Miten maamme talous oikein saadaan kuriin?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: Miten maamme talous saadaan kuriin?

Meta description: Ketju Suomen talouden tasapainottamisesta: menoleikkaukset, verotus, velka, rakenneuudistukset, poliittiset linjat ja omat ratkaisuideat.

No kun et henk.koht ymmärrä kerran, niin kerro mulle mihin siinä Priuksessa mahtuu 50kg koira? Ei todellakaan mahdu takakonttiin. Prius + taas maksaa sitten jo 40 tonnia, todella innostuneena voikin katsoa sen hintakehitystä. 40 tonnin tojota. Ja toinen ongelma on se, että joku Volvo V70 1.6 drivE ei ihan oikeasti ole kauhean turvallinen täydessä lastissa maantiellä. Sillä ei tasan pääse ohi yhtään mistään. Vaikka sinne sen koiran saakin konttiin ja kamatkin.

Tai mites ampumaurheilijat / metsästäjät? Pojat siinä vasta olis näky kun joku sotkis hirvikivääri ja haulikko selässä jopolla pitkin mannerheimintietä. Montakohan sataa soittoa tulis hätäkeskukseen ensimmäisen minuutin aikana. Siinä kukkahattu humisis tuulessa ja alahuuli väpättäis.

Mun on henk.koht aivan helvetin käsittää sitä, miksi kukaan äänestää vihreitä. En mä silti ole rajoittamassa oikeutta äänestää niitä. Ja ihan oikeasti toimivaa joukkoliikennettä ei ole pk-seudun ulkopuolella. Ja etäisyydet rupee oleen sellasia et fillarilla ei niitä sotketa.

Maailman paras ohjaa kansalaisia ostamaan tuota taloudellista Prius +:aa lätkäisemällä jonkin ylimääräisen 5,9 - 7,4 tuhannen euron Soviet Finland maksun. Sen lisäksi kartellihinta on muutenkin rajusti yläkanttiin ainakin vapaiden markkinoiden hintaan verrattuna. Günther ostaa omansa 25 tonilla:
http://www.meinauto.de/toyota/neuwagen/103-prius/angebote/prius_plus
Äkkipäätä voisi kuvitella, että taloudellisen 25 tonnin auton hinnan nostaminen 40 tonniin ei ole paranna tämän taloudellisen auton myyntiä, mutta tätä hienoa systeemiä kehuvien kommenteista päätellen lienen väärässä.

Ennen kuin alatte seuraavan kerran kehumaan autoveroa, niin miettikääpä hieman. Millä oikeudella virkamiehemme ja poliitikkomme pakottavat maksamaan 25 tonnin autosta 40 tonnia? Ei ainakaan CO2-päästöjen perusteella, koska tämä auto takuulla taloudellisempi kuin joku vähemmällä rankaisulla pääsevä vanha premium-farkku. Miksi suomalainen ei saa nauttia kohtuuhintaisista autoista?

Virkamiehet ei päätä pelisääntöjä, ainoastaan noudattavat niitä.

Mitäs vittua täältä on lähtenyt yks meikän kirjoitus?
Autoverosta inisijät saa imeä sykkivää. Autokauppa olis tasan sakannut ilmankin, jengillä kun ei oo työtä niin ei auton ostokaan niin napostele.

Virkamiehet ei päätä pelisääntöjä, ainoastaan noudattavat niitä.

Virkemiehet luovat systeemin ja eduskunnan kumileimaisimet hyväksyvät sen, olipa se sitten kuinka lainvastainen tahansa.
http://www.taloussanomat.fi/liikenn...ies-en-tehnyt-80-miljoonan-laskua/20097406/12

- - - Updated - - -

Mitäs vittua täältä on lähtenyt yks meikän kirjoitus?
Autoverosta inisijät saa imeä sykkivää. Autokauppa olis tasan sakannut ilmankin, jengillä kun ei oo työtä niin ei auton ostokaan niin napostele.

Just. Automyynti on sakannut Suomessa 80-luvun loppua lukuunottamatta aina. Kai sen nyt on aika luonnollista, että esimerkiksi tuollainen 15 tonnia suomilisää 25 tonnin autossa aika olennainen este kaupalle.

Millä oikeudella virkamiehemme ja poliitikkomme pakottavat maksamaan 25 tonnin autosta 40 tonnia?

Se Günteri ostaa sen oman 25 tonnin autonsa hyvin todennäköisesti oman maansa autoteollisuudelta joten on järkevää tukea tämän kaltaista autoteollisuutta pitämällä hinnat matalalla. Suomalaisen autokaupat tukevat vain kauppiasta mutta todellisuudessa heikentävät vaihtotasettamme joten valtion kannalta on järkevää napata samanmoinen siivu veroina mitä autoteollisuus maassa ohjautuu autoteollisuuteen.

Meillä suomessa porukat tykkää käydä itämeren ryyppy risteilyillä ja niinpä suomen valtio tukee telakkateollisuuttamme jotta me suomalaiset saamme risteillä maailman hienoimmissa purtiloissa samalla kuppia ottaen :D

No kun et henk.koht ymmärrä kerran, niin kerro mulle mihin siinä Priuksessa mahtuu 50kg koira? Ei todellakaan mahdu takakonttiin. Prius + taas maksaa sitten jo 40 tonnia, todella innostuneena voikin katsoa sen hintakehitystä. 40 tonnin tojota. Ja toinen ongelma on se, että joku Volvo V70 1.6 drivE ei ihan oikeasti ole kauhean turvallinen täydessä lastissa maantiellä. Sillä ei tasan pääse ohi yhtään mistään. Vaikka sinne sen koiran saakin konttiin ja kamatkin.

Otanko mä vittu peräkärryn mukaan kun pitää lähteä koko perheen voimin mökille?

"En itse ymmärrä hinkua autoilla kun tiedetään sen kustannukset", entäs a. ne ihmiset joille auto on välttämätön ja b. ne joille kustannukset eivät ole kynnyskysymys?

Harrastuksiin pääsee bussilla tai fillarilla. Mitenkäs sitten esimerkiksi jääkiekkoa harrastavat? Ei oikeen luonnistu fillarilla sotkeminen eikä bussiinkaan montaa jätkää lätkäkamoineen mahdu.

Tai mites ampumaurheilijat / metsästäjät? Pojat siinä vasta olis näky kun joku sotkis hirvikivääri ja haulikko selässä jopolla pitkin mannerheimintietä. Montakohan sataa soittoa tulis hätäkeskukseen ensimmäisen minuutin aikana. Siinä kukkahattu humisis tuulessa ja alahuuli väpättäis.

Mun on henk.koht aivan helvetin käsittää sitä, miksi kukaan äänestää vihreitä. En mä silti ole rajoittamassa oikeutta äänestää niitä. Ja ihan oikeasti toimivaa joukkoliikennettä ei ole pk-seudun ulkopuolella. Ja etäisyydet rupee oleen sellasia et fillarilla ei niitä sotketa.

Mitenkähän tätä nyt lähestyisi? Tämä on suomiparadoksin ydin. Mulla pitää olla sitä ja tätä ja yhteiskunnan pitää lisäksi maksaa about kaikki. Jenkeissä sulla joko on fyrkkaa ja elät kuten tykkäät tai sitten turpa kiinni. Meidän yhteiskunnassa jossa on mittavat yhteisvastuut olisi kuitenkin toive erilaiselle mallille.

3 lasta on hieno asia, toivottavasti koulutus tms. Pysyy laadukkaana ja ilmaisena ikuisesti. Aamen!

50 kg koira.. Ok mut jos pohjalla on 3 lasta niin itsetutkiskelun paikka? Jos ei omat voimat riitä pitää luopua.

Ammunta. Ok harrastus, liity shooting clubiin ja säilytä aseet siellä. Mut kyl munkin romuautoon mahtuisi 3kpl lapsia ja läjä tykkejä, joten ei tähänkään isoa autoa tarvita. Ellet sitten kuljeta jotain kuollutta lihaa takapaksissa.

Jääkiekko. No.. Jos sun lapset on oikeasti motivoituneita treeneihin niin varmaan fillaroivat ihan mielellään treeneihin. Lisäksi kunto kasvaa siinä eli kavereista tulee parempia pelaajia. Jos ei nappaa niin harrastuksia on muitakin, kokeilemaan vaan rohkeasti.

Ja ne joille auton hankinta ei ole kynnyskysymys niin hinnallakkaan ei liene väliä. Jos taas ei ole varaa isoihin autoihin niin kannattaa asua keskustassa tai julkisen varrella. Tinkii hieman neliöistä niin varmasti natsaa kämpän kanssa.

Mökistä en tiedä, miksei mennä lähipuistoon tai nuuksioon? Toisaalta suuri osa suomalaisista asuu niin, että mökin voisi hyvin saada takapihalle tai oikeastaan asutaan mökissä kaupungissa.

Meillä on siis rajattu määrä aikaa ja rahaa käytettävissä. Itse kannatan menojen ja tulojen suhteuttamista toisiinsa niin, että tekee asioita joihin on varaa ja mahdollisuus ja on onnellinen siitä. Aika usein onnettomuus syntyy epärealistisista odotuksista itsensä tai yhteiskunnan suhteen.

Siis täh? Jos on kolme lasta, ei siis voi hankkia koiraa, tai siitä pitäisi luopua kolmannen lapsen jälkeen, koska vihreät?

Kerrotko miten metsästetään "shooting clubilla" ? Ja tässä maassa ei ole yhtään ampumarataa, jossa voi säilyttää omia aseitaan. Saati että se olisi metsästyksessä edes mahdollista.

Oletko sä ikinä nähnyt täysiä lätkävarusteita ja mailoja sisältäviä kasseja? Ei niiden kanssa fillaroida metriäkään.

Sä siis ihan oikeasti kuvittelet, että kaikkien suomalaisten pitäisi asua tai olisi mahdollista asua kaupungissa? Ei saatana.

Eli siis niille, joille auto on yksinkertaisesti pakollinen hankinta, hinnalla ei ole merkitystä? Joten vihreällä logiikalla verotetaan sitten autoilua tappiin?

"Mulla pitää olla sitä ja tätä ja yhteiskunnan pitää maksaa about kaikki". Miksi ihmeessä? Näin ajattelee tasan tarkkaan vihreät ja vasurit. Mun puolesta tasavero ja julkiset palvelut alas, pl. aivan välttämättömimmät terveydenhuollon elementit.

"Meidän yhteiskunnassa jossa on mittavat yhteisvastuut" Mikä vitun yhteisvastuu? Siis se, että koska mä teen töitä ja tienaan, mun pitää maksaa vitusti veroja, että sen laiskan työttömän hipinkin pitää saada dokata? Eihän sen hipin tartte tehdä mitään tän yhteiskunnan eteen.

Rollipeikko: entä jos perhe ei asu Helsingin keskustassa, vaan jossain maaseudulla josta on 20km keskustaan? Mitenkä luulet, että toimisi tilanne perheellä jossa on töissäkäyvät vanhemmat, pieniä lapsia ja vaikka vanhempia lapsia jotka harrastaisi sitä jääkiekkoa? Siellä kun julkista liikennettä ei joko ole tai sitten se on rajoitettua ja ilman autoa ei ole mahdollista pärjätä.

Minusta pitäisi ymmärtää se, että Suomi on harvaan asuttu maa ja täällä auto on melkein pakollinen pk-seudun ulkopuolella. Valtion pitäisi tukea autoilua ja sitä, että autot voitaisiin päivittää uudempiin ja vähemmän kuluttaviin autoihin sen sijaan, että täällä ajettaisiin euroopan vanhimmalla autokannalla.

Plus se seikka että uudistamalla autokantaa radikaalisti myös tieliikennekuolemat vähenis merkittävästi. Uudella autolla on ihan eri juttu posauttaa kolari kuin sillä -92 biimerillä.

Ja vielä se että kenellä perheellisessä on varaa ostaa kasvukeskuksesta perheelle sopiva asunto. Jos perhe nelihenkinen, niin aika kidutusta asua alle 3 h + k kämpässä, eli se on sitten 100 neliötä.

Katsoin Jyväskylän alueen tarjonnan 40100 alueelta, eli keskusta ja sen lähimaastot. Kriteerit 3 h + k ja sauna minimi ja 90 neliötä ja ylöspäin. Halvin 230.000 euro, vuodelta 68, putkiremppaa ei tehty. Se maksaa tän kokoiseen asuntoon jopa 50.000 euroa.

Uudistuotantoa sitten löytyy hintaluokasta 300-500 tuhatta euroa. Tämä on sitä ytimessä asumista, jossa ei edes tartte autoa jos tuurilla on työpaikka jossain mihin bussit oikeasti kulkee. Taas lähiöstä jonnekin teollisuusalueille ei tässä kaupungissa käytännössä bussilla pääse.

Sitten jos asut vaikkapa 10 km keskustata ja on pari lasta, niin fillarillako ne viedään päiväkotiin?

Eli se ei ole edes realistista että kaikki asuisi kaupungissa tai ylipäätään edes haluaisi asua. Miksi näin isossa maassa pienellä väkiluvulla ei voisi asua väljästi ja mukavasti? Vaikka se sitten tarkoittaisi sitä että pitää autoilla? Ei tää pallo pelastu sillä että me leikitään täällä jotain ekologista samalla kun Kiinalaiset ostaa varmaan päivässä enempi uusia autoja kuin me koko elämässämme...

Ja vielä se että kenellä perheellisessä on varaa ostaa kasvukeskuksesta perheelle sopiva asunto. Jos perhe nelihenkinen, niin aika kidutusta asua alle 3 h + k kämpässä, eli se on sitten 100 neliötä.

Katsoin Jyväskylän alueen tarjonnan 40100 alueelta, eli keskusta ja sen lähimaastot. Kriteerit 3 h + k ja sauna minimi ja 90 neliötä ja ylöspäin. Halvin 230.000 euro, vuodelta 68, putkiremppaa ei tehty. Se maksaa tän kokoiseen asuntoon jopa 50.000 euroa.

Uudistuotantoa sitten löytyy hintaluokasta 300-500 tuhatta euroa. Tämä on sitä ytimessä asumista, jossa ei edes tartte autoa jos tuurilla on työpaikka jossain mihin bussit oikeasti kulkee. Taas lähiöstä jonnekin teollisuusalueille ei tässä kaupungissa käytännössä bussilla pääse.

Sitten jos asut vaikkapa 10 km keskustata ja on pari lasta, niin fillarillako ne viedään päiväkotiin?

Eli se ei ole edes realistista että kaikki asuisi kaupungissa tai ylipäätään edes haluaisi asua. Miksi näin isossa maassa pienellä väkiluvulla ei voisi asua väljästi ja mukavasti? Vaikka se sitten tarkoittaisi sitä että pitää autoilla? Ei tää pallo pelastu sillä että me leikitään täällä jotain ekologista samalla kun Kiinalaiset ostaa varmaan päivässä enempi uusia autoja kuin me koko elämässämme...

Pitää olla sohimatta sen heppinsä kanssa. Vähemmän lapsia = vähemmän menoja. Tarvitseeko asunnon välttämättä olla helvetin iso pentujen takia? Tarvitseeko ne jo 1 vuotiaina omat huoneet? Mihin ihmeeseen sitä tilaa muka tarvitaan? Tarvitseeko sen auton olla uusi ja hieno kai lasten kuskaamiseen päivähoitoon riittää vähän vanhempi ja pienenmpikin kottero? Ei kaiken tarvitse olla luksusta viimeisen päälle vaikka olisikin pentuja erehtynyt tekemään.

Pitää olla sohimatta sen heppinsä kanssa. Vähemmän lapsia = vähemmän menoja. Tarvitseeko asunnon välttämättä olla helvetin iso pentujen takia? Tarvitseeko ne jo 1 vuotiaina omat huoneet? Mihin ihmeeseen sitä tilaa muka tarvitaan? Tarvitseeko sen auton olla uusi ja hieno kai lasten kuskaamiseen päivähoitoon riittää vähän vanhempi ja pienenmpikin kottero? Ei kaiken tarvitse olla luksusta viimeisen päälle vaikka olisikin pentuja erehtynyt tekemään.

Missä minä näin väitin? Tahallasi halusit ymmärtää väärin vai herättää keskutelua?

Ei minulla ole uutta autoa. Perheessä on kaksi lasta ja kaksi autoa. Kaksi autoa syystä että meillä autoa käyttävillä on täysin eri suunnat mennä duuuniin ja täysin erilaiset työajat. Toinen auto on 6 vuotta vanha ja toinen 19 vuotta vanha. Että se siitä luksuksesta.

Asuttiin ensin 4 h + k saunallisessa kerrostalokämpässä. Tuossa olisi neliöt riittäneet hyvin ja se olisikin ollut aika optimikokoinen nelihenkiselle perheelle. Ei kuitenkaan kumpikaan haluttu jatkaa kerrostaloasumista, sitä oli jo 12 vuotta takana tuossa vaiheessa. Pentuina asuttu omakotitaloissa molemmat. Siitä sitten raksa-ajaksi vuokralle 3 h + k kämppään. Tuoki koko menee sen ajan kun lapset ei tartte omia huoneita vaan mahtuvat samaan. Mutta on se aika ahdata kuitenkin. Sitä kun haluaa kuitenkin viettää aikaa toisten lapsiperheiden kanssa ja muutenkin käy vieraita, usein yövieraitakin. Aika kidutusta kolmiossa.

Nyt asutaan isohkossa okt:ssä, 165 neliötä. Mahtuisin pienempäänkin. Mutta ihan faktana pari makkaria enempi on pieni kustannus uudisraksassa. Olisi ollut aika typerää tehdä vaikka 125 m2 ja maksaa siitä melkein sama rahamäärä.

Mutta ei olisi varaa edes uuteen tai uudehkoon kolmioon Jyväskylään keskustasta. Tai no siis saman se maksaisi mitä tämä nykynen. Mutta olisi yhtä kidutusta. Enkä minä ainakaan pääsisi duuniin kuin fillarilla kun ei ne saatanan bussit sinne teollisuusalueelle edelleenkään kulje. Tuli joskus pyöräiltyä vuoden ympäri töihin. Ei kiitos enää. Talvi ja pyöräily on aika saatanan perseestä, juurikin se teollisuusalue ja ylipäätään että aamukuudelta ei ole mitään pyöräteitä talvella aurattu. Siinä sitten kannat pyörääsi hangessa tai ajat henkisi kaupalla autojen seassa.

Muutetaan vaan kaikki kehä III sisäpuolelle heti kun sinne rakennetaan isoja pilvenpiirtäjiä jossa on isohkoja järkeviä asuntoja järkelvällä hinnalla. No ei tule ikinä tapahtumaan, joten pitääkö sitä vain viherpesuna kurjistaa oman kansa oloja?

Vittu tästä kuule luksukset kaukana.

EDIT: Ja jos kaikki olisi itsekkäitä paskiaisia ja eläisi vaan coolisti sinkkuna ja dinkkuna, niin miten meinaat että tälle yhteiskunnalle kävisi muutamassa vuosikymmenessä?

Tää ei oo millään pahalla ketään kohtaan, mutta mun mielestä esim. Timba sun tilanne kuulosta kyllä aika luksukselta. Helvetin iso talo ja 2 autoa. Oot kyl tehnytkin töitä asioiden eteen ja oot kaiken varmasti ansainnut.

En nyt halua sohia mitään ampiaispesää, olen myös sitä mieltä että autot on turhan kalliita, mutta ne hinnat on kyllä selvillä, joten niitä voi katsella ennen kuin menee hommaamaan sen +50kg koiran ja 3 muksua.

Mä en julkiseen liikenteeseen osaa ottaa kantaa muuta kuin 3 kaupungin osalta. Helsingissä toimii, Tampereella toimii ja Porissa toimi vallan mainiosti kun piti keskustasta päästä telakalle töihin. Sitten tosiaan jos haluaa asua halvemmalla poissa julkisten reiteiltä, niin ne laskelmat kannattaa tehdä etukäteen. Ei tässäkään ketjussa kenelläkään loppujen lopuksi kovin huonosti asiat ole.

Tää ei oo millään pahalla ketään kohtaan, mutta mun mielestä esim. Timba sun tilanne kuulosta kyllä aika luksukselta. Helvetin iso talo ja 2 autoa. Oot kyl tehnytkin töitä asioiden eteen ja oot kaiken varmasti ansainnut.

En nyt halua sohia mitään ampiaispesää, olen myös sitä mieltä että autot on turhan kalliita, mutta ne hinnat on kyllä selvillä, joten niitä voi katsella ennen kuin menee hommaamaan sen +50kg koiran ja 3 muksua.

Mä en julkiseen liikenteeseen osaa ottaa kantaa muuta kuin 3 kaupungin osalta. Helsingissä toimii, Tampereella toimii ja Porissa toimi vallan mainiosti kun piti keskustasta päästä telakalle töihin. Sitten tosiaan jos haluaa asua halvemmalla poissa julkisten reiteiltä, niin ne laskelmat kannattaa tehdä etukäteen. Ei tässäkään ketjussa kenelläkään loppujen lopuksi kovin huonosti asiat ole.

No tietysti pitää määritellä luxus että voi sanoa mitä se on. Se on vähän kuin köyhyys. Että jos kriteerit on nämä mitä Henki mainitsi, niin sitten tämä oma tilanne on luksus. Sitä vaan ei sellaisena pidä, vaan tää on arkea. Mutta joo, itse pidän luksuselämänä sellaista ettei juuri tartte miettiä mitä kaupasta ostaa ja mihin rahaa käyttää. Siis edes aika ajoin. Itsellä ei ole ikinä ollut tällaista mahdollisuutta.

Kaksi autoakin on olosuhteiden pakosta. Varsinkaan tämä vanhempi tapaus ei ole kallis, mutta vuodessa on pakollisia kuluja aina sen auton hinnan verran. Tonni humahtaa veroihin ja vakuutuksiin ja auton arvo samaa luokkaa. Että ei se ilmaista ole. Luksuksesta kaukana ajaa parikytä vuotta vanhalla tojotalla.

Ja kyllä minullakin yksi lapsentekoa ohjaava tekijä on elämän realiteetit. Jos lapsia olisi noiden kahden sijaan kolme, ei turva istuimien (pakollisia) kanssa mahtuisi oikein kumpaakaan autoon, ei ainakaan tuohon meidän tuoreimpaan. Sinne ei vain takapenkille mahdu. Että se ois sitten isomma ja kaliimman auton hankinta. Eikä ole ollut ikinä tarvetta suurperhetttä perustaa. Kaksi lastakin saa edes joskus hoitoon, kukaan ei ota 3 tai 4 lastaa kerralla. Saati että mukana olisi vielä se 50 kg koira. Meillä ei ole kuin 3 kg kissa ja se pärjää vuorokauden kotonsa itsekseen tai sitten se lähtee reissuun mukaan pikku kuljetusboksissa. Riesaa toki siitäkin.

Että tosiaan se on AINA syytä pohtia seurauksia kun lapsia ja eläimiä hankkii perheeseen.

Siis täh? Jos on kolme lasta, ei siis voi hankkia koiraa, tai siitä pitäisi luopua kolmannen lapsen jälkeen, koska vihreät?

Kerrotko miten metsästetään "shooting clubilla" ? Ja tässä maassa ei ole yhtään ampumarataa, jossa voi säilyttää omia aseitaan. Saati että se olisi metsästyksessä edes mahdollista.

Oletko sä ikinä nähnyt täysiä lätkävarusteita ja mailoja sisältäviä kasseja? Ei niiden kanssa fillaroida metriäkään.

Sä siis ihan oikeasti kuvittelet, että kaikkien suomalaisten pitäisi asua tai olisi mahdollista asua kaupungissa? Ei saatana.

Eli siis niille, joille auto on yksinkertaisesti pakollinen hankinta, hinnalla ei ole merkitystä? Joten vihreällä logiikalla verotetaan sitten autoilua tappiin?

"Mulla pitää olla sitä ja tätä ja yhteiskunnan pitää maksaa about kaikki". Miksi ihmeessä? Näin ajattelee tasan tarkkaan vihreät ja vasurit. Mun puolesta tasavero ja julkiset palvelut alas, pl. aivan välttämättömimmät terveydenhuollon elementit.

"Meidän yhteiskunnassa jossa on mittavat yhteisvastuut" Mikä vitun yhteisvastuu? Siis se, että koska mä teen töitä ja tienaan, mun pitää maksaa vitusti veroja, että sen laiskan työttömän hipinkin pitää saada dokata? Eihän sen hipin tartte tehdä mitään tän yhteiskunnan eteen.

Mun arvoja kyllä vastaa vahvat julkiset palvelut jotka tuotetaan keskitetysti keskuksiin. Tämä on valinta joka vaatii tietyistä asioista luopumista, mutta olen valmis siihen. En siis haluaisi asua taajamassa tai haja-asutusalueella, missä olisi huonommat palvelut mutta korvauksena muita positiivisia puolia.

Jos hankkii kolme lasta ja ison koiran olisi syytä olla myös tietoinen valinnan aiheuttamasta kuormituksesta ja olla vielä valmis maksamaan valintansa hinnan. Sama pätee jääkiekkoon. Kallis ja vaativa harrastus jonka valitseminen on tavalliselle tallaajalle suuri rahallinen ja ajankäytöllinen valinta. Uskon että on myös muita harrastuksia josta valita, jos ei ole valmis maksamaan tämän hintaa.

Metsästyksestä en osaa sanoa, mutta mulla on Lada Samara (romu) jolla pääsisin metsälle vallan hyvin jos tarvetta. Ja siihen kyllä mahtuisi pari kaveria tai lapset mukaan tarvittaessa. Koiran kanssa alkaa jo tehtä tiukkaa. Mut hei miten olis Lada 110..

Kuinka vanha olet röllipeikko? Oletko asunut koko elämäsi Viiskulman lähistöllä?

30v yksi lapsi. Aikuisiällä olen asunut Espoossa, Vantaalla, Helsingissä, Jyväskylässä, Tampereella ja nyt Järvenpäässä. Tämän lisäksi Kiinassa Shanghaissa ja Hangzhoussa. Paras elämänlaatu ollut treen keskustassa missä en tarvinnut autoa tai julkista juuri ollenkaan. Parhaat palvelut ja liikkuminen pk-seudun mestoista, tosin ei mistään lähiöstä josta bussi liikkuu 2 x tunti. Nyt Järvenpäässä asun aseman vieressä mistä pääsee mestoille 30 minuutissa mutta kuitenkin pikkukaupungin palvelut ja rauhallisuus ovat lähellä.

Rollipeikko: entä jos perhe ei asu Helsingin keskustassa, vaan jossain maaseudulla josta on 20km keskustaan? Mitenkä luulet, että toimisi tilanne perheellä jossa on töissäkäyvät vanhemmat, pieniä lapsia ja vaikka vanhempia lapsia jotka harrastaisi sitä jääkiekkoa? Siellä kun julkista liikennettä ei joko ole tai sitten se on rajoitettua ja ilman autoa ei ole mahdollista pärjätä.

Minusta pitäisi ymmärtää se, että Suomi on harvaan asuttu maa ja täällä auto on melkein pakollinen pk-seudun ulkopuolella. Valtion pitäisi tukea autoilua ja sitä, että autot voitaisiin päivittää uudempiin ja vähemmän kuluttaviin autoihin sen sijaan, että täällä ajettaisiin euroopan vanhimmalla autokannalla.

Mun mielestä ei ole missään nimessä kestävää tukea tehotonta yhdyskuntarakennetta ja asumista. Keskittäminen on ainoa keino millä tämä maa saadaan pidettyä kilpailukykyisenä ja palvelut toimivina. Itse en missään nimessä muuttaisi metsään, tai jos sen teen, niin lasken asumiskustannuksiin lisää kahden auton tarpeen ja ajankäyttööni suhaamisen ympäri mestoja. Jos tämän hinnan olen joskus valmis maksamaan niin sitten sen teen, mutta en kyllä ala vaatimaan sitä sun tätä sinne metsään. Ennusteen mukaan pk-seutu tulee kasvamaan 500 000 ihmisellä 2050 mennessä, samoin Tampereen seutu ja Turku kasvavat ja ihmiset keskittyvät, joten miksi meidän pitäisi investoida haja-asutukseen tai autoiluun?

Me asutaan vuokralla 76 neliöö 890€/kk kolmestaan. Jos kaksi lasta olisi niin ehkä menisi silloinkin, toki toisenlaisen pohjan voisin ottaa. Mulla kaveripariskunta muutti juuri lapsen kanssa 27 neliön asuntoon omasta vapaasta tahdosta (keskustaan) ja he ovat pienituloisia & onnellisia. Kerron sit 20 vuoden kuluttua miten meni, mutta varmasti sekä lapsi(et) että me sopeudutaan elämään tässäkin jos vain halua on. Meillä on olohuoneen jatkeena keskustan palvelut ja kaverit ja vanhemmat.

Tämä on juuri se valintakysymys. Me tehdään valintoja joilla on hinta. Ei ole realistista odottaa että a) yhteiskunta, b) talouskasvu c) joku muu tekisi meidän elämästä niin auvoisaa, että voisimme perustella elämänlaadun joka on parempi kuin 99% globaalista väestöstä.

Se Günteri ostaa sen oman 25 tonnin autonsa hyvin todennäköisesti oman maansa autoteollisuudelta joten on järkevää tukea tämän kaltaista autoteollisuutta pitämällä hinnat matalalla. Suomalaisen autokaupat tukevat vain kauppiasta mutta todellisuudessa heikentävät vaihtotasettamme joten valtion kannalta on järkevää napata samanmoinen siivu veroina mitä autoteollisuus maassa ohjautuu autoteollisuuteen.

Ei tuo Tojon hintaa ole tuettu 25 tonniin, se on sille normaali markkinahinta ilman autoveron kaltaista häiriöitä. No entäpä sitten Sveitsi. Tuntuu taseet pysyvän kunnossa ilman suojamuurejakin. eikä tuo Ruotsikaan näytä nyt kovin huonosti pärjäävän.

Sehän on selvää, että luksusveroilla saadaan vähennettyäjonkin tuotteen myyntiä. Mutta sillä nimellähän tätä ei kansalle markinoida. Puhutaan CO2-päästöistä ja turvallisista uusista autoista. Kummassakin tavoitteessa epäonnistutaan surkeasti luomalla vero, joka ohjaa ostamaan vanhoja autoja.

Toinen kysymys on se, että onko mitään järkeä verottaa yhtä tuotetta. Miksi emme pistä veroja vaikka telkkareille? Palkataan joka kylään virkamies määrittelemään verotusarvo telkkareille ja pumpataan niiden hinnat taivaisiin. Tai kun Nokia vähentää toimintojaan Suomessa vauhdilla, niin sama kai se on verottaa puhelimiakin. Kuulostaisiko fiksulta, että muu maailma maksaisi älypuhelimesta 600 ja suomalainen maksaisi samasta puhelimesta 1000 euroa? Jos tuot ulkomailta käytetyn puhelimen taskussasi, niin taas kutsutaan verovirkamies paikalle määrittelemään puhelimellesi verotusarvo. Jos puhelimesi ei sisällä verovirkamiehen hyväksymää ohjelmistopakettia, niin puhelimesi takavarikoidaan ja virkamiehellä on oikeus käyttää sen jälkeen puhelimiasi. Olisipa hienon kuuloinen systeemi.

Tottakai se perheen perustaminen kannattaa tehdä sitten kun taloudelliset realiteetit antaa myöten. Muu on helvetin tyhmää, se on selvää.

Ajoinkin takaa sitä, että onko järkeä valtiovallan taholta koittaa ohjata kulutuskäyttäytymistä ja autoilutottumuksia sellaiseen suuntaan, joka ei oikeasti ole mahdollinen?

Nykyinen "ekopolitiikka" on ihan helvetin tekopyhää.

Suurin osa suomalaista asuu alueella, jossa ei ole toimivaa joukkoliikennettä.

Back
Ylös Bottom