Miten tehdä selkä oikein?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jonzed
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Lisätään vielä vastaoteleukojen tekniikaan, selän tulisi siis olla kaarella joka osittain tuleekin automaattisesti kun keskitytään vetämään rinta tankoon.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Näinpä. Tässäkin malttia pitää painot tarpeeksi matalina. Liian isolla kuormalla karkaa helposti olkapäät eteen ja selän kaaresta tulee kyyry.

Joo kyllähän painoa tottakai pitää olla jotta tulisi tarvittava rasitus. Oletko kokeillut Timba vedellä ylileveällä vastaotteella, siihen asti että nenä on tangon kohdalla. Tällöin saan itse parhaan tuntuman latseihin.

Täytyypä tämä testata. Jos vaan muistan niin heti huomenna kun on selkätreenin vuoro.

Jep, kerro miten tuntu. Jokaisella tietenki toimii omat tietyt asiat, eikähän päätä kannata turhaan seinään lyödä :D

Jep, selkätreeni ois parin tunnin päästä. Mulla tosin on sama pää kesät ja tavet, joten mitään takuuksia (Urpilaiselle terkkuja) en pysty antamaan.

Mave on erinomainen selkäliike...tosin ehkä parempi siellä treenin lopussa pitkähköinä sarjoina. Sillä saa ikäänkuin viimeisteltyä hyvän treenin. Itse nyt tuota ajan sisään ja todella hyvältä tuntuu tehdä noin. Tai siis hyvällä tavalta pahalta kun "putket" huutaa hoosiannaa.

Joo, ja tuon jos tekee kunnon painoilla niin alaselkä voi helposti sanoa naks. Pitkissä mavesarjoissa tuppaa tekniikka hajoamaan huomattavasti helpommin kun lyhyemmissä, vaikka se olisi kuinka hyvin hallussa. Mavessa kannattaa enemmän panostaa lyhyempiin sarjoihin ja isompiin romuihin.

Siihen vielä viimeistelyksi muutama pitkä selänojennussarja niin pukuhuoneessa saa maata penkillä 5 min ennenkuin tuskalta uskaltaa lähteä kotia raahustamaan :D On kyllä masokistien liike tämä selänojennus...

Eri tankoja testiin, erilaisilla painomäärillä ja rauhallisella ja puhtaalla suorituksella hakee sitä tuntumaa sieltä selästä.. välillä en itekkään kyllä saa tuntumaa niin kun haluis.

Yhden käden kulmasoutuun on imo paljon helpompi saada kunnon tuntuma kuin mihinkään muuhun selkäliikkeeseen. Suosittelen testamaan ellet jo ole.

Joo, ja tuon jos tekee kunnon painoilla niin alaselkä voi helposti sanoa naks. Pitkissä mavesarjoissa tuppaa tekniikka hajoamaan huomattavasti helpommin kun lyhyemmissä, vaikka se olisi kuinka hyvin hallussa. Mavessa kannattaa enemmän panostaa lyhyempiin sarjoihin ja isompiin romuihin.

Mä teen tuon aina niin, että lähtö on pystystä ja selkätreenissä lasku polvien alle, eli jää maasta n. 10 cm irti. Ei noita sarjoja vedetä finaaliin asti, vaan sellaset painot että tekniikka pysyy kasassa. Jalkapäivänä sitten maahan asti ja isommat romut ja lyhyemmät sarjat. Tosin mä lähden pystystä tuossakin, pysyy paineet selässä koko ajan. Mulla ei ole väliä paljonko vedän maasta.

Tässä mun tän päivän selkäsetit:

T-Soutu: 6x6x80
Leuat leveä myötäote: 3x6xoma paino
Ylätalja v-kahva: 7x90 7x80 9x70
Alatalja: 6x95 7x85 11x75 11x65
Ylätalja niskan taakse: 9x80 9x70 10x60 12x50
Mave polvien alta: 10 x 90 95 100 105
Selkää ristitaljassa (Gymlog versio): 11 9 x 55 11 10 9 x 50
Vatsarutistus koneessa: 15 15 14 12 10 x 40

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
...Tosin mä lähden pystystä tuossakin, pysyy paineet selässä koko ajan. Mulla ei ole väliä paljonko vedän maasta.

Pitää koittaa itsekkin tuota etten lähde maasta, sillä se paineen pitäminen on mulla se vaikein, varsinkin sarjoissa. Viimeksi tein selkätreenissä viimeistelyn jossa lähdin ylhäältä ja laskin vaan polven alle ja ylhäällä sitten kohautus, hyvin toimi.

Pitää koittaa itsekkin tuota etten lähde maasta, sillä se paineen pitäminen on mulla se vaikein, varsinkin sarjoissa. Viimeksi tein selkätreenissä viimeistelyn jossa lähdin ylhäältä ja laskin vaan polven alle ja ylhäällä sitten kohautus, hyvin toimi.

Hyvin tuohon voisi kohautuksetkin yhdistää, mutta itsellä tuntuu olevan epäkkäät jo kovilla muutenkin joten jätin koko kohautukset ohjelmasta pois.

Itse olen käynyt salilla kohta puoli vuotta ja ensimmäisen kerran sain selkään kunnolla tuntumaa eilen kun tein ekaa kertaa kulmasoutua käsipainoilla. Nyt kyllä tuntee että treeni meni juuri sinne minne pitikin.
Ei ole vielä taljoilla ja leuanvedolla tällaista tunnetta tullut.

Itse olen käynyt salilla kohta puoli vuotta ja ensimmäisen kerran sain selkään kunnolla tuntumaa eilen kun tein ekaa kertaa kulmasoutua käsipainoilla. Nyt kyllä tuntee että treeni meni juuri sinne minne pitikin.
Ei ole vielä taljoilla ja leuanvedolla tällaista tunnetta tullut.

Sait ehkä lavat liikkumaan kunnolla tuolleen yhdellä kädellä? Kokeile myös yhden käden alataljaa ja yhden käden ylätaljaa, niillä saa kyllä saletisti paremman tuntuman. Tosin en osaa ottaa kantaa siihen, että onko ne sitten pitkässä juoksussa parempia kuin kahden käden liikkeet, mutta mukana ohjelmassa noita yhden käden liikkeitä on hyvä pitää. Niillä saa lisäksi sykkeen pysymään mukavan korkealla (halutessaan) kun tekee niin että toinen käsi lepää kun toinen tekee duunia.

Jostain syystä en saa tuntumaa kun teen kulmasoutua käsipainolla, ei tunnu poltetta selässä.. varmaan pitäis kattoa jotain suoritusvideoita.

Ei selässä helposti mitään "poltetta" tunnut. Mutta kannattaa kuvauttaa se oma suoritus ja tsekata että ne lavat liikkuu ja selän lihat oikeasti supistuu, eikä vain käsi heilu ja hauis tee suurinta osaa työstä.

Kyllä mä itse saan selkään poltteen kun teen tuollaisen setin kuin tuossa ylempänä. Mutta mitään poltetta ei tuu mistään kulmis, lauat, alatalja, ylätalja setistä jos noita tekee vaikka kutakin 3 sarjaa, josisa 10 toistoa. Kyllä tuo itsellä vaatii erimittaisia sarjoja, isoa sarjamäärää ja tuo mavettelu lopussa tekee todella höpöä.

Mutta, ei tuo mun isohko sarjamääräkään ole oikotie onneen. Tuollaisella pienemmälläkin sarjamäärällä saa tuntumaan seuraavana päivänä, että sekä on treenattu. Mutta mitään käsitreenin kaltaista pumppia en itse saa selkään parilla sarjalla, kuten esim. nyt vaikka hauikselle saa. Mutta hauis onkin yksinkertaisin lihas treenata.

Jos selkään on vaikea saada tuntumaa ni olikoha just noissa gymloki jutuissa tuosta etukäteisväsytyksestä/pumpista, esim tekemällä pulloveria jonku 5x20 setit. Jos ton jälkee ei selkäliikkeet tunnu siellä missä pitäs ni jotain teet väärin.

Zone-sarja -42%
4 Syytä miks ihmiset kämmää selän kanssa.

1. Pidä kädet koukussa koko liikkeen ajan (vähemmän rasitusta hauikselle)
2. Älä käytä typeriä siteitä, muuten ranteet ei pysy perässä.
3. Kovemmat painot.
4. Tee muutakin ku pelkkää leukaa/maastavetoa. Maastaveto tulee eniten alaselkään, leuka hauikseen.
5. Teet liikkeen väärin, eli tyylii jotai ihme heilumista jne..
6. Älä kuuntele 90% neuvoja mitä täältä on annettu.

Timba miksi tyylii 100 sarjaa. Saat tuntuman pienemmälläkin määrällä:

Itse teen yhteensä 4 sarjaa selälle esimerkkipainoineen:

Alatalja kapea ote 4-6 115kg
Alatalja kapea ote 100kg restpausena (20sec) Jokainen failureen
Alatalja leveällä otteella 2x8-10 (kontrolloidut negatiiviset)

that's it.

teen viel alaselkää puolmavella ja pystysoutua tona päivänä, mutta en laske tohon mukaan.

Back
Ylös Bottom