Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Timba miksi tyylii 100 sarjaa. Saat tuntuman pienemmälläkin määrällä:
Itse teen yhteensä 4 sarjaa selälle esimerkkipainoineen:
Alatalja kapea ote 4-6 115kg
Alatalja kapea ote 100kg restpausena (20sec) Jokainen failureen
Alatalja leveällä otteella 2x8-10 (kontrolloidut negatiiviset)
that's it.
teen viel alaselkää puolmavella ja kulmasoutua tona päivänä, mutta en laske tohon mukaan.
No huh, kukin tekee miten tykkää. Mun mielestä kuitenkin aloittajan kannattaisi keskittyä maveen ja leukoihin/kulmasoutuun ja niissä sarjapainojen kasvattamiseen, tuntuma sitten on toissijainen seikka, sillä ei ole niin väliä. En nyt tuohon sun treeniin sen kummemmin kommentoi, mutta oma selkä kasvaa tasaista tahtia mavella, leuoilla ja kulmasoudulla. Ja en niinkään välitä tuntumasta vaan siitä kuinka isot romut liikkuu. Ja väittäisin että aloittajan selkä näyttää aika toisenlaiselta siinä vaiheessa kun maastaveto on noussut 100kg ja leukoja menee reiluilla lisäpainoilla.Mä teen tuon aina niin, että lähtö on pystystä ja selkätreenissä lasku polvien alle, eli jää maasta n. 10 cm irti. Ei noita sarjoja vedetä finaaliin asti, vaan sellaset painot että tekniikka pysyy kasassa. Jalkapäivänä sitten maahan asti ja isommat romut ja lyhyemmät sarjat. Tosin mä lähden pystystä tuossakin, pysyy paineet selässä koko ajan. Mulla ei ole väliä paljonko vedän maasta.
Tässä mun tän päivän selkäsetit:
T-Soutu: 6x6x80
Leuat leveä myötäote: 3x6xoma paino
Ylätalja v-kahva: 7x90 7x80 9x70
Alatalja: 6x95 7x85 11x75 11x65
Ylätalja niskan taakse: 9x80 9x70 10x60 12x50
Mave polvien alta: 10 x 90 95 100 105
Selkää ristitaljassa (Gymlog versio): 11 9 x 55 11 10 9 x 50
Vatsarutistus koneessa: 15 15 14 12 10 x 40
No huh, kukin tekee miten tykkää. Mun mielestä kuitenkin aloittajan kannattaisi keskittyä maveen ja leukoihin/kulmasoutuun ja niissä sarjapainojen kasvattamiseen, tuntuma sitten on toissijainen seikka, sillä ei ole niin väliä. En nyt tuohon sun treeniin sen kummemmin kommentoi, mutta oma selkä kasvaa tasaista tahtia mavella, leuoilla ja kulmasoudulla. Ja en niinkään välitä tuntumasta vaan siitä kuinka isot romut liikkuu. Ja väittäisin että aloittajan selkä näyttää aika toisenlaiselta siinä vaiheessa kun maastaveto on noussut 100kg ja leukoja menee reiluilla lisäpainoilla.
Mutta mä taas en tajua, että mitä ihan oikeaa merkitystä sillä on, että repiikö samankokosta rautaa ylätaljasta alaspäin vai ruhoaan tangosta roikkuen ylöspäin? Eikö pääasia ole että saa sen selän tekemään duunista pääosan?
No, onhan siinä ainakin se että leukojenveto on ns. vapaampi liike. Taljassa istut paikallaan ja leukoja vedellessä kroppa heiluu vapaasti. Kyllähän taljassakin tanko saa heilua, ja sen saa vedettyä vaikka munille jos haluaa mutta ei se kuitenkaan samalla tavalla vaikeuta liikettä. Eli tavallaan leukoja tehdessä joutuu enemmän tekemään töitä, ja siten leukojenveto on parempi liike, omasta mielestäni.
Ite pikkuhiljaa alan saamaan selkätreenit tuntumaan selässä. Teen alkuun pulloverii taljassa noin 3x20,sit:
-Mave joka toinen viikko 3-5x4-6
-3-4x6-10 kulmasoutu tangolla
-ylätalja normikahvalla 3x8
-alatalja 3x8
Ja loppuun vielä vähän pulloveria.
Ois kiva seuraavan päivän tuntee kivun selässä, mutta ei oo viel onnistunu saamaan :(
Onko sulla kuinka pitkät tauot?
Jos kokeilisit vaikka tuon kulmasoudun mahd. raskaana ensiksi ja sitten jälkeen ylä- ja alataljaa 10-15 toiston sarjoja 45s-1min palautuksilla.
Leukoja en saa tehtyä. Salilta kyllä löytyy avustettu leuanvetokone, jos sillä alkais vääntää myöskin selkäpäivin, vaik 3x max ?Kokeiles tehdä leuanvetoa eri otteilla. On kumma jossei oo selkä seuraavana päivänä kipeä.
En yhtään ihmettele jos jollakin on vaikeuksia saada selkään tuntumaa kun tuhlataan aikaan tekemällä maastavetoa selkätreenissä. Kyllä se maastaveto ottaa selkään mutta ei se mikään hyvä liike selälle ole.
Sarjoja voit cbucbu ainakin lisätä jos kerta viikkoon selän teet.
Itellä on ekana leuanveto 4x4-8 sitten kulmasoutua 5x8-15, Sitten ylätaljaa 5x10-15 ja käsipainosoutua 4x10-15.
Ja toiseks taljoja ei kande tehdä noin alhasilla toistoilla ku sulla on. Ekaks just tosiaan kulmasoutua reilusti ja sitten taljoja pumppailen päälle.
Se on kova selkäliike, mutta kokemattomalle se ensimmäinen ja viimenen vetoreeni voi olla samassa treenissä jos revitään päin vittua sitä tankoa maasta.