Miten maamme talous oikein saadaan kuriin?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: Miten maamme talous saadaan kuriin?

Meta description: Ketju Suomen talouden tasapainottamisesta: menoleikkaukset, verotus, velka, rakenneuudistukset, poliittiset linjat ja omat ratkaisuideat.


Hmm, sittenhän verotuksen muutos on ollut osittain oikeansuuntainen, eli jos palkkaverotusta on edes hieman laskettu ja kulutusveroja nostettu. Nyt vain pitäisi saada isompi muutos siihen, että rahan kasaaminen esim. asuntosijoittamisen kautta ei olisi kannattavaa, vaan että esim. ravintolassa syöminen ja juominen, kampaajalla, hierojalla jne. käyminen sekä rempan teettäminen houkuttaisi aiempaa enemmän, eli kasvatettaisiin ensin verotuksen avulla edes hieman keskiluokkaa (vaikka ei sitä oikein sillä kummoisesti voi kasvattaa, valitettavasti) ja sitten suunnattaisiin rahan käyttöä palveluiden/työvoiman ostamiseen, ei rahan makuuttamiseen.

Indica, myös Iso-Britanniassa on historiallisesti valmistettu autoja aina. Lisäksi ovat öljyntuotannon alkuajoista lähtien olleet jenkkien tavoin kytkyssä Lähi-idän öljymaiden kanssa. Kannattaa opiskella asiaa, lueskella esim. Irakin ja Saudi-Arabian historia alkaen noin vuodesta 1900. Siinä oppii tuosta öljykytkystä, mutta myös sen, miksi siellä vihataan brittejä jopa enemmän kuin jenkkejä. Voi morjes sitä mokailua nykyisen Irakin sekä Palestiinan/Israelin alueella. Nyt tosin vähintään 90-luvulta etiäpäin Iso-Britanniassa bensa ja dieselöljy on ollut suunnilleen yhtä kallista kuin Suomessakin, mutta autot eivät välttämättä ole tuontitavaraa, ainakaan työn osalta. Siksi uusia autoja ei veroteta siellä niin kovasti ja siksi niitä siellä enemmän myydään. Sama homma Saksassa. Mä en edelleenkään käsitä, miksi autoveroista niin kovasti jaksetaan möykätä, miksi se tuntuisi olevan suorastaan jonkunlainen fetissi monille. Väki kyllä ostaisi uusia autoja nykyistä enemmän, jos jonkun muun osalta olisi isompi ostovoima, eli käytännössä jos asumiskulut olisivat nykyistä alemmat ja mieluiten myös palkat.
 
Hmm, sittenhän verotuksen muutos on ollut osittain oikeansuuntainen, eli jos palkkaverotusta on edes hieman laskettu ja kulutusveroja nostettu. Nyt vain pitäisi saada isompi muutos siihen, että rahan kasaaminen esim. asuntosijoittamisen kautta ei olisi kannattavaa, vaan että esim. ravintolassa syöminen ja juominen, kampaajalla, hierojalla jne. käyminen sekä rempan teettäminen houkuttaisi aiempaa enemmän, eli kasvatettaisiin ensin verotuksen avulla edes hieman keskiluokkaa (vaikka ei sitä oikein sillä kummoisesti voi kasvattaa, valitettavasti) ja sitten suunnattaisiin rahan käyttöä palveluiden/työvoiman ostamiseen, ei rahan makuuttamiseen.

Indica, myös Iso-Britanniassa on historiallisesti valmistettu autoja aina. Lisäksi ovat öljyntuotannon alkuajoista lähtien olleet jenkkien tavoin kytkyssä Lähi-idän öljymaiden kanssa. Kannattaa opiskella asiaa, lueskella esim. Irakin ja Saudi-Arabian historia alkaen noin vuodesta 1900. Siinä oppii tuosta öljykytkystä, mutta myös sen, miksi siellä vihataan brittejä jopa enemmän kuin jenkkejä. Voi morjes sitä mokailua nykyisen Irakin sekä Palestiinan/Israelin alueella. Nyt tosin vähintään 90-luvulta etiäpäin Iso-Britanniassa bensa ja dieselöljy on ollut suunnilleen yhtä kallista kuin Suomessakin, mutta autot eivät välttämättä ole tuontitavaraa, ainakaan työn osalta. Siksi uusia autoja ei veroteta siellä niin kovasti ja siksi niitä siellä enemmän myydään. Sama homma Saksassa. Mä en edelleenkään käsitä, miksi autoveroista niin kovasti jaksetaan möykätä, miksi se tuntuisi olevan suorastaan jonkunlainen fetissi monille. Väki kyllä ostaisi uusia autoja nykyistä enemmän, jos jonkun muun osalta olisi isompi ostovoima, eli käytännössä jos asumiskulut olisivat nykyistä alemmat ja mieluiten myös palkat.
Vai UK:ssa autot ei ole tuontitavaraa..

Joo tehdään siellä mm. Aston Martineita, Bentleytä, Rolls Royceja ja Jaguareja.. Varmasti useimmat britit ajaa oman maan autoilla.

Onhan Suomikin autoteollisuusmaa. A-mersujen lisäksi myös kovakattoisten avoautojen kattomekanismeja kehitetään
Myös Suomessa. Peruste vaan on sinänsä ihan älyttömän typerä. Enemmän väkilukuun suhteutettuna autoja Suomessa valmistetaan.

Pitäisi muiden maiden laittaa vaikka alkuun nyt 50% tuontitullit vaikkapa koneen hisseille, paperille, matkapuhelinverkkolaitteille jne ja katsoa kelpaako. Suomessa on jämähdetty näissä tuontitulliasioissa 1700 luvulle. Oikein toivon että muut maat toteaisi jonkun suomalaisen tuotteen haitalliseksi ja mätkäisisi helvetin kovat verot.. Sitä itkun määrää..

Edelleen kulkuvälineet vievät täällä kohtuuttoman osan tuloista. Edelleen asuminen myös. Niitä saisi (lähemmäs) järkeviä hintoja jos annettaisiin markkinatalouden toimia. Nyt esimerkiksi seuraa tämä: Suomalaisten maksuhäiriöt kovassa kasvussa | Yle Uutiset | yle.fi

Ihan täysin omaa vikaa, kannattaako elämän perustarpeet verottaa niin kalliiksi että niiden hankinta tuottaa tälläisiä vaikeuksia. En usko näillä autojen myyntiluvuilla, autokannan Euroopan vanhimmalla keski-iällä tai japanilaisvoittoisuudella että kyse olisi siitä että on velaksi laitettu V8 maasturi.
Enemmänkin että se 10 vuotias toyota avensiskin on liian kallis (niin totisesti on verrattuna sen ajoominaisuuksiin).. Suolen IHAN omien verolinjausten takia täällä on näin huonosti asiat monilla
 
Hmm, sittenhän verotuksen muutos on ollut osittain oikeansuuntainen, eli jos palkkaverotusta on edes hieman laskettu ja kulutusveroja nostettu. Nyt vain pitäisi saada isompi muutos siihen, että rahan kasaaminen esim. asuntosijoittamisen kautta ei olisi kannattavaa, vaan että esim. ravintolassa syöminen ja juominen, kampaajalla, hierojalla jne. käyminen sekä rempan teettäminen houkuttaisi aiempaa enemmän, eli kasvatettaisiin ensin verotuksen avulla edes hieman keskiluokkaa (vaikka ei sitä oikein sillä kummoisesti voi kasvattaa, valitettavasti) ja sitten suunnattaisiin rahan käyttöä palveluiden/työvoiman ostamiseen, ei rahan makuuttamiseen.

Aika ristiriitaista jos pidät samaan aikaan esim. ALV:in korottamista suotuisana suuntauksena ja toisaalta mielestäsi pitäisi tehdä esim. palveluiden ostaminen houkuttelevammaksi?
 
Suomessa on ongelmana: liiallinen kalleus ja ei kovin hyvät tulot.
En oikein ymmärrä alv korotuspuheita. Oikeastaan suomessa pitäisi boostata kysyntää laskemalla alvia. Voisi myös tuloveroja, jotta työllistäminen ei olisi niin kallista. (Laskea palkkoja muttei (juurikaan ) nettopalkkoja.
 
Hmm, sittenhän verotuksen muutos on ollut osittain oikeansuuntainen, eli jos palkkaverotusta on edes hieman laskettu ja kulutusveroja nostettu.

Miten se on oikeansuuntainen? Lopputuloksen kannalta on ihan sama verotetaanko kaikki heti palkasta, vai erilaisina kulutusveroina. Ulkomaista verkkokauppaa toki nykytilanne hyödyttää.

Vai UK:ssa autot ei ole tuontitavaraa..

Joo tehdään siellä mm. Aston Martineita, Bentleytä, Rolls Royceja ja Jaguareja.. Varmasti useimmat britit ajaa oman maan autoilla.

Tehdään siellä toki muutakin.
" In 2013 more than 1.5 million cars and more than 2.5 million engines were produced in the UK according to the SMMT."
http://www.theaa.com/motoring_advice/car-buyers-guide/cbg-cars-made-in-britain.html
 
Josta voitot menee ulkomaille ja vain verotulot jää valmistusmaahan.

Autotehtaan palkat on huonot. Uudessakaupungissa ne saa ilmeisimmin vähän toista kymppiä tunti.

Yleisesti miksei kaikessa muussakin tuotannossa aleta reilusti noudattamaan protektionismia. Voitaisiin laittaa samanlaiset televisioverot,tietokoneverot,kännykkäverot,vaateverot,ulkomaisen ruuan verot, ihan kaikelle. Ja vastavuoroisesti muihin maihin kaikille suomalaisille tuotteille.
 
Josta voitot menee ulkomaille ja vain verotulot jää valmistusmaahan.

Mitäs ne tekee tulosta, jotain 4% pintaan? Pelkät palkkaverot on moninkertaiset. Eikä mikään estä ostamasta lappuja jos kadehdittaa.
No joo eihän protektionismi sinänsä ole kauhean kannatettavaa.
 
Niin siis yritin sanoa sitä, että alvilla tai ihan millä vain veroilla olisi hyvä suunnata kulutusta niin, että ihmistyön ostaminen eli palveluiden ostaminen olisi selvästi nykyistä halvempaa, mutta kaman ostaminen ei. Eli suunnata kulutusta pois niiden pingpongmaissa tehtyjen elektronisten härpäkkeiden ja halpisvaatteiden shoppailusta just työvoimavaltaisten juttujen, eli palveluiden ostamiseen.

Tietääkseni Iso-Britanniassa tehdään edelleen pirusti autoja, mm. Nissania ja Toyotaa. Niiden brändi ei tietenkään ole brittiläinen, eikä niitä välttämättä edes suunnitella Iso-Britanniassa, mutta ne harvat tehostuneen automaation jälkeen tarvittavat ihmistehdastyöläiset lienevät kumminkin paikallisia.

Osin tuohon liittyen mulle on aina ollut mysteeri, miten väki pitää rikkaiden meininkinä asua isossa kartanossa ja ajaa kalliilla autolla. Eihän tuommoinen riitä alkuunkaan oikeasti rikkaan tuntomerkeiksi. Oikeasti rikas ei ensinnäkään tee palkkatyötä, vaan elää pelkillä pääomatuloilla ja toisekseen, teetättää kaiken ikävän muilla keskittyen itse olemaan jonkunlainen elämäntapataiteilija. :D Suomessa tuommoinen on varsinkin nykyään todella harvinaista. Vielä joitain vuosikymmeniä sitten varmaan isojen firmojen palkkajohtajillakin oli yleisempää olla autokuskia, siivoojaa, lastenhoitajaa jne. palkollista työvoimaa ihan vakituisena, ei satunnaisesti vuokrafirmasta ostettuna työvoimana.
 
Eiköhän se ole jo nähty, miten globaalissa taloudessa ja EU:ssa toimii kulutuksen ohjaaminen verotuksen avulla? Viinaverot ylös => jengi käy ostoksilla Virossa. Vähäpäästöisten autojen käyttömaksut alas => jengi ostaa niitä, ja käyttömaksuista kerätyt verotulot romahtavat, mistä nyt seurasi vähäpäästöisten autojen käyttömaksujen merkittävä korotus. Kulutuksen ohjaaminen tavaroista palveluihin voisi saada aikaan toivomasi kaltaisen kulutustapamuutoksen, mutta todennäköisesti kansantaloudellinen lopputulos olisi kuitenkin negatiivinen niinkuin y.o. esimerkeissäkin oli.

EDIT: ainoa vero, jonka vääntelyllä tuskin olisi vastaavanlaisia negatiivisia seurauksia on kiinteistövero, koska täällä oleva maa ja rakennukset eivät muualle pääse. Kaikilla muilla veroilla kikkailu saa vain aikaan energian tuhlaamista korkeammin verotettujen aktiviteettien siirrossa muualle, ja halvemmin verotettujen vaihtoehtojen suosimista silloinkin, kun se ei muuten olisi järkevää.
 
Tietääkseni Iso-Britanniassa tehdään edelleen pirusti autoja, mm. Nissania ja Toyotaa. Niiden brändi ei tietenkään ole brittiläinen, eikä niitä välttämättä edes suunnitella Iso-Britanniassa, mutta ne harvat tehostuneen automaation jälkeen tarvittavat ihmistehdastyöläiset lienevät kumminkin paikallisia.

Tehdään toki mutta vaikutus kansantaloudelle siellä on pieni. Autotehtailla palkat on niin huonot että tuskin täältä kukaan suostuisi tekemään vuorotöitä 1600 euroa kuukaudessa - verot

Autotehtaissa vähät ja pienituloiset duunarit eivät suuri veronmaksajaryhmä ole.

Mutta talouden perusteesit voisi olla (=luettelen siis mun käsityksiä )
1 kaikenlainen protektionismi on aina perseestä, sillä kupataan kuluttajaa.
2 kun eletään globaalissa taloudessa emme voi vetää ihan omia linjoja verotuksessa tai palkoissa, ne pitää olla kilpailukykyiset
3. Kuluttajaa kupataan. Aina. Aina ja kaikki veronkorotukset on aina meidän eli kuluttajien lompakosta poisx
4. Yhteistyö on voimaa. Bronyjen sanoin friendship is magic. Eli kansainvälinen kauppa, yhteistyö ja laajat markkinat ilman rajoittavia esteitä on erittäin paljon parempi vaihtoehto kuin protektionistinen omavaraistalous.
5. Se kyllä sitten on niin että tärkein valtion tehtävä on mahdollistaa mahdollisimman kilpailukykyinen yhteiskunta ja mahdollisimman hyvät taloudelliset olosuhteet.'eli ei verottaa hengiltä ja vedellä hirmuveroja vaikkapa autoista koska niitä ei täällä tehdä kuin vaan 100 000 kpl uudessa kaupungissa. Mitä jos suomalaisiin tuotteisiin tulisi vastaavat tullit muissa maissa? Itku tulisi.
6. Tärkein viimeisenä. Ihmisen tehtävä on kilpailuttaa kaikki kulutuksensa ja (=toimintansa kuten työ jne) kansainvälisesti, koska ei se ole taloudellisesti tehokasta tukea kotimaista jos se tuotanto ei ole kilpailukykyistä. Suhteellinen etu! Tärkeintä keskittyä siihen missä suhteessa ollaan tehokkaita, tehotota toimintaa omilla ostopäätöksillä ei ole hyvä tukea.

E: mitään muuta en niin paljoa toivo kun eu-USA vapaakauppasopimusta. Saisi koskea myös työmarkkinoita..
 
Tehdään toki mutta vaikutus kansantaloudelle siellä on pieni. Autotehtailla palkat on niin huonot että tuskin täältä kukaan suostuisi tekemään vuorotöitä 1600 euroa kuukaudessa - verot
Nyt on taas sen verran mutua ilmassa, etta lue vaikka taalta vahan lisaa autoteollisuuden vaikutuksista brittien talouteen:
UK automotive industry & sector | SMMT
Autoteollisuus tuottaa siis yli 10% maan viennista ja tyollistaa 700 000 ihmista. Pelkastaan moottoriurheilu on kymmenen miljardin bisnes ja tyollistaa 50 000. Palkat on toki huonoja tehdasduunareilla, +20k£/vuosi keskimaarin, mutta kummasti nekin vaan usein ajelee uusilla autoilla. Verot ja ostovoima kun on vahan eri tollakin rahalla verrattuna suomeen. Sinansa typeraa verrata suoraan suomeen, mutta ei varmaan joo kelpaisi 1600€ kellekkaan, mutta eipa siella tarvitse tuota nykymenoa mitaan tehdakkaan, osittain juuri tuosta syysta. Hakekoon sitten kaikki sossusta sen 1600€.

Muista autoista sen verran, etta kaduilla kylla nakee niin paljon Jaguaareja ja Range Rovereita, etta uusi auto ei ole mikaan status-symboli tai kateuden kohde. Tyosuhdeautot on todella yleisia verotuksesta johtuen, itse maksan veroina saksalaisesta dieselkulkineestani reilu 50£/kk.
 
Nyt on taas sen verran mutua ilmassa, etta lue vaikka taalta vahan lisaa autoteollisuuden vaikutuksista brittien talouteen:
UK automotive industry & sector | SMMT
Autoteollisuus tuottaa siis yli 10% maan viennista ja tyollistaa 700 000 ihmista. Pelkastaan moottoriurheilu on kymmenen miljardin bisnes ja tyollistaa 50 000. Palkat on toki huonoja tehdasduunareilla, +20k£/vuosi keskimaarin, mutta kummasti nekin vaan usein ajelee uusilla autoilla. Verot ja ostovoima kun on vahan eri tollakin rahalla verrattuna suomeen. Sinansa typeraa verrata suoraan suomeen, mutta ei varmaan joo kelpaisi 1600€ kellekkaan, mutta eipa siella tarvitse tuota nykymenoa mitaan tehdakkaan, osittain juuri tuosta syysta. Hakekoon sitten kaikki sossusta sen 1600€.

Muista autoista sen verran, etta kaduilla kylla nakee niin paljon Jaguaareja ja Range Rovereita, etta uusi auto ei ole mikaan status-symboli tai kateuden kohde. Tyosuhdeautot on todella yleisia verotuksesta johtuen, itse maksan veroina saksalaisesta dieselkulkineestani reilu 50£/kk.

No väkilukuun suhteutettuna sama kuin Suomessa 60 k. Mutta eihän ne voitot britteihin jää jos japanilaiset halpojen duunareiden perässä vetää tehtaansa sinne. Ei taida ihan kauheat verot olla 20 k palkasta..

Eikös englannissa ole toki paljon halvempaa kuin Suomessa (pl Lontoossa)..
Mutta joo kyllä silti Uudenkaupungin tehtaalle palkataan jatkuvasti lisää väkeä. Ekan kuukauden ne on 9 e päivässä harjoittelijoina joista parhaat pääsee töihin. Ja netistä vakoituna palkka n.1600 e / kk.. Ei sinne täältä ketjusta kukaan suostuisi menemään.. Eikä Suomessakaan tolla palkalla kovin isoja veroja mene..

Joo myönnän että jaguarjuttu oli puoliksi provoa, ollu Edesmenneellä sukulaisella uutena ostettu sunderlandissä tehty nissani ja tiesin minä jo lapsena että sunderland ei taida olla Japanissa.. Varsinkin kun pelasin siihen aikaan vakioveikkausta usein.;)

Toki parempi huono elintaso työllä kun vielä huonompi työttömänä..

(=onko Britanniassa kuinkakin helppo saada töitä yleisesti ? Vaikka korkeakoulutetuille?)
E: oon suunnilleen seurannut paljon halvempaa esim autot on..
 
No väkilukuun suhteutettuna sama kuin Suomessa 60 k. Mutta eihän ne voitot britteihin jää jos japanilaiset halpojen duunareiden perässä vetää tehtaansa sinne. Ei taida ihan kauheat verot olla 20 k palkasta..

Eikös englannissa ole toki paljon halvempaa kuin Suomessa (pl Lontoossa)..
Mutta joo kyllä silti Uudenkaupungin tehtaalle palkataan jatkuvasti lisää väkeä. Ekan kuukauden ne on 9 e päivässä harjoittelijoina joista parhaat pääsee töihin. Ja netistä vakoituna palkka n.1600 e / kk.. Ei sinne täältä ketjusta kukaan suostuisi menemään.. Eikä Suomessakaan tolla palkalla kovin isoja veroja mene..

Joo myönnän että jaguarjuttu oli puoliksi provoa, ollu Edesmenneellä sukulaisella uutena ostettu sunderlandissä tehty nissani ja tiesin minä jo lapsena että sunderland ei taida olla Japanissa.. Varsinkin kun pelasin siihen aikaan vakioveikkausta usein.;)

Toki parempi huono elintaso työllä kun vielä huonompi työttömänä..

(=onko Britanniassa kuinkakin helppo saada töitä yleisesti ? Vaikka korkeakoulutetuille?)
E: oon suunnilleen seurannut paljon halvempaa esim autot on..
No ei tanne kylla kukaan halpojen duunareiden perassa varmaan tule, eivat ne sentas mitaan halpatyovoimaa ole. Kohtuu joustamattomia ja osaamattomia paasaantoisesti, ei paljon hommat ns. napostele eika vastuuta oteta mistaan ylimaaraisesta. Poikkeuksia toki on paljon, mutta "vanhat hyvat ajat" paistaa viela lapi aika paljon varsinkin +40v parissa. Erityisesti nailla isoilla vanhoilla kuten Jaguar Land Rover, jossa tyontekijoilla on aikoinaan ollut tosi hyvat tyoehdot, elakkeet ymv. Ja oli tuloverot miten pienet tahansa, niin kylla ne rahat kiertoon menee joka duunarilta.

Valmet nyt on muutenkin ihan pelkka tuotantolaitos eli ei paljon autoteollisuudesta kylla sen nojalla voi puhua, osaaminen on ihan lapsenkengissa siella historiasta johtuen, T&K toiminta on ollut todella pienta, kun ohjeet tehtaan rakentamisesta ja kayttamisesta on aika pitkalti tulleet suoraan asiakkaalta. Nakihan tuon mita tapahtui Fiskerin kanssa, kun yhtakkia pitikin itse suunnitella tuotantolinjastoa ja auton rakentamista.

Englannissa on vahvat luokkajaot edelleen ja elintasovaatimukset duunareilla ja kokemattomilla insseilla, opiskelijoilla ymv on paljon matalammat kuin Suomessa. Esimerkiksi en tunne yhtaan alle 25-vuotiasta, jotka asuisivat yksin, kaikilla on kamppis. Ja nama siis korkeastikoulutettuja ja kaukana Lontoosta. Asuinkustannukset (sijainnista riippuen) poislukien elaminen on kylla merkittavasti halvempaa kuin Suomessa ja palkkakehitys ei pysahdy kuten Suomessa.

Tyotilanne briteissa talla hetkella on varmaankin paras Euroopassa, tyottomia taitaa olla 6%. Varsinkin juuri autoteollisuudessa korkeastikoulutetuilla insinooreilla ymv. Itse saisin talla hetkella valita tyopaikkani, jos mieli tekisi vaihtaa.
 
No väkilukuun suhteutettuna sama kuin Suomessa 60 k.

Onko toi sun mielestä paljon vai vähän? Verrokkina suomen suurimmalla työnantajalla Itellalla on 17000 työntekijää ja koko metsäteollisuudessa 50 000.

En olisi Indica sun suusta uskonut kuulevani moista palkkojen vähättelyä. Eikö tollaselle kapitalistille ole vaan parempi mitä enemmän duunaria kyykytetään?
 
Ihan mielenkiintoista analyysiä:
Kaksipäiväinen talouspolitiikka-konferenssi Brysselissä 18.-19.9.2014 tarjosi mahdollisuuden moniin keskusteluihin ja havaintoihin unionin poliittisesta tilanteesta. Jääräpäinen Saksan linja ja perinteiset uusliberaalit opit ovat kaiken perusteella vain vahvistumassa. Lisäksi Suomella ja erityisesti Jyrki Kataisella on uudessa komissiossa tarkkaan määrätty rooli: estää parannukset.

Nyt järjestetty työllisyyskonferenssi oli väistyvän komissaari László Andorin viimeisiä voimannäytteitä. Varsinkin kautensa loppupuolella Andor tuli yhä rohkeammin kaapista ulos ja alkoi ajaa keynesiläisiä ja sosiaalidemokraattisia ideoita, vastoin EU-valtavirtaa. Andor on ollut poikkeuksellinen järjen ääni Brysselissa.

Nyt sekä Andorin lähipiiri että ulkopuoliset tarkkailijat näyttävät olevan paljolti sitä mieltä siitä, että nämä ideat jäivät ehkä hieman jälkijättöisiksi avauksiksi, jotka tullaan lokakuun lopussa laittamaan koipussiin parempia aikoja odotellessa.

Uuden komission presidentti Juncker lupasi lehdistötiedotteessaan komission ajavan muutoksia. Ainoa muutos, mitä minä kykenen Junckerin tiedotteessa näkemään, on se, että EU tulee pyrkimään eroon energiariippuvuudesta Venäjään.

Toisin sanoen komissio varautuu pitkään ja mahdollisesti edelleen syvenevään konfliktiin Venäjän kanssa. Muuten luvassa on vain enemmän samaa. Mitään ei ole aidosti opittu viime vuosien aikana. Kurjistava deflationaarinen talouspolitiikka jatkuu tai joiltakin osin jopa syvenee. Talouskuri tullaan uusien sopimusten mukaisesti panemaan toimeen demokratiasta piittaamatta.

Juncker on kyllä luvannut 300 miljardia kolmessa vuodessa investointeihin, mutta kukaan ei Brysselissä tiedä, mitä ehdotus pitää sisällään. Asiaa tuntevien valistunut arvaus on, että Juncker tulee keräämään kymmenkunta miljardia EU-rahaa pohjaksi erilaisille lainajärjestelyille, joiden avulla yhdessä yksityisen puolen toimenpiteiden kanssa päästään laskennallisesti tuohon 100 miljardin euron per vuosi summaan.

Mitään kokonaistaloudellista vaikutusta tällaisilla summilla ei ole. Junckerin ”ohjelma” on rinnastettavissa Potemkinin kulisseihin. Kymmenkunta miljardia uutta julkista rahaa riittäisi ylenmääräisesti suomalaiseen julkisten investointien ohjelmaan, mutta on mitätön murunen EU:n kokonaisuudessa (Suomi on vain sadasosa unionin väestöstä ja 1,4% kansantuotteesta).

Näin ollen kehitys näyttäisi etenevän samaa rataa kuin tähänkin asti. Kuten Eurokriisin anatomiassa kirjoitin, ”Uusliberaali EU jatkuu” -skenaario on todennäköisin lyhyellä aikavälillä, mutta hankkeen ennuste on huono. Ongelmana on se, että EU tulee kulkemaan nyt viitoitetulla tiellä ainakin vuoteen 2019.

Tämä ei lupaa hyvää unionille. Sisäinen devalvaatio ei ole toiminut eikä toimi. EU:n ”kilpailukyky” ei tuo toivottuja vaikutuksia. Sen sijaan kokonaiskysyntää on saatu leikattua. Kun EU:ta ajatellaan yhtenäistaloutena, kotimarkkinat vastaavat ylivoimaisesti suurimmasta osasta kysyntää. Tyypillisen EU-maan viennin osuus BKT:sta on karkeasti puolet, mutta suurin osa viennistä menee muihin EU-maihin. Sisäinen devalvaatio siis iskee suoraan omaan nilkkaan.

EU:n toivo on siinä, että euron kurssi laskee (eli saadaan aikaan oikea devalvaatio), mikä vauhdittaisi vientiä EU:n ulkopuolelle. Tämäkään ei olisi kestävällä pohjalla koko maailmantalouden näkökulmasta, sillä euroalue tekee jo nyt 15-20 miljardia kauppaylijäämää joka kuukausi. Muut joutuisivat vastaamaan euron devalvoitumiseen. Helpointa olisi, jos jossain muualla maailmantaloudessa yhtäkkiä vain alkaisi suuri buumi, mikä vetäisi EU:n mukanaan.

Toisaalta Euroopan keskuspankki voisi muuttaa periaatteitaan ja ryhtyä tukemaan julkisia budjetteja. EKP:n presidentin Mario Draghin puhe Yhdysvalloissa muutama viikko sitten on tervejärkisintä mitä EU-johdosta on aikoihin kuultu (Andoria lukuun ottamatta). Voisiko keskuspankki alkaa toimimaan omin päin, vaikka sen päämäärät on kirjoitettu sisään perussopimukseen?

Maailmantalouden suurta nousua ja Euroopan keskuspankin linjan muutoksia odotellessa voimme synkistellä mahdollisilla ja todennäköisillä tulevaisuuden näkymillä. Nykyresepteillä EU-kasvua etsitään kaiken mahdollisen hyödykkeistämisestä ja uusista vapaakauppasopimuksista, jotka käytännössä vain turvaavat megayhtiöiden etuoikeuksia ja alentavat standardeja.

Kuvaavaa ajalle on, että komissio hylkäsi ehdotuksen kerätä nimiä TTIP-sopimusta koskevaa kansalaisaloitetta varten. Kriittistä kansalaiskeskustelua tai demokratiaa unionissa ei selvästi kaivata.

Eriarvoisuuden kasvu, korkea työttömyys ja siirtolaisuus luovat ja vahvistavat yhteiskunnallisia vastakkainasetteluja, jotka voivat saada myös vainoharhaisia, kaiken kieltäviä tai fundamentalistisia piirteitä. Yhä useampi ongelma turvallistetaan eli määritellään omaa olemassaoloa ja omistuksia koskevaksi ulkoiseksi uhaksi. Ikävä kyllä myös konfliktin syveneminen Venäjän kanssa sopii kuvaan liiankin hyvin.

EU-talouden heikko elpyminen viime kuukausina on hyvin hauraalla pohjalla. Pitkä deflationaarisen kehityksen kausi on todennäköinen, samantyylinen, kuin missä Japani värjötteli melkein parikymmentä vuotta. Kaudella 2014-19 kansalaisten usko ja luottamus EU-instituutioihin tulee näissä olosuhteissa vähenemään entisestään.

Kansallismieliset populistit kiittävät ja keräävät potin, päästen mukaan hallitukseen – tai jopa muodostamaan hallituksen – yhä useammassa EU-maassa. Osa ottaa mallia Viktor Orbánin johtaman Unkarin proto-fasistisesta kehityksestä.

Jo nämä kehityskulut riittävät siihen, että EU alkaa mureta lähestyttäessä vuotta 2019 ja seuraavia europarlamenttivaaleja. Pahin talouspoliittinen skenaario on kuitenkin tämä:

• nopeasti paisunut uusi kupla maailman rahoitusmarkkinoilla on rakentunut tyhjän päälle, ja romahtaa seuraavan kahden-kolmen vuoden kuluessa
• vuosien 2017-18 suuri rahoitusmarkkinakriisi laukaisee maailmanlaajuisen suuren laman, joka on erityisen vakava EU-Euroopassa
• kriisin ja laman aikana Britannia jättää unionin ja euro hajoaa ainakin osittain

Tässä skenaariossa EU on jo osin hajonnut lähestyttäessä vuotta 2019 ja seuraavia europarlamenttivaaleja, joissa EU:n kohtalo sitten ratkaistaan

Vaikka näin pitkälle ei ajauduttaisikaan, Junckerin komissio tulee tekemään kaikkensa pitääkseen EU:n nykyisellä kehnon kehityksen polulla. Angela Merkelin luottomies Katainen on siellä osaltaan valvomassa oikeaoppisuutta ja vastustamassa kaikkia vähänkään järkeviä tai edistyksellisiä muutoksia.

Tässä on miettimistä myös suomalaiselle vasemmistolle. Vuoden 2014 eurovaaliohjelmassa lukee, että ”mikäli eurokriisiä ja eurovaluutan ongelmia ei saada ratkaistua kestävällä tavalla, yhteisvaluutta on purettava hallitusti, jolloin EMU- jäsenyydestä järjestettäisiin kansanäänestys”.

Tilanteet tulevat eteen nopeasti. On järkevää valmistella etukäteen eri vaihtoehtoja. Pitäisikö euron purkamiseen tai purkautumiseen alkaa varautua jo nyt?

Riippumatta miten tuo ohjelmakohta tulkitaan, näyttää vahvasti siltä, että nykyistä selväjärkisempää talouspolitiikkaa ei saada aikaan EU:ssa ainakaan ennen vuotta 2019. Katseet kääntyvät kansallisiin vaaleihin, Suomessa eduskuntavaaleihin.

Toisin toimimisella menestyksekkäästi olisi laajempaakin merkitystä, sillä esimerkin voima on usein suuri. Kun edes yksi maa saadaan ulos nykyisen talouspolitiikan kierteestä, poliittinen tilanne voi alkaa muuttua nopeastikin.

Heikki Patomäki ? Miltä näyttää EU vuonna 2019?

Itse en usko siihen, että yhdenkään EMU-jäsenmaan yksikään puolue ajaisi euroeroa oma-aloitteisesti. Jos jossain maassa tehdään se "virhe", että päästetään kansa äänestämään asiasta, niin tällöin euroerosta voi tulla tosiasia.
 
Samaan aikaan Elina Lepomäki on laittamassa demokratian ja vapauden nimissä perustuslakiin velkajarrua (joka toki varmasti laitettaisiin sinne perustuslakiin edustuksellisen järjestelmän toimesta, kansahan voisi äänestää tässäkin väärin...)

Perustuslain muuttaminen antaisi enemmän mahdollisuuksia julkisen vallan ja julkisen sektorin suitsimiseen. Perustuslain avulla voitaisiin määrittää katto julkisen sektorin koolle ja kokonaisvelalle. Uuden veron voimaansaattamiseksi voitaisiin vaatia kahden kolmasosan enemmistö.

Hän itsekin myöntää, että tuo vaikeuttaa demokratian toimintaa, koska perustuslakia on vaikeaa muuttaa. Mutta tämä olisi toki hyvä asia, koska ulkomaalaiset velkojat.

Velkakatto kuten muut perustuslailliset asetukset pystyttäisiin toki aina uudestaan kumoamaan muuttamalla perustuslakia. Eli kaikki perustuslain asettamat “jarrut” voitaisiin aina halutessa muokata uusiksi (tai poistaa), mutta perustuslain muuttaminen on joka kerta kuitenkin raskaanlainen prosessi, joka edellyttää tiukkaa määräenemmistöä. Jo pelkästään perustuslain muokkaaminen (säännöllisesti tai ei) antaa jokseenkin heikon kuvan maan päätöksentekijöistä sekä äänestäjille että erityisesti maan velkojille. Se todennäköisesti ehkäisisi jatkuvaa muutosrumbaa.
 
Tehdään toki mutta vaikutus kansantaloudelle siellä on pieni. Autotehtailla palkat on niin huonot että tuskin täältä kukaan suostuisi tekemään vuorotöitä 1600 euroa kuukaudessa - verot

Autotehtaissa vähät ja pienituloiset duunarit eivät suuri veronmaksajaryhmä ole.
Siis mistä lähtien autoteollisuudessa on ollut vain vähän duunareita ja huonot palkat. Täytyy myöntää, että kun itse seisoin autotehtaan linjalla, niin siitä on jo muutama vuosi vierähtänyt, mutta omat kokemukseni ovat tasan päinvastaiset.

- - - Updated - - -

Vai UK:ssa autot ei ole tuontitavaraa..

Joo tehdään siellä mm. Aston Martineita, Bentleytä, Rolls Royceja ja Jaguareja.. Varmasti useimmat britit ajaa oman maan autoilla.
Miksi jätit lukuisat kansanmerkit pois listaltasi?
 
Siksi koska ne on Ei-brittiläisessä omistuksessa ja tuotannon voitot valuu omistajille jotka ei ole englantilaisia.

Pikaisen googletuksen perusteella autotehtaan duunarit on metalliliitossa teknologiateollisuuden tes:sis ja vaihtelee 8.60-12.80 euroa tunti ja mun kirjoissa toi palkka on huono. Työntekijöitä on noin 700 jotka tekee useamman kymmenen tuhatta autoa /vuosi. Aika vähän, ja kääntäen aika vitusti liikevaihtoa per duunari. 100 000 mersua ne siellä tulee tekemään muutaman vuoden sisällä.

Ei ne mitään hyväpalkkaisia töitä ole.

Mikä merkitys sitten sillä on brittiläiseen autoteollisuuteen, jos ulkomaalaiset yritykset tekee tuotantoa maassa ja maksaa helvetin vähän duunareille..
 
Back
Ylös Bottom