Miten maamme talous oikein saadaan kuriin?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Ei tartte koskea lisiin ja ylkkäkorvauksiin eikä etenkään mitään täysin palkatonta saikkupäivää.

Miksi viikon eri tunneilla pitää olla niin vahvasti eri hinta kuin nyt Suomessa on? Mun mielestä tuo on ongelma, joka myös houkuttelee tehottomuuteen. Lukemattomissa työpaikoissa harrastetaan niiden kalliiden tuntien kalastelua. Tehdään hommia sen verran verkkaisesti, että varmasti homma jatkuu kalliimmille tunneille asti tai sovitaan, että "urakkaan" täytyy sisältyä myös sunnuntain ylityötunteja. Jonkinlainen korvaus on varmasti paikallaan, mutta eikö mielestäsi nykyisissä korvauksissa ole varaa tarkastaa alaspäin? Itse näen asian niin, että jos palkka on liian pieni, niin silloin olisi syytä korottaa peruspalkaa tai mieluimmin tuottavuuteen kannustavia osia palkasta, eikä yrittää nostaa sitä palkkaa kikkailemalla pyhä- ja ylityökorvauksilla.

Miksi viikon eri tunneilla pitää olla niin vahvasti eri hinta kuin nyt Suomessa on? Mun mielestä tuo on ongelma, joka myös houkuttelee tehottomuuteen. Lukemattomissa työpaikoissa harrastetaan niiden kalliiden tuntien kalastelua. Tehdään hommia sen verran verkkaisesti, että varmasti homma jatkuu kalliimmille tunneille asti tai sovitaan, että "urakkaan" täytyy sisältyä myös sunnuntain ylityötunteja. Jonkinlainen korvaus on varmasti paikallaan, mutta eikö mielestäsi nykyisissä korvauksissa ole varaa tarkastaa alaspäin? Itse näen asian niin, että jos palkka on liian pieni, niin silloin olisi syytä korottaa peruspalkaa tai mieluimmin tuottavuuteen kannustavia osia palkasta, eikä yrittää nostaa sitä palkkaa kikkailemalla pyhä- ja ylityökorvauksilla.

Mulla on tähänkin ratkaisu. Lupa neuvotella YLITÖISSÄ sellainen korvaus millä on itse valmis töitä tekemään. Työvuoroissa sitten määrätyt korvaukset. Koskee aina talon omaa väkeä, ei esim. vuokraväkeä.

Tässä kanssa hyvä kirjoitus

http://www.kauppalehti.fi/uutiset/sttkn-puheenjohtaja-neuvotteluja-ei-kayda-peilin-edessa/P2tXdrQm

Ei ylläri ettei EK:ta kiinnosta neuvotella kun se "tiesi" mitä hallitus tulee esittämään, eli heille myönteisiä asioita. Olen aina sanonut samaa ja sanon nytkin, samaa paskaa on EK mitä palkansaajapuolikin jos puhutaan siitä on että on halua ja taitoa neuvotella.

CO94TCUWgAAY2Zs.jpg

Paras tie EK:lle edistää jäsenyritystensä paikallista sopimista olisi lopettaa toimintansa. Sain tänään erovahvistuksen TEKin jäsenyydestä. Kansanedustaja Lepomäki erosi jo aikaisemmin, ja kirjoitti aiheesta ansiokkaan tarinan. Varsinkin osio Rinteen aiemmin vetämän Pron matkailubusineksista on suositeltavaa luettavaa.

Eivät ainakaan vielä ole mitään maksaneet. Olin jo aikaisemmin jättäytynyt ulkojäseneksi, koska en työskentele Suomessa tai suomalaiselle työnantajalle.

Noniiin, mehän aletaan olemaan samaa mieltä. Rahaa on pistetty menemään huomattavasti enemmän mitä verotulot ovat kasvaneet ja huolimatta kaikista kerrannais- ja elvytysväitteistä rahan kulutuksen kasvatus ei ole näkynyt verotulojen kasvussa. Se missä höttöä on tiedetään varmaan parhaiten eri ministeriöissä. Toki sen verran omaan napaan tuijottelua ilmenee että varmaan ulkopuolista johtajia hötön purkutalkoissa pitää käyttää. Ministeriöiden johtajissa kun tunnetusti ei tehostamista osaavia johtajia ole.

Suomessa on perinteisesti ollut myötäsyklisen finanssipolitiikan perinne. Jakovara anyone?

http://blog.hse-econ.fi/?p=6781

Haaparannan uusin. Kommenteissa aika vilkasta keskustelua aiheesta muiden ekonomistien kanssa, kannattaa lukea nekin.
Kannattaa laittaa jotain disclaimereitä, että olet huumorilla laittanut. Kaikki ei ole niin kovia kansiksen asiantuntijoita kuin sinä ja eivät välttämättä heti hoksaa, että Suomen yksikkötyökustannukset eivät ole mitenkään voineet puolittua suhteessa yhtään mihinkään. ;)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kannattaa laittaa jotain disclaimereitä, että olet huumorilla laittanut. Kaikki ei ole niin kovia kansiksen asiantuntijoita kuin sinä ja eivät välttämättä heti hoksaa, että Suomen yksikkötyökustannukset eivät ole mitenkään voineet puolittua suhteessa yhtään mihinkään. ;)

Joo tossa Haaparannalla varmaan tullut aivopieru. Viittanee tuohon Sipilän 5%yks tavoitteeseen minkä yksikkökustannukset ovat tippuneet jo tuplasti.

Kohta tulee Sipilä jorisee teeveseen,veikkaan että sanoo varmasti mamuista jotain että me tienataan tällä tai jotain muuta paskaa.Pitäisi olla minusta rehellinen ja kertoa Suomen talouden todellinen tila, ei mitään kaunistelua vaan FAKTAA! Mitä pitää tehdä ja mitä se maksaa ja mitä erivaihtoehtoja on ja jos ei tehdä niin mitä käy sitten.

Joo tossa Haaparannalla varmaan tullut aivopieru. Viittanee tuohon Sipilän 5%yks tavoitteeseen minkä yksikkökustannukset ovat tippuneet jo tuplasti.
Haaparanta ei näytä olevan ainoa, jonka aivot tuottavat pieruja. Siinähän se käyrä on heti kärkeen nähtävillä. Kahdessa vuodessa Suomen yksikkötyökustannusten ero Saksaan on kaventunut noin puoleen. Sipilän yksikkötyökustannusten laskutavoitteet ovat eri tarina.

Olen ihmetellyt koko päivän sitä, kuinka laajasti tuota totaalisen älytöntä lausuntoa on siteerattu monissa lääpeissä. Kirjoittaako noita uutisia lööppeineen keinoälyttömät kopiobotit?

Mä tykkäsin pääministerin puheesta. Kaveri ei mikään retoriikan kuningas ole, mutta selkeästi valmis tekemään ja kokeilemaan uutta. Toisin kuin ne SAK ja EK jätkät siinä pöydässä.

Toivottavasti pitää kiinni nyt esitetyistä toimenpiteistä mikäli neuvottelut ei etene. Nyt on aika tehdä jotain (melkeen ihan mitä vaan kunhan tehdään). Vielä kun perustulo saataisiin korvauksena köyhille ja kurjille.

Olen ihmetellyt koko päivän sitä, kuinka laajasti tuota totaalisen älytöntä lausuntoa on siteerattu monissa lääpeissä. Kirjoittaako noita uutisia lööppeineen keinoälyttömät kopiobotit?

Tämä vaan osoittaa että taloustiede(kin) on monelle kuin uskonto. Ollaan kuin kreationisteja jotka haluavat uskoa kaikki todisteet jotka tukee omia väittämiä vaikka hetkellinenkin järjen käyttö paljastaisi ettei todisteessa ole mitään järkeä.

Pelottavinta on että kaveripiirissäni on yliopistossa/amk:ssa opettavia hemmoja (ei sentää proffia eikä sentään taloustieteitä) jotka ovat linkittäneet tuota uutista fb:ssä.

Tämä vaan osoittaa että taloustiede(kin) on monelle kuin uskonto. Ollaan kuin kreationisteja jotka haluavat uskoa kaikki todisteet jotka tukee omia väittämiä vaikka hetkellinenkin järjen käyttö paljastaisi ettei todisteessa ole mitään järkeä.

Pelottavinta on että kaveripiirissäni on yliopistossa/amk:ssa opettavia hemmoja (ei sentää proffia eikä sentään taloustieteitä) jotka ovat linkittäneet tuota uutista fb:ssä.

Selkeä virhe tuossa on, minkä Haaparantakin korjasi kommenteissa. Oikeasti lause pitäisi ymmärtääkseni mennä, että ero Saksaan on puolittunut 2010 tai 2005 tasosta.

Eniveis eikös Sipilän lause ollut, että yksikkökustannuksia pitäisi saada 5%yks alas? Minä olen kuvitellut että Sipilä tarkoittaa huipputasoa vai onko hän jossain määritellyt tarkemmin. Ei ole sattunut silmään?

Jos näin on Haaparannan originaali argumentti on yhä tosi, siis että Sipilän tavoittelema loikka on toteutunut. Jos Sipilä meinasi jotain muuta tasoa niin sitten ei tietenkäään.

Viimeksi muokattu:
Selkeä virhe tuossa on, minkä Haaparantakin korjasi kommenteissa. Oikeasti lause pitäisi ymmärtääkseni mennä, että ero Saksaan on puolittunut 2010 tai 2005 tasosta.

Eniveis eikös Sipilän lause ollut, että yksikkökustannuksia pitäisi saada 5%yks alas? Minä olen kuvitellut että Sipilä tarkoittaa huipputasoa vai onko hän jossain määritellyt tarkemmin. Ei ole sattunut silmään?

Jos näin on Haaparannan originaali argumentti on yhä tosi, siis että Sipilän tavoittelema loikka on toteutunut. Jos Sipilä meinasi jotain muuta tasoa niin sitten ei tietenkäään.
Sipilä kirjasi hallitusohjelmaan suomalaisen työn yksikkötyökustannusten 5 prosentin alentamisen. Haaparanta puhuu siitä, kuinka paljon Saksan ja Suomen yksikkötyökustannusten ero on muuttunut välillä 2012-2014. Etkö tosiaan ymmärrä sitä, että nämä herrat puhuvat eri asioista? Haaparannan suunnalta näkyy menevän kaikki läpi, mutta monen muun henkilön höpinöitä kritisoit toisinaan hyvinkin pikkutarkasti.

Jos pomosi ilmoittaa halun nostaa palkkaasi 5 prosentti, niin kieltäydytkö kunniasta vetoamalla siihen, että palkkasi nosto on jo tapahtunut, koska naapurin Penan palkkaa laskettiin pari vuotta sitten 5 prosenttia?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom