Miten maamme talous oikein saadaan kuriin?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: Miten maamme talous saadaan kuriin?

Meta description: Ketju Suomen talouden tasapainottamisesta: menoleikkaukset, verotus, velka, rakenneuudistukset, poliittiset linjat ja omat ratkaisuideat.


Professori demarien virkanimityksistä: "Ei näytä hyvältä"
Näin SDP kahmi huippuvirat itselleen

Lisää rahaa vain näille oman puolueen edun ajajille, jotta voivat elvyttää vaikka tuplaamalla ylijohtajien palkan ja määrän. Oikeasti vain kyrsii nähdä, kuinka puhtaasti Suomen poliittinen eliitti pyrkii vain ajamaan omaa etuaan toinen käsi yhä syvemmällä kansalaisen taskussa. Oma lääkkeeni tähän olisi demokraattinen järjestelmä.

Valitettavasti tilanne taitaa olla vielä pahempi. Nimittäin samalla, kun virkoja on jaettu puoluetovereille, niin opetusministeriö on kahminut itselleen opetussuunnitelman tekemistä ja koulujärjestelmän kehittämistä. Sinällään osui hyvään saumaan, kun tässä on väitelty pari sivua opetuksen ja tutkimisen objektiivisuudesta. Jokainen voi miettiä, että onko parempi, että opetussisällöstä vastaavat asiantuntijat vai puolueen X jäsenet (tai opetuslaitokset, olisi minust paras vaihtoehto näistä kolmesta). Mitä tapahtuu Opetushallitukselle? - Pääkirjoitukset - Pääkirjoitus - Helsingin Sanomat

Mutta onneksi SDP:ltä löytyy myös lääke. Se on nimittäin Antti Rinteen johdolla ajama pieni- ja keskituloisten ansiotuloveron keventäminen, sekä tietenkin ylemmän tuloluokan verojen korotus. Nythän on niin, että Rinteen mainitsemat alle 2000 euroa kuukaudessa tienaavat eivät käytännössä maksa valtion tuloveroa. Itse asiassa yli puolet verovelvollisista, 54 %, eivät maksa valtion tuloveroa ja kunnallisveroon valtio ei nykyisellään voi puuttua. Puolestaan keskipalkan, tai yli, tienaavia on 26,5 % veronmaksajista ja he maksavat 97 % valtion tuloverosta. http://taloudentulkki.com/2014/11/2...l&utm_source=facebook.com&utm_campaign=buffer

valtion-tulovero.jpg


Mattih3:lle vielä, että tuota minä vähän hainkin, että julkisrahoitteiset tutkimuslaitokset ovat kaikkea muuta kuin immuuneita kuvaamillesi ongelmille.
 
Ei tarvita taloustieteen Nobelia että saa vastauksen otsikon kysymykseen. Pikavilkaisu budjetista kertoo että 12 miljaridia 53:sta miljardista menee siihen että jengi makaa kotona (eläkkeet ja työttömyystuet.). Visualisoitu valtionbudjetti kiinnostuneille.
Valtionbudjetti.fi

Samaan aikaan tästä ketjusta voi lueskella tarinaa kuinka erillaisilla tuilla tulee hyvin toimeen. Mäkin tunnen ihmisiä jotka koittaa luistella itseään työeläkeputkeen. Hävettää
http://www.pakkotoisto.com/talous-p...en-riippumattomuus-minimalistinen-elamantapa/
 
Eiku uskoa kaikki anekdootit mitä facebookissa, kauppalehden keskustelupalstalla ja S24:ssa kerrotaan.

Veikkaisin kyllä tuon Facebook-kirjoituksen olevan todenperäinen, koska on kirjoitettu omalla naamalla julkisesti.
Oli niin tai näin, tuon kirjoituksen tärkeimpänä lopputulemana on juurikin nykyinen vallalla oleva ajattelu me-te, ylimystö ja alamaiset, valtio ja verotettavat kun ajattelumallin pitäisi olla täysin toisenlainen.
 
Veikkaisin kyllä tuon Facebook-kirjoituksen olevan todenperäinen, koska on kirjoitettu omalla naamalla julkisesti.
Oli niin tai näin, tuon kirjoituksen tärkeimpänä lopputulemana on juurikin nykyinen vallalla oleva ajattelu me-te, ylimystö ja alamaiset, valtio ja verotettavat kun ajattelumallin pitäisi olla täysin toisenlainen.

Aivan. Unohdin tosiaan ettei ihmiset valehtele tai liioittele omalla naamalla. My bad.
 
HS: Heikko kannattavuusarvio lisää Pisararadan vastustusta | Taloussanomat

Julkisen hankintaketjun standardikuvio:
1. Tehdään kannattavuusarvio tai kustannusarvio.
2. Käy ilmi, että kustannukset ovat moninkertaiset alkuperäiseen arvioon nähden tai kannattavuus murto-osa suunnitellusta. Tässä vaiheessa saattaa myös käydä ilmi, että tarvetta koko hankinnalle ei edes ole tai että naapurimaista löytyy vastaavaan tarkoitukseen tehtyjä järjestelmiä, jotka ovat edullisempia ja kaikin puolin parempia.
3. Kieltäydytään muuttamasta alkuperäistä linjausta ja toteutetaan hanke joka tapauksessa.
4. Toteutus osoittautuu huonoksi.*
5. Myönnetään hankkeen taustalla häärineille johtajille palkankorotus osoituksena hyvästä työstä.*

*Eivät ole vielä tapahtuneet uutisen esimerkin kohdalla, mutta historialla on tapana toistaa itseään, eli eiköhän nämäkin asiat vielä tapahdu.
 
HS: Heikko kannattavuusarvio lisää Pisararadan vastustusta | Taloussanomat

Julkisen hankintaketjun standardikuvio:
1. Tehdään kannattavuusarvio tai kustannusarvio.
2. Käy ilmi, että kustannukset ovat moninkertaiset alkuperäiseen arvioon nähden tai kannattavuus murto-osa suunnitellusta. Tässä vaiheessa saattaa myös käydä ilmi, että tarvetta koko hankinnalle ei edes ole tai että naapurimaista löytyy vastaavaan tarkoitukseen tehtyjä järjestelmiä, jotka ovat edullisempia ja kaikin puolin parempia.
3. Kieltäydytään muuttamasta alkuperäistä linjausta ja toteutetaan hanke joka tapauksessa.
4. Toteutus osoittautuu huonoksi.*
5. Myönnetään hankkeen taustalla häärineille johtajille palkankorotus osoituksena hyvästä työstä.*

*Eivät ole vielä tapahtuneet uutisen esimerkin kohdalla, mutta historialla on tapana toistaa itseään, eli eiköhän nämäkin asiat vielä tapahdu.

Olisipa kyllä mielenkiintoista kuulla, että mikähän mahtaa olla syynä noin massiiviseen eroon eri kerroilla lasketuissa tuloksissa. Hyvin tuottava investointi muuttuu hetkessä paperilla rajusti miinukselle. Onko kaupunki muuttunut oleellisesti, onko projektin kustannukset muuttuneet, onko laskennan perustana olleet teoriat muuttuneet vai onko päätetty laskujen lopputulos jo ennen kuin alettiin laskemaan.
 
^
Tästä tulee vähän mieleen ajattelu mihin Suomessakin törmää että robotit ja automaatio pelottaa kun ne vie meitiltä työpaikat. Kun sitä tuottavuutta ja tehokkuutta pitäisi nimenomaan nostaa.
Tämmöiset artikkelit nostattaa kierroksia:
Tutkija: Suomeen tarvitaan robottipolitiikkaa | Yle Uutiset | yle.fi
Oxfordin yliopiston tutkimuksen mukaan Yhdysvalloissa lähes puolet työpaikoista voidaan korvata roboteilla ja keinoälyllä seuraavan 20 vuoden aikana. Tilanne Suomessa on samankaltainen.

Perinteisten duunariammattien lisäksi tulilinjalla ovat myös useat keskiluokkaiset valkokaulusammatit. Samalla työn tuottavuus ja tehokkuus lisääntyvät robottien ansiosta. Ongelmaksi uudessa tilanteessa muodostuu se, miten robottien hyödyt ja haitat jakaantuvat yhteiskunnassa.

Jos suuri osa ihmisistä jää työttömäksi robotisaation vuoksi, niin se vaikuttaa valtion verotuloihin. Automatisoituvan työn aiheuttama veropohjan mureneminen on Kaivo-ojan mielestä yhteiskuntapoliittinen ydinkysymys.
Eihän ole mitenkään mahdollista että uutta työtä syntyy. On ehdottomasti taisteltava kehitystä vastaan.
 
^
Tästä tulee vähän mieleen ajattelu mihin Suomessakin törmää että robotit ja automaatio pelottaa kun ne vie meitiltä työpaikat. Kun sitä tuottavuutta ja tehokkuutta pitäisi nimenomaan nostaa.

Yksi hämmästyttävä asia on asiantuntijajärjestelmien vastustaminen. Väitän että valtaosa esimerkiksi terveyskeskuslääkäreiden diagnostiikasta voitaisiin tehdä halvemmalla ja tarkemmin tuloksin sairaanhoitaja+softa yhdistelmällä. Sama homma virastojen paperinpyörityksessä. Saavutettujen etujen vartijat ei vaan salli tällaista kehitystä.
 
^
Tästä tulee vähän mieleen ajattelu mihin Suomessakin törmää että robotit ja automaatio pelottaa kun ne vie meitiltä työpaikat. Kun sitä tuottavuutta ja tehokkuutta pitäisi nimenomaan nostaa.
Tämmöiset artikkelit nostattaa kierroksia:
Tutkija: Suomeen tarvitaan robottipolitiikkaa | Yle Uutiset | yle.fi

Eihän ole mitenkään mahdollista että uutta työtä syntyy. On ehdottomasti taisteltava kehitystä vastaan.

Siinä vaiheessa kun Tulevaisuuden tutkimuskeskuksen ideanikkarit keskittyvät verottamisen maksimointiin, niin ennuste tulevaisuudelle on varsin synkkä. "Sitten kun näillä roboteilla tehdään isoja tilejä ja voittoja, niin miten niitä verotetaan"? Tuohan on kuin suoraan kuuluisien kommunistien julistuksista.

Taantuneet ovat aina profetioineet töiden loppuvan milloin minkäkin vuoksi. Töiden piti loppua, koska traktorit, moottorisahat, harvesterit, tietokoneet ja moent muut koneet tekevät kaiken työn eikä ihmisille jää yhtään mitään tekemistä. Kapitalisti vain ruoskii ajankulukseen proletariaatin selkänahkaa. Nyt samat ennustajaeukot näkevät 3d-tulostuksen ja robotit uhkana, vaikka ne pitäisi nähdä mahdollisuutena parantaa Suomen elintasoa. Ikävä kyllä, Suomi on jäänyt tässä asiassa pahasti jälkeen ja se on hemmetin huolestuttavaa. Ilman modernia teknologiaa maa vajoaa halpatyövoimamaiden tasolle. Sen sijaan, että valmistaudutaan jo etukäteen verottamaan tuottavien tuotantolaitteiden tuottamia voittoja, pitäisi keskittyä parantamaan tuottavuutta.

Tuottavuuden pitäminen korkealla varmistaa työn riittämisen. Tuottaavuudesta rankaiseminen varmistaa töiden loppumisen.
 
Haluaako joku antaa lisää valtaa ja resursseja maata kampittavalle virkamieskoneistolla vai olisiko syytä puhaltaa peli poikki ja miettiä virkamiesten tehtävät ja valtaoikeudet uusiksi? Illan A-studiossa kuulostaa lupaavalta:

– Yksi meidän jäsenistämme kertoi esimerkiksi, että Suomessa tiettyä lupaa piti odottaa neljä vuotta, Ruotsissa lupa heltisi kuukaudessa. Nyt yhtiö tekee Ruotsissa miljardibisnestä.

– Toinen jäsenemme kuvaa suomalaista byrokratiaa mustaksi aukoksi. Virkamiehet eivät halua järjestää tapaamisia, eivätkä vastaa sähköposteihin. Päätökset eivät ole läpinäkyviä ja eikä yritys koskaan tiedä, onko asia edes etenemässä, Wood kuvailee.

Tilanne on Woodin mukaan paradoksaalinen, sillä Suomi on toisaalta monin tavoin loistava paikka liiketoiminnalle. Kansa on koulutettua ja työvoima laadukasta, infrastruktuuri on erinomainen ja ympäristö turvallinen.

Investoijan Suomi-kuva: Poliittista poukkoilua ja loputonta byrokratiaa | Yle Uutiset | yle.fi
 
Onko kukaan seurannut tätä SOTE-uudistusta? Jossain vaiheessa kuvittelin, että sosiaali- ja terveyssektorin järkeistäminen olisi nähty tärkeäksi, jotta hyvinvointivaltiosta jäisi edes rippeet. Ihan en ymmärrä, kun en ole alalle, mitä tässä on tapahtumassa, mutta eikö tämä mennyt jotakuinkin näin:

1. Meillä on maassa sairaanhoitopiirit so. kuntayhtymät, jotka vastaavat sairaanhoidosta ja kunnat jotka vastaavat perusterveydenhuollosta.
2. Tämän tavan katsottiin olevan tehoton ja kallis, joten päätettiin perustaa SOTE-alueet
3. Kun päätös SOTE-alueista oli tehty, päätettiin että SOTE-alueiden sosiaali-ja terveyspalveluiden tuottamisesta vastaavat kunnat.
4. Syntyi helvetillinen vääntö
5. Nyt päätettiin, että meillähän on maassa sairannhoitopiirit, joten ne voivat vastata sairaanhoidosta ja lisäksi vielä sosiaalipalveluista SOTE-alueen sisällä.

Eikö tällä nyt saatu aikaan se, että näihin SOTE-alueisiin perustetaan tietenkin joku katto-organisaatio. Sille varataan läänin pääkaupungista keskeiseltä paikalta tontti ja siihen rakennetaan SOTE-yhtymän 350 virkamiestä varten aito DDR-arkkitehtuurin muistomerkki, eli virastotalo. Kulmahuoneeseen palkataan poliittisin perustein SOTE-alueen johtaja, joka tilaa huoneeseensa 70.000 eurolla huonekalut. Apulaisjohtajia 15, päälliköitä 50.

Sairaanhotopiireistä ja kunnista ei tietenkään ketään irtisanota, sillä nehän vastaavat palveluiden tuottamisesta. Tämä jengi täytyy kuitenkin kurssittaa uudelleen, koska vastuut ovat ehkä vähän muuttuneet ja sekä lomakkeet että kenties sähköpostijärjestelmäkin tullaan uusimaan. Koska vakinaiset ovat kusseilla, täytyy tietenkin palkata sijaisia hoitamaan työt.

Minun on aivan hirveän vaikea nähdä, missä tässä on se säästö ja järkeistys?
 
Yksi hämmästyttävä asia on asiantuntijajärjestelmien vastustaminen. Väitän että valtaosa esimerkiksi terveyskeskuslääkäreiden diagnostiikasta voitaisiin tehdä halvemmalla ja tarkemmin tuloksin sairaanhoitaja+softa yhdistelmällä. Sama homma virastojen paperinpyörityksessä. Saavutettujen etujen vartijat ei vaan salli tällaista kehitystä.

Tästä on muuten konkreettinen esimerkki. Pojan känssa kävin maanantain lääkärissä kun sillä oli kuumetta vähän ja angiinalta näyttävät peitteet kurkussa. Lääkäri otatti asianmukaiset tulehdusarvot jotka eivät olleet koholla ja nieluviljelyn. Ilman mitään diagnoosia kotiin lepäämään. Soitin uutta aikaa keskiviikkona enkä edes tiennyt että se oli sairaanhoitajalle kun ei siitä mitään mainintaa ollut. No sairaanhoitaja katsoi korvat ja kurkut ja luki vahjat jutut ja se sitte diagnosoitiin Enterorokoksi koska sitä on liikkeellä ja oireet sopii. Tuolla vaan se versio ettei ole raajoissa näppyjä.

Eli sairaanhoitaja teki melkeinpä samat tutkimukset ja sai aikaan diagnoosinkin. En vähättele tällä lääkäreitä mutta yhdyn tuohon että paljon halvemmalla ja tehokkaammin toimii tämä perus arvauskeskus kyllä sairaanhoita + softa + koulutus kombolla. Ei tarvita edes lääkäreitä niin paljon eli on tuokin pula ratkaistu eikä pääse lääkäritkään ihan pompottaaa koko systeemiä.

- - - Updated - - -

Minun on aivan hirveän vaikea nähdä, missä tässä on se säästö ja järkeistys?

Eikös se samaan tyyliin mennyt poliisihallinnossakin kun oli ihan pakko hallinnon säästösyistä lakkauttaa LP. Jäljelle jääneiden vastuut kasvoi niin paljon että palkkoja piti korottaa reilusti ja tappiolla ollaan taas. Vittu mitä touhua tämä kaikki.

Pitäisi saada nuo lainahanat kerralla kiinni niin tulisi stoppi tähän perseilyyn. Sitä ennen ei tule.

- - - Updated - - -

http://www.kauppalehti.fi/etusivu/panimoliitto+osa+viron-tuonnista+ei+palaa/201411709920

Ja sen kuuluisan yhteisen hyvän nimissä sitten kampitetaan kotimaisia toimijoita. Ihan niinkuin suomalaiset nyt sitten vähentäisi sitä alkoholin kulutusta. Varmasti vähentää oluen jne, ostetaan sitten kirkasta enempi. Se varmaan tarkoituskin kun kirkas myydään Alkossa. Kansan raitistamisella tässä ei ole mitään tekemistä.
 
Timban esimerkistä tuli mieleen, että joissain maissa moista harrastetaan vielä vähän pidemmälle vietynä. Eli kun tiedetään, että ~20 vuotta sairaanhoitajan hommia tehneet ovat nähneet aika paljon, niin on perustettu sairaala, johon on palkattu nimenomaan vanhempia sairaanhoitajia. Ideana on se, että heillä on runsaasti kokemusta varsinkin ns. perustaudeista, joiden takia suurin osa lääkäriin tulee. Sairaanhoitajat pystyvät hyvin nopeasti selvittämään onko potilaalla esim. angiina, kausi-influenssa tai vastaava, jolloin homma on sillä selvä. Sairaanhoitajat myös huomaavat nopeasti, mikäli kyseessä on selvästi jokin muu tauti, jonka jälkeen potilas laitetaan lääkärin vastaanotolle ja lääkärin ei tarvitse alkaa tekemään yleisimpiä rutiinitoimenpiteitä, koska tiedossa on, että kyseessä ei ole angiina, kausi-influenssa tai vastaava.

Suomessa THL(?) taitaa melko tehokkaasti kieltää moisen toiminnan, sillä pätevyys määritellään papereista ja lain mukaan täytyy olla tietty pätevyys, että voi tehdä yhtään mitään. Seurauksena lääkäreiden työaika menee lähinnä perushommiin, kuten kuumeen mittaamiseen sekä tietenkin lakisääteiseen paperityöhön.
 
EU kaavailee uudistusta autojen tuontiin ulkomailta: uutta rekisteröintiä ei enää tarvittaisi - Autot - Auto - Helsingin Sanomat
"Yle uutisoi, että uudistuksesta aiheutuisi Suomelle jopa sadan miljoonan euron veromenetykset. Suomi menettäisi veroja, kun eritoten yritykset rekisteröisivät autonsa matalan autoverotuksen maahan kuten Viroon."

""Jos rekisteröintiartikla astuisi voimaan, joutuisimme suunnittelemaan uuden verotustavan. Uuden järjestelmän rakentaminen toisi hallinnollisia kustannuksia sekä byrokratiaa", sanoo johtava asiantuntija Nelly Rontti Trafista."

Prioriteetit ja kannustavuus kohdallaan kuten aina. Eikä vaan voida lyödä niitä veroja edes yhteen vaan on pakko keksiä aina uusi vero, uusi hallinto, uusi byrokratia.
 
Back
Ylös Bottom