Miten muotoa pohkeisiin?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja pipana
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Kyllä ne pohkeet muotoutuvat korkokenkiä pidettäessä, kokeile vaikka. Ajattele vaikka balettitanssijoiden pohkeita, ne on aina varpaillaan.
Kuulostaa ihan järkevältä jos ratsastusta harrastaa (varsinkin kouluratsastusta) että pohkeet muuttuvat "pidemmiksi". On sitä pintaa ja pitkältä matkalta millä kommunikoi hevosen kanssa.
Mutta mutta kyllä ne punttitreenillä muotoutuu! Monesti olen huomannut jos tekee jonkin liikkeen hitaammin ja pienemmillä painoilla, saa paremman tuntuman siihen lihakseen. Ja kokeile vaihtelemalla jalkapohjan asentoa millä saisit parhaiten tuntumaa.
Pyöräily on myös tehokas pohkeille.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
MerZi sanoi:
Paikallisessa pankissani asioidessani ihmettelen aina erään vanhemman pankkitädin pohkeita - mielettömät pallukat! Mutta kuulemma kehittyy sen kummemmin treenailematta, kun kolmekymmentä vuotta päivittäin tepastelee korkkareissa...

Rouva on ollut onnekas, jos ei ole saanut vaivaisenluita isovarpaidensa tyveen. Se on hyvin yleinen vaiva paljon korkokengillä kävelleillä naisilla. Kun vaivaisenluun saa, korkkarit voi unohtaa kaapin pohjalle ja pohkeiden treenaaminen on tuskallista. :(

Itelläni on luonnostaan pitkän mallinen pohje lihas (pitkä raajaisen ihmisen yleinen ongelma) ja en ole enää pariin vuoteen tehnyt ollenkaan jalat suorana tehtäviä pohjeliikkeitä, oon ainoastaa tehnyt pohjeliikkeen istuen ja näin oon saannu enemmän "pallomaiset" pohkeet mitä tavottelin. En tiiä tarkottiko Pipana samaa asiaa..

Hetkinen hetkinen! Tässä tätä keskustelua seuranneena olen jo ihan sekaisin ja ulapalla mitä siis kannattaa treenata jos tahtoo nimenomaan sen pohkeen "pallon" esille ja kasvamaan hurjasti :confused:

Toiset sanovat että treenaa vaan polvet suorana pohkeita (kaikki muut paitti istualtaan tehtävät pohjeliikkeet), että niin saat kunnon "pallon" pohkeen yläosaan. Ja taas sitten toiset sanoo että juuri istuataan tehtävät liikkeet kehittävät tätä palloa... Kumpi siis pitää paikkansa? Kumpia liikkeitä kannattaa treenata jos tahtoo sen "pallon" kasvavan ja saavan leveyttä? Istualtaan vai seisten?

Mututuntumalla ja mitä on treenissä huomannut, niin ainakin itselläni, tuntuu että istualtaan tehdyissä liikkeissä tuntuisi paremmin tuossa "pallossa", mutta se on vaan fiilis. Voi tietty olla että asiat ovat toisin.. Prässissä/seisten/aasinnostoissa taas tuntuisi että muokkaisi paremmin tuota "pitkää" lihasta. Mutta kuten sanottua iha mutua

-nimim. tahtoo myös levän ja ison "pallon" pohkeeseen-

Karoliina100 sanoi:
Rouva on ollut onnekas, jos ei ole saanut vaivaisenluita isovarpaidensa tyveen. Se on hyvin yleinen vaiva paljon korkokengillä kävelleillä naisilla. Kun vaivaisenluun saa, korkkarit voi unohtaa kaapin pohjalle ja pohkeiden treenaaminen on tuskallista. :(

:offtopic:

... ja jos on taipumusta vaivaisenluihin, saattavat ne tulla, vaikkei korkokenkiä käytännössä koskaan käyttäisikään :( nimim. kokemusta on, ja sukuvika myös... Onneksi ne eivät ole kuitenkaan vaivanneet enää vajaaseen 10 vuoteen.

Noista korkokengistä vielä sen verran, että muistelen kuulleeni/lukeneeni jostain, ettei jatkuva koroilla käveleminen olisi selällekään hyväksi...? Myönnän kyllä, että olen itse inhorealisti ja käytännöllisyyden kannattaja ja kuljen lähes aina vaelluskengissä, mutta en kyllä tod. suosittelisi korkokenkien käyttämistä pohkeidenmuokkauskeinoksi, terveellisempiäkin tapoja varmasti löytyy.

ZannaZ sanoi:
Hetkinen hetkinen! Tässä tätä keskustelua seuranneena olen jo ihan sekaisin ja ulapalla mitä siis kannattaa treenata jos tahtoo nimenomaan sen pohkeen "pallon" esille ja kasvamaan hurjasti :confused: ...

Pohkeen lihakset ovat siis nämä:

Gastrocnemius http://www.exrx.net/Muscles/Gastrocnemius.html ja soleus http://www.exrx.net/Muscles/Soleus.html Gastrocnemiusta treenataan jalat suorina, soleusta taas jalat koukussa. Olisikohan sopiva combo näitä kumpaakin sitten se paras vaihtoehto, ainakin itse olin noista kuvista ymmärtävinäni, että nuo molemmat vaikuttaisivat osaltaan siihen "pallomaisuuteen"...?

ZannaZ sanoi:
Hetkinen hetkinen! Tässä tätä keskustelua seuranneena olen jo ihan sekaisin ja ulapalla mitä siis kannattaa treenata jos tahtoo nimenomaan sen pohkeen "pallon" esille ja kasvamaan hurjasti :confused:

Toiset sanovat että treenaa vaan polvet suorana pohkeita (kaikki muut paitti istualtaan tehtävät pohjeliikkeet), että niin saat kunnon "pallon" pohkeen yläosaan. Ja taas sitten toiset sanoo että juuri istuataan tehtävät liikkeet kehittävät tätä palloa... Kumpi siis pitää paikkansa? Kumpia liikkeitä kannattaa treenata jos tahtoo sen "pallon" kasvavan ja saavan leveyttä? Istualtaan vai seisten?

Mututuntumalla ja mitä on treenissä huomannut, niin ainakin itselläni, tuntuu että istualtaan tehdyissä liikkeissä tuntuisi paremmin tuossa "pallossa", mutta se on vaan fiilis. Voi tietty olla että asiat ovat toisin.. Prässissä/seisten/aasinnostoissa taas tuntuisi että muokkaisi paremmin tuota "pitkää" lihasta. Mutta kuten sanottua iha mutua

-nimim. tahtoo myös levän ja ison "pallon" pohkeeseen-

Kieltämättä vähän samat fiilikset kuin ZannaZ:llä. Eli teoriassa olisi hyvä tehdä seisomaliikkeitä pötkylämallille, nyt monilla mimmeillä kokemuksia siitä että juuri istuen on tullut pallo esiin. Pääasia lienee, että kehitystä on tullut ja varmaan on niin, että olkoonkin saavutettu kehitys sitten kumpaa lajia tahansa (leveyttä vai palloa), niin se näyttää aina paremmalta kuin alkuperäinen, kehittymätän pötkylä. Mikä siis ratkaisuksi? Ei kai selviä muuten kuin kokeilemalla ja treenaamalla lujasti näitä pötkylöitä. Itse siis aion siirtyä nyt istumaliikkeestä seisten tehtäviin!

Riippuu varmaan tuntuma pohkeessa aika paljo siitäkii, et käyttääkö koko liikeradan hyödyksi vai jättääkö esim. yläasennossa liikkeen kesken.

Tein eilen pohkeet seisten korokkeen päällä, ilman mitään painoja näin alkajaisiksi, äärimmäisen pitkällä liikeradalla ja erityisesti ylhäällä vielä vähän ylemmäs pinnistäen. 3 kertaa tein, aina niin pitkään, että tuli poltteli. Päälle vielä kuntopyörällä ajoa kohdistamalla liikettä pohkeisiin.

Tänään onkin sitten kävely vaikeaa ja pohkeet kovana. Kiitos monista hyvistä vinkeistä, kyllä kannatti kysyä!

Zone-sarja -42%
Penikat

Heitänpä tähän samaan threadiin...toivottavasti joku viel vilkasee :D

Mulla on pohjetreeni jääny tosi minimaaliseks johtuen hirveistä penikoista, jotka ei oo häipyny kokonaan pois 7 vuoteen. Juoksemista yms pitää edelleen välttää tai tehdä riittävän vähän ja harvoin.

Tästä johtuen mun pohkeissa ei oo yhtään voimaa :itku: ja liikeratakin taitanee olla aika jäykkä...Huomasin eilen kun threadin innottamana menin pohjetreeniä tekemään. Kova venyttely varmaan auttaa liikeradan laajentamiseen mutta miten välttää se tukkoisuus pohkeissa ja penikoiden ärtyminen? Lihaskipua en pelkää :D mutta jos penikat estää kävelemisen ni ollaan metsässä.

Pohkeet on mulla muutenkin se helpoiten tukkiutuva ja jumiutuva osa. :curs:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
No mulla taitaa olla pohkeet herkästi kasvavaa lajia...taitaa olla koko kropasta parhaiten erottuvat lihakset siellä, ainakin korkkarit jalassa... :hyper: Tuli mieleen vielä sellainen pohjetreenijuttu jota kukaan ei maininnut, elikkä itse olen joskus menneisyydessä tehnyt pohjenousuja jonkun korokkeen päällä ihan ilman lisäpainoja mutta 3 eri tavalla. Elikkäs varpaat suoraan eteenpäin, sitten sisäänpäin taivuttaen ja varpaat ulospäin. Molemmat ehkä n.35 asteeen kulmassa. Joku sanoi tuolloin että vaikuttaa eri kohtiin...

Mutta mahtaakohan moinen ottaa polviin????
Nykyään treenaan pohkeita seisten ja istuen niin isoilla painoilla että pystyn tekemään kumpaakin 2x12-15 toistoa. Ja seuraavana päivänä mulla on puupölkyt polven jatkeena... :whip:

En siis enää tee noita varpaat sisään tai ulos- juttuja, mutta olisi kiva tietää onko ne polville pahaksi tai onko moisessa edes mitään taikaa.

Mitenköhän sais pohkeista pois nopeesti sentin tai pari? Ympärysmitasta siis.

Pistin just jalkaan toissa vuona ostamani pitkät saappaat ja pihkura - eivät mene pohkeen ympäriltä enää kiinni! Etsin aikoinaan kaikki kaupat läpi, että löysin riittävän leveällä varrella olevat kengät ja nyt ne on jääneet pieneksi pohkeista!

Mä en treenaa enää ikinä pohkeita!

Olin aatellu laittaa nää kengät torstaina yksiin bileisiin, voi peppu!

Ironbutt: Tiedän tunteen. Mulla on pohkeen ympärys 38cm ja saappaita ei oo löytyny aikoihin... varsinkaan sellasia mistä tykkäisin... piikkikorkoisia ja sexyjä. Ainut mahdollisuus on sellaset stretch-vartiset saappaat, buhuu. Hassua tässä on se, että kun aikoinaan laitoin tännekin threadin pystyyn saappaitten ostosta ei mun pohje ollut kuin 34cm ja sillonkaan ei löytynyt kenkiä. Ongelmaa lisää vielä se että pohjelihas on pitkän mallinen, eli ulottuu aika alas.

Pihkura, mittasin just ton mun pohkeen: lepotilassa 40,5 cm ja "korkkarit jalassa" 42 cm. Voikohan ne olla vielä turvoksissa sunnuntain treenistä...?

Noiden pitkien saappaiden vetskari meni hikiseen kiinni kun vedin sen ylös jalka soffalla rötköttäen ns. lepotilassa. Heti kun nousee seisomaan (kengissä 7 cm korko) rupee pohjetta ahistamaan - sisäreunasta.

Pidin kenkiä tossa nyt tunnin (venytin), ei jalat pahemmin puutunut vaikka aika rannut jäikin yläreunan jäljiltä. Uskaltaiskohan noilla toikkaroida to-iltana klo 13-24...?

Miten muuten tuo pohjelihaksen malli johon Trinity viittasi eli jos pohjelihas on luonnostaan "pitkän mallinen", niin mitä se itseasiassa tarkoittaa (pötkyläkö) ja onko sellaiseen sitten vaikeampi saadakin sitä pallomuotoa?

Hauskaa iltaa Ironbuttille! Toivottavasti veri kiertää jaloissa edes jonkunverran....voi olla kuitenkin mukavampaa niin.... :)

Ei ole nättiä, jos pohkeissa on liikaa muotoa! Hyi. Ei mitkään riippakintut, mutta ei mtn lihaksikastakaan. En ainakaan itse tietoisesti yritä saada itselleni lihaksikkaita pohkeita.

Tämäkin vielä, kun kerran jatkoksi sopii. Tulin vain ajatelleeksi pyöräilijän pohkeita - ettei vain siinä olisi pitkien leveiden pötkylöideni salaisuus, alituisessa pyöräilyssä? Toisaalta, eikös se ole sitä aerobista harjoitusta, josta ei pitäisi lihaksia saada?

...kaikkea sitä...

Auts

Ihan vain pikku juttu, kaikille kokeilunhaluisille tiedoksi. Ei sitten kannata tehdä sitä, mitä olen tehnyt ja aiemmin tässä threadissa kuvaillut - aloittanut pohjetreeniä lähes nollasta ja heti täysillä ja joka viikko painoja lisäten. Siitä saa penikkataudin :curs:.

On nyt sitten niitä lihaksia niin, etteivät mihinkään mahdu :) .

Nostetaanpas vanha threadi ylös kun joku tuolla kyseli pohkeista ja niiden muodosta. Mullakin pohkeet ovat mielestäni liian pienet. Olen muutenkin vartaloltani mallia kukkakeppi mitä tulee noiden raajojen kokoon ja muotoon ja vielä kun sääret ovat aika pitkät niin rimppapohkeet oikein korostuvat... Oon treenannut niitä nyt jonkun kuukauden verran kahdesti viikossa, ekalla kerralla seisoen smithissä ja tokalla istuen painot reisien ja polvien päällä hyvin vaarallisesti keikkuen. Se on aika jännää, että varsinkin istuen tehtäessä voin kasata ihan "älyttömät" määrät niitä painoja ja silti tehdä sen 10-15 toistoa viiden sarjassa. Joku tuolla aiemmin sanoi, että pohkeita pitäisi treenata vähintään samoilla painoilla kuin kyykätessäkin. Noh, mulla ne on kaksinkertaiset verrattuna kyykkyyn...ja siltikin pohkeet on se säälittävimmän näköinen lihasryhmä. Toisaalta en ole niitä (kuten mitään muutakaan) treenannut vielä kauaakaan joten toivottavasti sitä kehitystä jossain vaiheessa tulee näkyviinkin...*sormet ristissä*

Mulla taas pohkeet oli hauisten jälkeen seuraava lihasryhmä, joka alkoi selvästi erottumaan jännitettäessä. Yhtenä päivänä pyörälenkiltä kun tulin caprihousut päällä niin huomasin vaan että pohkeet on kasvanu ihan älyttömästi viimeisen 2 kk aikana, ne on jännitettäessä ihan kivikovat ja hyvin erottuvat :rock: Enkä oo ees treenannu pohkeita ollenkaan salilla! Pakko näköjään vannoa sitten tuon pyöräilyn nimeen :D

Taidan jatkossakin jättää pohkeiden salitreenin ainakin vähemmälle, ne on kyl öklön näköset ja kenkien kanssa on vaikeeta jos niistä tulee liian isot.

Latest posts

Back
Ylös Bottom