Miten laihdun salilla?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
terve painan 127kiloa ja olen 188cm pitkä. ikää on kertynyt 19. haluaisin saada tämän vuoden loppuun mennessä painon 115kiloon.... minkälaisia kuntosaliharjotteita kannattaisi treenata jotta paino putoaisi eikä nousisi?

olen nyt 2viikkoa kävellyt tunnin lenkkejä joten ajattelin 3-4kertaa salia matka sinne fillarilla ja 2-3 kävelyä tai kevyttä hölkkää.

eli tarkoitus oisi saada fläsää pois samalla 0.5kg-1kg viikossa painoa pois

Ruokavalio on loppupeleissä se joka laihduttaa. Toki liikkuminen lisää kulutusta mutta siltikään jos et syö vähemmän kuin kulutat, et laihdu.

Ja salilla niinku tissikeisari sano, isoja liikkeitä joissa liikkuu isot raudat ja mahdollisimman suuri osa kehon lihaksista. Kyykkyä, mavea, penkkiä, leukoja/ylätaljaa, dippiä, kulmasoutua... Sellainen kovatahtinen treeni jossa palautukset pidetään suhteellisen lyhyinä kuluttaa eniten kaloreita.

Et sä laihdu millään penkillä tai raskailla kyykyillä. Aerobisella liikunnalla sä rasvaa poltat. Mene lenkille lisää.

Et sä laihdu millään penkillä tai raskailla kyykyillä. Aerobisella liikunnalla sä rasvaa poltat. Mene lenkille lisää.
muistan kyllä lukeneeni jostain että raskas punttitreeni lisää kulutusta keskimäärin 400kcal/vrk kahden vuorokauden ajaksi.. ja mitä enempi lihasta sitä suurempi kulutus, että tänki takia kannattaa treenata punttia. EDIT: syömispuoli on se tärkein osa rasvanpoltossa.. liikunta vain hyvä lisä siihen

Eikö tämäkin ketju ole aivan turha, kun pakkis täynnä hyvää tietoa reenaamisesta, ruokavaliosta yms.yms
Hakua vaan kun viitsisi käyttää

EDIT: syömispuoli on se tärkein osa rasvanpoltossa.. liikunta vain hyvä lisä siihen

Juu, tolla mennään pitkälle :jahas:

Kyllä sillä punttitreenillä laihtuu siinä missä aerobisellakin.
Molempi parempi.

Molemmilla vaihtuu ja pitkän päälle tärkeetä vielä vaihdella. Ite harrastin nuorempana paljon juoksua, siis todella paljon, tuhansia kilometrejä vuodessa, ja jotenkin on vieläkin sellainen lihasmuisti että lenkki on meikäläiselle vihoviimeinen tapa laihduttaa (= ilmeisesti juoksutyyli muokkautunut energiatehokkaaksi + ko lihakset)...

Kyllä sillä punttitreenillä laihtuu siinä missä aerobisellakin.
Molempi parempi.

eiköhän se näin ole. pitää muistaa että laihduttavat hieman eritavalla. aerobisessa liikunnassa kulutus on suurempi ja pidemmän päälle rasva kudos alkaa tehokkaasti palaa. Kun puntilla kulutus ei ole niin kova mutta aineenvaihdunta kiihtyy seuraaviksi 48 tunniksi (vrt. aerobinen 12).

Parit kerrat on dieetattu 15kg pois rasvaa tekemättä varsinaisesti ainuttakaan aerobista.. Pallopelejä sillon tällön harvakseltaan ja pari muutama rullaluistelulenkki siellä täällä. Ei laihduttaakseen oo pakko lenkkeillä helvetisti jos ruokapuoli on kunnossa ja salilla käy ahkeraan.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itse heitän tähän tämmöisen mutu-letkautuksen, joka ei perustu mihinkään tutkimuksiin tai mihinkään, pelkkään omaan järkeilyyn.
Eli lähde laihduttamaan aluksi salin ja miinuskaloreiden avulla. Sulla on paljon painoa ja jos lähdet esim. juoksulenkille, niin polvesi ei tule tykkäämään lainkaan. Sitten kun on painoa vähemmän voisi tuo aerobinen olla hyvä, kun et ole ehinyt siihen kyllästyä ja saat uutta vaihtelua ja laihduttaminen on paljon mielekkäämpää.

Itse käytän sykemittaria salilla aina ja olen huomannut, että parhaiten kaloreita kuluu, kun tekee raskailla perusliikkeillä (kyykky, mave, kulmasoutu jne...) monta lyhyttä sarjaa lyhyillä palautuksilla. Esim. 6x6, 30 sekunnin palautuksilla. Syke pysyttelee yllättävän korkealla läpi treenin. Mainitaan vielä, että olen kokeillut tehdä pidempää sarjaa (3x15) ja tunnin treenissä pitkillä sarjoilla on mennyt n. 100-200 kaloria vähemmän, verrattuna 6x6 treeniin.

elikkä minkälainen ohjelma olisi paras esim kun koko ukossa on läskiä....

ajattelin salia 3-4x viikossa ja 4-5x väh. tunnin lenkki viikossa...

elikkä minkälainen ohjelma olisi paras esim kun koko ukossa on läskiä....

ajattelin salia 3-4x viikossa ja 4-5x väh. tunnin lenkki viikossa...

Varmasti lähtee tuo 13 kiloa vuoden loppuun mennessä, kun asenne on kohdallaan:thumbs:.

Ei kannata heti alkuun aloittaa liian raskaalla treenillä. Vaikkapa 2-3 salitreeniä hyvällä 1-jakoisella ohjelmalla, joita löytyy Treeni-osiosta ja Aloittelijoiden osiolta. Raskaita perusliikkeitä kannattaa suosia. Vielä sitten 2-3 aerobista treeniä pyöräillen/kävellen. Kun kunto paranee, niin lenkit voi tehdä juostekin, jos haluaa. Reipas kävely tai pyöräilykin käy kyllä kunnon lenkistä.

Treenimääriä voit sitten lisätä, kun kroppa alkaa tottua treenaukseen.

Ohjelma kuin ohjelma niin kyllä kulutus nousee. Itse tein tänään salilla perus 2 jakoisen joka tuolta aloittelijoiden osiolta ja sykemittari kertoi kulutukseksi 560 kcal. Aloittajan kokoisen kaverin ei kyllä tarvitse liikkua senkään vertaa. Riittää että katsoo syömiset kuntoon niin kyllä varmasti laihtuu.

Itse alotin 10.3:tta vajaasta 140 kilosta pudottamaan, aluksi kävin kävelemässä 3-4 kertaa viikossa ja siihen kyllästyi todella nopeasti kun paikat kipeytyi ihan liiaksi, kannattaa muistaa ettei yritä liikaa.
Kaveri teki mulle 1-jakoisen ohjelman niin alko mukavasti rullaamaan, mutta siinäkin tietty järki mukana ettei revi paikkoja hajalle liian isoilla painoilla ja lyhyillä sarjoilla. Lenkillä en ole käynyt 3:n kuukauteen, ja itsellä ei ainakaan eroa ole ollut painon tippumisessa, saman verran menee alas lenkkeillessä / salilla käymisessä.

Katsot vähän mitä syöt ja rauhassa starttailet salilla käynnit / lenkkeilyt, niin paljon mukavampaa.

Täältä kannattaa lueskella ravintojuttuja ja muuta, tosi hyödyllistä tietoa ja paljon!

Mulla on nyt paino 117 kiloa, ja tosiaan nyt syön jo melko normaalisti. Liikaahan sitä vielä on mutta en viitti hirveästi kiusatakkaan itseäni, jos tavotteeks tän vuoden loppuun 110 ja 115 väliin :)

Siitä se lähtee:)

Itse käytän sykemittaria salilla aina ja olen huomannut, että parhaiten kaloreita kuluu, kun tekee raskailla perusliikkeillä (kyykky, mave, kulmasoutu jne...) monta lyhyttä sarjaa lyhyillä palautuksilla. Esim. 6x6, 30 sekunnin palautuksilla. Syke pysyttelee yllättävän korkealla läpi treenin. Mainitaan vielä, että olen kokeillut tehdä pidempää sarjaa (3x15) ja tunnin treenissä pitkillä sarjoilla on mennyt n. 100-200 kaloria vähemmän, verrattuna 6x6 treeniin.

Kuntosaliharjoittelussa oleellista ei kulutuksen kannalta ole niinkään treeniin aikana kulutetut kalorit, vaan treeniin aikaansaama aineenvaihdunnan kiihtyminen/tehostuminen pitkäksi aikaa myös treenin jälkeen.

Tämän takia aerobisen ja kuntosaliharjoittelun harjoituksen aikaista kalorinkulutusta ei tulisikaan suoraan verrata keskenään. Esim. tunnin peruskestävyysalueella tehty juoksulenkki kuluttaa suorituksen aikana varmasti enemmän kuin saman pituinen saliharjoitus, mutta kokonaiskulutus seuraavan vuorokauden aikana on suurempi saliharjoituksen seurauksena johtuen ns. jälkipolttovaikutuksesta.

Tämän takia myöskään kahdella eri systeemillä tehtyä saliharjoitusta ei tulisi verrata keskenään pelkästään suorituksen aikana kulutettujen kalorien osalta. Sykemittarihan antaa aina sitä korkeamman kulutuksen mitä korkeammalla sykkeet ovat olleet. Tämä ei kuitenkaan kerro välttämättä kalorinkuluutksen näkökulmasta koko totuutta.

Viimeksi muokattu:
Pyöräily kannatais kans harkita, ei riko niveliä kovin helposti ku laitat penkin oikealla korkeudella, ettei polvet käy liian koukussa, ja sykemittarin on kans aika hyvä laihdutus apu, vaikken itse ole varsinaisesti, koskaan laihdutuksen takia käynyt lenkillä, niin sykemittari tuo ihan uskomattomasti motivaatiota lisää ku näkee paljo on kuluttanut lenkillä ja näin pois päin. Tärkeintä on kuitenki varmasti, että alkaa kans sitte vain tekemään jotain ja saan homman alulle, ettei jää suunittelu vaiheeseen. Tsemiä ! :thumbs:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom