Alkaa tuntumaan väistämättä siltä, että tämänmallinen kaiken kansalaisille ilmaiseksi tarjoava hyvinvointiyhteiskunta alkaa olla tiensä päässä. Ainoa järkevä suunta lienee jonkinasteinen paluu 70-luvun suuntaan siten, että terveyspalveluistakin joutuu jotain maksamaan ja julkinen sektori on huomattavasti nykyistä suppeampi. Ei tähän nykymenoon enää riitä rahat, kun valtio antaa kansalaisilleen terveyspalvelut, Kela-korvatut lääkkeet ja kaikki ensiluokkaiset sosiaalipalvelut (kohta joku varmaan alkaa selittämään siitä, kuinka Suomen maksuton terveydenhuolto ei muka toimi hyvin). Toinen väistämätön muutos on mun mielestä se, että työttömyyskorvaus ja muut sossun tai Kelan tuet on saatava sen verran huonommiksi, että työnteko oikeasti kannattaa. Minä olen sen verran työnarkomaani, että tekisin mieluummin töitä kuin nostaisin saman määrän työttömyyskorvausta, mutta koska monia muita kiinnostaa enemmän vapaaherran elämä, niin tämä nykyjärjestelmä vain passivoittaa ihmiset pahasti. Väitän, että nuorten syrjäytyminen johtuu vahvasti nimenomaan siitä, että töitä ei löydy tai huonoja hommia ei viitsitä ottaa vastaan, niin hiljainen erottautuminen ns. tavallisesta kansasta alkaa vähitellen. Työ pitää kuitenkin ihmisen kiinni arjessa, ja työntekoa tässä tilanteessa pitäisi tukea eikä niinkään kotona makaamista.
Itse olen opiskelija ja olen myös vahvasti sitä mieltä, että opintotukea ei välttämättä tarvitsisi nostaa ja sitä voisi jopa heikentää. Nykysysteemin ongelma on se, että opiskelijalle ei jää käytännössä mitään omaa riskiä opintojensa onnistumisesta, vaan porukka lähtee opiskelemaan ties miksi medianomeiksi ilman pienintäkään aavistusta siitä, työllistyykö sillä koulutuksella. Opinnot on helppoa hoitaa pois stressittä ilman lainaa ja nauttia opiskelijaelämästä ylimääräisiäkin vuosia. Jos opiskelut joutuisi hoitamaan velkarahalla, niin varmasti tulisi monella vauhtia koulunkäyntiin.
Lisäyksenä vielä sen verran, että itse olen opintoni tähän asti rahoittanut 100-prosenttisesti omilla kesätyötienesteillä ja opintotuilla. Paperitkin tulee näillä näkymin alle tavoiteajan. Hiljalleen on vain alkanut ihmetyttämään se, että koulussa osa porukasta ei oikeasti edes viitsi yrittää, vaan haluaa vain hengailla mukana ja valmistua sitten ehkä joskus...