Tästä löytynee muutama englantilaisessa omistuksessakin oleva tehdas, vaikka se ei ole tässä nyt se olennaisin juttu. Englannissa on mittava ja kattava
autoalan sektori tehtaiden takana. Komponenttien ja osakokonaisuuksien valmistuksen lisäksi briteillä Ricardon kaltaisia suunnittelutaloja. Autourheilu ja urheiluautotkin ovat aika iso juttu. Pelkästään McLaren työllistää yli 5000 ihmistä, joista kaikki eivät takuulla ole mitään tonnityöläisiä.
Olen ollut duunarina muualla kuin Ukissa. Itse en ole kyllä kuullut palkkojen romahtamisesta, mutta ilmeisesti sinä tiedät asian paremmin. Mun silmään näyttään kyllä siltä, etteivät nuo
palkat nyt kaikkialla aivan olemattomia viime vuosinakaan ole olleet. 2000-luvulla olen monesti ihaillut IG Metallinja autonvalmistajien toimintaa. Monet asiat tehdään siellä fiksusti. Esimerkiksi palkkojen nostaminen tuottavuuden noustessa on yksi näistä asioista. Viime aikoina tuo tuottavuus on noussut hyvää tahtia ja palkat ovat
seuranneet.
Yksi perusjuttu alalla on globaalius. Yksikään maa ei saa mistään autosta kaikkia voittoja, vaan kaikki jakautuu ympäri maailmaa. Brittien firmat saavat voittoja saksalaisten bränien autoista ja varmasti myös toisin päin. Nykyisin tuo valmistusketju ei toimi enää siten, että linjan alkuun kipataan junavaunusta malmia ja toisesta päästä ajetaan Zhiguleita toiseen junaa.
Noin ehdottomia mielipiteitä ei kannattasi esittää ilman mitään tietoja aiheesta.