miten olla pistämättä rotanmyrykkyä työkaverin kahviin?

reinhardt sanoi:
Meillä ei ole luottamusmiestä. Pitäisi toki olla, tämän kokoisessa talossa, mutta ei vain ole.
Ehdotan, että liityt liittoon ja rupeat sellaiseksi.

Minun ja kirjanpitäjän keskustelut käydään puhelimitse, eikä kukaan yleensä ole kuulemassa.
Muuta tuo asiaintila ja heti!

Kun olin kännykkäbisneksessä vielä töissä, oli työyhteisömme jäsenenä muuan wanha, epäpätevä JA laiska jannu. Em. lisäksi ko jannu teki muutaman kerran parille kolleegalle semmoisen tempun, että meni projektin päällikölle puhumaan (sähköpostitse ainakin, puhelimitse myös tod.näk.) selän takana paskaa, suunnilleen näin: "Joo, sillä Virtasen Matilla ei suju homma ny ollenkaan. Sillä on täys katastrofitilanne päällä. Ja ne sen alihankkija X:n (siis firma, jossa työskentelimme, ko jannu oli siis asiakasyrityksessämme töissä) työntekijät yleensäkin ovat aika laiskoja ja epäpäteviä blaa & blaa...".

Saimme jannun kiinni tuosta, kun erään rojektin pomo oli forwannut kolleegalleni moisen mustamaalausmailin ja kysellyt ihmeissään, notta "Mistä tässä lienee kyse? Eikös meillä ole kaikki mennyt ihan hyvin ja homma ole aikataulussa (niin kuin tietenkin asiain tila oli oikeasti)?". Homma pistettiin etiäpäin Isoille Pomoille, jotka hoitivat homman ja pistivät ko paskiaisen suun kunnolla kiinni.

Niin, pointtina oli se, että kun kuulin ko jannun moista harrastavan, en ikinä vastannut puhelinsoittoihinsa. Tämä siksi, että hän olisi kovasti halunnut hoitaa kaikki mahdolliset asiat NIMENOMAAN puhelimitse siksi, ettei siitä jäisi mitään jälkiä mihinkään, ei olisi todisteita hänen epäpätevyydestään. Hoidin tuon jälkeen kaikki työasiat kanssaan ehdottomasti vain sähköpostitse, koska ne jäivät talteen. Suosittelen sinulle reinhardt samaa tyyliä. Jos mahdollista, kannattaa myös pyytää kirjallinen lausunto asiasta joltain, joka sitä mustamaalauspuhetta on kuullut. Sitten haastaa pomon eteen sen lausunnon kanssa ko tantta ja puhua asia halki. Lisäksi voi sanoa tylysti (jos siis kuuluu siihen mennessä liittoon, mitä isompaan, sitä parempi), että "Jos ei tätä asiaa selvitetä nyt kunnolla, niin seuraavan kerran juttelette molemmat liiton asianajan kanssa ja ne tyypit ovat minuakin paljon vittumaisempia.".

Anyway en pysty todistamaan mitään.
Vielä. Koeta järkätä asiasta joltain työkaverilta kirjallinen lausunto.

Pomolle on turha puhua,
Vielä. Väitän, että kun kuuluu liittoon, niin kyllä kovapintaisinkin pomo kuuntelee. Jos ei kuuntele sinua, niin kuunnelkoon sitten sitä tod. vittumamista liiton asianajajaa.

Paras kosto on tietysti löytää joku tosi hyvä työpaikka.
Totta, tai edes suunnilleen koulutuksen mukainen uusi työpaikka.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eleonoora sanoi:
Ei helvetti. :lol2: Pienestä se sinuakin alkaa panettaa. :D

Ei voi kuvitellakaan, mitä tapahtuisi, jos RautaKeisari lukisi, miten Pyttö kuvailee siskoaan veljellisesti näin sanoen: "Ruumiinrakenteeltaan hän on pitkäjalkainen, isotissinen ja kapealanteinen..."

Niin. Tuttu tilanne. Meillä oli töissä yksi nainen, joka jäi kahden viikon sairikselle sen takia, että sillä oli NENÄ KIPEÄ. Nainen myöskin sopivasti sairastui aina torstaina ja sai siten neljän päivän viikonlopun, koska entisessä työpaikassa alle kolmen päivän sairaslomalle ei tarvitse sairaslomatodistusta. Näin sitten naista pari kertaa kaupungilla pe-la -iltoina, kun hän oli sairiksella. Meni saman tien usko koko tyyppin, mutta sen duunit tein siitä huolimatta, sillä työmaailmassa ei ole mitään sairaslomatutkintaa (kunnialliselta ihmiseltä!).

Toinen työkaveri taas jäi aina mielellään iltahommiin ja jätti maanantaisin melko usein tulematta töihin. Jossain vaiheessa meille sitten kirkastui, että sehän on saatanan nainen kännissä aina iltaisin duunissa. (Pomo soitti työkaverin pyynnöstä sille duuniin) Maanantaipoissaolotkin selittyi pitkittyneellä putkella sitten. Tutkinnasta ei muuta tullut kuin sillekin sairista, jonka aikana minä ja työkaveri hoidettiin kahdestaan seitsemän ihmisen työt (kaksi muutakin oli sairiksella ja yksi lomalla). Ilmeisesti ihmisiä on mahdoton erottaa... Eivät ne tyypit paljon töitä tehneet, kun normiviikkona olivat töissä max kolme päivää...

Nyt olen vaan onnellinen, että lähdin sieltä, vaikka samaa palkkaa en tule varmaan ikinä saamaan. Lähtiessä mut vielä ylistettiin taivaisiin (no, ymmärrettävästi vertailukohdat huomioon ottaen... :D ) ja saan kuulema sieltä aina töitä. Mutta enpä mene sinne enää. Huh.

Tämä vaan opettavaisena selviytymiskertomuksena - joskus on parempi lähteä.

nenätyypistä vielä:

Puhumattakaan siitä, että kun hänen vuorojaan oli viikkokausia tehty ja laitettiin hänelle sitten niitä ikäviä vuoroja, niin siitä sai kyllä sähköpostia koko konsernin johto - häneltä. Että pitääkö sairaan ihmisen korvata poissaolojaan... Oli kyllä säälittävä tyyppi ja sen tiesi sitten koko konserni. Todistusaineistoa kertyi romaanin verran, mutta erottaa ei silti voinut... Minkäs mielisairaille voi. Ei saa diskriminoida. Eikä alkkiksiakaan... Huhheijakkaa.

iivili sanoi:

Kuulun kyllä liittoon. En kyllä tiedä, missä maailmassa elät, jos siellä pystyy pomoja liitolla pelottelemaan. Luottamusmieheksi en voi ruveta (vaikka sittenhän minua ei voisi erottaa) koska silloin minun pitäisi kuulua metalliin, ja kuulun toimihenkilöunioniin.

Olen yrittänyt saada tämän tantan hoitamaan asiat sähköpostilla juuri siksi, että asioista saisi jonkun dokumentin. (minulla on mm. tallessa kiintoisa sähköposti, jonka hän pyysi tuhoamaan heti lukemisen ja toimenpiteiden jälkeen, koska "jos verotarkastaja tulee" -tätäkään en voi käyttää häntä vastaan, hän toimi herra isoherran määräyksestä ja itse toimenpide oli täysin laillinen, mutta saisi kyllä verotarkastajan ihmettelemään...) Ikävä kyllä minun on pakko vastata hänen puheluihinsa, koska hoidan myös vaihdetta, ja jos jättäisin vastaamatta, seuraava keskustelunaihe olisikin: "Reinhardt se vaan kaiket päivät on kahvilla eikä vastaa puhelimeen."

Mitään kirjallista lausuntoa tuskin työkavereilta saisin, koska sekin, joka minulle on juttuja kertonut, sanoi, että vaikka tulisi oikeusjuttu, hän ei ole sitten sanonut mitään. Ja muut haluavat vain suojata oman selustansa -on aika ilmeistä, että tämänlaatuiseen firmaan jää vain pahimmanlaatuisia nössöjä. Kukaan itseään kunnioittava ihminen ei tämän firman yleistä menoa sietäisi -ei olisi pitänyt minunkaan sietää.

Eikä minulla muutenkaan ole mitään halua saada ko tätiä naulattua perseestä penkkiin, haluan vain pois täältä. Ja yritän keksiä selviytymisstrategian, miten jaksan loppuajan.

Voiko muuten verotarkastajalle tehdä nimettömän ilmiannon?

reinhardt sanoi:

Mun mielestä voi!

esni sanoi:
Eikä alkkiksiakaan... Huhheijakkaa.
Kyllä alkkiksen käsittääkseni saa pihalle hyvinkin nopsaan, jos vain näyttöä on. No lienee jokseenkin selvää että työnjohto ei tuossa työpaikassa ollut ajan tasalla.

reinhardt sanoi:
Ja yritän keksiä selviytymisstrategian, miten jaksan loppuajan.

Mun mielestä se loppuaika sinnitellään ihan vaan sillä, että alat mielessäsi elää jo sen mukaan, että sulla itse asiassa on jo se uusi työpaikka. Ja mietit vain siihen liittyviä asioita. Fyysisesti ruumiisi saattaa vielä sijaita vanhalla työpaikalla mutta astraaliruumis liihottelee vapaana muissa ulottuvuuksissa.

Kaikki noiden paskajuttujen miettimiseen uhrattu aika ja energia menee hukkaan ja on pelkästäään negatiivista.

Ja sitten kun sulla on varma tieto siitä uudesta työpaikasta, voit toki rynnätä pomon puheille ja uhkailla liitoilla, työpaikkakiusaamishaasteilla yms. jne. Ja sitten lopettaa puheenvuoron kysymällä veikeästi, että monenko kuukauden palkan saan näppiin jos lähden suosiolla heti?

reinhardt sanoi:

Varmasti voi. Se on eri asia miten vakavasti sellaiseen suhtaudutaan. Kyllä mä uskon että sä voisit vaikka soittaa verotarkastajalle omalla nimelläsi ja sopia, että asia jää teidän väliseksi. Sitä en tiedä, miten paljon kiinnostusta tai resursseja verottajalla on lähteä tekemään jotain normaaleista tarkastusrutiineista poikkeavaa. Mikäli ei ole kyse todella isoista asioista.

reino sanoi:
No ni, katos nyt reinhardt, ydinosaamista vastaavia työtarjouksia senkun satelee! :D
Vai eiku mitäs hommia sä olitkaan etsimässä...

Varmasti herättää huomion jos CV persoonallinen...ja nainen ei ole haastatteluun tullessaan mikään merinorsu...

terv: Johtaja Rautakeisari

reino sanoi:
Ei voi kuvitellakaan, mitä tapahtuisi, jos RautaKeisari lukisi, miten Pyttö kuvailee siskoaan veljellisesti näin sanoen: "Ruumiinrakenteeltaan hän on pitkäjalkainen, isotissinen ja kapealanteinen..."

--> :kuola: :kuola: :kuola:

D.Yates sanoi:
Kyllä alkkiksen käsittääkseni saa pihalle hyvinkin nopsaan, jos vain näyttöä on. No lienee jokseenkin selvää että työnjohto ei tuossa työpaikassa ollut ajan tasalla.

Esimies minulle henkilökohtaisessa keskustelussa kertoi, että hoitoon ohjauksen lisäksi firma on kädetön ja jalaton tekemään mitään. Vasta sitten jos hoito ei ole tepsinyt ja sama touhu jatkuu, voidaan työntekijä pistää pihalle. :david: Ihan reilua sinänsä, mutta kun sama touhu jatkui - helppohan se on jättää antabukset ottamatta... Siinä vaiheessa minä vaihdoinkin jo maisemia. Epäilemättä sama touhu jatkuu vieläkin. Siellä ei kai vain ole ketään yhtä rohkeaa kuin minä, joka "kantelisi" työtoverista (Naisten viha on hirmuinen). Mäkin tein sen sillä rohkeudella, että olen kuitenkin lähdössä firmasta.

reinhardt sanoi:
Daami pääsee puuttumaan tekemisiini, koska minä hoidan muun talouspuolen kuin kirjanpidon (osto-ja myyntireskontra, laskutus, palkalaskenta jne.)

Mä en jaksanut lukea loppuja vastauksia, koska tämän virkkeen jälkeen homma on päivänselvä - joko sun tai sen toisen on parempi lähteä. Teidän duuni on ryhmätyötä ja kaikki osapuolet kärsivät, jos ja kun teidän yhteistyö ei enää toimi. Sä voit kuiteniin olla hyvillä mielin moraalinen voittaja, ei ole sun vika, jos toiselle ovat aamiaismurot alkaneet juttelemaan :)

Niin ja rotanmyrkky... Käytä mieluummin jotain voimakkaasti laksatiivista ainetta :kakka:

Mulla alkaa palaa pinna lopullisesti pomon kanssa. :curs: Ilmeisesti pitää harkita tuota rotanmyrkkyä hänen kahvikuppiinsa. En ymmärrä, miksi se ei voi saa*ana kuunnella meitä muita sillon, kun tarviis. Eilen huomasin, että yksi homma on mennyt totaalisesti penkin alle ja se tietää meillä parin viikon sisällä ongelmia. Pomo sano vaan, että asia on ok, eikä siitä tarvitse keskustella. Mut auta armias, kun ne ongelmat sit alkaa. Sit on turha sanoa "minä kyllä yritin kertoa.." Ja minä saan sitten kuitenkin ne ongelmat selvittääkin. Ja omine lupinenikaan en voi mennä asiaa hoitamaan.
Sitten kun musta joskus tulee vielä iso, niin pakko yrittää päästä sellaiseen työpaikkaan, missä hommat toimii paljon paremmin vähän joka asian suhteen. Ei hirveästi kiinnosta tehdä töitä, kun pomo luo niin hyvää ilmapiiriä. Prkl.

