Miten tehdä selkä oikein?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jonzed
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Yrittänyt malttaa mielensä olla kirjailematta oikeastaan mihinkään treeni-/ravintopuolen ketjuihin enää, mutta pakkohan tuohon on jo kommentoida että johan oli typerä mielipide, varsinkin täällä aloittelijoiden osiolla.

Siitä voidaan toki olla mitä mieltä halutaan, kuuluuko mave selkä vaiko jalka vaiko mihin treeniin, jos treenejään jaotella haluaa. Mutta kyllähän maastaveto nyt joka tapauksessa on koko kehon takaosaston treenaamisen perusta tai ainakin sen kannattaisi olla jossain muodossaan. Ja tuo riippumatta siitä onpiko nyt tavoitteena lihaksen kasvattelu vaiko voimainhankinta, niin maastavedon tekeminen nyt ei ajantuhlausta ole missään mielessä.

edit. missä mielessä lantion ojennus on liikkeen ainoa pointti? Missäs asennossa lavat on kun lähdetään vetämään ja missäs asennossa niiden ainakin tulisi olla vedon lopuksi? Entäpä selän ojentajalihaksisto, lepäilee vain?

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Kyllähän se maastaveto kuuluukiin jokaiseen treeniohjelmaan, ihan sama mikä on tavoite. Minä nyt satun olemaan sitä mieltä että se ei missään nimessä kuulu sinne selkätreeniin pariin. Kyllä mä ainakin selkätreenissä (päivässä) keskittyisin sinne selän leveyteen ja paksuuteen (siis yläselän) ja jättäisin sitten ne erectorit sinne jalkapäivään jossa maastaveto tehdään.

edit. Huomautuksena vielä että olen tässä koko ajan hakenut sitä että maastaveto ei ole hyvä liike jos haluaa erikseen sitä selkää pelkästään rasittaa.

Niin, eihän maastaveto tosiaan minkään sortin eristävä liike ole, joten jossei todella halua ettei muuta kuin selänlihaksisto osallistuu työhön, niin silloin se kyllä kannattaa jättää tekemättä. Mutta nuilla perustein kannattaa jättää sitten oikeastaan kaikki muutkin moninivelharjoitteet selälle. Ainahan niissä muutkin lihakset kuin selän lihaksisto rasittuu.

Ja meillä on ilmeisesti varsin poikkeava käsitys siitä, miten sinne yläselkään sitä paksuuttaa saadaan, jossei vetoa voida hyväksi liikkeeksi siihen tarkoitukseen sanoa. Joku toinen voisi sitä väittää jopa kuningasliikkeeksi siinä suhteessa.

edit. missä mielessä lantion ojennus on liikkeen ainoa pointti? Missäs asennossa lavat on kun lähdetään vetämään ja missäs asennossa niiden ainakin tulisi olla vedon lopuksi? Entäpä selän ojentajalihaksisto, lepäilee vain?

Niinkuin tohon viestiin kirjoitin niin keskittyisin sinne yläselän puolelle päivänä jolloin keskitytään selkään. Kyllähän farmarikävelykin ottaa lapoihin jos ryhti pidetään hyvänä koko liikkeen aikana mutta tekeekö se siitä hyvän selkäliikkeen lihasmassaa ajatellen. Kyllähän sinne lapoihin saa mavessa liikettä aikaiseksi mutta en menisi sitä silti sanomaan paremmaksi liikkeeksi kuin kulmasoutu tangolla tai käsipainoilla oikein tehtynä.

Ottaako lapojen oikeaoppinen taakse vetäminen maastavedon lopussa enemmän trapsien ylä- vai alaosaan? Mun käsitys ihan tangon painopisteen takia on se että se ottaa enemmän sinne yläosaan, eli onko tässäkään taas mitään järkeä tehdä maastavetoa jos haluaa rasitusta sinne trapsien yläosaan. Monet kun tuppaavat olemaan sitä mieltä että olankohautuksetkin olisi parempi tehdä käsipainoilla koska tangolla painopiste on pikkuisen vinossa joten lapojen taaksevetäminen ei välttämättä onnistu yhtä hyvin kuin käsipainoilla.

Tuollainen kaikenlainen liiallinen lihasryhmien eristämiseen pyrkiminen on kyllä minusta niin turhaa touhua kuin olla ja voi. Ties millä syyllä jätetään ne ylivoimaisesti parhaat liikkeet kuten mave(ja usein myös kyykky vapailla painoilla) pois ja sitten tilalle otetaan jotain vitun kohautuksia. Tämän takia 1-jakoiset ohjelmat on niin helvetin hyviä, kun ei tarvitse sortua moisiin typeryyksiin.

Kyllä se veto ottaa niihin trapseihin ihan kauttaaltaan ja kovaa ottaakin. Jossei ota, niin silloin ei yksinkertaisesti olla ymmärretty lainkaan miten selän kuuluisi vetäessä toimia. Jos ja kun alussa annetaan yläselän pyöristyä ja harteiden roikkua ja siitä suoristetaan ruoto ja vedetään lavat taakse, niin mä en kyllä ymmärrä miten joku voi tätä pitää huonona harjoituksena selälle?

Toki kulmasouduissa saadaan hitusen parempi venytys ja mahdollisesti supistuskin aikaiseksi, mutta se mikä hieman paremmassa kohdentamisessa voitetaan, hävityäänkin sitten raudan määrässä.

Leveäselkälihas on ainoa, jonka voi sanoa jäävän vähemmälle rasitukselle mavessa, mutta ei väittää huumorillakaan etteikö sekin osansa siinä saisi. Mutta harvalla se leveäselkä jää treeneissään vähemmälle huomiolle suhteessa muihin selän lihoihin, pikemminkin päinvastoin.

edit. Mutta se siitä taas. Jokainen saa vetää tai olla vetämättä. Tai ainakin vedelköön ihan mitä haluaa. Joku voi taas haluta vetämisen sijasta tulla vedetyksi, mutta annetaan nyt samaan syssyyn vapautus vielä siihenkin itsekukasellekkin :)

Silti kannattaa tehdä vaikka noin kuin tuolla muutama viesti taaksepäin oli, että vetää maasta joka toinen viikko tai sitten ei tee montaa sarjaa. Jos vetää itsensä väsyksiin niin se on sitten siinä se treeni ja jos sitä selkää haluaa kasvattaa bodailumielessä, niin kannattaa sille muutakin tehdä kuin maastavetoa.

Maastaveto on aika brutaali liike ja siinä monta sarjaa on itsessään jo yksi treeni. Eli kannattaa vähän priorisoida. Eikä mikään estä tekemästä maastavetoa vasta treenin loppupäässä. Silloin ei toki keskitytä siihen että maasta nousee mahdollisimman paljon vaan annetaan selälle ikäänkuin viimeistely.

Voisi vaikka tehdä niin että joka toisessa treenissä vetää maasta ekana isommilla painoilla ja joka toisessa viimeisenä pienemmillä. Ainakin kannattaa kokeilla.

Tosin ihan aloittelija voi kyllä keskittyä siihen maastavetoon aika pitkäänkin ja tehdä vaan vaikka taljoilla loput selkätreenistään ja kehittyy kyllä sanoisinko takuuvarmasti.

Zone-sarja -42%
No nämä on mielipide asioita joista voitaisiin väitellä vaikka kuinka pitkään. Tämä minun mielipide johtuu nimenomaan siitä että se mave kyllä löytyy jokaisesta ohjelmasta mutta jalkatreenin seasta.

Sanotaanko näin että kyllä mun mielestä selkää voi treenata kovaa eristävästi muilla liikkeillä mutta jos pitäisi alkaa jalat jakamaan kahteen treeniin (takareisi ja etureisi painotteinen) niin mulla menisi ainakin sormi suuhun kun pitäisi miettiä jotain kovaa liikettä takareisille kun maastaveto tehdään selkäpäivänä.

Maastaveto ei ole välttämätön kehonrakennus mielessä, eivätkä kaikki bodauksen mestarit ole sitä tehneet, lisäksi se paksuntaa keskivartalon lihaksistoa joka ei ole ihan optimaalista pyrittäessä kapeaan vyötäröön.

Itse teen sitä kuitenkin, koska kaikilla tuntemillani huippuluokan maastavetäjillä (yli 300kg) on myös ollut helvetin paksu yläselkä, varsinainen Notre Damen kellonsoittajan kyttyra :)

Itse yritän tehdä vedon niin että ottaa myös voimakkaasti latseihin, eli vedon alussa olkapäitä roikutetaan, jolloin latsitkin ovat venytyksessä eteenpäin ja vedon loppupuolella alan vetää olkapäitä taakse samalla latseja supistaen jokaisella toistolla.

Itselläni tuo polvien alta veto on siis nimen omaan selkää paksuntavaksi liikkeeksi tarkoitettu eikä varmasti ole haittaa vaikka saisi sinne alaselkäänkin selkärangan molemmin puolin vahvat selänojentajalihakset "pullapitkot", näyttävä lihasryhmä voimakkaasti kehittyneenä ja tekee yhteistyötä leveän selkälihaksen kanssa joka onkin alaosastaan kiinnittynyt näiden selän ojentajien päälle.

Vedän polvien alta, mutta en takareisipainotteisesti, vaan ainoastaan selkäpäivänä ja keskellä ohjelmaa, jolloin olen lämmennyt ja kun vedossa eivät hauikset kovin paljoa osallistu dynaamiseen työhön, veto lähinnä vain venyttää niitä ja vedon jälkeen on taas hyvä ottaa joku soutu tai ylhäältä veto rasituksesta palautunein hauiksin.

Tuo polvien alta veto ei myöskään niin paljon syö kyykkyjen tehoja, joten voin vetää kovaa ja kyykätä myös täysillä loppuun asti samalla viikolla.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Trapseille helvetillinen liike on kohautukset käsipainoilla hieman etukenossa joilloin niiden liikerata on optimaalisempi kuin aivan suorassa seistessä.

Mm. IFBB Erik Fankhouser tekee vedon aina selkäreenin lopussa pienillä romuilla, koska uskoo juurikin tuohon paksuntavaan vaikutukseen.

Ja pitkästä aikaa taas helvetin hyvää treenikeskustelua oikeesti. Kunnolla perusteltuja väitteitä ja asiaa puolin ja toisin.

Mun maastavedot loppu tähän tietoon, kiitos vaan! Eikä tule ikävä mokomaa liikettä yhtään.

Muista että mave on helkutin hyvä liike jos haluaa hankkia kunnon pystypeffan, lähtö ottaa pakaralihakseen vielä kovemmin kuin reisiin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom