Eli meinaat, että nykyään kun ei saa enää olla (käsittääkseni) erikseen miesten ja naisten hiustenleikkaukselle eri hintaa niin kampaajien pitäisi alkaa veloittamaan kaikilta asiakkailta sen minimin mukaan? Eli tuli sitten leikkaukseen mies jolla toiveena jenkkisiili vs nainen puoleen selkään asti yltävillä hiuksilla ja toiveena nyt vaikka lyhyempi polkkatukka niin sama hinta pitäis olla? Toiseen menee 5min ja toiseen varmaan sellainen palttiarallaa tunti.
Ihan en käsitä logiikkaasi.
Eli hierojallekin vois mennä ottamaan niskahieronnan mut siinä hieronnan yhteydessä käykin ilmi, että myös koko selkä on jumissa ja hieroja luvallasi hieroo myös selän, niin hieroja ei ilmeisesti sun logiikan mukaan saa ottaa hintaa kuin siltä niskahieronnan osalta?
En meinaa (vaikka miesten ja naisten hinnat on edelleen erikseen miltei joka paikassa), vaan meinaan sitä, että olis mukava tietää jo aikaa varatessa, mikä laskun summa tulee olemaan. Se kun ei riipu siitä, mitä palvelua saan, kuinka pitkään työ vie, tai mitä aineita tarvitaan.
Esimerkkinä, käyn isohkossa kampaamossa, jossa kampaajia pyörii toistakymmentä. Riippuen kampaajasta, mun hiukset on joko ihan tavikset, pitkät, erikoispaksut ja pitkät, erikoispaksut ja erikospitkät, tai pelkästään erikoispitkät. Kerran on löytynyt jostain kohtaa hinnastoa vielä oma hinta sille, että on luonnonkiharaa. Saan siis työn joko listahintaan, tai + 15 %, + 30 % tai + 45 %. Kaikki nuo lisät on mainittu hinnastossa, mutta jännäysmomentti piilee siinä, mikä on tavallinen paksu tukka, ja mikä on erikoispaksu, ja missä kohti selkää menee erikoispitkän hinta. Kaikki eivät ota lisää ollenkaan, koska se on aivan sama työ tasata latvat riippumatta siitä, roikkuvatko ne mun lapaluiden vai vyötärön korkeudella, joskus käy tuuri, ja saan -15 %, koska pelkkä tasaus on niin helppo pitkään tukkaan ja selvitään puolella ajasta. Naapurituolin lyhyt tukka vie yleensä kauemmin aikaa ohennuksineen, kevennyksineen ja muotoonleikkauksineen, mutta kun lisä on lisä. Mun oman kampaajani kanssa selviän perusproseduurista kolmeen varttiin. Edellisellä kerralla sijaisen kanssa meni kaksi ja puoli, jollon piti laskuttaa taas erikoislisiä aikaa vievästä työstä. Etukäteen kysymällä saa kyllä nähtäville hinnaston, muttei tiukkaa hintaa. Ymmärrän kyllä eri hinnoittelun töille jotka vievät enemmän aikaa tai aineita, mutta ammattitaitoon luulisi kuuluvan kyvyn arvioida paikan päällä olevasta asiakkaasta, onko päässä erikoispitkiä karvoja vai ei. Olen vaihtanut kampaamoa elämäni aikana lukuisia kertoja, toistaiseksi en ole törmännyt paikkaan jossa hinta olisi joka kerta sama, joten koska oman kampaajan kanssa heittely pysyy viidessätoista, siedän satunnaisten sijaisten kanssa jänkkäämistä (normaalia halvemmasta hinnasta en jänkkää

). Peruslistahinta ehkä olisi sama, mutta nämä lisätutkinnat ovat astrologian kanssa samalla viivalla.
Hierojaesimerkki olisi vertailukelpoinen, jos hierojalla olisi niska-hartiahintoihin erikoispaksun niskan lisä, erikoispitkän selän lisä ja erikoisjumisen lihaksen lisä. Nämä sitten tutkaillaan siinä pöydällä. Sun logiikan mukaan maksaisit mielelläsi?
Niin , tästä kun on jutellut muutaman tutun parturin kanssa niin jotkut naiset tuppaa varaamaan puhelimessa ajan esim lyhyiden hiusten leikkaukselle + vaikka värjäykselle ja tietty kysytään alustavasti hinta. Sitten kun ilmestyvään paikalle on asiakkaalla kaikkea muuta kuin lyhyet ja oletetaan että hinta on se mitä sovittu etukäteen
En kyllä voi käsittää miten joku voi olla kateellinen partureiden tuloille/jaksaa nillitää niiden hinnoille. Tulot helvetin huonot järjestään ja ei ainaakaan mun lompakkoa kauheasti kevennä jos kerran kuussa maksan 15-20€ leikkauksesta.
No ongelmansa kullakin
Edit. Käsittääkseni parturit nykyään hinnoiteltu ajan mukaan
Varaan ajan paikan päällä sillon jos ei oo kyse omasta kampaajasta, ihan just siksi että muussa tapauksessa paukahtaa se +45 % "koska puhelimessahan ei näitä voi tietää". Paikan päällä käymällä yleensä selviää + 15 %, koska yleensä eivät viitsi kysyessä pistää kaikkia lisiä ennen kun aika on jo varattu.
En oo törmännyt vielä paikkaan joka hinnoittelisi ajan mukaan, mutta mun käyttämissä ajan saa netin kautta varata vaan omalle kampaajalle, koska jokainen kampaaja itse päättää paljonko haluaa mihinkin aikaansa käyttää, joku tekee nopeammin ja joku tykkää tehdä rauhallisemmin. Mua ei oikeestaan toi hintapolitiikka juurikaan rassaa, kun kyse on kuitenkin muutamasta kympistä, mutta hiertää todella paljon istua tuntitolkulla toisten kampaajien kanssa, kun toinen selviää samasta hommasta puoleen tuntiin. Jos se on huolellisuuskysymys, niin mulle välttää se huolimatonkin, en erota itse jäljessä mitään.