Miten maamme talous oikein saadaan kuriin?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: Miten maamme talous saadaan kuriin?

Meta description: Ketju Suomen talouden tasapainottamisesta: menoleikkaukset, verotus, velka, rakenneuudistukset, poliittiset linjat ja omat ratkaisuideat.

Ennemmin niitä sijoittajia ja Suomen valtion velkakirjojen haltijoita rauhoittaisi se, että EKP:lle tehtäisiin uudet tavoitteet ja valtuudet kuin se, että Euro-maat yhdessä tuumin kuristavat ja heikentävät talouskasvua vyönkiristyksillä.

Rauhallisuus ei kuulu sijoittajien hyveisiin. Pikavoittoa metsästetteässä ei ole aikaa jäädä odottelemaan pitkän aikavälin etuja.

Mutta eipä sillä, tuntuu demokratia, alhainen verotus ja pieni julkinen sektori luovan rauhaa sijoittajien sielulle. Näin voisi ainakin päätellä negatiivisista lainan koroista. Ja mikähän siinäkin on, että kriisit tuntuvat kiertävän tuon sinisellä piirretyn maan eikä EKP:n neuvoja tarvita siellä:
Depense-publique-sur-PIB.png

Staatsausgaben als Anteil des BIP für die Länder Europas. Die Karte wird so oft wie möglich aktualisiert. Legende: braun > 55%, rot 50-55%, orange 45-50%, gelb 40-45%, grün 35-40%, blau 30-35%, lila <30%

Ennemmin niitä sijoittajia ja Suomen valtion velkakirjojen haltijoita rauhoittaisi se, että EKP:lle tehtäisiin uudet tavoitteet ja valtuudet kuin se, että Euro-maat yhdessä tuumin kuristavat ja heikentävät talouskasvua vyönkiristyksillä. Julkisten budjettien leikkaus ei lisää mitään rahoitusmarkkinoiden luottamusta, kuten poliitikot näyttävät luulevan ja vakuuttelevan. Leikkaukset tukevat vain myötäsyklistä finanssipolitiikkaa, joka vahvistaa taantuman kierrettä vähentäen rahavirtoja. Rahavirtojen väheneminen taas heikentää rahoittajien ja muiden taloudellisten toimijoiden luottamusta (pitääkö vielä toistaa?). Nähtiinhän jo kesällä, mikä vaikutus muutaman kriisimaan bondeihin oli Draghin parilla hassulla virkkeellä EKP:n mahdollisesta puuttumisesta kriisimaiden rahoitukseen.

Korot pysyisivät alhaalla, jos tiedettäisiin varmasti, etteivät yhteisvaluutan maat ajaudu maksukyvyttömiksi, vaan voisivat tilanteen vaatiessa kuolettaa vanhoja lainojaan keskuspankkiluotoilla, jolloin sijoittajien riskit tappioista vähenesivät. Ai niin, Suomenkin taloustoimittajat luulevat, että EKP voi joutua maksukyvyttömäksi ja suomalaiset joutua maksamaan EKP:n tappiot. Jenkkien valtion bondin haltija taas tietää saavansa tuottonsa Fedin turvatessa USA:n maksukyvyn. Euro-maan valtion bondin haltijalla taas on riski, että EKP katselee vierestä, kun valtion kassa kuivuu kasaan.

Metsään mennään ja lujaa, kun analogiassa kotitaloutta verrataan valtion talouteen. Ymmärrän kyllä ihmettelyn tälle kaikelle sähläykselle, mitä nykyisessä finanssikriisin aikana on tapahtunut. Vaatikaa muutoksia yhteisvaluutan rahoitusinstituutioihin.

Keskusteluissa niin tällakin palstalla kuin mediassa keskitytään yhteisvaluuttaunionin kriisin oireisiin, ei itse oikesiin syihin.

Käsittääkseni sijoittajia rauhoittaa EKP:n valtuuksien lisääminen sen takia että jälleen saadaan yksi raha hana auki josta valtioiden lainojen takaisinmaksua voidaan rahoittaa ja näin ollen sijoittajien ei tarvitse pelätä laukeavia riskejä ?

Skeptinen suhtautumiseni taloustieteilijöihin johtuu siitä että tälläkin palstalla on esitetty teorioita yritysten käyttäytymisestä eri muutostilanteissa mitkä ihan omasta työkokemuksesta tiedän vääräksi. Jos ei ymmärretä yritysten välistä toimintaa vaan pyritään niihin soveltamaan jotain teorioita jotka jokainen ko kentällä työskentelevä tietää vääriksi, ei se kovin paljoa luottamusta herätä :)

Rauhallisuus ei kuulu sijoittajien hyveisiin. Pikavoittoa metsästetteässä ei ole aikaa jäädä odottelemaan pitkän aikavälin etuja.
Niin, niin. Ymmärsit varmasti, mitä tarkoitin tuolla, että Euro-maiden velkakirjoissa oleva riskilisä olisi pienempi, jos maksukyvyttömyyden uhkaa ei olisi.

Mutta eipä sillä, tuntuu demokratia, alhainen verotus ja pieni julkinen sektori luovan rauhaa sijoittajien sielulle. Näin voisi ainakin päätellä negatiivisista lainan koroista. Ja mikähän siinäkin on, että kriisit tuntuvat kiertävän tuon sinisellä piirretyn maan eikä EKP:n neuvoja tarvita siellä:
Olisikohan eräs syy se, että kansantaloudet ovat ominaisuuksiltaan erilaisia? Ihan tunnustettava tosiseikka. Sveitsiläiset ovat hoitaneet asiansa hyvin ja siellä on ihmisten hyvä tuottaa hyödykkeitä, joiden arvo on korkea.
Käsittääkseni sijoittajia rauhoittaa EKP:n valtuuksien lisääminen sen takia että jälleen saadaan yksi raha hana auki josta valtioiden lainojen takaisinmaksua voidaan rahoittaa ja näin ollen sijoittajien ei tarvitse pelätä laukeavia riskejä ?
Alat päästä kärryille. Valtioiden ei tarvitse myydä velkakirjoja yksityisille liikepankeille kestämättömällä korolla, kun velkakirjan voi myydä keskuspankillekin edullisemmilla ehdoilla. Tämä jo varmistaisi matalammat korot ja kyvyn elvyyttävään finanssipolitiikkaan. Sen lisäksi riskilisä pienentyisi jo, kun tiedettäisiin keskuspankin olevan viimeinen valtion maksukyvyn turvaaja.

Skeptinen suhtautumiseni taloustieteilijöihin johtuu siitä että tälläkin palstalla on esitetty teorioita yritysten käyttäytymisestä eri muutostilanteissa mitkä ihan omasta työkokemuksesta tiedän vääräksi. Jos ei ymmärretä yritysten välistä toimintaa vaan pyritään niihin soveltamaan jotain teorioita jotka jokainen ko kentällä työskentelevä tietää vääriksi, ei se kovin paljoa luottamusta herätä :)
Täh? Olen sinua ihan tolkun miehenä pitänyt, mutta vedätkö nyt jostain yrityselämän liikkeenjohdon konsulteista yhtäläisyysviivoja taloustieteeseen? En minä ainakaan ole mihinkään yrityksen tuotantoprosesseihin liityviin asioihin ottanut kantaa enkä todella otakaan. Ja kerrotteko nyt, mikä tekee näistä aivan basic talousteorioista niin kestämättömiä?

Samoja asioita on tullut toistettua monta sivua. Minun vuoro kysyä: kuinka nykyisellä, suhdannetta ruokkivalla leikkauspolitiikalla saadaan käännettyä talous ja investoinnit kasvuun sekä työttömyys pienemmäksi?

Alat päästä kärryille. Valtioiden ei tarvitse myydä velkakirjoja yksityisille liikepankeille kestämättömällä korolla, kun velkakirjan voi myydä keskuspankillekin edullisemmilla ehdoilla. Tämä jo varmistaisi matalammat korot ja kyvyn elvyyttävään finanssipolitiikkaan. Sen lisäksi riskilisä pienentyisi jo, kun tiedettäisiin keskuspankin olevan viimeinen valtion maksukyvyn turvaaja.

Täh? Olen sinua ihan tolkun miehenä pitänyt, mutta vedätkö nyt jostain yrityselämän liikkeenjohdon konsulteista yhtäläisyysviivoja taloustieteeseen? En minä ainakaan ole mihinkään yrityksen tuotantoprosesseihin liityviin asioihin ottanut kantaa enkä todella otakaan. Ja kerrotteko nyt, mikä tekee näistä aivan basic talousteorioista niin kestämättömiä?

Samoja asioita on tullut toistettua monta sivua. Minun vuoro kysyä: kuinka nykyisellä, suhdannetta ruokkivalla leikkauspolitiikalla saadaan käännettyä talous ja investoinnit kasvuun sekä työttömyys pienemmäksi?

En vedä yhtäläisyyksiä liikkeenjohdon konsulteista, ei kai niillä ole yleensä mitään taloustiede koulutusta taustalla vaan ennemmin menestyksekäs jääkiekko ura :) Ihan tämän palstan jossain talousketjussa käsiteltiin yrityksen reagointia markkinoissa ja ko teoriat kuulosti kehitetyn suljettuun talousjärjestelmään jossa ei ole olemassa mustia hevosia ulkopuolelta täysin omin säännöin tai jossa yritykset eivät vaihda tuotantoaan eri maihin, mutta ei siitä sen enempää... ihan ot:tä koko asia tänne.

Vastaus kysymykseesi: en tiedä :)

Mutta monta kertaa olen sanonut että valtion velanotto investointeihin mitkä tehostavat valtion/yrityksien/henkilöiden toimintaa ja toimeliaisuutta on ok mutta velanotto tehottoman julkisen sektorin takia ei ole ok.

Näin leikillään, leikataan turhat tehottomat rönsyt pois julkiselta sektorilta, koulutetaan työttömiksi jäänneistä ydinvoimalan rakentajia, ylläpitäjiä, siivoajia, kahvilanpitäjiä ja otetaan rutkasti velkaa millä rakennetaan kymmenen uutta ydinvoimalaa joista aletaan myymään sähköä ulkomaille. Siinä meillä on yksinkertainen "Suomi nousuun" -strategia.

Pitäisi olla strategia millä julkinentalous jollakin aikataululla tasapainotetaan (tai mitä sanaa nyt uskaltaa käyttääkkään). Silloin velanotto on hyväksyttyä, jopa suotavaa. Ei kai mikään talousoppi kiellä etteikö valtiolla saa olla taloudellinen strategia. Veikkaisin että jos Suomellakin olisi selkeä strategia joka julkisesti kerrottaisiin ja jota johdonmukaisesti toteutettaisiin, olisimme valmiit tekemään paljon enemmän ponnisteluita strategian onnistumiseksi ja kestäisimme paremmin jopa veronkorotukset ja välttämättömät leikkaukset.

Ja kerrotteko nyt, mikä tekee näistä aivan basic talousteorioista niin kestämättömiä?
?
No aluksi vaikka se, ettei taloustiede vaikuta aina kovinkaan validilta tieteeltä, vaan kokoelmalta näkemyksiä. Insinööreillä on selkeä ymmärrys siitä, kuinka lentokone pysyy ilmassa, mutta taloustieteessä taasen löytyy täysin vastakkaisia oppeja jopa siitä, kuinka pankki toimii. Jos myönnetään palkintoja Milton Friedmanille ja Capital Asset mallin kehittäjille, niin silloin kyllä pidetään päätä puskassa aika syvällä eikä haluta katsoa todellista elämää.

Kyllähän löytyy paljon validia faktaa, ja itsekin olen joutunut korjaamaan näkemyksiäni valtion sisäisestä velasta esim. narrisonfordin juttuja lukiessa, mutta välillä porukka tuntuu elävän ideaalimaailmassa, jossa kilpailu on täydellistä, kitka ja kartellit puuttuvat.

Minun vuoro kysyä: kuinka nykyisellä, suhdannetta ruokkivalla leikkauspolitiikalla saadaan käännettyä talous ja investoinnit kasvuun sekä työttömyys pienemmäksi?
Luultavasti vain säkällä kulutuksen kasvaessa ulkoisista syistä tai sitten romahdus on niin suuri, että ylös on pakko mennä, kun alemmaskaan ei enää pääse.

No aluksi vaikka se, ettei taloustiede vaikuta aina kovinkaan validilta tieteeltä, vaan kokoelmalta näkemyksiä. Insinööreillä on selkeä ymmärrys siitä, kuinka lentokone pysyy ilmassa, mutta taloustieteessä taasen löytyy täysin vastakkaisia oppeja jopa siitä, kuinka pankki toimii. Jos myönnetään palkintoja Milton Friedmanille ja Capital Asset mallin kehittäjille, niin silloin kyllä pidetään päätä puskassa aika syvällä eikä haluta katsoa todellista elämää.

Kyllähän löytyy paljon validia faktaa, ja itsekin olen joutunut korjaamaan näkemyksiäni valtion sisäisestä velasta esim. narrisonfordin juttuja lukiessa, mutta välillä porukka tuntuu elävän ideaalimaailmassa, jossa kilpailu on täydellistä, kitka ja kartellit puuttuvat.

Tottahan tuo, että kovin riitainen tieteenala on kyseessä joidenkin asioiden suhteen, mutta selkeitä yksimielisyyksiäkin löytyy. Varsinkin klassisia malleja on ammuttu alas vuosien mittaan, vaikka ovatkin aikoinaan jonkinlaisen pohjan luoneet taloustieteelle käppyröilään. Basic taloustieteellä tarkoitin esimerkiksi eri sektoreiden taseiden välisiä riippuvuuksia, velanluonnin yhteyttä rahavirtojen määrään taloudessa ja tuotto-odotusten vaikutusta investointeihin ja sen kautta työllisyyteen. Hassua, että mainitsit juuri Friedmanin ja lopussa täydellisen kilpailun, jotka eivät ainakaan minun näkemyksissäni taloudesta esiinny. Ne ajatukset, joita olen esittänyt täällä, ovat kyllä aivan muualta kuin klassikkojen täydellisestä maailmasta.

En ehtinyt muokata, niin huudellaan perään. Olen omissa kommenteissani nojannut juuri seikkoihin, joista vallitsee laaja yksimielisyys ja empiirinen tuki, joten minusta niitä ei voi ohittaa vain kuittauksella epämääräisenä taloustieteenä. Minulle on muutenkin jäännyt hämäräksi tuo argumentti, etteivät talousteoriat ole onnistuneet blaablaa, koska Eurokriisi. Enneminkin kyse on siitä, ettei niitä ''taloustieteitä'' ole otettu mukaan yhteisvaluuttaa luotaessa ja kriisiä ratkoessa.

"Kanadalainen kaivosyhtiö Mawson Resources on edelleen vakuuttunut siitä, että Lapin kaivosvaltauksilta saadaan vielä paljon kultaa. Merkit lupaavat hyvää."

Kylläpä naiiviin sävyyn kirjoittaa iltalehti asiasta. Hieman kuin lapsi, jonka lippaasta setä vie rahaa kertoen että hyvä haltija vie rahat la-la-maahan. Missä kriittinen sävy, jonka pitäisi kohdistua siihen, että Suomen luonnonvaroja hyödyntävät muut valtiot kuin Suomi??? Miksi Suomi ei ole kaivamassa kultaa, timantteja ja öljyä Kanadan maaperältä??? Kysynkin vain, mitä HELVETTIÄ täällä oikein tapahtuu??? Vai olenko väärässä huoleni osalta, ja kaikki on vain hyvin? (kuin "haltijasedän" vakuutteluja)

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2013012116584164_ul.shtml

Pitäisi olla strategia millä julkinentalous jollakin aikataululla tasapainotetaan (tai mitä sanaa nyt uskaltaa käyttääkkään). Silloin velanotto on hyväksyttyä, jopa suotavaa. Ei kai mikään talousoppi kiellä etteikö valtiolla saa olla taloudellinen strategia. Veikkaisin että jos Suomellakin olisi selkeä strategia joka julkisesti kerrottaisiin ja jota johdonmukaisesti toteutettaisiin, olisimme valmiit tekemään paljon enemmän ponnisteluita strategian onnistumiseksi ja kestäisimme paremmin jopa veronkorotukset ja välttämättömät leikkaukset.

Niin pitäisi, vaan millä sen tekee kun meidän poliittinen kenttämme on lähtökohtaisesti sellainen, että toisia puolueita pitää kampittaa ja omia etuja ajetaan henkeen ja vereen. Ja vaikka saataisiinkin strategia, niin se menee sitten taas seuraavien vaalien jälkeen uusiksi...sikäli mikäli johtopuolueet vaihtuvat.

Ja kun mukana on Vihreät, niin ei sitten saada tasan mitään oikeasti tuottavaa aikaiseksi. Kaikki pilaa ympäristön, ei voi tehdä. Kärsitään ennemmin. Paitti tietysti itse päätöksentekijät.

Ei huonoin tuo ydinvoima. Täällä kun on erittäin vakaa kallioperä, mihin voisi jätteet varastoida. Ja voisihan tässä tehdä yhteistyötä Venäläisten kanssa. Niillä on tilaa mihin sitä upottaa. ;)

Tottahan tuo, että kovin riitainen tieteenala on kyseessä joidenkin asioiden suhteen, mutta selkeitä yksimielisyyksiäkin löytyy. Varsinkin klassisia malleja on ammuttu alas vuosien mittaan, vaikka ovatkin aikoinaan jonkinlaisen pohjan luoneet taloustieteelle käppyröilään. Basic taloustieteellä tarkoitin esimerkiksi eri sektoreiden taseiden välisiä riippuvuuksia, velanluonnin yhteyttä rahavirtojen määrään taloudessa ja tuotto-odotusten vaikutusta investointeihin ja sen kautta työllisyyteen. Hassua, että mainitsit juuri Friedmanin ja lopussa täydellisen kilpailun, jotka eivät ainakaan minun näkemyksissäni taloudesta esiinny. Ne ajatukset, joita olen esittänyt täällä, ovat kyllä aivan muualta kuin klassikkojen täydellisestä maailmasta.
Ei ole sulla Friedmanismia näkynyt, mutta juuri tuo täysin vastakkaisten näkökantojen olemassaolo saa aina miettimään, että kuinka hataralla pohjalla ala onkaan. En ole nähnyt geofyysikoiden olevan eri mieltä siitä, miksi mannerlaatat liikkuvat ;)

Taseiden keskinäisvaikutukset ja velanluonnin vaikutus rahavirtoihin lienee niitä selkeitä alueita, mutta sitten kun päästään inflaatioon, niin alkaa tulla aika eksoottisia syitä miksi inflaatio syntyy/ei synny. Ei ole pitkäkään aika, kun suomalaisessa talousalan lehdessä kaksi suomalaista alan professoria keskustelivat talouskuplien synnystä ja molemmat puolustivat kiivaasti omaa malliaan, joissa kummassakaan ei ollut ihan hirveästi edes perää. Tuli mieleen lähinnä se, että kaksi uskovaista väittelee jumalansa paremmuudesta.

Mutta kuten jo mainitsin, niin täällä on näkynyt asiallistakin keskustelua, ja olen päässyt korjaamaan omiakin näkemyksiäni, mikä on aina opettavaista.

- - - Updated - - -

En ehtinyt muokata, niin huudellaan perään. Olen omissa kommenteissani nojannut juuri seikkoihin, joista vallitsee laaja yksimielisyys ja empiirinen tuki, joten minusta niitä ei voi ohittaa vain kuittauksella epämääräisenä taloustieteenä. Minulle on muutenkin jäännyt hämäräksi tuo argumentti, etteivät talousteoriat ole onnistuneet blaablaa, koska Eurokriisi. Enneminkin kyse on siitä, ettei niitä ''taloustieteitä'' ole otettu mukaan yhteisvaluuttaa luotaessa ja kriisiä ratkoessa.
Taloustieteilijöitä tuskin voi syyttää siitä, että tulee kriisejä. Siitä kuitenkin voi osoittaa jo hieman sormea, ettei kriisejä ole yleensä voitu mitenkään ennakoida, kuten vaikkapa suurten pörssiromahdusten tapauksessa. Päin vastoin on puhuttu monesti siitä, että osakkeet nousevat pysyvästi, koska on luotu uusi parempi taloussysteemi (sori Fisher.....). Eurokriisi tuskin tuli asiantuntijoille yllätyksenä.....

Olisikohan eräs syy se, että kansantaloudet ovat ominaisuuksiltaan erilaisia? Ihan tunnustettava tosiseikka. Sveitsiläiset ovat hoitaneet asiansa hyvin ja siellä on ihmisten hyvä tuottaa hyödykkeitä, joiden arvo on korkea.

Vastasit jo kysymykseesi. Hoidetaan asiat hyvin ja luodaan olosuhteet, joissa ihmisten on hyvä tuottaa arvostettuja tuotteita. Kun toimitaan näin, muiden maiden kriiseistä ei tarvitse stressata, ihmisillä on töitä ja keskuspankit holvit täyttyvät kullasta. Se lienee jo nähty, ettei nykyisellä paisutuspolitiikalla tuohon päästä. Siksi kokeilisin mieluimmin toista tietä. Joku nimittää sitä kadotukseen johtavaksi leikkauspolitiikaksi, minä nimitän sitä demokratiaksi.

En vedä yhtäläisyyksiä liikkeenjohdon konsulteista, ei kai niillä ole yleensä mitään taloustiede koulutusta taustalla vaan ennemmin menestyksekäs jääkiekko ura :) Ihan tämän palstan jossain talousketjussa käsiteltiin yrityksen reagointia markkinoissa ja ko teoriat kuulosti kehitetyn suljettuun talousjärjestelmään jossa ei ole olemassa mustia hevosia ulkopuolelta täysin omin säännöin tai jossa yritykset eivät vaihda tuotantoaan eri maihin, mutta ei siitä sen enempää... ihan ot:tä koko asia tänne.

Mulla on sellainen muistikuva, että tämä koskisi jotain mun sanomaa. Taisin kyseenalaistaa jossain ketjussa sen nyrkkisääntöväittämän, että kysynnän vähentyessä hinnat laskevat ja taisin pidää mahdollisena sitä että jossain tilanteessa kysynnän vähentyessä hinnat nousevat. Omasta mielestäni tuon väittämän pätevyys riippuu lukuisista asioista: esimerkiksi siitä onko kyseessä kilpaillut markkinat vai muutaman toimijan hallitsemat markkinat, minkälaisista hyödykkeistä on kyse (Veblen, Giffen, jne jne jne.

Menee aika tavalla OT, mutta nuo ongelmat liittyvät omasta mielestäni suurelta osin Friedmanin tieteenfilosofiseen näkemykseen (instrumentalismi), jonka mukaan realistiset oletukset eivät ole välttämättömiä, vaan keskeistä on se että teoria pystyy ennustamaan mahdollisimman hyvin.
Truly important and significant hypotheses will be found to have "assumptions" that are wildly inaccurate descriptive representations of reality, and, in general, the more significant the theory, the more unrealistic the assumptions (in this sense) (p. 14}.
Why? Because such hypotheses and descriptions extract only those crucial elements sufficient to yield relatively precise, valid predictions, omitting a welter of predictively irrelevant details. Of course descriptive unrealism by itself does not ensure a "significant theory" (pp. 14-15).

Tieteessä toki tehdään aina jossain mielessä epärealistisia oletuksia. On kuitenkin teorian pätevyyden kannalta eriasteisia oletuksia: merkityksettömät, heuristiset ja keskeiset. Esimerkiksi Galileon tapauksessa ilmanvastus oli hänen teoriansa paikkansapitävyyden kannalta merkityksetön: eripainoiset esineet putosivat maahan samalla vauhdilla samassa ajassa, joka osoitti Aristoteelisen mekaniikan virheelliseksi. Sen sijaan Friedmanin ongelmana on se, että hänen epärealistiset oletuksensa ovat teorian paikkansapitävyyden kannalta keskeisessä asemassa: jos oletukset eivät päde, ei päde myöskään teoria. Heuristiset oletukset ovat tiedettyjä virheellisiä oletuksia, joita tehdään matkalla kohti parempaa teoriaa. Esimerkiksi Newton oletti, että aurinkokuntamme koostuu ainoastaan auringosta ja Maasta, ja hän kykeni selittämään esim. planeettojen liikkeet suurelta osin. Kuitenkin myöhemmin tämä epärealistinen oletus (ainoastaan aurinko ja Maa olemassa) jätettiin pois, jonka avulla myöhemmin saatettiin tehdä havainto esimerkiksi siitä, että tämä nykyinen suhteellisen järjestäytynyt aurinkokunta on voinut muodostua ainoastaan järjettömän pitkän ajan kaaoksen kautta, jona aikana protoplaneetat ovat törmäilleet toisiinsa muodostaen vakaat kiertoradat jne. Tämä ei siis tietenkään olisi ollut mahdollista aurinkokunnassa, jossa on vain aurinko ja Maa. Eli todellisuudessa toimivassa tieteessä toimitaan täysin päinvastoin kuin Friedman esitti: kun halutaan siirtyä kohti parempaa ja enemmän ilmiöitä selittävään teoriaan, tulee virheellisiä oletuksia nimenomaan jättää pois. Mitä vähemmän virheellisiä oletuksia teoria sisältää, sitä parempi.

Taloustieteilijöitä tuskin voi syyttää siitä, että tulee kriisejä. Siitä kuitenkin voi osoittaa jo hieman sormea, ettei kriisejä ole yleensä voitu mitenkään ennakoida, kuten vaikkapa suurten pörssiromahdusten tapauksessa. Päin vastoin on puhuttu monesti siitä, että osakkeet nousevat pysyvästi, koska on luotu uusi parempi taloussysteemi (sori Fisher.....). Eurokriisi tuskin tuli asiantuntijoille yllätyksenä.....

Joo, Fisher on jäänyt valitettavasti elämään ennen 1929 romahdusta edeltävistä lausunnoistaan (ja rahan kvantiteettiteoriasta), mutta Fisherin tärkein anti on itse asiassa jäänyt aika vähälle huomiolle. Vuoden 1929 romahduksen jälkeen Fisher muotoili velkadeflaatioteorian, joka on ollut huomattavan hyödyllinen.
Following the stock market crash of 1929, and in light of the ensuing Great Depression, Fisher developed a theory of economic crises called debt-deflation, which attributed the crises to the bursting of a credit bubble. According to Fisher, the bursting of the credit bubble unleashes a series of effects that have serious negative impact on the real economy

(Veblen, Giffen, jne jne jne.

Tässä on just malliesimerkki näistä taloustieteen höpöhöpöteorioista.
"Määritelmä on teoreettinen, eikä vaadi Veblenin hyödykkeiden oikeasti esiintyvän reaalimaailmassa."
"Giffenin hyödykkeiden olemassaolosta ei saatu kiistatonta empiiristä varmuutta, mutta taloustieteen teoria tarjoaa mahdollisuuden hyödykkeiden olemassaololle"

Varmasti ihan mielenkiintoisia aiheita pohtia päissään ja mikäs estää ihan käsitteellisessä mielessä tommosista puhumisen. Kunhan ymmärretään pitää reaalimaailma erillään.
Ja toki tietyssä mittakaavassa yksinkertaistaminen vain on pakollista enkä epäile lainkaan etteikö Narrison ja kaverit ymmärrä pitää teoriat teorioina.

Nythän ongelma on vähän näkökulmasta riippuen velan liiallinen määrä tai se ettei velkaa saa määrättömästi. Eri teoriat sitten ehdottaa ratkaisuja omista lähtökohdistaan. Mun näkemys on se että sitä velkaa pitäis saada vähemmäksi ja tunnustan että tämä perustuu tällaiseen perus maalaisjärkiajatteluun että velat tarvii ennemmin tai myöhemmin maksaa jne.

Vastasit jo kysymykseesi. Hoidetaan asiat hyvin ja luodaan olosuhteet, joissa ihmisten on hyvä tuottaa arvostettuja tuotteita. Kun toimitaan näin, muiden maiden kriiseistä ei tarvitse stressata, ihmisillä on töitä ja keskuspankit holvit täyttyvät kullasta. Se lienee jo nähty, ettei nykyisellä paisutuspolitiikalla tuohon päästä. Siksi kokeilisin mieluimmin toista tietä. Joku nimittää sitä kadotukseen johtavaksi leikkauspolitiikaksi, minä nimitän sitä demokratiaksi.

Kirjoitin jo pitkän tekstin, mutta tehdään yksinkertaisemmaksi: mistä nämä vaihtotaseen ylijäämät katetaan? Onko suuri valuuttavaranto ja ylijäämäinen vaihtotase itseisarvo? Minä en ainakaan haluaisi olla kiinalainen potentiaalista alhaisemmalla elintasolla, vaikka istuisinkin ison dollarikirstun päällä. :)

Minä en ainakaan haluaisi olla kiinalainen potentiaalista alhaisemmalla elintasolla, vaikka istuisinkin ison dollarikirstun päällä. :)

Mutta lapset ja lapsenlapset ja lapsenlapsenlapset saattavat kiittää enemmän tällaisesta ratkaisusta kuin rapautuneesta, pahimmassa tapauksessa kokonaan kaatuneesta hyvinvointivaltiosta jätti velkojen kanssa :)

Back
Ylös Bottom