Miten maamme talous oikein saadaan kuriin?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: Miten maamme talous saadaan kuriin?

Meta description: Ketju Suomen talouden tasapainottamisesta: menoleikkaukset, verotus, velka, rakenneuudistukset, poliittiset linjat ja omat ratkaisuideat.


Tämä ei taas liity suureen kuvaan mitenkään muuten kuin siten, että Suomessa joka asiaa osataan selvittää, mutta mitään ei saada aikaan.

Tällä kertaa kirkko selvitti itse itsensä kanssa, voisiko arkipäiville osuvia kirkollisia juhlapyhiä (käytännössä helatorstai ja vappu) siirtää lauantaille.
Kirkon selvitys: Arkipyhistä ei luovuta | Kauppalehti.fi

Ihan kivoja korulauseita, mutta mitä tällä nyt saavutettiin rahan hassaamisen lisäksi (toivottavasti kyseessä olivat vain seurakuntalaisten rahat)? Kirkko sai pitkän selvittelyn jälkeen kerrottua oman mielipiteensä asiasta. Yllättävää tai ei, selvityksen loppupäätelmä on juuri se jonka jokainen kadunmies osaa miettimättäkin arvata.



Joku politiikan toimittaja hiljattain totesi, että Stubbin hallitukselta ei kaivata enää ainuttakaan selvitystä vaan ainoastaan päätöksiä.
 
Sitten vielä firmojen pitäisi oikeasti panostaa sähköisiin tiedonsiirtojärejestelmiin. Jos sulla on vaikka keräilylista niin se on pakko olla paperia jos ei ole päätelaitetta jolla se on sähköisenä. Jos saat sähköpostin ja pitää käydä tarkistamassa joku asia, niin millä helvetillä sen eteet jollei ole sähköistaä laitetta tätä varten, eli nyt vaikka ihan tavan tabletti. No ei meillä ainakaan ole, eli se on sitten aina printattava se lappu mukaan, tehtävä duuni, kirjattava jutut ja sitten laput lentää roskiin. Mulla ei ole yhtä ainoaa mappia eikä tule, verkkolevyt on sitä varten. Mutta en minä jaksa asioita kynälläkään kirjata paperille kun on se printteri.

Vaikea sitä on olla printtaamattakaan. Varmasti olisi välineet vähentää hurjastai paperin kulutusta, mutta olisko tuosta sitten lopulta iso hyöty? Olisi hajoilevaa ja tilttaavaa tietotekniikkaa vielä entistä enemmän. Meidän duunissa ei ne tabletit ehjänä kauaa säilyisi, jollei niitä tehdä jostain teräksestä ja luodinkestävästä lasista näytöt. ;)

Niin ja siis ihan tavallista logistiikkaa. Paperia joutuu printtaamaan paljon ja yleensä se aina päätyy roskiin.
 
Edelleenkin olen kyllä sitä mieltä, että nyt käynnissä ei ole mikään syklin pohja, vaan pitkän alamäen alku. En usko niin kärsivällisiä lainoittajia olevan olemassakaan, että tämän pulkkamäen lainarahalla saa oikaistua.
Nämä lainakulutusjuhlat tulee vielä loppumaa. Olen tän sanonut 1000 kertaa ja sanon nyt 1001 kerran. Ne loppuu sitten kun AAA menee ja korot pomppaa tai ei edes saa lainaa. Sitten ei leikata, sitten käytetään giljotiinia ja sen tietää että jälki on rumaa.
Aivan, eiköhän se valuutta palaudu valtiolleen. Joko EKP:n mandaatti tulee muuttumaan tai jäsenmaat yksi kerrallaan siirtyvät omaan valuuttaan, koska nykyinen järjestelmä on kestämätön. Raha ei tule liikkeellelaskijaltaan loppumaan.
 
Iskuryhmä etsii nyt Oulun ict-alan piilotyöpaikkoja | Yle Uutiset | yle.fi

Näitähän riittää. Eli kun Oulussa on irtisanottu paljon porukkaa ict-alalta, niin tähän vastataan sillä ainoalla tavalla, minkä keskushallinto osaa. Eli palkataan virkamiehiä kiertelemään yrityksissä ja kyselemään, olisiko siellä töitä vasta irtisanotuille. Työelämää nähneet irtisanotut eivät varmasti osaa tehdä tätä itse. Mikäli samalla paikkakunnalla on yrityksiä, jotka tarvitsevat työntekijöitä ja ihmisiä, jotka tarvitsevat töitä, niin onhan se nyt sulaa mahdottomuutta ja pölhöpopulistista haihattelua väittää, että nämä 2 tahoa voisivat löytää toisensa ilman TE-keskuksen auttavaa kättä. Projektiin on ilmeisesti palanut tällä hetkellä vasta miljoona ja jos (kun) työllisyys ei tämänkään tempun seurauksena parane, niin syynä ei voi olla muu kuin se, että rahaa poltettiin liian vähän.

Niille, jotka syyttävät tilanteesta lähinnä euroa, esittäisin kysymyksen. Uskotteko oikeasti, että nämä meidän päättäjämme olisivat kyvykkäitä ratkaisemaan tilanteen, mutta heiltä vain puuttuvat euron, tai EU:n, takia keinot? Siis nämä, jotka tehtailevat toinen toistaan päättömämpiä asetuksia ja syytävät tähtitieteellisiä summia pikkuasioiden valvontaan ja rajoittamiseen.
 
Uskotteko oikeasti, että nämä meidän päättäjämme olisivat kyvykkäitä ratkaisemaan tilanteen, mutta heiltä vain puuttuvat euron, tai EU:n, takia keinot? Siis nämä, jotka tehtailevat toinen toistaan päättömämpiä asetuksia ja syytävät tähtitieteellisiä summia pikkuasioiden valvontaan ja rajoittamiseen.

En usko.
 
Aivan, eiköhän se valuutta palaudu valtiolleen. Joko EKP:n mandaatti tulee muuttumaan tai jäsenmaat yksi kerrallaan siirtyvät omaan valuuttaan, koska nykyinen järjestelmä on kestämätön. Raha ei tule liikkeellelaskijaltaan loppumaan.
Jos luottoluokituksen lasku on todennäköinen, niin halvalla korolla kannattaa lainata pää märkänä ennenkuin niin kauan kuin voi - pitkällä maturiteetilla. Sama tietysti, jos oletetaan omaan rahaan siirtymisen automaattisesti tarkoittavan jonkunasteista defaulttia, tai keskuspankin tulevaan ylivelkaantuneiden talouksien avuksi.

Vaikka nyt otettava laina olisi kuinka järkevää taloudenpitoa, ei rahan nykyiselle käyttötavalle ole kestäviä perusteluita kovin monella hallinnonalalla. Liikelaitokset tässä pahimpina. Samaten verojen jatkuva kiristäminen on järjenvastaista.
 
Oman kokemuksen mukaan ihan älytön paperinpyörittely on yleismaailmallista, ei rajoitu Suomeen ja venäjän tulliin.

Ainakin missä mä oon Saksassa ollu, oli se ihan uskomatonta se paperin määrä. Ja leimojen toki. Kaikkiin luonnollisesti lyötiin aina "ok geprüft"
Meillä ei firmassa ole paperilla edes sopimukset. Nekin menevät DocuSignin kautta ilman paperia. Firma on 4 vuotta vanha, mikä selittänee tämän. Toimistoissa ei ole mappeja eikä mappihyllyjä, paitsi taloushallinnossa kirjanpitovaatimukset pitää täyttää.
 
Meillä ainoat paperit mitä tarvii pyörittää on matkalaskut, nekin kaiketi verottajaa varten.

Näitähän riittää. Eli kun Oulussa on irtisanottu paljon porukkaa ict-alalta, niin tähän vastataan sillä ainoalla tavalla, minkä keskushallinto osaa. Eli palkataan virkamiehiä kiertelemään yrityksissä ja kyselemään, olisiko siellä töitä vasta irtisanotuille.
Oon kuullut firmasta x (joka rekrytoi koko lailla jatkuvana pieniä määriä uutta väkeä) valitusta siitä miten työkkäristä tungettaisiin väkisin puoleksi päivää kahvittelemaan ja kyselemään työvoiman tarvetta. Ihan kuin yrityksillä olisi kovia vaikeuksia löytää työntekijöitä muista kuin niistä työkkärin vakialkkiksista.
 
Vaikka nyt otettava laina olisi kuinka järkevää taloudenpitoa, ei rahan nykyiselle käyttötavalle ole kestäviä perusteluita kovin monella hallinnonalalla. Liikelaitokset tässä pahimpina. Samaten verojen jatkuva kiristäminen on järjenvastaista.

Suvereenisti rahapoliittisena kysymys olisi, mitä on järkevää tuottaa julkisilla varoilla ja mikä on sitä kansantalouden resurssien turhaa hukkaamista, kun nyt päämärkänä yritetään leikata harkinnanvaraisia menoja pahentaen sekä kotimarkkinoiden että koko Euro-alueen kriisiä. Leikkaukset voivat olla ihan järkeviä tehostamisia (näitähän nyt kunta- ja sote-kentälle yritetään keksiä) sekä suoria menoleikkauksia, joita enemmän perustellaan argumentilla ''ei ole varaa, luottoluokittaja''. Voidaan hyväksyä varmaan laajasti, että virasto x ei tarvitse jotakin arkistoijaa, jos voidaan tehdä asia sähköisesti, mutta esimerkiksi taas ikääntyvän väestön kasvaessa tuskin voidaan perustella puutteellisia panostuksi hoitotyöhön toimintojen tehostamisella tai infran ylläpidön laiminlyömistä tuottavuuden kohennuksena. Verojakin voi aivan hyvästä syystä laskea tai ainakin jäädyttää korotukset, kun oltaisiin tilanteessa, jossa hyväksytään tosiasia, että julkisia menoja eivät rahoita pakosti pelkät verotulot eikä ole perusteluita, miksi budjetti on tasapainotettava, kun ei ole uhkaa talouden ylikuumentumisesta.

Anteeksi, mutta useat rakenteelliset uudistukset heikentävät talouskasvua, kun ne ''turhatkin menot'' (turha julkinen menohan riippuu perimmäisesti, mitä halutaan julkisesti tuottaa) ylläpitävät edes sen vähän tulovirtoja taloudessa. Jos talous kasvaisi ripeämmin, voitaisiin niitä rakenteellisia uudistuksia toteuttaa huolettomammin. Esimerkiksi työttömäksi jääneet löytäisivät vastaavaa työtä tai voisivat kouluttautua toiseen ammattiin työmarkkinoiden käytettäväksi. Nyt tiedetään laskusuhdanteessa, mikä on työmarkkinoiden tilanne työttömälle. Eikä tämän ole tarkoitus olla peukku hallintohimmeleille, vaan ihan puhdas toteamus vallitsevasta tilanteesta.
 
Painotus sanalle yritetään leikata. Mitään reaali leikkauksiahan ei julkisella sektorilla byrokratiassa ole tehty. Vai onko, en minä ainakaan tiedä?
 
Painotus sanalle yritetään leikata. Mitään reaali leikkauksiahan ei julkisella sektorilla byrokratiassa ole tehty. Vai onko, en minä ainakaan tiedä?

En tiedä minäkään. Enkä usko että sitä päivää tulee että merkittävästi ja pitkäjänteisesti kulurakennetta kevennetään. Ei ennenkuin siihen jokin muu taho pakottaa ja silloinhan se tarkoittaa sitä että leikkuri käy tasaisesti sielläkin missä sen ei pitäisi käydä, esimerkkinä vaikka perusopetus.
 
Just tuli radiosta että pienituloisille lapsiperheille VEROVÄHENNYS kompensoimaan lapsilisien leikkausta. Ei jeesus, näinkö se on pakko hoitaa? Eikä voi vaan tehdä niin että se lapsilisä on kääntäen progressiivinen. Mitä enempi tienaat sitä vähempi saat jos on ihan pakko alkaa tuonkin kanssa kikkailemaan. Totuus vaan taas on se, että menee hallinnon ja byrokration kuluihin nekin rahat mitä tuosta valtiovallan piti säästää.

Lisää verobyrokratiaa ja vähennysviidakoita. Sitähän tässä kaivataan. Pitääkö sitä jumalauta lähteä lukemaan itseään verojuristiksi? Ei vaan taida amispohjalta tuollaiseen edes päästä mitenkään.
 
Just tuli radiosta että pienituloisille lapsiperheille VEROVÄHENNYS kompensoimaan lapsilisien leikkausta. Ei jeesus, näinkö se on pakko hoitaa? Eikä voi vaan tehdä niin että se lapsilisä on kääntäen progressiivinen. Mitä enempi tienaat sitä vähempi saat jos on ihan pakko alkaa tuonkin kanssa kikkailemaan. Totuus vaan taas on se, että menee hallinnon ja byrokration kuluihin nekin rahat mitä tuosta valtiovallan piti säästää.

Lisää verobyrokratiaa ja vähennysviidakoita. Sitähän tässä kaivataan. Pitääkö sitä jumalauta lähteä lukemaan itseään verojuristiksi? Ei vaan taida amispohjalta tuollaiseen edes päästä mitenkään.

Jos nyt miettii tuota lapsilisääkin niin sehän on pelkkää byrokratiaa suurimmalle osalle ihmisistä. Jos ajatellaan, että keskimääräisessä lapsiperheessä on kaksi keskituloista vanhempaa, joilla on alaikäisiä lapsia varmaan noin puolet työssäoloiästään niin päästään äkkiä sellaiseen lopputulemaan, että ihmiset maksavat veroja, jotta voivat saada lapsilisiä. Tietysti välissä elätetään muutama virkailija. Paljon kevyempi systeemi saataisiin tekemällä lapsilisästä vain pienituloisten etuoikeus tai antamalla jokin verovähennys joka vastaisi käytännössä samaa asiaa.
 
Jos nyt miettii tuota lapsilisääkin niin sehän on pelkkää byrokratiaa suurimmalle osalle ihmisistä. Jos ajatellaan, että keskimääräisessä lapsiperheessä on kaksi keskituloista vanhempaa, joilla on alaikäisiä lapsia varmaan noin puolet työssäoloiästään niin päästään äkkiä sellaiseen lopputulemaan, että ihmiset maksavat veroja, jotta voivat saada lapsilisiä. Tietysti välissä elätetään muutama virkailija. Paljon kevyempi systeemi saataisiin tekemällä lapsilisästä vain pienituloisten etuoikeus tai antamalla jokin verovähennys joka vastaisi käytännössä samaa asiaa.

No ei kyllä pitäisi tehdä.

Yleensä kun toimii "saat mitä tuet" jos tuetaan pienituloisten lastenhankintaa saadaan pienituloisille lapsia. Pienituloisten lapsista tulee pienituloisia. Harva työttömän lapsi töitä tulee saamaan.
Parempi olisi lakkauttaa koko lapsilisät, vähentäisi työttömyyttä ja köyhyyttä pitkällä tähtäimellä..

Lapsillekin parempi, jos ne on vastuullisten ja huolehtivien vanhempien lapsia eikä sossuranen ja työkkäri-Elinan AU-lapsia.. Suomessa ihan liikaa köyhyys periytyy ja nyt olisi tilaisuus estää se.
 
No ei kyllä pitäisi tehdä.

Yleensä kun toimii "saat mitä tuet" jos tuetaan pienituloisten lastenhankintaa saadaan pienituloisille lapsia. Pienituloisten lapsista tulee pienituloisia. Harva työttömän lapsi töitä tulee saamaan.
Parempi olisi lakkauttaa koko lapsilisät, vähentäisi työttömyyttä ja köyhyyttä pitkällä tähtäimellä..

Lapsillekin parempi, jos ne on vastuullisten ja huolehtivien vanhempien lapsia eikä sossuranen ja työkkäri-Elinan AU-lapsia.. Suomessa ihan liikaa köyhyys periytyy ja nyt olisi tilaisuus estää se.

Sama raha siinä olis käytössä, vähemmän vaan byrokratiaa.
 
Niin mutta kun se antaisi signaalin että pienituloisten lastenhankinta olisi jotenkin valtiovallan erityisessä suojeluksessa.

Nimenomaan pitäisi saada köyhyys poistettua. Erittäin harvasta hyvätuloisten lapsesta tulee työtön, työttömän lapsesta tulee.

20 v päästä meillä ei aidosti olisi koko työttömyysongelmaa..

Päinvastoin pitäisi laittaa pienituloisten lastenhankinta jotenkin vähemmäksi kuin nyt.
Vastuutonta on.
 
Anteeksi, mutta useat rakenteelliset uudistukset heikentävät talouskasvua, kun ne ''turhatkin menot'' (turha julkinen menohan riippuu perimmäisesti, mitä halutaan julkisesti tuottaa) ylläpitävät edes sen vähän tulovirtoja taloudessa. Jos talous kasvaisi ripeämmin, voitaisiin niitä rakenteellisia uudistuksia toteuttaa huolettomammin. Esimerkiksi työttömäksi jääneet löytäisivät vastaavaa työtä tai voisivat kouluttautua toiseen ammattiin työmarkkinoiden käytettäväksi. Nyt tiedetään laskusuhdanteessa, mikä on työmarkkinoiden tilanne työttömälle. Eikä tämän ole tarkoitus olla peukku hallintohimmeleille, vaan ihan puhdas toteamus vallitsevasta tilanteesta.

Eihän rakenteellisen muutoksen tarvitse olla pois tulovirroista. Rakenteiden muuttaminen voi vain kanavoida sitä rahavirtaa toisin. Jos esimerkiksi tämä yhteiskunnan kannalta hyödytön taksin kyltin ylitarkastaja laitettaisiin hakkaamaan halkoja metsään, niin noilla haloilla voitaisiin tuottaa energiaa, jolla voitaisiin korvata tuontienergiaa. Nykyisellää, viran ajatuskin on täysin hyödytön ja tarkastajan antamilla määräyksilläkään ei näy olevan mitään muuta vaikutusta kuin generoida lisää töitä sekaisin olevaan virkamieskoneistoon.

Jopa Weimarin Saksa ja Uganda ovat pirusti parempia perusteita budjettikurin puolesta kuin yksikään tässä lyhyehkössä keskustelussa nähty peruste sen puolesta, että liian kalliiksi paisunut toinen toistaan turhemmilla asioilla neppaileva julkinen koneisto veisi maan talouden nousuun. Notkon pohjien tasoitteleminen lainaelvytyksellä on varmaan ihan toimiva idea, mutta se vaatii sen, että perusta eli tilanne notkon ulkopuolilla on kunnossa. Kun Suomen talous ei pyöri ilman lainarahaa edes nousukautena, niin isoin kysymys ei ole suhdannevaihtelusta selviäminen vaan selviäminen ylipäätään. Ja kun ylipaisunut julkinen sektori on suurelta osin ongelmien lähde, niin lainaelvytykseen täytyy suhtautua hyvin varauksella. Lainaelvytyksen jälkeen valtiolla pitäisi olla kyky aloittaa kiristely siinä vaiheessa, kun talouden suunta kääntyy. Suomessa tätä ei vain ole koskaan nähty. Sen sijaan siinä vaiheessa aletaan jakamaan entistä enemmän sulle-mulle -periaatteella rakkauden ja oikeudenmukaisuudenministeriön keräämiä verovaroja.
 
Jos nyt miettii tuota lapsilisääkin niin sehän on pelkkää byrokratiaa suurimmalle osalle ihmisistä. Jos ajatellaan, että keskimääräisessä lapsiperheessä on kaksi keskituloista vanhempaa, joilla on alaikäisiä lapsia varmaan noin puolet työssäoloiästään niin päästään äkkiä sellaiseen lopputulemaan, että ihmiset maksavat veroja, jotta voivat saada lapsilisiä. Tietysti välissä elätetään muutama virkailija. Paljon kevyempi systeemi saataisiin tekemällä lapsilisästä vain pienituloisten etuoikeus tai antamalla jokin verovähennys joka vastaisi käytännössä samaa asiaa.

Eli lapsilisän tilalle verovähennys? Ja se vähensi byrokratiaa miten?

Ja kun tää menisi niin että vain työttömät saisi korvausta. Sehän se taas olisi reilua. Otetaan keskituloiselta vielä vähän pois, pitäähän ne ajaa köyhyyteen. Nostetaan samalla vähän ansiotuloveroa ja kiinteistöveroa. Annetaan tietysti pienituloiselle kiinteistöverosta vähennys.

Ei tää nyt ihan joka-asiassa voi niinkään mennä että tavalliselta palkansaajalta viedään kaikki etuudet ja veroja korotetaan koko ajan. Vai kenen meinaatte sitä kulutusta ylläpitävän esim. palvelujen osalta?
 
Ei tää nyt ihan joka-asiassa voi niinkään mennä että tavalliselta palkansaajalta viedään kaikki etuudet ja veroja korotetaan koko ajan. Vai kenen meinaatte sitä kulutusta ylläpitävän esim. palvelujen osalta?

Me eletään Suomessa, täällä rakastetaan veroja ja julkista sektoria.


Ja sitten ihmetellään että miksi täällä on helvetisti työttömiä, talous ei ole kasvanut sitten 2008 ja tällä menolla kasvaa 2020-luvulla.
Ja välissä nostetaan veroja, painopisteenä liikkuminen.

Vaikka ihmisten liikkuminen on taloudelle vähän kuin verenkierto elimistölle
 
Back
Ylös Bottom