Miten maamme talous oikein saadaan kuriin?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: Miten maamme talous saadaan kuriin?

Meta description: Ketju Suomen talouden tasapainottamisesta: menoleikkaukset, verotus, velka, rakenneuudistukset, poliittiset linjat ja omat ratkaisuideat.


Pääpointtina oli tämä yhdistelmä:
1) Menot vedetty tuloihin nähden tappiin ihan omilla toimenpiteillä.
2) Kitistään asiasta, mutta ei suostuta tekemään päätöksiä ja ratkaisuja valituksen aiheen suhteen.

Koskeeko kohta 2 myös niitä sosiaalitukien varassa eläviä?

Äläkä viitsi mustavalkoistaa ja kiroilla, on ihan turhaa. Pitäisi sinunkin ymmärtää, miksi polttoaine ja autot ovat aina olleet kovasti verotettuja Suomessa. Ne ovat lähes 100% tuontitavaraa, kallista ja paljon käytettyä semmoista, joten kääntävät aina valtion viennin ja tuonnin suhdetta meille epäedulliseen suuntaan. Ei se kansantaloudellisesti katsottuna sen kummempaa ole, ei sosialismia, ei demarismia, ei kateutta, ihan vain numeroita ja makrotaloutta.

No ainakin autovero, joka muuten väliaikaisena, astui 50-luvulla voimaan säädettiin helpottamaan valtion kireää taloustilannetta. Ei vissiin olla sen jälkeen nautittukaan lihavista vuosista.

Edit. eli selvennyksenä ko. veron motiivi silloin oli kyllä eri kuin tuo mainitsemasi.
 
Pääpointtina oli tämä yhdistelmä:
1) Menot vedetty tuloihin nähden tappiin ihan omilla toimenpiteillä.
2) Kitistään asiasta, mutta ei suostuta tekemään päätöksiä ja ratkaisuja valituksen aiheen suhteen.

Ite en yleensäkään jaksa sitä, että joku aikuinen ihminen valittaa asiasta X tai Y, mutta kun ehdotetaan korjaustoimenpiteitä, jotka hän itsekin tietää toimiviksi ja semmoisiksi ehkä lisäksi, että elämänlaatunsa ei niiden toimenpiteiden takia heikkenisi, niin silti niitä ei haluta toteuttaa. Mieluummin maristaan. Noh, ei siitä sen enempää. Se oli vanhojen ja läheisten ystävien kesken käyty juttelu, jossa myös huumori kukki ja asiat etenivät hyvään suuntaan kumminkin, ei siinä kummempaa.

Äläkä viitsi mustavalkoistaa ja kiroilla, on ihan turhaa. Pitäisi sinunkin ymmärtää, miksi polttoaine ja autot ovat aina olleet kovasti verotettuja Suomessa. Ne ovat lähes 100% tuontitavaraa, kallista ja paljon käytettyä semmoista, joten kääntävät aina valtion viennin ja tuonnin suhdetta meille epäedulliseen suuntaan. Ei se kansantaloudellisesti katsottuna sen kummempaa ole, ei sosialismia, ei demarismia, ei kateutta, ihan vain numeroita ja makrotaloutta.

Ite en näe, että alkoholin, autojen tai polttoaineen verotusta tarvitsi lieventää yhtään. Asumiskulujen suuruus on paljon pahempi ongelma Suomessa ja Suomen taloudelle, mutta siitä ei ole niin muodikasta möykätä kuin auto-, polttoaine- ja alkoholiveroista. Mutta joo, palkkaverotusta pitäisi jollain opilla saada pienemmäksi, kautta linjan ja matalatuloisten ja maksimaalisia sosiaalisia tulonsiirtoja saavien välinen tuloero pitäisi aina olla vähintään luokkaa 150-200€/kk niiden palkollisten työläisten hyväksi. Ikinä ei saisi tulla tilannetta, missä tulonsiirroilla/tuilla tienaa enemmän kuin matalapalkkaisesta täysaikatyöstä. Ehkä yksi ongelma onkin siinä, ettei vakituista täysaikatyötä oikein ole tarjolla. Monilla matalapalkka-aloilla (kuten kaupan ala ja monet palvelualan duunit) työnantajat pitävät työläisiä jollain 20-30h/viikko työmäärillä hommissa ja jos tuntitienesti on jossain 9-11€ huitteilla, niin eipä varmaan motivoi työskentelemään se tienesti sitten, kun sossusta saisi saman.

No raivostuttava asenne että pitäisi työssäkäyvän miehen mennä sossulakyydillä?

No palvelualojen palkat on tietyllä tapaa ongelma, onhan se perseestä saada 800 -1000 euroo palkkaa (19v.nä natsisivassa töissä olleena) mutta onhan se ihan vapaaehtoista hakeutua sinne. Kukaan ei pakota alkaa kaupan alalle, sinne menet niin itteäsi syytät. Hommana se on ihan iisiä ei siinä, mutta etukäteen tietää että palkka on huono.

No niin kauan kun suomi verottaa liikkumista ei voida nähdä kummoista talouskasvua: liikenne on taloudelle kuin verenkierto ruumiille!
1700lukuinen merkantilisimi on aatteena ihan perseestä, suoraan sanoen. Toivon vaan että kun kerran suomi katsoo aiheeksi verottaa näin rankasti autoja niin vaikka saksa saisi alkaa verottamaan vaikkapa paperia tai mitä nyt Suomessa tehdään.. Ennen käytin esimerkkinä Nokian tuotteita tässä.

Asumiskustannukset pitäisi saada alas siitä samaa mieltä, yleisesti pätee ihan kaikkiin asioihin! Koska mitä enemmän "tuhlausrahaa" sitä enemmän työpaikkoja


E: autoista olen itse samaa mieltä kuin Margaret Thacher, "jos mies menee bussilla 26-vuotiaana voi sanoa hänen epäonnistuneen elämässään"
Nimim. Viimeeksi julkisilla vappuna 2011 hakemaan autoa kaverilta.
 
Jos lasketaan duunarin ja vaikkapa insinöörin koko työuran palkat yhteen ja huomioidaan opiskelun aikainen palkattomuus + opintolainat, päästään todellakin siihen tilanteeseen että perusinsinööri saattaa saada metallimiehen kiinni nettotuloissa joskus 55-60 vuotiaana. Jos kyseessä on joku paperiteollisuuden auringonlaskualan duunari niin ei koskaan.

Joo ihan hyvin motivoi. Ainut motivaatio on tehdä siistimpiä sisätöitä tai parempi mahdollisuus siirtää perse pois Suomesta. Koko työuran aikainen nettopalkkakertymä ero ei kyllä ole niin suuri että maksaa vaivaa.

e: Iivilin asenteessa on samaa kuin tämä 6 tonnin yh keskustelun asenne. Jos "hyvä tuloinen" valittaa käteen jäävästä netosta, on syytä katsoa peiliin ja tehdä toisenlaisia ratkaisuja. Kuulipa keskusteluissa jopa mitäs teki lapsia -heittoja. Jos taas sossun asiakas valittaa samasta asiasta niin lähtökohtaisesti vika on valtion ja tulonsiirto mekanismien. Henkilöllä itsellään ei ole vastuuta pärjäämisestä.
 
Suomalaiseen kulttuuriin kuuluu fatalismi: yksilön kohtalosta ei miltään osin voi syyttää yksilöä itseään, kohtalo se määrää kuka rikas kuka köyhä.. Toiset ne menestyy ja toiset ei. Toiset ne sossussa käy ja se on Jumalan vika.
Tai Jumalaan ei uskota mutta kohtaloon ja onneen.

Mitään ei saa yrittää mitään ei saa vaatia mitään ei saa tehdä ja kaikille sama lopputulos.
Ankeuden ankeutta elämä ei autoja ei matkoja ei mitään hienoa sillä saa sielun rauhan ja onnen.


Siis siksi sosdemmit saa niinkin paljo ääniä. Ja kukaan ei saisi saada enemmän kuin muut paitsi jääkiekkoilijat.
 
Mitään ei saa yrittää mitään ei saa vaatia mitään ei saa tehdä ja kaikille sama lopputulos.
Ankeuden ankeutta elämä ei autoja ei matkoja ei mitään hienoa sillä saa sielun rauhan ja onnen.

Minä sanoisin tämän saman asian toisinpäin: onnellisuustutkimuksissa on lähes aina tultu siihen tulokseen, että ihmisen onnellisuus kasvaa aika lineaarisesti koyhyydestä tietyn peruselintason saavuttamiseen saakka. Kun varmuudella voit olettaa, että saat leivän ja lämpiman yösijan itsellesi ja lapsillesi myös huomenna, ja perheesi on turvassa, olet aika tyytyväinen. Siitä eteenpäin vaaditaan paljon enemmän ponnisteluja, jotta onnellisuuden tunne kasvaisi.

Suomessa tällainen tyytyväisyyden takaava perusturva on erittäin raakojen tulonsiirtojen avulla taattu kaikille, jotka sen haluavat vastaanottaa.

On ihan luonnollista, että iso joukko ihmisiä tyytyy tähän perusturvan tasoon. Miksi he ottaisivat riskin ja kouluttautuisivat tai ryhtyisivät vaikkapa yrittäjiksi? Heidän pitäisi ponnistella ja yrittäjäksi ryhdyttyään he menettäisivät perusturvan. Se on monelle iso kynnys.

Sinänsä en ole samaa mieltä siitä, että yrittäminen Suomessa olisi jotenkin erityisen vaikeaa. Päinvastoin. Asiakkaat maksavat laskunsa, pankit toimivat ja poliisi ei rynni toimistoon aina iltapäiväkahvin aikaan. Yrittäminen on minusta täällä absoluuttisesti katsoen aika helppoa, mutta tietenkin riski niihin ihmisiin verrattuna, joilla on sosiaaliturva, on täällä huomattavan korkea. Se taas johtuu siitä, että normaalin palkansaajan sosiaaliturva on hyvin korkealla tasolla ja yrittäjällä sitä ei ole juuri lainkaan.
 
Saako kuorma-autoa ajaa ilman pätevyyttä - poliisille tulkinnasta päänvaivaa | Yle Uutiset | yle.fi

Onneksi saadaan verorahoille vastinetta lainsäädännön muodossa. Eli jos ajelee työmaalle kuorma-autolla ja kuljettaa sinne työkaluja, niin tarvitsee lakisääteisen ammattipätevyyden paitsi, jos käyttää itse kärräämiään työkaluja. Toisille työntekijöille niitä ei kuitenkaan saa kuskata. Tämä uusi säädöshän on jo joitain kuukausia vanha, mutta tässä vähän sen käytännönvaikutuksia.

Haaste muille kommentoijille: Muistaako kukaan yhtäkään järkevää tai hyödyllistä uutta lakia tai asetusta? Haitallisia löytyy aika paljon. Jos joku löytyy, niin mielellään perusteluiksi lain positiivisia käytännönseurauksia eikä kauniita sanoja, kuten: "Hyvä, että ajatellaan välillä lapsia" tai "Tämä lähettää positiivisen signaalin". Valinnanvaraa pitäisi löytyä, sillä lakien ja asetusten määrä oli viime vuonna 42 hyllymetriä, kun ne 70-luvulla mahtuivat yhteen niteeseen. Mitenkäs se kuuluisa lausahdus menikään? Byrokratia laajenee kattaakseen laajenevan byrokratian tarpeet.

Edit. Tarkennan haastetta vielä sen verran, että lain poistaminen ei täytä haasteen vaatimusta. Kyseessä pitää olla jotain uutta, ei vanhan poistamista. Tämä pudottaa kelkasta vaikkapa lentoliikenteen ja bussiliikenteen monopolien purkamiset.
 
Hyvä kysymys. Yhteisen hyödyn määrittely on toki mahdotonta, mutta kokeillaan sitä. Eli kun Suomen valtion kai pitäisi teoriassa olla kansalaisten edunvalvontakoneisto, niin sanotaan vaikka, että kansalaisille pitkällä tähtäimellä hyödyllinen. Pitkällä tähtäimellä siksi, että kaikenlaiset "viedään vähemmistöltä ja annetaan (osa) enemmistölle" on lyhyellä tähtäimellä kansalaisten enemmistölle hyvä juttu. Pitkällä tähtäimellä se johtaa helposti verotulojen, investointien ja työpaikkojen våhenemiseen, kun vähemmistö äänestää jaloillaan.

Edit. Koitan ottaa jonkun esimerkin. Milloin lie säädetty laki siitä, että toisten fyysistä koskemattomuutta on kunnioitettava, on varmasti yleisesti hyödyllinen laki.
 
No raivostuttava asenne että pitäisi työssäkäyvän miehen mennä sossulakyydillä?

No niin kauan kun suomi verottaa liikkumista ei voida nähdä kummoista talouskasvua: liikenne on taloudelle kuin verenkierto ruumiille!
1700lukuinen merkantilisimi on aatteena ihan perseestä, suoraan sanoen. Toivon vaan että kun kerran suomi katsoo aiheeksi verottaa näin rankasti autoja niin vaikka saksa saisi alkaa verottamaan vaikkapa paperia tai mitä nyt Suomessa tehdään.. Ennen käytin esimerkkinä Nokian tuotteita tässä.

Asumiskustannukset pitäisi saada alas siitä samaa mieltä, yleisesti pätee ihan kaikkiin asioihin! Koska mitä enemmän "tuhlausrahaa" sitä enemmän työpaikkoja


E: autoista olen itse samaa mieltä kuin Margaret Thacher, "jos mies menee bussilla 26-vuotiaana voi sanoa hänen epäonnistuneen elämässään"
Nimim. Viimeeksi julkisilla vappuna 2011 hakemaan autoa kaverilta.

Oot ryhtyny raivoraittiiksi 2011 jälkeen vaiko alkanut ajelemaan kännissä? Mielenkiintoinen yhteiskuntanäkemys kyllä jos kännissä ajelu on parempi vaihtoehto kuin bussissa istuminen, kun jokuhan vois pitää luuserina.

Edit: sinänsä hauska juttu, että viimeksi tuo esittämäsi lainaus meni eri tavalla ja silloin koitit vängätä että ei liity mielipiteeseesi, kunhan vain lainailet muuten vaan.
 
Oot ryhtyny raivoraittiiksi 2011 jälkeen vaiko alkanut ajelemaan kännissä? Mielenkiintoinen yhteiskuntanäkemys kyllä jos kännissä ajelu on parempi vaihtoehto kuin bussissa istuminen, kun jokuhan vois pitää luuserina.

Edit: sinänsä hauska juttu, että viimeksi tuo esittämäsi lainaus meni eri tavalla ja silloin koitit vängätä että ei liity mielipiteeseesi, kunhan vain lainailet muuten vaan.

Joo ja vielä mielenkiintoisempaa on että toi lainaus ei ole thatcherin. Se kyllä usein esitetään olevan mutta ilmeisesti ei ole.
Siis väitetään hänen niin sanoneen,
Mitään varmuutta ei ole.. "A man who, beyond the age of 26, finds himself on a bus can count himself as a failure.
" siinä siis se alkuperäinen..

Oikeastaan olen alkanut raittiiksi. Tänä vuonna menossa nyt 4kk ( ei putkeen) kokonaan ilman ja muuten sellaset 5 / viikko. Baarissa olin viimeksi vappuna ja 3 kertaa tähän mennessä tänä vuonna.. Vakavasti pohtinut lopettaa ihan kokonaan 4good

Joo mutta asiaan: en mä kiellä muita ajamalla bussilla,'Mä en mene periaatteesta
 
Asiasta viidenteen. Taalla kun on puhuttu noista julkisten menojen leikkaamisesta niin siihenhan liittyy vahan tuo ikarakenne.

Julkisella sektorilla tyoskentelevat ihmiset ovat keskimaarin selkeasti iakkaampia kuin yksityisella. Nuoret menevat toihin yrityksiin. Kun tassa lahivuosina ihmisia elakoityy niin se nakyy selkeimmin julkisella sektorilla. Kun luonnollinen poistuma kohdistuu vanhoihin tyontekijoihin ja tiukassa rahatilanteessa uusia ei palkata niin sen sektorin pitaisi periaatteessa keventya itsestaan. Nama elakoityvat ihmiset eivat tosin enaa tyollisty mihinkaan vaan ovat elatettavana.
 
Ja heidän eläkkeet on aika hyvät, kukaan tässä kirjoittavista ei pääse nauttimaan mistään eläkkeiden superkarttumista yms.

Meilläkin on muuten töissä tällaisia eläkeiässä olevia, jotka on olleet iäisyyden talossa eikä kukaan muu edes oikein tiedä mitä he tekevät ja onko sillä mitään merkitystä. :D Julkista ei uskalla kuvitellakaan...
 
Haaste muille kommentoijille: Muistaako kukaan yhtäkään järkevää tai hyödyllistä uutta lakia tai asetusta?
Edit. Koitan ottaa jonkun esimerkin. Milloin lie säädetty laki siitä, että toisten fyysistä koskemattomuutta on kunnioitettava, on varmasti yleisesti hyödyllinen laki.
Ai seitkytluvun jälkeen?

- Aviovaimon raiskaus kriminalisoitiin 1994. Mun mielestä ihan hyvä lakiuudistus.
- Kuluttajansuoja ja tuotevastuu ovat käytännössä syntyneet tuon jälkeen. Hyviä ja kannatettavia uudistuksia.
- Työsuojelu on kehittynyt seitkytluvun jälkeen merkittävästi myös lainsäädännön tasolla, kimmokkeena Nokian paperitehtaan difenyylikuolemat 70-luvun alussa.
- Yksityisyyden suoja on parantunut ratkaisevasti sekä työelämässä, potilastietojen suojassa, asiakastietojen suojassa, ja esimerkiksi sähköisen viestinnän osalta sitä oli seitkytluvulla aika hintsusti.
- YK:n Lasten oikeuksien sopimus tuli Suomessa voimaan 1991. Vielä 90-luvulla lapsia surmattiin Suomessa kaksi kertaa enemmän kun tällä vuosituhannella, seitkytluvun lastensuojelutoiminnasta ei oikein voi puhua nykyisen rinnalla.
- Tuoreista laeista tän vuoden alusta voimaan tullut ns. koulurauhalaki antaa opettajalle paremmat mahdollisuudet puuttua häiritsevään käyttäytymiseen ja koulukiusaamiseen. Askel järkevään suuntaan minusta.

Siinä nyt äkkiseltään. Luettelo ei ole tyhjentävä.
 
Ai seitkytluvun jälkeen?

- Aviovaimon raiskaus kriminalisoitiin 1994. Mun mielestä ihan hyvä lakiuudistus.
- Kuluttajansuoja ja tuotevastuu ovat käytännössä syntyneet tuon jälkeen. Hyviä ja kannatettavia uudistuksia.
- Työsuojelu on kehittynyt seitkytluvun jälkeen merkittävästi myös lainsäädännön tasolla, kimmokkeena Nokian paperitehtaan difenyylikuolemat 70-luvun alussa.
- Yksityisyyden suoja on parantunut ratkaisevasti sekä työelämässä, potilastietojen suojassa, asiakastietojen suojassa, ja esimerkiksi sähköisen viestinnän osalta sitä oli seitkytluvulla aika hintsusti.
- YK:n Lasten oikeuksien sopimus tuli Suomessa voimaan 1991. Vielä 90-luvulla lapsia surmattiin Suomessa kaksi kertaa enemmän kun tällä vuosituhannella, seitkytluvun lastensuojelutoiminnasta ei oikein voi puhua nykyisen rinnalla.
- Tuoreista laeista tän vuoden alusta voimaan tullut ns. koulurauhalaki antaa opettajalle paremmat mahdollisuudet puuttua häiritsevään käyttäytymiseen ja koulukiusaamiseen. Askel järkevään suuntaan minusta.

Siinä nyt äkkiseltään. Luettelo ei ole tyhjentävä.

ONKO LASKETU MIKÄ ON OLLUT NÄISTÄ MAKSU VERON MAKSAJALE?1!

MONIKO YRYTIYS JÄTTänYT INVESTOIMATTA SUOMEEN TÄLLAISEN PoHÖTYKSEN JA YLISÄÄNTELYN TAKIA?1!
 
Lisäisin kyllä listaan vielä lain julkisista hankinnoista. Vaikka virkamiehet siitä jatkuvasti napisevat ja valittavat sen aiheuttamaa työmäärää (koska eivät osaa/viitsi laatia kunnollisia tarjouspyyntöjä), se on lisännyt läpinäkyvyyttä ja vähentänyt hyvävelikäytäntöjä.

Lait, joilla valtion ja kuntien ei-osakeyhtiömuotoisia organisaatioita rajoitetaan osallistumaan tarjoskilpailuihin, joissa yksityisen sektorin yritykset ovat mukana, selkeyttävät markkinoiden pelisääntöjä.

Paljon on hyviäkin lakeja. Hyvin paljon on ihan vaan lainsäätämisen innosta ja jonkun äänestäjäryhmän nuoleskelun vuoksi säädettyjä lakeja ja asetuksia. Päälle vielä elämästä vieraantuneiden virkamiesten määräykset ja tulkinnat.
 
Saako kuorma-autoa ajaa ilman pätevyyttä - poliisille tulkinnasta päänvaivaa | Yle Uutiset | yle.fi

Onneksi saadaan verorahoille vastinetta lainsäädännön muodossa. Eli jos ajelee työmaalle kuorma-autolla ja kuljettaa sinne työkaluja, niin tarvitsee lakisääteisen ammattipätevyyden paitsi, jos käyttää itse kärräämiään työkaluja. Toisille työntekijöille niitä ei kuitenkaan saa kuskata. Tämä uusi säädöshän on jo joitain kuukausia vanha, mutta tässä vähän sen käytännönvaikutuksia.

Haaste muille kommentoijille: Muistaako kukaan yhtäkään järkevää tai hyödyllistä uutta lakia tai asetusta? Haitallisia löytyy aika paljon. Jos joku löytyy, niin mielellään perusteluiksi lain positiivisia käytännönseurauksia eikä kauniita sanoja, kuten: "Hyvä, että ajatellaan välillä lapsia" tai "Tämä lähettää positiivisen signaalin". Valinnanvaraa pitäisi löytyä, sillä lakien ja asetusten määrä oli viime vuonna 42 hyllymetriä, kun ne 70-luvulla mahtuivat yhteen niteeseen. Mitenkäs se kuuluisa lausahdus menikään? Byrokratia laajenee kattaakseen laajenevan byrokratian tarpeet.

Edit. Tarkennan haastetta vielä sen verran, että lain poistaminen ei täytä haasteen vaatimusta. Kyseessä pitää olla jotain uutta, ei vanhan poistamista. Tämä pudottaa kelkasta vaikkapa lentoliikenteen ja bussiliikenteen monopolien purkamiset.

Trafi taisi tehdä lyhyen historiansa ensimmäisen järkevän asetustulkinnan koskien uusien autojen rengaspaineantureita. Jopa paremman kuin ruotsi. Tietenkään tämä ei koske minua niin kauan, kuin 90-luvun lopun Dieselautoilla ajaminen on laillista. Sen uudempaa en osta, koska niitä voi edelleen korjata itse. Hipit itkeköön itsensä kuoliaaksi.
 
Kyllä nää lätinät on oikeasti aika turhia, nykyisillävaikutusmahdolliduuksilla mikään ei muutu. Kaikkihan äänestää vaihtoehtopuolueita ensi vaaleissa...

Ulkomaille muutto, oman omaisuuden suojaaminen ja työpaikan varmistaminen taitaa olla paras puheenaihe. :)
 
ONKO LASKETU MIKÄ ON OLLUT NÄISTÄ MAKSU VERON MAKSAJALE?1!

MONIKO YRYTIYS JÄTTänYT INVESTOIMATTA SUOMEEN TÄLLAISEN PoHÖTYKSEN JA YLISÄÄNTELYN TAKIA?1!

Tässä on taas tyypillinen esimerkki perinteisestä virkamiesasenteesta. Koneiston epäkohtia arvosteleva kansalainen on kirjoitutaidoton idiootti. Koneisto on aina oikeassa ja siksi kansalaisen kaikki rahat tulisi kanavoida virkamiehen päätäntävallan alaiseksi.

Tuo on juuri se asenne, joka ajaa Suomen alas.
 
Ai seitkytluvun jälkeen?

- Aviovaimon raiskaus kriminalisoitiin 1994. Mun mielestä ihan hyvä lakiuudistus.
- Kuluttajansuoja ja tuotevastuu ovat käytännössä syntyneet tuon jälkeen. Hyviä ja kannatettavia uudistuksia.
- Työsuojelu on kehittynyt seitkytluvun jälkeen merkittävästi myös lainsäädännön tasolla, kimmokkeena Nokian paperitehtaan difenyylikuolemat 70-luvun alussa.
- Yksityisyyden suoja on parantunut ratkaisevasti sekä työelämässä, potilastietojen suojassa, asiakastietojen suojassa, ja esimerkiksi sähköisen viestinnän osalta sitä oli seitkytluvulla aika hintsusti.
- YK:n Lasten oikeuksien sopimus tuli Suomessa voimaan 1991. Vielä 90-luvulla lapsia surmattiin Suomessa kaksi kertaa enemmän kun tällä vuosituhannella, seitkytluvun lastensuojelutoiminnasta ei oikein voi puhua nykyisen rinnalla.
- Tuoreista laeista tän vuoden alusta voimaan tullut ns. koulurauhalaki antaa opettajalle paremmat mahdollisuudet puuttua häiritsevään käyttäytymiseen ja koulukiusaamiseen. Askel järkevään suuntaan minusta.

Tuo ainoa tuoreempi laki on edellisen luvattoman pitkään voimassa olleen huonon lain typeryyksien korjaus. Ensin on säädetty jotain typerää ja sen jälkeen on odoteltu kyseisen lain puuhanaisten ja -miesten eläköitymistä, jotta on päästy tekemään korjausliike. Tuota odotellessa luokissa on kärsitty lain puutteista.

Siihen nähden, kuinka paljon haitallisia käskyjä annetaan koko ajan, niin tuo listasi on aika laiha ja esihistoriallinen. Kyllähän sieltä varmaan tuoreempiakin järkeviä lakeja löytyy, mutta ikävä kyllä ne näkyvät unohtuvan sinne jonnekin.
 
Back
Ylös Bottom