Työpaikkasi ei vaikuta erityisen hyvältä paikalta pidemmän päälle. Jos pomo/omistaja on nyt sitä mieltä, että alaisia ei tarvitse kouluttaa töihinsä, voit olla varma, että linja ei muutu. Minä olen vielä tämänkin ikäisenä ihan paniikissa ja valmiina vaihtamaan työpaikkaa, jos menee yli kaksi vuotta niin, etten ole oppinut mitään uutta. Mietipä, millaiset mahdollisuudet sinulla on löytää uusi työpaikka, jos olet tuolla seuraavat kymmenen vuotta töissä pomon pitäessä tarkasti huolta, ettet vain opi mitään uutta?

Sitten se keski-ikäinen kiusaajatäti. Ei sitä vastaan kannata ryhtyä tappelemaan, ei se käyttäytymistään kuitenkaan muuta. Saa vain lisää innostusta omalle toiminnalleen. Lisäksi siitä vain seuraa sinulle jatkuvaa vitutusta. Mitä vähemmän ajattelet koko henkilöä, sitä vähemmän vituttaa. Herkuttele vaikka sillä ajatuksella, että kyllä ne muutkin työntekijät joskus huomaavat millainen henkilö oikeasti on kysymyksessä.

Yritä löytää nopeasti uusi työpaikka ja käy sitten lääkärissä valittamassa pitkäaikaisesta työpaikkakiusaamisesta johtuvaa burnouttia. Sairaslomaa sitten loppuajaksi.

Niin, ja älä sitten työhaastatteluissa kerro yhtään mitään nykyisen työpaikkasi tilanteesta!

MiV sanoi:
Työpaikkasi ei vaikuta erityisen hyvältä paikalta pidemmän päälle. Jos pomo/omistaja on nyt sitä mieltä, että alaisia ei tarvitse kouluttaa töihinsä, voit olla varma, että linja ei muutu. Minä olen vielä tämänkin ikäisenä ihan paniikissa ja valmiina vaihtamaan työpaikkaa, jos menee yli kaksi vuotta niin, etten ole oppinut mitään uutta. Mietipä, millaiset mahdollisuudet sinulla on löytää uusi työpaikka, jos olet tuolla seuraavat kymmenen vuotta töissä pomon pitäessä tarkasti huolta, ettet vain opi mitään uutta?

Tuo oli ilmeisesti tarkoitettu minulle.. Tässä nykyisessä työpaikassa olen nyt niin pitkään, ennen kuin lähden opiskelemaan. En viitsi nyt lähteä tuosta työstä pois, kun siitä maksetaan hyvin ja rahaa pitäisi koko ajan säästää niitä tulevia opiskeluvuosia varten. Ja onhan mulle tuo toinenkin työ, jossa palloilen kahden toimipaikan välillä. Sieltä opin, mitä hyvä ilmapiiri työpaikalla tarkoittaa. Ottaisin tuon kakkostyön kyllä ykköstyöksi, jos sillä firmalla olisi mulle tarpeeksi töitä, mutta kun ei ole. Lohduttaudun nyt sillä, että ens kesänä mulla on täysi palkallinen kesäloma, jota mulla ei olisi, jos nyt työpaikkaa yrittäisin vaihtaa. Uuden työpaikan etsimiseenkin menis jonkin verran aikaa.
Mut kunhan käyn koulut kunnialla läpi, niin pääsen sit vaihtamaan kokonaan alaa. Jos olisi sitten vähän erilaista. :)

Eleonoora sanoi:
Tuo oli ilmeisesti tarkoitettu minulle..
Kyllä se itse asiassa oli tarkoitettu alkuperäiselle kirjoittajalle, eli reinhardtille, mutta ei se mitään :) Samanlaiselta ongelmatapaukselta tuo sinunkin pomosi vaikuttaa.

