Miten treenaat vatsalihaksesi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tokoro
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Eipäs löytynyt näin äkkisältään threadia vatsalihasten harjoittamisesta oikeaoppisesti. Kertokaapas millaisia sarjoja ja millä liikkeillä 8-päkkejänne harjoitatte. Itse olen tottunut tekemään
3 x 30 sarjoja:
normeja selällään
sivut selällään
laite jossa nostellaan polvia rintaan.
Ja nämä teen joka treenin jälkeen, eli 4 kertaa viikossa.

Olen huomannut ettei alavatsaan tunnu treeni tehoavan.
(uusiutunut pieni vatsatyrä saattaapi vaikuttaa asiaan, mutta antakaapas hyviä vinkkejä kokeneemmat)

Kysytäänpäs nyt vielä, että kannattaako sitä käydä väsyneenä muutaman tunnin unet nukkuneena treenaamassa taikka edes lenkillä?

Itselläni on kotona tuommoinen vatsalauta, siinä teen liikkeitä ja otan levypainon rinnalle niin saa tehtyä lyhyempiä toistoja (6-8). Sen jälkeen aamulla on aina tuntunut että on treenannut vatsaa:thumbs:

Kovat kyykyt ja maastavedot riittää. Tollanen reilu 1000 toistoa vatsalihasliikkeitä viikossa ei välttämättä ole ihan se "optimaalisin" vaihtoehto.

Eipäs löytynyt näin äkkisältään threadia vatsalihasten harjoittamisesta oikeaoppisesti.
No katsoppas uudelleen. Löytyy meinaan aika montakin... :rolleyes:
Kertokaapas millaisia sarjoja ja millä liikkeillä 8-päkkejänne harjoitatte. Itse olen tottunut tekemään
3 x 30 sarjoja:
normeja selällään
sivut selällään
laite jossa nostellaan polvia rintaan.
Ja nämä teen joka treenin jälkeen, eli 4 kertaa viikossa.
Lyhyt yhteenveto, ennen kuin joku muu ehtii..
Jos haluaa näkyvyyttä vatsoihin: Pienempiä sarjoja, isompaa vastusta, vaativampia liikkeitä. Vatsalihakset ovat lihaksia, siinä missä muutkin lihakset.

Jos haluaa kehittää keskivartalon toiminnallista voimaa: Vielä vaativampia liikkeitä, edeleenkin pienempiä sarjoja kuin 30 toistoo (keskittyminen on avainsana).

Olen huomannut ettei alavatsaan tunnu treeni tehoavan.
(uusiutunut pieni vatsatyrä saattaapi vaikuttaa asiaan, mutta antakaapas hyviä vinkkejä kokeneemmat)
Noilla liikkeillä ei varmaan tunnukkaan. Ja se tyrä kannattaa hoitaa ensin kuntoon...

Kysytäänpäs nyt vielä, että kannattaako sitä käydä väsyneenä muutaman tunnin unet nukkuneena treenaamassa taikka edes lenkillä?
Parempi treenata väsyneenä, kuin ei ollenkaan. Muutoin väsyneenä treenamisessa ei ole mitään mieltä. Tapaturmariski kasvaa, elimistö ei ole hereillä, keskittyminen on mitä on... Ei hyvä!

- Jandoja
- Istumaannousuja
- Jalkojen nostoja
- Kuntopallon avulla erilaisia variaatioita
- Kylkitaivutuksia alataljassa

YMS.

En kyllä oikein usko, että maastavedoilla ja kyykyillä saadan kummoisiakaan leegoja tuohon vatsanseudulle. Itse tulee tehtyä vatsat nykyisin joka treenikerran yhteydessä, eli kolmesti viikossa. Liikkeet vähän vaihtelee. Teen rutistuksia ja istumaannousuja kaltevassa penkissä painon kera, joko vaihdellen treenikerroittain tai sekaisin, riippuen jaksamisesta ja tähtien asennosta. Sen lisäksi tulee tehtyä pari sarjaa sivulle taivutuksia, jolla on kyljet saatu kipeiksi ja vähän lihasta siihenkin kohtaan. Varsinkin nuo istumaannousut tuossa kaltevassa penkissä ottaa aika hyvin myös alavatsoille. Kyllä olen kovinkin kriittinen tuon vatsanseudun suhteen, ei se hyvältä näytä vaikka muut lihasryhmät olisivatkin kunnossa, jos ei vatsat sitten ole. Onhan tuo nyt kohtuu keskeinen lihasryhmä näin näön suhteen.

Joudun quottaamaan Charles Poliquinia.. Paha mun on ainakaan tämän jätkän teksteihin alkaa väittää vastaan.

Charles Poliquin sanoi:
A: The best ab exercise? Squatting. Next is deadlifting.

Abdominal specialization for athletes? It could happen, but the abs actually have very little potential for strength increases when compared to other muscles like calves. Along with the grip, the abdominals are the least likely to improve with training. Some of these guys can claim all these poundages used in ab training, but it's actually the psoas doing the work.

If you truly isolate the abs, after six to eight weeks an athlete will plateau the rest of his life. Research has shown that the most coordinated athletes master the most difficult abdominal exercises in six to eight weeks. The only things that increase abdominal improvement are squatting and deadlifting.

Have those guys into core training ever trained anyone strong? Bring me someone then. I find that it's just a con job and a disgrace to the strength coaching community.

https://www.t-nation.com/free_onlin...dybuilding/question_of_strength_september&cr=

Edit: Enkä voi väittää ettenkö olisi huomannut samaa. Mitkään miljoonat hilavitkutusrutistukset ja pilateshegitykset ei ole saanut vatsaa niin kipeäksi kuin oikeasti kovat maastavedot ja kyykyt. Etukyykky etunenässä.. Jos jalat/selkä on niin heikot ettei liike tunnu vatsoissa, niin kannattaisiko keskittyä ensiksi niihin...

mulla on ja tommonen vattalauta.tehny silleen et laittaa sen penkin päälle saa jonku 60* kulman.jyrkemmäks ku haluu ni voi laittaa tohon pöydän päälle saa sen johki 80*-90*.ja kyllä tuntuu vattassa.vattatki kehittyy nii nopeesti et saa tota kulmaa aika nopeesti jykentää.

M-Nutrition Sports Greens 1, 210 g, Lemon-Lime

Todella tykki viherjauhe

-33%
Mitkään miljoonat hilavitkutusrutistukset ja pilateshegitykset ei ole saanut vatsaa niin kipeäksi kuin oikeasti kovat maastavedot ja kyykyt. Etukyykky etunenässä.. Jos jalat/selkä on niin heikot ettei liike tunnu vatsoissa, niin kannattaisiko keskittyä ensiksi niihin...
Juuri tätä tarkoitin "riittää mihin"-kysymyksellä...
Eli yleisesti ottaen keskivartaloa kannattaa treenanta erikseen, koska siellä on paljon puutteita.

Kolmesti viikossa tulee suoraa rasitusta + siihen päälle epäsuora rasitus (vedot, kyykyt). Liikkeitä 1-2 kpl per treenikerta, sarjoja 3-4 ja toistot yleensä 10-15.

1.päivä: "vinot" vatsalihakset (omalla kehon painolla) + kyljet (vastuksella)
2.päivä: "suorat" vatsalihakset lisäpainoilla/vastuksella
3.päivä: "syvät" vatsalihakset (pitoja)

Kyykyillä saa hyvin tuntumaa, sit pelkästään vatsoille pyhitettyä treeniä on noin 1-2 kertaa viikossa.

edelläkin jo mainittujen vatsapenkin ja voimapyörän lisäksi minulla on mahdollisuus tehdä davidin vatsarutistuskonetta. Se muisuttaa itsestään pötsissä vielä muutaman päivän päästäkin.

Itse teen yleensä ensin pari sarjaa Technogymin vatsarutistuskonetta ~20 toistoa per sarja, sitten AbCoaster vatsalaitetta (sellainen kun nyt salille hankittiin) pari sarjaa toistot ~15 per sarja, ja parit jalkojen nostot päälle. Kyllä tuntuu hyvin toimivan :)

edit. tietenkin kyykyt ja vedot myös, mutta tuo oli vain varsinainen vatsatreeni jonka pari kertaa viikossa väännän

Hyväksi havaitsemiani vatsalihasliikkeitä:

Etukyykky, penkillä istuen ylätaljasta narulla vatsoja "rutistellen", voimapyörä ja selällään jalkojen nostot.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom