitten raejuustoa ja maitorahkaa huomenna ja ei tietenkään paljoa. Aamulla lenkille ja iltapäivällä.

Mitä vetäis lenkin jälkeen? Vettä? Paljonko uskaltaa?

Voitko kattoa ton aikataulun ja korjata sitä vähän jos on jotain mitä teen ihan väärin, katon huomenna aamulla jos oot ehtinyt niin päivä lähtee sitten siitä

T, AKION

ysikymppinen:

joo noh, aika laiheliini kunnossa jo niin ei oikeen oo mitään alkuunkaa mistä ottaa pois :D

ei intin safkaa voi oikeen syödä sitten kun ei voi oikein valita mitä saa ja ei tiedä mitä niissä on. Pitää hakea vaan sitten raejuustoa ja maitorahkaa huomenna ja ei tietenkään paljoa. Aamulla lenkille ja iltapäivällä.

Mitä vetäis lenkin jälkeen? Vettä? Paljonko uskaltaa?

Voitko kattoa ton aikataulun ja korjata sitä vähän jos on jotain mitä teen ihan väärin, katon huomenna aamulla jos oot ehtinyt niin päivä lähtee sitten siitä

T, AKION

Erittäin paha sanoa paljonko pystyt juomaan. Vielä 24h ennen punnitusta voi juoda oikein hyvin JOS ei syö hiilareita, minimioi suolan eikä ota liikaa kaliumia. Sitten kun on vikat 24h ennen punnitusta ilman nestettä, niin paino putoaa oikeen vauhdilla. Ja jos juomisen lopettaa liian aikaisin, niin paitsi, että keho alkaa sitomaan helpommin nestettä jo aiemmin mainituista syistä, niin tulee todella huono olo, eikä jumppaaminen missään nimessä ole helppoa. Helpointa olisi jos pääsisit vaa'alle ja voisit koko ajan tarkkailla painoasi ja siitä sitten päätellä paljonko voi juoda jne. Mitään suosituksia ei voi oikein antaa kun tämä on hyvin yksilöllistä hommaa.

Ja juu ei kannata stressata :). Nostaa kortisolia, joka sitoo nestettä.

Kevyillä aamulenkeillä ja pienten annosten syömisellä oon tässä viime viikon aikanatiputellut tätä painoa. Lähdin alunperin 3kk sitten 81:stä ja nyt oli perjantaina treenien jälkeen 73kg ja energiataso on sama kuin aloittaessa. Luonnollisesti viimeisellä viikolla vähennän ruoan syöntiä, mutta en niin että tulisi missään välissä nälkä. Jotain jogurttia ja vesimelonia ja banaania löytyy jääkaapista hätävaraksi.

Ajattelin jättää sen stressin muille ja katsella sitten mistä sitä itsensä löytää. Juu ja tilanne on vielä sellainen, että en tarkkaan tiedä minkä verran saan painaa kun -80kg jaetaan kahtia kun sarjassa on 25 osallistujaa joka on paljon. Finaaliin pääsevillä olisi takana iso määrä matseja ja sitten alkaakin avoimet. Uskoisin, että jossain 75kg paikkeilla olisi hyvä paina puku päällä jos aikoo sinne -80kg:sta jaettavaan alempaan sarjaan. Sen näkee sitten perjantaina.

Perjantai-illalla on punnitukset ja matsit alkaa lauantaina aamulla. Siinä välissä kroppaan ehtii imeytymään nesteet hyvin ja safkakin, niin en näkis ongelmaa siinä viime hetken tiputuksessa.

Tuli tässä mieleen, että juotko ysikymppinen aamulla enää lainkaan, jos seuraavana aamuna on punnitus? Vai otatko viimeiset hörpyt edellisenä iltana ennen nukkumaanmenoa?

Tuli tässä mieleen, että juotko ysikymppinen aamulla enää lainkaan, jos seuraavana aamuna on punnitus? Vai otatko viimeiset hörpyt edellisenä iltana ennen nukkumaanmenoa?

Riippui painoista ja olosta. Jos oli vähän yli ja huono olo niin, join melko paljonkin. Jos taas paljon yli, mutta hyvä olo niin en juonut yhtään. Jos paljon yli, mutta huono join silti vähäsen.

Puhuin menneessä muodossa, koska pitkään aikaan ei ole ollut punnituksia aamulla, eikä todennäköisesti tule olemaankaan.

Ajattelin jättää sen stressin muille ja katsella sitten mistä sitä itsensä löytää. Juu ja tilanne on vielä sellainen, että en tarkkaan tiedä minkä verran saan painaa kun -80kg jaetaan kahtia kun sarjassa on 25 osallistujaa joka on paljon. Finaaliin pääsevillä olisi takana iso määrä matseja ja sitten alkaakin avoimet. Uskoisin, että jossain 75kg paikkeilla olisi hyvä paina puku päällä jos aikoo sinne -80kg:sta jaettavaan alempaan sarjaan. Sen näkee sitten perjantaina.

Sarjasi on alle 80 kg ja painat nyt 73kg? Huhhuh. No, jos tuo alle 80-kiloisten porukka tosiaan jaetaan painon perusteella kahteen ryhmään niin... no silti. Kuinka paljon sinne alle 75-kiloisia tulee, jos sarja kuitenkin on -80kg? Seitsemän kilon ero on aika iso ero jo, etenkin jos joku on vetänyt juuri siihen 80:een ja toinen painaa ihan ilman vetoja* alle 75.

Toisaalta on aina etu, jos ei tarvitse hirveästi pudotella. En siis tahdo pelotella, eikä sua varmaan voisikaan, kun otat asiat riittävän letkeästi :). Mä en vain itse ikinä lähtisi moiseen, menisin alempaan sarjaan jos paino putoaisi noin mukavasti.

Tsemppiä kisoihin!

*) Painonveto ja painonpudotushan ovat siis eri asia mun slangissa.

Eli tuo pari kiloa on erittäin helppo pudottaa, jos et ole vielä aloittanutkaan.

Tuon kokoisilla ihmisillä pari kiloa tosiaan lähtee aika helposti. Vaarana kokemattomammalla on pikemminkin se, että pudottaa painoa turhaan, liian aikaisin ja liikaa! Nesteistä vetäminen kannattaa jättää aivan viime tinkaan. Ja kannattaa muistaa, että tankkauskin on taitolaji, melkeinpä vaikeampi kuin itse painonpudotus. Eli järkeä siihen syömiseen ja juomiseen punnituksen jälkeen ettei tule huono olo.

Mäkin vedän jääkuutioita kun pudotan painoa kisoihin, mutta se johtuu vain siitä, että suu kuivuu niin perkuleesti jos täytyy nesteistä vetää.

Tajusin juuri, että tämä tulee ihan myöhässä tämä mun viestini Akionia ajatellen, joten en sano enempää... paitti tsemppiä sullekin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Sarjasi on alle 80 kg ja painat nyt 73kg? Huhhuh. No, jos tuo alle 80-kiloisten porukka tosiaan jaetaan painon perusteella kahteen ryhmään niin... no silti. Kuinka paljon sinne alle 75-kiloisia tulee, jos sarja kuitenkin on -80kg? Seitsemän kilon ero on aika iso ero jo, etenkin jos joku on vetänyt juuri siihen 80:een ja toinen painaa ihan ilman vetoja* alle 75.

Toisaalta on aina etu, jos ei tarvitse hirveästi pudotella. En siis tahdo pelotella, eikä sua varmaan voisikaan, kun otat asiat riittävän letkeästi :). Mä en vain itse ikinä lähtisi moiseen, menisin alempaan sarjaan jos paino putoaisi noin mukavasti.

Tsemppiä kisoihin!

Sarja on tosiaan -80kg, mutta järjestäjien mukaan jaetaan painon mukaan, eli -80 pienemmät (minä mukaanlukien) menee toiseen ja isommat toiseen. Ja puku painaa sen 2 kiloa niin saan itseni sinne 75 pintaan. En tiedä yhtään miten paljon tulee, sen näkee sitten punnituksissa niiden sanojen mukaan. Ja kai ne sitten ilmoittaa, että jakoa et sitten tehdäkään. Jotenkin noi asiat menee mun suunnitelmien vastaisesti. :rolleyes:

Joo siinä on iso ero kun joku painaa sen 82 ja tiputtaa sinne 78 jolloin painaa se puku päällä 80 kun taas itse painan puku päällä 76 77 tällä hetkellä. Mä miettisin sitä -70kg menemistä, mutta mulla on neljä sarjaa (BJJ avoin ja -75*, Lukkopaini avoin ja -80kg) joten lukkopaini voisi mennä vielä enemmän penkin alle jos aion painaa sen 70kg. Oon miettinyt näitä, mutta ajattelin mennä sinne vähän katselemaan miten menee ja silleen, jotain tavoitteita on mutta sarjat on kovat niin kattoo mitä siellä tapahtuu. :)

Kiitos!

jes kiitos äijät! pääsin 65kg painoluokkaan ja nyt alko sitte tankkaaminen, meni kyl vähä pakkisekasin ku veti hirveet mätöt tos punnituksen jälkeen, vähän kans väsyttää mut eise mtn.

en käynyt edes saunassa vaan paino tippu ihan ittestään lämpöpaidan ja hupparin kanssa kun pidin verkkareitten alla kokopäivän aamusta asti. juotiin bussissa puoliks frendin kaa battery stripped et olis vähän engergiaa. oli eka paino 65,1 kun kävin puntarilla ja tunti siit ilman et teki mtn niin lähti sitte niin et oli viralliessa punnituksessa 64,45 ^^

Kahvilla on myös hydraattinen eli nestettä sitova vaikutus. Mielummin kofeiinitabletteja. Halvempia ja kofeiini imeytyy tehokkaammin.

Ja ananaksella on diureettinen vaikutus, mutta se ei ole mikään älyttömän suuri. Ja siinä on kuitenkin hiilareita, jotka sitoo nestettä. Huomenna keskityt syömään vain proteiinia ja rasvaa, ei paljoa kerrallaan, eikä painollisesti suurta määrää. Yritä myös minimoida suolan käyttöä. Vähän kaliumia ja magnesiumia, mutta ei liikaa, koska kaliumin määrän ollessa ylhäällä ja suolan ollessa alhaalla, alkaa erittymään nestettä sitovaa hormonia nimeltä aldosteroni, josta olen jo tainnut mainita. Vettä voi ja kannattaa juoda ihan huomisiltaan saakkaa.

Tiistaina sitten ei juoda ellei ole pakko. Syödä voi jotain kevyttä ja täyttävää kuten proteiini - tai energiapatukoita. Ne eivät sido nestettä jos et juo, vaan pikemminkin antavat energiaa.

Jos on ylipainoa niin paljon vaatetta päälle ja juoksemaan tai saunomaan, pitäisi pudota viimeistään sitten jos siihen mennessä ei ole pudonnut. Paljoa ei kyllä joudu jumppaamaan/saunomaan ellet sitten ole jo valmiiksi kuivassa kunnossa. Eli tuo pari kiloa on erittäin helppo pudottaa, jos et ole vielä aloittanutkaan. 60 kiloon pääseminen olisi jo vähän vaikeampaa, mutta ei mahdotonta :).

Kuinkas paljon tuota kaliumia on sitten liikaa? varmaan tämäkin näitä henk.koht. aisoita mutta osasitko suunnilleen antaa jotain määrää n. 80kg normijampalle?

Viimeksi tuli vedettyä aikalailla reilusti, ihan vaan sillä perusteella kun olin kuullut että terveydelle hyväksi kun vetää nesteitä pois niin samalla ottaa kaliumia. Pitääpäs rajoitella ensi kerralla.

Kuinkas paljon tuota kaliumia on sitten liikaa? varmaan tämäkin näitä henk.koht. aisoita mutta osasitko suunnilleen antaa jotain määrää n. 80kg normijampalle?

Viimeksi tuli vedettyä aikalailla reilusti, ihan vaan sillä perusteella kun olin kuullut että terveydelle hyväksi kun vetää nesteitä pois niin samalla ottaa kaliumia. Pitääpäs rajoitella ensi kerralla.

Juu, kalium on välttämätöntä ja auttaa myös painonpudotuksessa - mutta hyvää asiaa voi olla liikaa. Itse en ainankaan ole huomannut mitään suuria haittoja kun olen vetänyt muutaman vihannesannoksen päivässä sekä diureetin, jossa on vähän kaliumia ja magnesiumia. Ja samalla kun vähentää suolan määrää parina vikana päivänä, kannattaa katsoa, että kaliumia ei tule liikaa ja vähän vähentäisi. Tämä on kuten sanoit, henk. koht. asia ja pitää itse kokeilla. Mitään suosituksia ei voi antaa, koska se mikä toimii minulle ei välttämättä toimi sinulle jne.

Kiitoksia Ysikymppiselle ja muille loistavista neuvoista! Ekaa kertaa tuli painon vetoa kokeiltua sotilaspenkki skaboja varten ja hienosti toimii. Normi-paino n. 81-82, nestetankkauksella ja muilla täältä luetuilla ohjeilla paino punnituksessa 74,9. Viisi kiloa pois viimesillä 30h! Ja tankkaus ja kisakin onnistui nappiin :kippis1:.

suosittelen, että kokeilette joskus ihan kokeiluna paljon saatte painoa pois saunalla jne. ja kuinka paljon suorituskyky laskee, niin tietää mitkä ovat omat rajansa ettei tule karseita kramppeja. Itellä pidän painon melkein aina sarjan rajoissa tai enintään 2kiloa yli, ja jos on ylimäärästä niin päivää ennen nesteitä vähille..

Kuten ysikymppinenkin tuolla aiemmin taisi sanoa, niin vikana päivänähän voi syödä hiilareita ja suolaakin ilman nestettä sitovaa vaikutusta, kun ei juoda sitten enään.

Mutta kannattaakos sitä suolaa sitten ottaa,missä muodossa ja miten paljon näin kramppeja ennaltaehkäisevästi vikana päivänä?

Nestetankkauksen mukana ja sitten saunassa kun on kuitenkin huuhtoutunut suolaa pois.
Aiemmin olen vain punnituksen jälkeen vain vetänyt osmosalia ja urheilujuomia,mutta hirveää tankkausta ei pysty aamupunnituksella tekemään.

Nopea painonpudotus hyppääjälle

Tämä nyt ei varmaan varsinaisesti tänne kuulu, mutta haluaisin kokeilla nopeaa painonpudotusta kisoihin. Lajini ei ole kamppailulajit, vaan pituushyppy. 5 päivän päästä minulla olisi "harjoituskilpailut", niin ajattelin, että kokeilisin nopeaa painonpudotusta näihin kisoihin mielenkiinnosta, koska jotkun pituushyppääjät käyttävät tälläistä keinoa. Painoa on nyt jonkin verran päälle 90 kiloa, niin montakohan kiloa uskaltaisi ottaa pois, että tehot pysyisivät hyvänä? 3-4 kiloa? Se vaarahan on, että ottaa nesteitä liikaa pois ja terävyys lähtee ja paikat kramppailevat. Tärkeintähä minulle olisi, että suhteellinen voima olisi huipussaan. Tarkoituksena ei siis ole päästä tiettyyn painoon väkisin, vaan kokeilla auttaako nopea painonpudotus hypyssä. Ajattelin, että kamppailulajien harrastajat tietävät parhaiten näistä asioista. Asiaa hankaloittaa varmasti se, että on talvi ja keho voi kerätä helpommin nestettä. Eli neuvoja haluaisin kokeneimmilta painonpudottajilta. Kiitos etukäteen :)

Suositut

Back
Ylös Bottom