Miten maamme talous oikein saadaan kuriin?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: Miten maamme talous saadaan kuriin?

Meta description: Ketju Suomen talouden tasapainottamisesta: menoleikkaukset, verotus, velka, rakenneuudistukset, poliittiset linjat ja omat ratkaisuideat.


Virkamiehet tekevät duuniaan, liber(re)tardit itkevät.
Virkamiehet eivät tee duuniaan, liber(re)tardit itkevät.

Etsi yhteinen nimittäjä?

Itkevä liber(re)tardi.
 
Virkamiehet tekevät duuniaan, liber(re)tardit itkevät.
Virkamiehet eivät tee duuniaan, liber(re)tardit itkevät.

Etsi yhteinen nimittäjä?

Itkevä liber(re)tardi.

Olet oikeassa. On todella hyvä, että joku pitää meidän huononäköisten ja sosiaalisesti rajoittuineiden puolia. Oikein sydäntä lämmitti, kun luin mskomun poustaamaan uutisen. Ei tarvitse enää parturiltakaan kysellä mm. lisäpalveluista, kun tarkkasilmäiset virkamiehet ovat tehneet äärimmäisen tärkeää työtään
 
Olet oikeassa. On todella hyvä, että joku pitää meidän huononäköisten ja sosiaalisesti rajoittuineiden puolia. Oikein sydäntä lämmitti, kun luin mskomun poustaamaan uutisen. Ei tarvitse enää parturiltakaan kysellä mm. lisäpalveluista, kun tarkkasilmäiset virkamiehet ovat tehneet äärimmäisen tärkeää työtään

Saman voisi tehdä mm. Thaihierontoihin.. Ei tarvitsisi kysellä lisäpalveluita kenenkään..
 
Koululaitos opettaa( pitäisi) ajattelua ja virkamiehet lopettaa. Ollaan kaikki helvetin fiksuja muttei osata parturilla käydä.
 
Virkamiehiä puolustelematta pitää kuitenkin sanoa että Goodwinin sanoin he nimenomaan tekevät duuniaan. Aluehallintoviraston yksi tehtävä on valvoa että palvelujen tuottajat sekä yksityisellä että julkisella noudattavat niille säädettyjä lakeja ja asetuksia. Virkamiehet eivät voi jättää tekemättä sitä mikä on heidän tehtäväkseen annettu. Syyttävän sormen pitää osoittaa tahoa, joka päättää kaikista noudatettavista ja valvottavista pykälistä.
 
Virkamiehiä puolustelematta pitää kuitenkin sanoa että Goodwinin sanoin he nimenomaan tekevät duuniaan. Aluehallintoviraston yksi tehtävä on valvoa että palvelujen tuottajat sekä yksityisellä että julkisella noudattavat niille säädettyjä lakeja ja asetuksia. Virkamiehet eivät voi jättää tekemättä sitä mikä on heidän tehtäväkseen annettu. Syyttävän sormen pitää osoittaa tahoa, joka päättää kaikista noudatettavista ja valvottavista pykälistä.

Ja kukas ne lait ja asetukset valmisteleekaan: ministeriön virkamies. Toki hyväksynnän tälle kaikelle antaa hallinnonalaa tuntematon eduskunta, jota virkamiehistön on helppo johdatella haluamaansa suuntaan.
 
Vähän off topicia tähän väliin.

Ristiriitainen talouspolitiikka heikentää euroalueen taloutta | Taloussanomat

BCA:n mukaan talouskurin kiristäminen kesken velkakriisin on pahentanut eikä suinkaan helpottanut alueen talousahdinkoa. Ongelmat ovat pahentuneet sitä vakavammiksi mitä pontevammin euromaat ovat yrittäneet noudattaa EU:n vakaus- ja kasvusopimuksen ehtoja.

BCA huomauttaa lisäksi, että valtioiden velkaantuminen on jatkunut ja kiihtynyt eniten kriisimaissa, vaikka ne ovat panneet toteen kaikista euromaista voimakkaimpia julkisen talouden kiristyksiä.

Toisen analyysiyhtiön, GaveKal Researchin, pääekonomisti Anatole Kaletsky on samaa mieltä. Hänen mukaansa Ranskan talouden toipuminen olisi matemaattinen mahdottomuus, jos se yrittäisi noudattaa vakaus- ja kasvusopimuksen vaatimuksia. Ekonomistit eivät voisi olla jyrkemmin eri kannalla kuin EU:n virallinen totuus.

----

Velkaloukku ei ole mysteeri vaan perustuu kansantalouden peruspiirteisiin ja talouden eri osien keskinäiseen vuorovaikutukseen. Se on matemaattinen eikä moraalinen ilmiö.

Yhteinen alku Japanin ja euroalueen loukulle oli velkakuplan puhkeaminen. Pian sen jälkeen ylivelkaiset kotitaloudet ja yritykset ryhtyivät säästämään yhä suuremman osan tuloistaan ja pitkästä aikaa maksamaan vanhaa velkaa pois enemmän kuin ottivat uutta tilalle.

Näin yksityinen talous aloitti osin pakosta ja osin vapaaehtoisesti omat talouden vyönkiristyksensä.

Kansantalouden kokonaisuudessa tästä alkoi taantuma, josta alkoi saman tien julkisen talouden automaattinen heikkeneminen. Näin käy joka taantumassa, kun verotulot laskevat ja työttömyysmenojen kaltaiset menot kasvavat.

Ensin Japanissa ja viimeksi euroalueella talouspolitiikan päättäjät ovat pahentaneet taantumaa ryhtymällä kiristämään julkisen talouden vyötä samaan aikaan kuin yksityinenkin talous kiristää omaansa. Näin koko talouden laajuinen kokonaiskysyntä on supistunut entisestään.

BCA:n mukaan tällainen kaksin käsin vyön kiristäminen painaa paraikaa useimpia euromaita yhä ahtaammalle. Kaikki maat eivät voi samaan aikaan paikata kotimaista ylisäästämistään vientiä kasvattamalla, kuten Saksa on onnistunut tekemään.

----

Julkisen talouden alijäämä- ja velkarajat pakottavat paraikaakin eurovaltioita julkisen talouden kiristämiseen kesken talous- ja velkakriisin siitä riippumatta, mitä yksityinen talous tekee.
 
Jos kysytään talousmies (heh) Niinistöltä, niin ongelma on ollut ettei sopimusta ole noudatettu ja nyt kaikki paranee kunhan kiristetään :)
 
TS: Jotkut kunnat ohjaavat työllistämistukea virkistysrahastoon - Kotimaa - Uutiset - MTV.fi
Muiden rahojen lappaminen omaan taskuun on periaatteessa yksilön moraalista kiinni, mutta valitettavasti "tilaisuus tekee varkaan" pitää paikkansa kovin usein. Kun näitä tilaisuuksia tehtaillaan aktiivisesti lisää, toki hyvää tarkoittaen, niin lopputulos on yleensä tätä. Suojatyöpaikkoja, vääriin kohteisiin ohjattuja tukirahoja, kalliiden ja ympäripyöreiden selvitysten tilauksia kavereilta, oman puolueen nuorisojärjestön suosimista rahanjaossa, jne.
 
Työtä, jolla on tarkoitus: Aamulehti.fi

Eli virkamiehet ratsasivat 2500 kampaamoliikettä ja moittivat mm., kuinka esillä olleissa hinnastoissa oli käytetty liian pientä fonttikokoa ja hinnastoon oli laitettu vain yleisimpien palveluiden hinnat eikä siihen oltu listattu kaikkea mahdollista, mitä voi tilata. Vieläkö kehtaa Sipilä & co. väittää, että virkamiehiä on liikaa? Kyllä töitä riittää!
(Joidenkin) kampaamoiden hinnoittelu on ihan villi länsi, hintoja ei ilmoiteta etukäteen, jos ilmoitetaankin, niin hinnat ovat "alkaen" hintoja, ja jälkeenpäin saat huomata, että hintaan lisättiin 15 % pitkien hiusten, 15 % tuuheiden hiusten ja 15 % erikoispitkien hiusten lisää. Kysymällä annetaan arvio, joka ehkä pätee, ehkä ei. Kassalla saa kuulla, että kampaajan kysymys "laittettasko me lakkaakin" lisäsi hintaa 18 euroa, koska kyseessä oli kampaus leikkauksen yhteydessä. Pesupaikalla "mä sekotin tommosen hiusnaamion valmiiks kun näytti latvat kuivilta" maksaa 25 euron erikoishoitolisän, ellet erikseen kiellä pistämästä kulhon sisältöä päähäsi. Hiusten föönaus kuivaksi ehkä sisältyy hintaan, mutta saattaa lipsahtaa föönikampauksen puolelle, jos et ole tarkkana. Samassa kampaamossa, samalla kampaajalla saman asian tekeminen maksaa eri kerroilla kampaajan tuulesta riippuen jopa +-50 euroa, jos kyseessä on saman kampaamon eri kampaaja, heitto voi olla mitä vain. Toki mikäli en tarvitse kuittia, hinta laskee mukavasti.

Jos autokorjaamon hinta-arvio ei pidä, hintoja ei ilmoiteta, tai hintaan ilmestyy mystisiä lisiä, se on iso iso ongelma. Jos haluaisin kampaajalla tietää etukäteen, onko lasku 80 vai 130 euroa, se on typerää höpötystä, ja riittää kyllä, jos jossakin peräseinällä on A4, jossa on muutaman yleisimmän palvelun 'alkaen'-hinta. Ilmeisesti kuluttajansuojaa ei kaivata ihan kaikilla aloilla.
 
Virkamiehiä puolustelematta pitää kuitenkin sanoa että Goodwinin sanoin he nimenomaan tekevät duuniaan. Aluehallintoviraston yksi tehtävä on valvoa että palvelujen tuottajat sekä yksityisellä että julkisella noudattavat niille säädettyjä lakeja ja asetuksia. Virkamiehet eivät voi jättää tekemättä sitä mikä on heidän tehtäväkseen annettu. Syyttävän sormen pitää osoittaa tahoa, joka päättää kaikista noudatettavista ja valvottavista pykälistä.
Jaa Nürnberg-puolustus? Eli virkamiehet ovat ulkoistaneet ajattelun eduskunnalle, joka taas on ulkoistanut sen virkamiehille. Näppärää.
 
Jos autokorjaamon hinta-arvio ei pidä, hintoja ei ilmoiteta, tai hintaan ilmestyy mystisiä lisiä, se on iso iso ongelma. Jos haluaisin kampaajalla tietää etukäteen, onko lasku 80 vai 130 euroa, se on typerää höpötystä, ja riittää kyllä, jos jossakin peräseinällä on A4, jossa on muutaman yleisimmän palvelun 'alkaen'-hinta. Ilmeisesti kuluttajansuojaa ei kaivata ihan kaikilla aloilla.
Jos tuolla tavalla toimitaan, niin onhan se totta kai väärin. Toisaalta, kun kyseessä on noinkin kilpailtu ala, ja asiakas ei todennäköisesti tule menemään samaan kampaamoon toista kertaa, niin en tiedä onko tässä kyseessä kovin suuri ongelma. Kaikenlaisia veijareitahan riittää muillakin toimialoilla, mutta tuolla tavalla toimiva liike ei minusta voi yksinkertaisesti pysyä pystyssä kovin pitkään, ellei nyt satu jostain syystä tavoittamaan niin isoa massaa, ettei jatkuvalla asiakaskadolla olisi väliä.

Tuolla tavalla toimivat yrittäjät karsivat itse itsensä pois markkinoilta, eikä siihen asiaan vaikuta minusta juurikaan se, että esimerkiksi hinnastojen määrämuotoisuutta valvotaan. Määrämuotoinen hinnasto voidaan tehdä, mutta jos joku haluaa puljata, niin hinnastot kaivetaan laatikosta sillä hetkellä, kun tarkastus on käsillä, ja arki jatkuu ihan niin kuin ennenkin.
 
Lisäisin kampaamokeissiin vielä sen, että mikäli tilanne on sellainen, kuin ya-ya kuvailee (en ole ikinä törmännyt moiseen tai kuullut moisesta), niin kertoo se lähinnä siitä, kuinka hyvin julkinen valvonta toimii käytännössä. Max jo mainitsikin, miten homma toimii käytännössä, kun asiakas tuskin menee toista kertaa paikkaan, jossa on kokenut epärehellistä "palvelua". Kampaamoita on kuitenkin niin paljon ja kertakäynti ei ole niin paljoa, että vaikka ei tajunnutkaan ottaa asioista selvää tai osannut pitää oikeuksistaan kiinni, niin vararikkoon tuskin joutuu ja seuraavalla kerralla menee eri paikkaan. Puskaradion kautta huijarifirmat tuhoutuvat maksavien asikkaiden käydessä muualla.
 
Lisäyksenä vielä, että tilanne kuulostaisi olevan aika identtinen ravintola-alan kanssa. Aluehallintovirastojen valvonta on käytännössä sitä, että rehellisesti toimiville yrittäjille koituu näistä tempauksista vaan lisävaivaa, ja puljaajat jatkavat ihan samalla tavalla kuin ennenkin (tosin tipahtelevat sitten yleensä omaa tahtiaan, jos homma on riittävän älytöntä). Eli siis näillä ei ole juuri mitään vaikutusta käytännön arkeen, jos pientä pelotevaikutusta ei lasketa.
 
Ei liity suoraan aiheeseen, mutta kampaamoihin kuitenkin. Itseä ainakin ihmetyttää kampaamobisneksessä pari asiaa. Kampaamoita ja partureita on ainakin kerrostaloalueilla joka nurkassa ja vaikea uskoa miten niille kaikille riittää asiakkaita. Harvemmin missään parturissa on edes suurempaa yleisöryntäystä tai jonoja :D
Mutta jos nyt oletetaan, että niitä asiakkaita riittää, niin miksi kaikki ovat yhden tai kahden hengen putiikkeja ja ketjut loistavat poissaolollaan? Luulisi nyt, että noin hyvän bisneksen olisi pääosin vallannut muutamat ketjut?
Oma veikkaukseni on, että ketjut joutuisivat viranomaisten tarkempaan syyniin, eivätkä voi vetää yhtä paljon pimeänä kassan ohi kuin yksinyrittäjät. Vai ovatko kaikki parturikampaajat niin yksinkertaisia, ettei kukaan ole tajunnut vallata näin tuottoisia markkinoita? :D
 
TS: Jotkut kunnat ohjaavat työllistämistukea virkistysrahastoon - Kotimaa - Uutiset - MTV.fi
Muiden rahojen lappaminen omaan taskuun on periaatteessa yksilön moraalista kiinni, mutta valitettavasti "tilaisuus tekee varkaan" pitää paikkansa kovin usein. Kun näitä tilaisuuksia tehtaillaan aktiivisesti lisää, toki hyvää tarkoittaen, niin lopputulos on yleensä tätä. Suojatyöpaikkoja, vääriin kohteisiin ohjattuja tukirahoja, kalliiden ja ympäripyöreiden selvitysten tilauksia kavereilta, oman puolueen nuorisojärjestön suosimista rahanjaossa, jne.

Käytännössä kunnat voivat järjestää niin paljon kuntouttavaa työtoimintaa kuin sielu sietää ja pakottaa työttömät tukien menetyksen uhalla pusittamaan ruuveja tai sorvaamaan mölkkypalikoita.

