Miten maamme talous oikein saadaan kuriin?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: Miten maamme talous saadaan kuriin?

Meta description: Ketju Suomen talouden tasapainottamisesta: menoleikkaukset, verotus, velka, rakenneuudistukset, poliittiset linjat ja omat ratkaisuideat.

Ruokaan voisin kommentoida, etta mulla oli Lontoossa asuessa (2000-luvun puolella kuitenkin) vieressa Libanonilainen ravintola. Sielta sai lounaaksi Tabbouleh'n alkupalaksi, kanaa ja tuoretta tomaattia foliossa haudutettuna riisin kera paaruoaksi ja joku jalkkari hintaan 3.99. Annokset olivat isoja ja selkeasti tehty hyvista raaka-aineista. Myos erittain maukkaita.

Paljonkohan tammoisella setilla olisi halvimmillaan hintaa Suomessa?

Two-thirds of fresh retail chicken in UK contaminated with campylobacter

Revealed: the dirty secret of the UK?s poultry industry | World | The Guardian

Mut hei! On halpaa, joten mitä vitun väliä?

Aivan liikaa jo nyt ruoka keskustelua mutta mainittakoon monessa muussa maassa että juuri säätelyn vähyys näkyy hinnassa ja laadussa. Laatu voi olla melkein mitä vain ja hinta murto osa Suomesta tai jopa kalliimpaa. Paikalliset tietävät hyviä halpoja ravintoloita ja paikalliset raha rikkaat käy mestoissa joissa loppuu suomalaisetkin rahat.

Se mikä on hienoa on yleensä rento asenne. Voit mennä omien juomien kanssa ravintolaan jos haluaa tarjota tiettyä viiniä. Jos tarvitset kylmää olutta jota ei aina löydy tai tiettyä merkkiä, sitä kyllä lähdetään skootterilla hakemaan. Tupakatkin haetaan (tosin itse en polta) vaikka tupakan poltto on muka kiellettyä sisätiloissa.

Asiakas on kuningas. Todellista palvelu yhteiskuntaa joka työllistää. Suomalainen asenne ja määräykset tekevät mahdottomaksi palvelu yhteiskunnaksi muuttumisen. Jos täällä joku haluaa rakentaa mopon perään vedettävän grillin ja viedä sen kadunkulmaan olutta ja grilli vartaita myyden, en osaa edes arvata montako kymmentä ajoneuvo, anniskelu, ravintola, työaika, kaupungin järjestyssääntö yms pykälää olisi vastassa. Parempi räkiä kattoon työttömänä.

^No se on totta etta tuoreinta ruokaa saa katukeittiossa. Ravintolassa ruoka ei valttamatta ole tuoretta kun siella ihmisia kiinnostaa enemman ne puitteet.

Ravintoloissa vaan tahtoo olla jääkaapit, pakastimet, astianpesukoneet, vesipisteet, yllinkyllin puhtaita keittiövälineitä ja kunnolliset saniteettitilat, jotka parantavat mahdollisuuksia pitää ruoka tuoreena sekä hygieenisena.

Katukeittiöissä esimerkiksi lihat ja kalat saattoivat seistä koko päivän 30 asteen helteessä kärpäsparven ympäröimänä ilman minkäänlaista viilennystä, rahaa ja ruokaa käsiteltiin paljain käsin vuorotellen missään välissä käsiä pesemättä (tuskin vessakäynninkään jälkeen, jos mitään oikeaa vessaa oli kokille tarjolla) ja ruoanlaittovälineitäkään ei edes huljuteltu välillä vedessä (raakaa lihaa ja rehuja samoilla välineillä jne.).

Suomessa ei ole bakteereita raa'assa kanassa?

Miksi sä huippuosaaja muuten sieltä Saksasta lähdit maitojunalla takaisin Suomeen?

11 prosenttia on aika helvetin paljon vähemmän kuin 66 prosenttia.

Viime vuonna kampylobakteeria löytyi Suomessa noin 11 prosentista tutkituista broilerieristä. Kalkkunanlihassa bakteeria oli neljässä prosentissa.

Korpelan mukaan bakteerin pitoisuudet lihassa ovat Suomessa yleensä melko pieniä.

"Tuotanto on pyritty tekemään hygieenisesti", hän sanoo.

Britanniassa muhii broileriskandaali ? Suomessa kampylobakteeri on pienempi haitta - bakteerit - Terveys - Helsingin Sanomat

Yhyy, virkamies sääntelee. En saa halvalla syödäkseni paskassa kylpeneitä broilereita. Yhyy.

Britanniassa muhii broileriskandaali ? Suomessa kampylobakteeri on pienempi haitta - bakteerit - Terveys - Helsingin Sanomat

Yhyy, virkamies sääntelee. En saa halvalla syödäkseni paskassa kylpeneitä broilereita. Yhyy.

Ja mikä tämän yhteys on ravintoloiden hintojen eroihin? Broilerin lihan hinta ei ainakaan eroa selitä.

Mutta tosiaan hienoahan se on, kun virkamiehet ovat määräyksillään asettaneet maahanne sellaisen lämpötilan, että tuo bakteeri pysyy kurissa, vaikka ennole huomannut missaan päin maailmaa saaneeni oireita kananlihasta.
Suomen etu on kylmyys, sillä kampylobakteeri leviää helpommin lämpimässä. Eviran valvontaosaston ylitarkastaja Pirjo Korpela kertoo, että kampylobakteeria löytyy lihasta useimmin heinä–elokuussa.

Syö säilykkeitä Suomesta jos ei ulkomaaneväät kelpaa?

Mä yleensä valmistan mun syömän kanan. Yleensä grillaan, sekä kaasulla että silloin tällöin hiiligrillillä. Joskus ne voi paistaa pannulla.

En vielä ole saanut ruokamyrkytystä.. Edes Venäjällä ravintoloissa vaikka halvempaa onkin.

Ainoa kerta oli viitisentoista vuotta sitten Valion pingviinituutista saatu oksennustauti. Mitä lie ulkomaan ruokaa..

Yleisesti kannattaa kypsentää läpikotaisin kypsäksi ettei saa mm. Salmonellaa. Sitä voi saada kanasta mutta senhän meidän elintarviketieteiden maisteri varmaan tiesikin.
Pekingin ankka for the win.

Kummallisia mietteitä täällä.
Pitää olla kyllä vähän yksikatseinen jos vertaa Lontoon ravintoloita Helsingin ravintoloihin.
Voinen pitää tätä seuraavaa mielipidettäni faktana: Volyymi on pieni, joka nostaa ruoan hintaa. Volyymin nousu johtaa ruoan halpenemiseen. Suomessa on pienet volyymit jopa Helsingin keskustassa verrattuna Lontooseen. Volyymin kasvu tuo jo pienessä määrin suuren hyödyn ruoan kanssa puljaaville yrityksille (oli sitten kauppa taikka ravintola).
Sen lisäksi kohtuullisen suuren välimatkat yhdistettynä tuohon pienehköön volyymiin nostavat kustannuksia.

Sitä en sano, etteikö verotuksen ruuvaaminen laskisi ruoan hintaa mutta sen sanon ettei se nyt niin paljon laske kuitenkaan mitä täällä minun käsitykseni mukaan koitetaan ymmärtää.

- - - Updated - - -

Ja kypsästä ruoasta ei saa mitään bakteereja mitä täällä on heitelty tosiaan ilmoille.

Sika ja kana on njet njet raakana, naudassa taasen ei elä samoja matoja mitä siassa ja kampylot eivät viihdy naudassa niinkuin kanassa. Naudan raakakypsyminen aiheuttaa sen osaltaan. Sika eikä kana kypsy syöntikelvollisempaan suuntaan raakana. Lämpötilavalvonta pienentää riskiä huomattavasti kuitenkin (siis esim. kotona jääkaapin kylmyys).
Kala on herkin lämpötilan vaihteluille. Myös kanassa sen lämpötilan lisäksi merkitsee tuohon pilaantumiseen se lämpötilavaihtely (= kaupassa +3, kassissa +20, autossa +30, jääkaapissa +8). Tuolla katukeittiöissä kuitenkin se lämpötila, vaikka lämmin onkin, pysyy aika vakiona ja sen pilaantuneen chikenin haistaa katukokkikin.

Aivan liikaa jo nyt ruoka keskustelua mutta mainittakoon monessa muussa maassa että juuri säätelyn vähyys näkyy hinnassa ja laadussa. Laatu voi olla melkein mitä vain ja hinta murto osa Suomesta tai jopa kalliimpaa. Paikalliset tietävät hyviä halpoja ravintoloita ja paikalliset raha rikkaat käy mestoissa joissa loppuu suomalaisetkin rahat.

Se mikä on hienoa on yleensä rento asenne. Voit mennä omien juomien kanssa ravintolaan jos haluaa tarjota tiettyä viiniä. Jos tarvitset kylmää olutta jota ei aina löydy tai tiettyä merkkiä, sitä kyllä lähdetään skootterilla hakemaan. Tupakatkin haetaan (tosin itse en polta) vaikka tupakan poltto on muka kiellettyä sisätiloissa.

Asiakas on kuningas. Todellista palvelu yhteiskuntaa joka työllistää. Suomalainen asenne ja määräykset tekevät mahdottomaksi palvelu yhteiskunnaksi muuttumisen. Jos täällä joku haluaa rakentaa mopon perään vedettävän grillin ja viedä sen kadunkulmaan olutta ja grilli vartaita myyden, en osaa edes arvata montako kymmentä ajoneuvo, anniskelu, ravintola, työaika, kaupungin järjestyssääntö yms pykälää olisi vastassa. Parempi räkiä kattoon työttömänä.

Tutkittuani asiaa olen tullut seuraavaan johtopäätökseen: Sinun asenteesi kaltainen asenne estää Suomessa palvelukultuurin paranemista haluamaasi suuntaan. Jos on valmiiksi esim. kauppaan tullessaan asenne, että palvelija on orja - tiedetään ettei siitä palvelukultuurista tule hevonvitun helvettiä.
Tietyt vanhukset saavat useimmissa kaupoissa loistavaa palvelua ja täten näitä "pakkissoturien inhoamia riistokauppoja" käyttävätkin. He kysyvät kiltisti, heille vastataa asiantuntevasti ja kiltisti jne.

Kun kauppaan tai ravintolaan mennään asenteella: " Vittu toiki on varmaan täällä töissä vaan palkan takia, eikä se mitään osaa", on lopputulos selvä.

En sitä sano, ettäkö Suomessa olisi jotenkin hyvää se palvelu mutta kyllä se on yhtä paljon asiakkaasta kiinni kuin siitä palvelijasta se miten hyvää se palvelu on. Suomesta ei ainakaan osaamista puutu näillä palvelualoilla.

Tutkittuani asiaa olen tullut seuraavaan johtopäätökseen: Sinun asenteesi kaltainen asenne estää Suomessa palvelukultuurin paranemista haluamaasi suuntaan. Jos on valmiiksi esim. kauppaan tullessaan asenne, että palvelija on orja - tiedetään ettei siitä palvelukultuurista tule hevonvitun helvettiä.
Tietyt vanhukset saavat useimmissa kaupoissa loistavaa palvelua ja täten näitä "pakkissoturien inhoamia riistokauppoja" käyttävätkin. He kysyvät kiltisti, heille vastataa asiantuntevasti ja kiltisti jne.

Kun kauppaan tai ravintolaan mennään asenteella: " Vittu toiki on varmaan täällä töissä vaan palkan takia, eikä se mitään osaa", on lopputulos selvä.

En sitä sano, ettäkö Suomessa olisi jotenkin hyvää se palvelu mutta kyllä se on yhtä paljon asiakkaasta kiinni kuin siitä palvelijasta se miten hyvää se palvelu on. Suomesta ei ainakaan osaamista puutu näillä palvelualoilla.

Jaa jos nyt pätkääkään osasit lukea tekstiäni niin alussa totesin että palvelukulttuuri johtuu asenteesta ja byrokratiasta. Sen jälkeen käytin loput tekstistä todistamiseen että byrokratia tekee palvelukulttuurin mahdottomaksi. Jokainen varmaan ymmärtää mikä painoarvo näillä kahdella asialla mielestäni on toisiinsa nähden.

Mutta vastauksesi edusti kyllä loistavaa henkilökohtaisesti ottamista ja takaisin henkilöön menemistä. Onnea vaan valitsemallesi k-kauppa asiakaspalvelu uralle. Toivottavasti silloin kun palaute koskee nimenomaan sinua tai kauppaasi osaat ottaa sen rakentavammin.

e: ja ymmärrä nyt että asenne eräässä kohtaa tekstiä ei tarkoita jotain tarjoilijan asennetta vaan yhteiskuntamme asennetta. Sitä omaa viiniä ei ravintolaan tuoda vaikka tarjoilija olisi kuinka rento tahansa...

Ei se ehkä ole kamalan hyvää mutta ei kyllä huonoa.. Vertaa vaikka nyt Venäjälle..

En mä ainakaan edes kaipaa mitään punaista mattoa ja nöyristelyä. Hyvää hinta-laatusuhdetta, alusta asti tehtyä mättöä ja laadukasta olutvalikoimaa sopuhintaan

Syitä suomalaiseen nihkeään palveluun on monia. Lainsäädäntö, yritysrakenne, perinteet, henkilökunta, tippikulttuuri ja paljon muuta. Ketjuraflat, joissa omistus on jossakin näkymättömissä, ovat automaattisesti hyvin haasteellisia paikkoja. Ei sitä nuorta alipalkattua pelkästään tuntipalkan vuoksi työtä tekevää tarjoilijaa yleensä kiinnosta tai ei hän välttämättä edes ymmärrä miten kuuluisi toimia. Ero siihen, että perheen elanto tai edes tipit ovat kiinni asiakkaan tyytyväisyydestä on valtava. Pitkät perinteet ja kunnon ravintolakulttuurin omaavissa paikoissa meininki on aivan toinen. Ja plavelulla en tarkoita mitään orjuutusta vaan aivan jotain muuta. Orja tekee jotain ruoskan pelossa, asiakaspalvelija pitää huolta asiakkaasta, koska haluaa asiakkaan viihtyvän.

Jaa jos nyt pätkääkään osasit lukea tekstiäni niin alussa totesin että palvelukulttuuri johtuu asenteesta ja byrokratiasta. Sen jälkeen käytin loput tekstistä todistamiseen että byrokratia tekee palvelukulttuurin mahdottomaksi. Jokainen varmaan ymmärtää mikä painoarvo näillä kahdella asialla mielestäni on toisiinsa nähden.

Mutta vastauksesi edusti kyllä loistavaa henkilökohtaisesti ottamista ja takaisin henkilöön menemistä. Onnea vaan valitsemallesi k-kauppa asiakaspalvelu uralle. Toivottavasti silloin kun palaute koskee nimenomaan sinua tai kauppaasi osaat ottaa sen rakentavammin.

e: ja ymmärrä nyt että asenne eräässä kohtaa tekstiä ei tarkoita jotain tarjoilijan asennetta vaan yhteiskuntamme asennetta. Sitä omaa viiniä ei ravintolaan tuoda vaikka tarjoilija olisi kuinka rento tahansa...

Sitähän mä just meinasin, että jos asenteesi on se että byrokratia tekee jostain mahdotonta niin sehän on sinun päässäsi niin.
Onko jotain muunlaisia ihmisiä kuin henkilöitä? Jos sinä esität mielipiteesi ja minä sen tulkitsen, niin siihen vastaaminen menee väistämättä "henkilökohtaisuuksiin".

Pitää olla kyllä vähän yksikatseinen jos vertaa Lontoon ravintoloita Helsingin ravintoloihin.
Voinen pitää tätä seuraavaa mielipidettäni faktana: Volyymi on pieni, joka nostaa ruoan hintaa. Volyymin nousu johtaa ruoan halpenemiseen. Suomessa on pienet volyymit jopa Helsingin keskustassa verrattuna Lontooseen. Volyymin kasvu tuo jo pienessä määrin suuren hyödyn ruoan kanssa puljaaville yrityksille (oli sitten kauppa taikka ravintola).
Sen lisäksi kohtuullisen suuren välimatkat yhdistettynä tuohon pienehköön volyymiin nostavat kustannuksia.
Itse olen kyllä täysin eri mieltä. Yleensä kaikkein kalleimmat annokset ovat juuri siellä, missä on tiheys ihmistiheys ja eniten rahaa liikkeelle. Noissa paikoissa neliöt maksaa ihan eri malliin kuin pikkukaupungeissa. Viimeksi kun ällistelin halpaa hintaa olin Landshutissa. Kaupunkin ytimessä ensiluokkaisen maistuva italialainen jäätelö yhdellä pallolla rmaksoi 90 eurosenttiä. Olihan se ruoka ja juomakin noin puolet halvempaa kuin Helsingin keskustassa, mutta tuo jäde oli suhteessa vielä paljon halvempaa. Kaupungissa on noin 60 tuhatta asukas.

Sitähän mä just meinasin, että jos asenteesi on se että byrokratia tekee jostain mahdotonta niin sehän on sinun päässäsi niin.
Onko jotain muunlaisia ihmisiä kuin henkilöitä? Jos sinä esität mielipiteesi ja minä sen tulkitsen, niin siihen vastaaminen menee väistämättä "henkilökohtaisuuksiin".
Jonkun pitäisi koota näitä mappanan suuria viisauksia talteen, näistä saisi vaikka jonkun mietelausekirjan. :D
jos sinä esität mielipiteesi ja minä sen tulkitsen, niin siihen vastaaminen menee väistämättä henkilökohtaisuuksiin. :D
Suurta filosofiaa. :D

Jaa oletko sitä mieltä että oman alkoholin tuominen ravintolaan johtuu byrokratiasta on vain mun mielipide vai mitä yrität sanoa. Väitän että jos haluan perustaa tuollaisen kuvaamani katu grilli baarin niin siinä on kyllä ihan oikeat pykälät ja suomalaisen yhteiskunnan palvelukulttuurin vastainen asenne ongelmana eikä mun mielikuvitus.

Höpö höpö. Jos väität vastaan nimittelemättä minua pakkis ritariksi ja orjien vaatijaksi niin ei siinä mitään henkilökohtaista ole.

Meidän Lontoon toimiston lähellä on katu, jossa on perävaunuista tai telttakatoksista monenlaista sapuskaa lounasaikaan myyviä katukeittiöitä. Aivan hervottoman hyvää ruokaa eikä maksa paljoa. Vähän meni mulla ohi, miten kolmen ihmisen pyörittämälle lounasmestalle ei löytyisi Hesasta asiakkaita yhtä paljon kuin Lontoosta, eiköhän molemmissa paikoissa oltaisi enemmän kapasiteetti- kuin kysyntärajoitteisia, jos tuote on hyvä. Teoreettinen vertailu toki, sillä ei tuollaiselle Hesassa saisi lupaa sieltä, missä ihmiset ovat.

Itse asiassa noita katukeittiöitä on kyllä nyt säännöllisesti Helsingissäkin. Keskiviikkoisin. Neljältä iltapäivällä. Kasarmitorilla. Eli oikea tuote väärään aikaan väärässä paikassa, mutta luultavasti lupia hakiessa on mennyt aikaa ja tupakkia silti riittävästi. Varmaan kohta joku virkamies toteaa, ettei ollut kysyntää tällaiselle toiminnalle.

Sehän on hyvä sitten että asenne on hyvä ja puoltaa kehitystä. Dopeykin kirjoittaa juuri siihen malliin että ei tuu tapahtuu. Jos se on se asenne niin ei se silloin tapahdu. Ja jos lukee munkin viestejö niin ei mene henkilökohtaisuuksiin. Kirjoitin: kaltaisesi asenne. Meinaa sitä että ei ole yksin asenteensa kanssa mutta ei se lähtökohtaasenne sitä ainakaan paranna sitä asiaa.

Nhb ja dopey: kokonaisvolyymi siis on suomessa pieni.

Sehän on hyvä sitten että asenne on hyvä ja puoltaa kehitystä. Dopeykin kirjoittaa juuri siihen malliin että ei tuu tapahtuu. Jos se on se asenne niin ei se silloin tapahdu. Ja jos lukee munkin viestejö niin ei mene henkilökohtaisuuksiin. Kirjoitin: kaltaisesi asenne. Meinaa sitä että ei ole yksin asenteensa kanssa mutta ei se lähtökohtaasenne sitä ainakaan paranna sitä asiaa.

Nhb ja dopey: kokonaisvolyymi siis on suomessa pieni.
Oliko tää suomea ja jos oli, oliko tässä joku pointti?

Tässä pari esimerkkiä lisää siitä, miksi Suomessa alkaa olla aika turhaa yrittää yhtään vitun mitään:
Torikauppiaan työsuojelu
Toinen työltäsuojelutapaus

Työterveyshuolto on ihan laskutusautomaatti. Jotta Kela-korvauksia saisi, pitää olla ennaltaehkäisevä suunnitelma, jonka joku Diacor copy-pasteaa viidessä minuutissa kasaan, ja laskuttaa päivän työstä ja sen jälkeen kuukausittain. Määräyksiä on älytön määrä, jotka ovat vain synnyttäneen ammattikunnan kirjoittamaan dokumentteja, joista eivät työntekijätkään välitä paskan vertaa. Jossakin vaiheessa onnistuttiin eliminoimaan terve maalaisjärjen käyttö end-to-end.

Back
Ylös Bottom