Siis täh? Jos on kolme lasta, ei siis voi hankkia koiraa, tai siitä pitäisi luopua kolmannen lapsen jälkeen, koska vihreät?
Kerrotko miten metsästetään "shooting clubilla" ? Ja tässä maassa ei ole yhtään ampumarataa, jossa voi säilyttää omia aseitaan. Saati että se olisi metsästyksessä edes mahdollista.
Oletko sä ikinä nähnyt täysiä lätkävarusteita ja mailoja sisältäviä kasseja? Ei niiden kanssa fillaroida metriäkään.
Sä siis ihan oikeasti kuvittelet, että kaikkien suomalaisten pitäisi asua tai olisi mahdollista asua kaupungissa? Ei saatana.
Eli siis niille, joille auto on yksinkertaisesti pakollinen hankinta, hinnalla ei ole merkitystä? Joten vihreällä logiikalla verotetaan sitten autoilua tappiin?
"Mulla pitää olla sitä ja tätä ja yhteiskunnan pitää maksaa about kaikki". Miksi ihmeessä? Näin ajattelee tasan tarkkaan vihreät ja vasurit. Mun puolesta tasavero ja julkiset palvelut alas, pl. aivan välttämättömimmät terveydenhuollon elementit.
"Meidän yhteiskunnassa jossa on mittavat yhteisvastuut" Mikä vitun yhteisvastuu? Siis se, että koska mä teen töitä ja tienaan, mun pitää maksaa vitusti veroja, että sen laiskan työttömän hipinkin pitää saada dokata? Eihän sen hipin tartte tehdä mitään tän yhteiskunnan eteen.
Mun arvoja kyllä vastaa vahvat julkiset palvelut jotka tuotetaan keskitetysti keskuksiin. Tämä on valinta joka vaatii tietyistä asioista luopumista, mutta olen valmis siihen. En siis haluaisi asua taajamassa tai haja-asutusalueella, missä olisi huonommat palvelut mutta korvauksena muita positiivisia puolia.
Jos hankkii kolme lasta ja ison koiran olisi syytä olla myös tietoinen valinnan aiheuttamasta kuormituksesta ja olla vielä valmis maksamaan valintansa hinnan. Sama pätee jääkiekkoon. Kallis ja vaativa harrastus jonka valitseminen on tavalliselle tallaajalle suuri rahallinen ja ajankäytöllinen valinta. Uskon että on myös muita harrastuksia josta valita, jos ei ole valmis maksamaan tämän hintaa.
Metsästyksestä en osaa sanoa, mutta mulla on Lada Samara (romu) jolla pääsisin metsälle vallan hyvin jos tarvetta. Ja siihen kyllä mahtuisi pari kaveria tai lapset mukaan tarvittaessa. Koiran kanssa alkaa jo tehtä tiukkaa. Mut hei miten olis Lada 110..
Kuinka vanha olet röllipeikko? Oletko asunut koko elämäsi Viiskulman lähistöllä?
30v yksi lapsi. Aikuisiällä olen asunut Espoossa, Vantaalla, Helsingissä, Jyväskylässä, Tampereella ja nyt Järvenpäässä. Tämän lisäksi Kiinassa Shanghaissa ja Hangzhoussa. Paras elämänlaatu ollut treen keskustassa missä en tarvinnut autoa tai julkista juuri ollenkaan. Parhaat palvelut ja liikkuminen pk-seudun mestoista, tosin ei mistään lähiöstä josta bussi liikkuu 2 x tunti. Nyt Järvenpäässä asun aseman vieressä mistä pääsee mestoille 30 minuutissa mutta kuitenkin pikkukaupungin palvelut ja rauhallisuus ovat lähellä.
Rollipeikko: entä jos perhe ei asu Helsingin keskustassa, vaan jossain maaseudulla josta on 20km keskustaan? Mitenkä luulet, että toimisi tilanne perheellä jossa on töissäkäyvät vanhemmat, pieniä lapsia ja vaikka vanhempia lapsia jotka harrastaisi sitä jääkiekkoa? Siellä kun julkista liikennettä ei joko ole tai sitten se on rajoitettua ja ilman autoa ei ole mahdollista pärjätä.
Minusta pitäisi ymmärtää se, että Suomi on harvaan asuttu maa ja täällä auto on melkein pakollinen pk-seudun ulkopuolella. Valtion pitäisi tukea autoilua ja sitä, että autot voitaisiin päivittää uudempiin ja vähemmän kuluttaviin autoihin sen sijaan, että täällä ajettaisiin euroopan vanhimmalla autokannalla.
Mun mielestä ei ole missään nimessä kestävää tukea tehotonta yhdyskuntarakennetta ja asumista. Keskittäminen on ainoa keino millä tämä maa saadaan pidettyä kilpailukykyisenä ja palvelut toimivina. Itse en missään nimessä muuttaisi metsään, tai jos sen teen, niin lasken asumiskustannuksiin lisää kahden auton tarpeen ja ajankäyttööni suhaamisen ympäri mestoja. Jos tämän hinnan olen joskus valmis maksamaan niin sitten sen teen, mutta en kyllä ala vaatimaan sitä sun tätä sinne metsään. Ennusteen mukaan pk-seutu tulee kasvamaan 500 000 ihmisellä 2050 mennessä, samoin Tampereen seutu ja Turku kasvavat ja ihmiset keskittyvät, joten miksi meidän pitäisi investoida haja-asutukseen tai autoiluun?
Ja vielä se että kenellä perheellisessä on varaa ostaa kasvukeskuksesta perheelle sopiva asunto. Jos perhe nelihenkinen, niin aika kidutusta asua alle 3 h + k kämpässä, eli se on sitten 100 neliötä.
Me asutaan vuokralla 76 neliöö 890€/kk kolmestaan. Jos kaksi lasta olisi niin ehkä menisi silloinkin, toki toisenlaisen pohjan voisin ottaa. Mulla kaveripariskunta muutti juuri lapsen kanssa 27 neliön asuntoon omasta vapaasta tahdosta (keskustaan) ja he ovat pienituloisia & onnellisia. Kerron sit 20 vuoden kuluttua miten meni, mutta varmasti sekä lapsi(et) että me sopeudutaan elämään tässäkin jos vain halua on. Meillä on olohuoneen jatkeena keskustan palvelut ja kaverit ja vanhemmat.
Pitää olla sohimatta sen heppinsä kanssa. Vähemmän lapsia = vähemmän menoja. Tarvitseeko asunnon välttämättä olla helvetin iso pentujen takia? Tarvitseeko ne jo 1 vuotiaina omat huoneet? Mihin ihmeeseen sitä tilaa muka tarvitaan? Tarvitseeko sen auton olla uusi ja hieno kai lasten kuskaamiseen päivähoitoon riittää vähän vanhempi ja pienenmpikin kottero? Ei kaiken tarvitse olla luksusta viimeisen päälle vaikka olisikin pentuja erehtynyt tekemään.
Tämä on juuri se valintakysymys. Me tehdään valintoja joilla on hinta. Ei ole realistista odottaa että a) yhteiskunta, b) talouskasvu c) joku muu tekisi meidän elämästä niin auvoisaa, että voisimme perustella elämänlaadun joka on parempi kuin 99% globaalista väestöstä.