Loimaan Seudun työkeskuksen tuki ry:n pajassa kymmenkunta työtöntä pussittaa akseleita Lounais-Suomen Putki Oy:lle ja kokoaa komponentteja ilmastointilaitteita valmistavalle Vallox Oy:lle. Vallox maksaa kymmenen ihmisen työpanoksesta keskimäärin 2 000 euroa kuukaudessa.

Siis kymmenen palkatonta työntekijää tekee menestyvän yrityksen alihankintatyötä, josta yritys maksaa kuntouttavan työtoiminnan järjestäjälle eli tälle rekisteröidylle yhdistykselle kaikkiaan 2 000 euroa kuukaudessa. Se tekee 200 euroa/työntekijä/kuukausi. Niitäkään rahoja eivät ne työtä tekevät työttömät näe, vaan ne menevät yhdistyksen kassaan. Lisäksi kunta tietenkin siirtää valtiolta saamansa 10,09 euron korvauksen suoraan yhdistykselle.

Päänahkarahoja ja pussituspalvelua | Uuninpankkopoika Saku Timonen


Tämmöistä meininkiä meillä Suomessa 2014. Kokoomuksen lakialoite antaisi firmojen järjestää suoraan kuntouttavaa työtoimintaa, ilman että sitä pitää kierrättää yhdistyksen kautta. Sitä odotellessa voi katsoa vaikka jatkuvasti vuodessa +30 000 paisuvaa työttömyyttä.
 
TS: Jotkut kunnat ohjaavat työllistämistukea virkistysrahastoon - Kotimaa - Uutiset - MTV.fi
Muiden rahojen lappaminen omaan taskuun on periaatteessa yksilön moraalista kiinni, mutta valitettavasti "tilaisuus tekee varkaan" pitää paikkansa kovin usein. Kun näitä tilaisuuksia tehtaillaan aktiivisesti lisää, toki hyvää tarkoittaen, niin lopputulos on yleensä tätä. Suojatyöpaikkoja, vääriin kohteisiin ohjattuja tukirahoja, kalliiden ja ympäripyöreiden selvitysten tilauksia kavereilta, oman puolueen nuorisojärjestön suosimista rahanjaossa, jne.

Meinasinkin jo linkittää tämän jälleen yhtenä esimerkkinä syövästämme nimeltä kuntatalous.

Kunnilta verotusoikeus pois niin loppuu muutenkin tämä valtio karsii - kunta joutuu lisäämään kissa ja hiiri leikki...
 
Jos kysytään talousmies (heh) Niinistöltä, niin ongelma on ollut ettei sopimusta ole noudatettu ja nyt kaikki paranee kunhan kiristetään :)

Niinistö taitaa olla rikkaampi kuin sä, sillä on todennäköisesti (huomattavasti) kovemmat tulot, kovempi asema yhteiskunnassa, pitkän ajan takaa menestystä, kovempi koulutus ja enemmän mainetta.

En sillä sano että itsekään olisin yhtään kukaan.

Mutta kyllä se jotain on oikeinkin tehnyt elämässään

Sen sijaan tosta työttömien käyttämisestä ilmaistyövoimaksi olen samaa mieltä että se on täysin väärin ja sotkee markkinoita. Ei kaikki saa ilmaisduunareita. Joko kaikille ilmaisia tai ei kenellekään..

Mä olen ennenkin sanonut että työttömillä pitäisi alkaa rakennuttamaan pyramidia egyptiläiseen tapaan, työttömille töitä, joku nätti matkailunähtävyys, vaikka 170 metrinen pyramidi, ja historian tutkijoille töitä havainnointiin millaista pyramidityömailla oli 3500 vuotta sitten. Eikä työttömien ilmaistyö sotke oikeita työmarkkinoita..
 
Back
Ylös Bottom