Voisit vaikka kokeilla pyytää pomoltasi kirjallisena (esim. sähköpostina) ilmoitusta siitä, että tuo penkin alle mennyt homma on ihan ok, eikä sille tarvitse tehdä mitään. Sanot, että se kaivetaan sitten esiin, kun homma leviää käsiin. Eihän tuo sitten myöhemmin enää oikeasti mitään auta, mutta jos pomo nyt vaikka ymmärtäisi, että nyt sille vittuillaan. Ehkä pomo tekisi asialle heti jotain välttääkseen vittuilun, tai sitten se ei siedä sellaista ollenkaan ja ryhtyy vielä hankalammaksi :( Mahdollisesti pomosi on vain niin laiska, että ei viitsi tehdä asialle nyt mitään. Pomolle on helpompaa vain odotella, varsinkin jos varsinainen työ sitten myöhemminkin kaatuu sinun niskaasi. Niinpä voisi olla tehokasta tehdä ongelman siirtämisestä pomolle hankalampaa kuin sen käsittelystä.

MiV sanoi:
Kyllä se itse asiassa oli tarkoitettu alkuperäiselle kirjoittajalle, eli reinhardtille, mutta ei se mitään :) Samanlaiselta ongelmatapaukselta tuo sinunkin pomosi vaikuttaa.

Hups. :D

Mitkään sähköpostit ei kyllä tässä tilanteessa auta. Mutta sinänsä kyllä hyvä idea. :) Tuosta pomosta vielä sen verran, että jos siltä menee kysymään jotain tai toteaa sen läsnäollessa jotain, niin voi olla, ettei se sano pariin minuuttiin mtn. :curs: Se tekee ensin kesken olevan homman loppuun ja vastaa sitten. :curs: Tulee sellainen olo, että sitä ei vois vähempää kiinnostaa. Nykyään mä olenkin sit tehny niin, että jos se ei heti ala suutaan avata, niin mä häivyn. Sit se joskus harvoin saattaa lampsia mun perässä ihmetellen, et mihin mulla niin kiire on. Voi perkele sanon minä. :wall:

Eleonoora sanoi:
Tuosta pomosta vielä sen verran, että jos siltä menee kysymään jotain tai toteaa sen läsnäollessa jotain, niin voi olla, ettei se sano pariin minuuttiin mtn. :curs: Se tekee ensin kesken olevan homman loppuun ja vastaa sitten. :curs: Tulee sellainen olo, että sitä ei vois vähempää kiinnostaa.
Joko pomo on harvinaisen yksinkertainen ja hidas, tai sitten tarkoituksena todellakin on antaa se kuva että asiallasi on hyvin vähän merkitystä. Jos kyse on yksinkertaisuudesta ja hitaudesta, ajattele, millaisella helvetissä pomosi vaimo elää (oletan pomosi mieheksi käyttäytymisen perusteella :D ). Aamulla kun kysyy jotain, niin illalla saa töiden jälkeen vastauksen :D

Jos kyse on vallankäytöstä ("odottele siinä, minulla on tärkeämpiäkin asioita") niin sitten tuo perässäjuoksuttaminen on hyvä taktiikka.

Pakko nostaa vanha tredi, kun vituttaa taas niin...

Tulin oikein hyvällä mielellä töihin, kun olen päättänyt yrittää suhtautua positiivisemmin. Heti kun sähköpostin avasin, kävi ilmi, että rakas kirjanpitäjämme oli taas vehkeillyt selkäni takana; hän oli mailannut yhdelle johtoryhmäläiselle jostain tekemästäni virheestä (puhumatta asiasta minulle sanaakaan) ja oli kysellyt, mitä nyt tehdään. Johtoryhmäläinen sitten mailasi jutun minulle, ja käski korjata asian.

Laitoin sitten saman meilin kirjanpitäjälle, johtoryhmäläiselle ja firmamme omistajalle ja ehdotin, että kp hoitaisi ko. asian jatkossa, koska minun töitäni täytyy joka tapauksessa alkaa jakaa -ja sitten minua ei enää tarvitsisi juoksuttaa. (Viime viikolla jouduin lähtemään toiseen toimipisteeseen ilman mitään varoitusaikaa, kuuntelemaan "neuvoja" tämän puheenaolevan asian hoidosta.)

Myönnän kyllä tehneeni kaikki virheet, mistä on syytetty -minä kun en ole selvännäkijä, en osaa tehdä asioita, joihin minua ei ole koskaan perehdytetty.

Nyt sitten odottelen, koska minut lynkataan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom