miten olla pistämättä rotanmyrykkyä työkaverin kahviin?

Olen elänyt siinä naiivissa uskossa, että aikuiset ihmiset työpaikalla osaavat hoitaa asiat keskenään.

Olin väärässä.

Sain juuri eilen kuulla, että yrityksemme kirjanpitäjä, (joka toivottavasti ei lue pakkista) haukkuu minua selän takana, kuinka se reinhardt ei sitäkään osaa eikä tätäkään tee. Tämä on kuulemma yleinen kahvipöytäkeskusteluiden aihe toisessa toimipisteessämme, missä hän työskentelee. Olemme kyllä muutaman kerran ottaneet yhteen (lähinnä siksi, että kp:n mielestä joku asia pitäisi tehdä eri tavalla kuin minä teen, ja aikani ohjeita pyydettyäni -joita ei tule- yleensä kehotan häntä tekemään itse), mutta minä olen -vaikka olenkin kertonut työkavereille hänen olevan hankalan ihmisen- aina korostanut muille, että työnsä se nainen osaa (vaikken siitäkään niin varma ole.)

Ko. nainen on muutenkin taloon tultuaan tehnyt itseään tykö kaikin tavoin, vienyt töitäni ja sitten antanut ymmärtää, että minä en tee (alkuun olin niin tyhmä, että kuvittelin sen auttavan!), jne jne. Haukkuja kyllä tulee, mutta selkeitä ohjeita tai vastauksia kysymyksiin ei koskaan. Tilanne on nyt se, että minulle on jo kuukausia sitten sanottu, että kannattaa etsiä uusi työpaikka, ettei minun takiani tarvitse käydä yt-neuvotteluja. Olisin jo lähtenyt aikoja sitten, mutten ole löytänyt uutta paikkaa. (minut siis pystytään ihan oikeasti irtisanomaan organisaatiomuutoksen perusteella, ainoa, mihin tässä asiassa tuo kp on vaikuttanut on se, irtisanotaanko hänet vai minut.)

Anyway alkaa olla pikkuisen hermot kireällä. Eräs itsensä irtisanonut (palkkariidan jälkeen) daami täällä totesi, että tämän paikan jälkeen hän tietää, mitä on työpaikkakiusaaminen. On tosi kiva olla töissä firmassa, jossa sinusta ollaan maanantaina tekemässä talouspäällikköä, sitten sinulle ei puhuta mitään viikkoihin ja seuraavassa organisaatiokaaviossa olet kahvinkeittäjä.

Ei kai tässä sen kummempia, piti vain avautua aiheesta -kaikki ystäväni ovat jo kurkkua myöten täynnä. Tähän saakka olen saanut puhuttua melko neutraaleja sanoja -luojan kiitos pystyn puhumaan niin ilkeällä äänellä, että riidan sattuessa minun ei ole pakko sanoa mitään, mistä voisi oikeuteen haastaa, mutta silti saan pidettyä puoleni. Pelkään vain sitä, mitä suustani saattaa lopulta tulla, itsehillinnälläni on ikävä taipumus loppua täysin ennalta-arvaamatta.

Kummallista tässä on se, että vaikka olen välillä omituinen ja ikävä ihminen, minulla ei ole ennen ollut mitään ongelmia lähimmäisten kanssani -lukuunottamatta muutaman vuoden koulukiusausta. Mutta aikuisiällä siis.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Dobermann sanoi:
Ota yhteyttä liittoon, jos oot sellasessa.

Mitä liitto voi tehdä? Minua on reilusti varoitettu etukäteen, että minut tullaan laillisesti irtisanomaan. Ja liitto tuskin voi tehdä mitään sille, että joku työkaveri on vehkeilevä kusipää, jonka kieli on rakoilla pomon karvaisen perseen nuolemisesta.

:lol2:

Hauska pohdiskella välillä realistisia arkielämän ongelmia.

Minäpä siteeraan sinulle, mitä Hyvä Kirja toteaa asiasta:
"Ei saa jäädä tuleen makaamaan!"

Profeetta reino tulkitsee näitä sanoja seuraavasti: lähdet nyt vaan sieltä kiitään hippulat vinkuen etkä enää yhtään murehdi niiden asioita. Ryytyköön kuralätäkköönsä!

www.mol.fi auki nyt ensimmäisenä ja sähköposti vinkumaan CV:tä jokaiseen mahdolliseen paikkaan.

Miten ihmeessä kirjanpitäjä pääsee puuttumaan tekemisiisi. Sille voisi sanoa että hoitaa vaan omat hommansa eikä puhu paskaa selän takana. Se voi siis sanoa suoraan päin naamaa. Vaikuttaa kyllä aika paskalta duunimestalta.

mage sanoi:
Miten ihmeessä kirjanpitäjä pääsee puuttumaan tekemisiisi. Sille voisi sanoa että hoitaa vaan omat hommansa eikä puhu paskaa selän takana. Se voi siis sanoa suoraan päin naamaa. Vaikuttaa kyllä aika paskalta duunimestalta.

Daami pääsee puuttumaan tekemisiini, koska minä hoidan muun talouspuolen kuin kirjanpidon (osto-ja myyntireskontra, laskutus, palkalaskenta jne.) Lisäksi minua ei kukaan ole missään vaiheessa vaivautunut tehtäviini perehtymään, joten kun olen joutunut joka asiassa vain omaa järkeäni käyttämään, olen toki tehnyt virheitäkin -ja asioita eri tavalla kuin kirjanpitäjä/pomo olisivat halunneet. (jopa joskus, kun olen liittoon soittanut ja asian tarkistanut, on tullut kitinää, että väärin tehty!).

Kyseinen nainen myös pääsee etäyhteytenä järjestelmäämme, eikä ole yksi tai kaksi kertaa, kun hän on muutellut tietoja vaivautumatta kertomaan kenellekään. Ostajat oli vähän ihmeissään muijan järjesteltyä toimittajakortistoa...

Uutta hommaa etsin koko ajan, mietin nyt vaan, miten jaksan loppuajan.

Viimeksi muokattu:
Psykopaatti...saattaisi olla selitys kirjanpitäjänne toiminnalle.
Mielin kielin varsinkin omille esimiehille ja muille joista voisi olla hyötyä...joidenkin mustamaalaus, jolla voi pönkittää omaa asemaansa yhteisössä.
Kannattaa Googleta aiheista psykopaatti ja narsistinen...voit löytää paljonkin kirjanpitäjäänne sopivia ominaisuuksia...ovat sitten hyviä keskustelun aiheita firmanne kahvipöydässä. :D

reinhardt sanoi:
Olen elänyt siinä naiivissa uskossa, että aikuiset ihmiset työpaikalla osaavat hoitaa asiat keskenään.
Niinhän sitä luulisi. Vaikuttaa kuitenkin siltä, että sinua ärsyttää kyseisessä kirjanpitäjässä asiat, jotka tunnistat myös itsestäsi. Tämän vuoksi työpaikka alkaa käydä teille kahdelle liian pieneksi.

reinhardt sanoi:
Uutta hommaa etsin koko ajan, mietin nyt vaan, miten jaksan loppuajan.

Onnea työnhakuun.
Ps. näitä en sinuna laittaisi CV:hen:
reinhardt sanoi:
...kaikki ystäväni ovat jo kurkkua myöten täynnä.

... pystyn puhumaan niin ilkeällä äänellä

... itsehillinnälläni on ikävä taipumus loppua täysin ennalta-arvaamatta.

... olen välillä omituinen ja ikävä ihminen

Käytä mielikuvitusta ja yritä jotenkin salakavalasti tehdä sen ämmän elämästä yhtä helvettiä.

Pecman sanoi:
Niinhän sitä luulisi. Vaikuttaa kuitenkin siltä, että sinua ärsyttää kyseisessä kirjanpitäjässä asiat, jotka tunnistat myös itsestäsi. Tämän vuoksi työpaikka alkaa käydä teille kahdelle liian pieneksi.

Kiintoisa näkemys. Mietitäänpä. Minua ärsyttää se, että nainen a) moittii, mutta ei neuvo b) sekaantuu asioihin, c) kyttää minua, d) nuoleskelee ylempiään e) puhuu selän takana. Oikeastaan ainoa, mihin noista syyllistyn, on kohta e. Ja sitäkään en tee työkavereiden aikana, vaan niille kurkkuaan myöten täynnä oleville kavereille. ;)

En usko, että tämä täti on psykopaatti. Se on vain keski-ikäinen pyylevä naisihminen, joka on katkera siitä, että minä on nuori, hemaiseva ja pantava. (yllättäen minusta tuntuu, että miespuolinen pomomme inhoaa minua samasta syystä. Outoa.)

Voiko tuon nuoren, hemaisevan ja pantavan laittaa cv:en?

Testaa sen ammattitaitoa kun satutte yhteiseen tilaan joíssa muita ihmisiä kuuloetäisyydellä. Ehdotan seuraavia kysymyksiä:

1. Onko markkinointi aktivointikelpoista?
2. Entäs onko tuotekehitys aktivointikelpoista?
3. Entä onko tutkimus aktivointikelpoista

Näillä testaat hyvin seuraako se lakimuutoksia. Kuvauksesi perusteella se paskiainen vastaa väärin joka kohtaan....tai ylipäätään voit pyytää lyhyttä esitelmää siitä miten se, että vuodenvaihteessa siirryttiin IFRS- standardiin on muuttanut kirjanpitoa. Vastaukset edellisiin jotka vain osa-esimerkkejä:

1. Markkinointi ei ole enää aktivointi(eli poisto)kelpoista vaan se pitää kirjata könttäkuluksi.

2.Tuotekehityksen saa aktivoida seuraavilla ehdoilla:

- Investointilaskelmat että tuotto-odotukset ovat suuremmat kuin taseen arvo
- Kuvaus siitä miten tuotekehitys saadaan valmiiksi ja miten se tuottaa
- Systemaattinen kustannusseuranta (työtunnin jne..)

3. Tutkimus on kirjattava könttäkuluksi. Aivan eri keskustelu on tietty se mikä on tuotekehityksen ja tutkimuksen ero :)

Alla olevassa linkissä on aika hyvin pähkinänkuoressa lakimuutoksen pääsisältö

http://www.rakennusteollisuus.fi/edunvalvonta/vero_kirjanp/kirjanpito

reinhardt sanoi:

:whip: voi kun voisikin :)

reinhardt sanoi:
En usko, että tämä täti on psykopaatti. Se on vain keski-ikäinen pyylevä naisihminen, joka on katkera siitä, että minä on nuori, hemaiseva ja pantava. (yllättäen minusta tuntuu, että miespuolinen pomomme inhoaa minua samasta syystä. Outoa.)

Voi toki ja :kuvia:

Ikävä, että pomoki inhoaa. Jos se on homo? Kyllähän noilla avuilla jo pitäs talouspäälliköksi ylentää. :rock:

Eipä näissä paljon liitot sun muut auta. Jos sitä uutta työpaikkaa ei löydy, niin kehoittaisin kylmästi vaan ottamaan samat konstit käyttöön. Jos se esimieskin vihaa, niin vaikea tuota on mitenkään selvittää, jos ei ole sitten ylempää esimiestä jolle mennä purkamaan koko paska ja yrittää saada ko. porukka saman pöydän ääreen neuvottelemaan. Mutta tämän edellytyksenä on, että se paska ei sitten kuitenkaan tule omaan niskaan, eli että niissä omissa tekemissä ei ole mitään huomautettavaa.

reinhardt sanoi:

Jos on pantava mutta ei antava, niin sekös se ärsyttää miespuolisia esimiehiä ;)

No joo...psykopaateista kuitenkin sen verran, että niiden osuus on västössä varsin korkea...jokaisesta hiukankin suuremmasta firmasta löytynee joku, joka täyttää jonkin asteisen psykopaatin vaatimukset...sitten onkin vain tuurista kiinni että minkäasteisen psykopaatin kukin saa työkaverikseen.

Ei kannata ruveta käyttäytymään yhtä idioottimaisesti kuin sinua kohtaan käyttäydytään, mutta oikeuksista on toki syytä pitää kiinni...

Asia liittoon, työsuojeluun yms. työpaikkakiusaus on kuitekin tällä hetkellä kuitenkin sangen kuuma puheenaihe. Koska tämä kuitenkin oletettavasti rikkoo työyhteisön lopullisesti, niin entistä kovemmin hakua peliin että pääset parempaan työpaikkaan. Samoin voit toki riitauttaa irtisanomisenkin, jos siihen peliin lähdetään.

Tilanne on nyt se, että minulle on jo kuukausia sitten sanottu, että kannattaa etsiä uusi työpaikka, ettei minun takiani tarvitse käydä yt-neuvotteluja. Olisin jo lähtenyt aikoja sitten, mutten ole löytänyt uutta paikkaa. (minut siis pystytään ihan oikeasti irtisanomaan organisaatiomuutoksen perusteella, ainoa, mihin tässä asiassa tuo kp on vaikuttanut on se, irtisanotaanko hänet vai minut.)

Pistä työhakemusta vaan menemään, kuulostaa aika pahalta IMO. Itse olen sen verran lapsellinen että alkaisin laittaa samalla mitalla takaisin ja pahemminkin jos tilanne olisi tuossa pisteessä. Samanlainen viekas mustamaalaus/kiusa -kampanja vaan pystyyn. Varsinkin sitten kun on uusi paikka tiedossa.

Siloposki sanoi:
Pistä työhakemusta vaan menemään, kuulostaa aika pahalta IMO. Itse olen sen verran lapsellinen että alkaisin laittaa samalla mitalla takaisin ja pahemminkin jos tilanne olisi tuossa pisteessä. Samanlainen viekas mustamaalaus/kiusa -kampanja vaan pystyyn. Varsinkin sitten kun on uusi paikka tiedossa.

Oon ihan samaa mieltä tässä asiassa.

Lapsellista?? Kyllä!!
Mutta ihan varmasti sen nautinnon arvoista. Miksi jäädä velkaa jos on käteistä ;)
Sitä paitsi ei ne tälläiset urpot ikuna opi olemaan jos niitä ei joku kouluta joskus. :thumbs:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom