Miten käsitellään kusipäitä töissä?

Terve, olen viimeiset 5 vuotta tehnyt työtä myyjänä, firmassa on n 20. vakituista duunaria. 3 vuotta sitten tuli pomon vävypoika töihin ja tietenkin mun osaston pomoksi pääsi. Aika nopasti huomattiin että tyyppi on idootti j aminusta tuli jostain syystä silmätikku. Olen saanut kuulla että en ole ollut töissä silloin kuin olen ollut, kaikista pienistä virheistä pitää valittaa ja vaikka kuulostan marttyyrilta niin jos kyseessä olisi ollut joku muu niin kusipää ei olisi siitä mitään sanonut. Tilanne on vähän kinkkinen siinä mielessä että tyyppi on omistajan vävy ja sehän juoksee itkien sinne heti kuin minä olen "mokannut" ja en jaksaisi mitään draamaa kuin on niin vaikeaa löytää uutta työpaikkaa ja ilmapiiri on jo tarpeeksi kireä. Tähän asti olen ollut asiallinen, se tietää että mun hermot on mennyt jo pari kertaa sen paskanpuhumisen takia ja vähän aikaa se vaikutti varovaiselta sen kritiikin kanssa ja kaikki oli ok mutta perjantaina se oli taas oma itsensä mutta päätin olla hiljaa tämän kerran. Yleensä se on niin firmoissa että paska valuu alaspäin ja onhan näitä samanlaisia tapauksia monessa paikassa mutta kyllä se hetki tulee kuin on pakko pistää vastaan ja totuus on se että jos mä en sitä tee niin ei kukaan.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ihan ensin koosta mahd. tarkat muistiinpanot jokaisesta tapauksesta, jossa sinua on työpaikkakiusattu. Siitähän tuossa nyt on kyse. Sitten laita se muistiinpano työsuojeluviranomaiselle tai liittosi juristille ja sano, että sinua työpaikkakiusataan. Kyllä se siitä sitten selviää. Ei kannata ite möykätä, eikä vars. mihinkään fyysiseen lähteä. Niin pahennat vain asemaasi ja saat potkut. Ensin pistä itse tietoja sinun näkökulmastasi mahd. tarkasti ylös, sitten eskaloi tilanne, eli vie sitä etiäpäin ja järkkää itellesi juridista apua. Jos mahdollista, niin neuvottele työkavereidesi kanssa ja kysy, ovatko huomanneet samaa kuin sinä. Jos ovat, niin pyydä heiltä asiasta lausunto mustaa valkoisella.

En haluasi viedä asiaa niin pitkälle sen jälkeen ei ole ainakaan enää kivaa mennä töihin. Mulle se on periaatekysymys, kestän kritiikkiä ja kriitikkiä pitääkin antaa jos se asiallista ja se pitää antaa minulle eikä toisille esimiehille sehän ei ole muuta kuin vittuilua. Jos ei olisi omistajan vävy niin tilanne olisi vähän eri nyt pitää vähän miettiä miä suusta tulee

Oletko sanonut tälle esimiehelle itselleen suoraan mitä hänen toiminnastaan ajattelet?

Oletko sanonut tälle esimiehelle itselleen suoraan mitä hänen toiminnastaan ajattelet?

En ole, on se huomannut että en ole tykännyt kuin se on tullut valittamaan turhista ja merkitsemättömistä asiosta ja en ole ottanut asiaa puheeksi silloin kuin ei ole tullutkaan mitään. Yleensä on käynyt niin viime aioina että duunikaverit on tullut minulle kertomaan mitä ne on kuullut minusta. Yritän pysyä kaukan koko tyypistä aina kun ollan duunikavereiden kannsa vaikk akahvilla ja se on siellä niin se leikkii että mä en ole siellä :D

Kyllä noi kiusaajat ym. idiootit on yleensä aika hyvin skarpannu kun on vaan riittävän kovalla otteella asian ilmaissut. On joutunut joskus pomoillekkin korottamaan ääntä..

Mutta suosittelisin kyllä lähestymään asiaa iivilin mainitsemalla tavalla. Tuossa saa aika äkkiä vaan itse lisää paskaa niskaansa. Ei tollasta tosiaan tarvitse sietää kenenkään. Parhaimmassa tapauksessa saisit tuosta jopa vuode liksan jos alkavat kunnolla pelleilemään. :D

No jos se on sun esimiehesi, niin varaa siltä puolen tunnin aika ja sano että haluat keskustella hänen johtamistavastaan. Sano siinä keskustelussa että jatkossa sä odotat häneltä ammattimaisempaa johtamista ja kaikenlainen paskanpuhuminen ja juoruilu, turhista syyttely jne. työpaikakkiusaamiseksi luokiteltava paska johtaa jatkossa toimepiteisiin.

Siksi sanoin siitä, että on hyvä tehdä asiasta mahd. tarkat muistiinpanot (päivämäärät ja tarkasti, mitä sinun näkökulmastasi tapahtui), että se on aina enemmän kuin puhuttu sana. Jos/kun asiaa viedään eteenpäin, niin tuommoisellakin voi olla merkitystä, koska tod.näk. toisella osapuolella ei ole tarkkoja muistiinpanoja. Tietääkseni tuommoisilla asioilla on ihan oikeissa työpaikkakiusaamistapauksissa ollu merkitystä.

No seuraavan kerran korotan ääntä kunnolla, muut siellä ovat kunnon mikkihiirejä ja niistä ei ole ollut mitään hyötyä kriisitilanteissa. Ju voin mä kirjoittaa kaikki ylös jne, sitten mennään kaikki juttelemaan pomon kanssa, ksipää sanoo skarppaavansa ja sitten meillä on vasta kiva ilmapiiri. Mun mielestä touhu menee siinä vaiheessa pelleilyksi, tällaiset asiat hoidetaan kasvokkain kahden kesken harmi että sillä on semmoinen yliote että pystyy joulupöydässä samaan omistajan puoleelleen, ja ei ole vaikeaa arvata kumpi meistä häviää siinä tapauksessa

Niin, juuri siksi asia voisikin olla hyvä pistää etiäpäin, työsuojeluviranomaisille, koska sinä olet aina altavastaajana palkallisena työläisenä muuten. Vain joukkovoiman kautta tuleva, eli ay-liikkeen lainopillinen ja muu apu tasoittaa tilanteen, tai vähintään verovaroin kustannettu työsuojeluviranomainen. Oman äänen korottaminen ei muuta asiaa, enintään pahentaa ja johtaa potkuihin. Ihan oikeasti, tuohon kannattaa nyt hakea ulkopuolista apua.

No seuraavan kerran korotan ääntä kunnolla, muut siellä ovat kunnon mikkihiirejä ja niistä ei ole ollut mitään hyötyä kriisitilanteissa. Ju voin mä kirjoittaa kaikki ylös jne, sitten mennään kaikki juttelemaan pomon kanssa, ksipää sanoo skarppaavansa ja sitten meillä on vasta kiva ilmapiiri. Mun mielestä touhu menee siinä vaiheessa pelleilyksi, tällaiset asiat hoidetaan kasvokkain kahden kesken harmi että sillä on semmoinen yliote että pystyy joulupöydässä samaan omistajan puoleelleen, ja ei ole vaikeaa arvata kumpi meistä häviää siinä tapauksessa

Musta sä voit tehdä molemmat. Sä voit ihan hyvin korottaa ääntä jos toinen käyttäytyy mulkusti, ja varsinkin jos se korottaa ääntään. Kannattaa silti kirjottaa nuo kaikki ylös, koska jos jossain vaiheessa sut irtisanotaan epämääräisin perustein tai tilanne alkaa mennä ihan päälaelleen on niistä sillon paljon apua.

Jo mutta jos sanotaan että kirjoitan kaikki ylös, ei ne mitään vakavia juttuja enemmän mustamaalamista ja turhaa paskaa mutta silti tarpeetonta. No jos otan kaikki ylös ja otan yhteyttä viranomaisiin niin mitä sitten tapahtuu? Okei, hyvä jos on backupia jos saisin potkut mutta jos en saa potkuja niin en viittis pahentaa asioita ja jokainen varmaan ymmärtää että se on kiusallista. Nyt etsin uuttaa duunia mutta vaikeaa on. Lähden heti kuin sellainen löytyy

Kyllä se ihan tarpeeksi vakavaa on ja niihin kyllä puututaan viranomaisten osalta, jos ei puhuminen johdon kanssa auta asiaan.

Työpaikkakiusaaminen - Työturvallisuuskeskus

Työyhteisön häiriötilanteisiin puuttuminen - Työturvallisuuskeskus

Työyhteisön häiriötilanteisiin puuttuminen

Loukkaava ja epäasiallinen käyttäytyminen eivät kuulu terveelliseen ja turvalliseen työyhteisöön. Jokainen työyhteisön jäsenen tulee huolehtia omasta asiallisesta käyttäytymisestään ja siitä, että mahdolliset väärinkäsitykset selvitetään ajoissa.

Toisaalta se mitä kukin kokee loukkaavana käyttäytymisenä ja toimintana vaihtelee yksilöittäin. Häirintää ja epäasiallista kohtelua kokevan pitääkin itse ilmaista selkeästi, jos kokee toisen käyttäytymisen kiusalliseksi tai loukkaavaksi. Joskus asian esille tuominen voi olla niin ahdistavaa ja pelottavaa, että tueksi kannattaa pyytää työkaveria tai työsuojeluvaltuutettua.

Työnantajan velvollisuutena on puuttua epäasialliseen työkäyttäytymiseen sekä sellaisiin pitkään jatkuneisiin ristiriitoihin, jotka häiritsevät työn sujuvaa tekemistä ja joissa voi olla kyse työpaikkakiusaamisesta tai häirinnästä ja epäasiallisesta kohtelusta.

Jotta työnantaja voi puuttua tilanteeseen, on asia tuotava työnantajan tietoon. Asia voi tulla työnantajan tietoon, joko esimiehen havaintojen kautta tai kun työntekijä, työsuojeluvaltuutettu tai esimerkiksi työterveyshuollon edustaja kertoo asiasta esimiehelle.

Esimiehen on työnantajan edustajana puututtava työpaikalla havaitsemiinsa työyhteisön häiriöihin ennen kuin ne muodostuvat terveyttä ja turvallisuutta uhkaaviksi ilmiöiksi. Työturvallisuuslain mukaan tilanteisiin on puututtava viimeistään silloin, kun ne muodostavat terveysriskin.

Esimiehillä on mahdollisuus puuttua epäasialliseen työkäyttäytymiseen sekä työyhteisön häiriötilanteisiin työnjohto- ja valvontaoikeutensa nojalla. Mitä varhaisemmassa vaiheessa tilanteeseen puututaan, sen helpompaa puuttuminen on. Pitkittyessään tilanteet monimutkaistuvat ja muuttuvat hankalemmiksi sekä selvittää että ratkaista.

Jos häirintää ja epäasiallisen kohtelua koetaan lähiesimiehen taholta, tulee asia viedä ylemmän esimiehen tietoon ja pyytää tätä puuttumaan asiaan. Myös työterveyshuollolta voi hakea apua ja tukea tilanteisiin.

Häirintään ja epäasialliseen kohteluun puuttuminen lähtee liikkeelle tilanteen selvittämisestä. Selvittämisen tarkoituksena on saada tietoa tapahtumien kulusta. Kun asiaa on selvitetty, tulee työnantajan tehdä ratkaisuja häirinnän ja epäasiallisen kohtelun lopettamiseksi. Sekä asian esille ottamista että tilanteisiin puuttumista helpottaa, jos työpaikalla on laadittu toimintaohjeet tilanteisiin puuttumiseen.

Työsyrjintää koettaessa tulee syrjityn keskustella työantajan (esimiehen) kanssa syrjiväksi menettelyksi kokemastaan tilanteesta. Selvitystä käyttäytymisen tai kohtelun perusteista voi pyytää myös kirjallisesti. Jos työsyrjintä ilmenee häirintänä, tulee työnantajaa pyytää puuttumaan tilanteeseen.

Mikäli työnantaja ei pysty perustelemaan ratkaisuaan millään työstä johtuvalla seikalla, ei vastaa perusteluita koskevaan pyyntöön tai puutu häirintään, voi syrjintää kokeva ottaa yhteyttä ammattiliittoon tai alueen työsuojeluviranomaiseen asian selvittämiseksi.

Vähemmistövaltuutettu ja syrjintälautakunta valvovat työelämän ulkopuolella tapahtuvaa etniseen alkuperään perustuvaa syrjintää. Sukupuoleen perustuvaa syrjintää valvoo tasa-arvovaltuutettu.

Jospa nyt puhuisit ihan ensimmäisenä sille pomolle vaikka kuinka kusipää on sen vävypoika. Jos yhtään on asioiden tasalla niin puuttuu tuohon käytökseen.

Itellä oli joskus alaisilla pientä kärhämää ja muuta. Vähänkö vitutti kun kukaan ei koskaan tullut asiasta puhumaan minulle vaan aina kuuli kautta rantain jostain. Pikkasen hankala tehdä asialle mitään jos kukaan asianomaisista ei ilmoita asiasta esimiehelle.

Mun mielestä työelämässä ei pitäisi miettiä omia toimintatapoja/elämän arvoja/asioiden hoitotapoja. Tälle kusipääesimiehelle pitäisi sun kahden kesken sanoa, (kuten edellä hyvin neuvottiin) että kaikki turha ja eritoten valheellinen jauhanta on loputtava tai se johtaa toimenpiteisiin. Myös tälle firman johtajalle (tai tämän kusipään esimiehelle) olisi kerrottava sun mielipiteesti työpaikan tapahtumista/ilmapiiristä.

Näitä tukemaan kannattaisi ottaa selvää työtovereidesi kanta/näkemys asioista. Mikäli ovat huomanneet samaa kuin sinä, niin heidän lausuntonsa on kullan arvoista jos joudut virallisiin selvittelyihin asian tiimoilta.

Joten, niele egosi tai mikä ikinä sut saakaan ajattelemaan kuten tällä hetkellä ajattelet ja googleta työpaikkakiusaamisesta ja toimi niiden ja iivilin neuvojen mukaisesti. Työelämä vie omat veronsa ihmisen jaksamisesta, ei tuollainen ylimääräinen paska kuulu kenellekään. Kyse on kuitenkin tän kusipääesimiehen omista vajavaisuuksista/ongelmista johtuvaa, suotta sä niistä kärsit.

Minun mielestä juttu menee jo liian pitkälle jos pitää ottaa johonkin yhteyttä, tällaiset asiat pitäisi saada selvitettyä työpaikalla kuin kyseessä ovat aikuisia ihmisiä mutta jos kiusaaja on pomoportaassa niin asiat menee vaikeaksi. No joo toivon että löytyy jotain muuta nopeasti enää en pysy hiljaisena jos se taas keksii jotain paskaa

Miksi kysyt neuvoa täältä, jos et halua ottaa apua vastaan? Tuskin täältä mitään taikasauvaa saa, jolla ongelma ratkeaisi.

3 vuotta sitten tuli pomon vävypoika töihin ja tietenkin mun osaston pomoksi pääsi. Aika nopasti huomattiin että tyyppi on idootti j aminusta tuli jostain syystä silmätikku. Olen saanut kuulla että en ole ollut töissä silloin kuin olen ollut, kaikista pienistä virheistä pitää valittaa ja vaikka kuulostan marttyyrilta niin jos kyseessä olisi ollut joku muu niin kusipää ei olisi siitä mitään sanonut. Tilanne on vähän kinkkinen siinä mielessä että tyyppi on omistajan vävy ja sehän juoksee itkien sinne heti kuin minä olen "mokannut" ja en jaksaisi mitään draamaa kuin on niin vaikeaa löytää uutta työpaikkaa ja ilmapiiri on jo tarpeeksi kireä. Tähän asti olen ollut asiallinen, se tietää että mun hermot on mennyt jo pari kertaa sen paskanpuhumisen takia ja vähän aikaa se vaikutti varovaiselta sen kritiikin kanssa ja kaikki oli ok mutta perjantaina se oli taas oma itsensä mutta päätin olla hiljaa tämän kerran. Yleensä se on niin firmoissa että paska valuu alaspäin ja onhan näitä samanlaisia tapauksia monessa paikassa mutta kyllä se hetki tulee kuin on pakko pistää vastaan ja totuus on se että jos mä en sitä tee niin ei kukaan.

Siis 3 vuotta olet ottanut vastaan asiatonta käytöstä!? Mun silmään tässä haisee:
- huomasit nopeasti, että tyyppi on idiootti ja että hän tekee susta syntipukin ja valehtelee sun toimistasi
- samaa käytöstä eivät koe muut
- omistajan vävy
- uutta työpaikkaa on vaikea löytää
- ilmapiiri on jo kireä
- paska valuu alaspäin
- vain sinä voit pistää vastaan

Jos ketä tahansa kohdellaan väärin, kannattaa ottaa epäoikeudenmukaisuus heti käsittelyyn. Nyt olet odottanut 3 vuotta ja homma on todella epämiellyttävää.

Miksi vain sinä koet väärää kohtelua? Ja vaikka se kohdistuisikin vain sinuun, ei millään vävyskeidalla ole mitään merkitystä.

Puhut uuden työpaikan etsimisestä ja sen löytämisen vaikeudesta. Oletko luovuttanut?

Paska periaatteessa valuu alaspäin ja jos se on oikeutettua, ei siinä ole mitään "väärää". Jos kyseessä on epäoikeudenmukaisuus, valuminen tulee kaikin keinon pysäyttää, eivätkä siinä merkittäviä tekijöitä ole sukulaisuussuhteet tai kireät ilmapiirit. Ne eivät tee onnellista työyhteisöä.

Jos vain sinä voit pistää vastaan, miksi olet odottanut 3 vuotta ja miksi olet vaihtamassa työpaikkaa?

Puhu pikimmiten tämän hankalan ihmisen kanssa kahden ja kerro, miten asian koet. Sano, että tuolla tavalla ei terveessä työyhteisössä toimita. Sano, ettet hyväksy epäoikeudenmukaisuutta etkä väärää kohtelua. Siitä se lähtee. Jos se pääpomo ei hiffaa turhaa syyttelyäsi, niin sehän se vasta pelle onkin. Ehkä hänen kanssaan on siinä tapauksessa myös syytä jutella. Eikä silloin tarvitse syyttää ketään, vaan kertoa, mitä on tehnyt ja mitä on kuullut tehneensä - ja etenkin mikä siinä kuullussa ei ole ollut totta. (Ja näissä hommissa se paperikirjanpito auttaa.)

Mä edelleen kommunikoisin tämmöiset asiat ensin niin, että jää jälki, eli esim. maililla. Muuten on sitten jos asiaa jossain firman ulkopuolella käsitellään vain sana sanaa vastaan ja se ei ole käytännössä yhtään mitään ja sitten on palkallinen työläinen työttömänä, kun taas niillä firmaan jäljelle jääneillä jatkuu sama meno, kohteena vain joku muu. Sen jälkeen kun on sanottu asiat paperilla tai maililla, niin voidaan järkätä naamakkain miittikin, jossa keskustellaan niistä em. asioista. Kuulostaa ehkä raa'alta, mutta kun näin se nykyään menee. Asiat tuppaavat yleensä menemään niin, että jos tulee vastaan kiusaamista, sortoa jne., niin se kusipää ei muuten usko kuin jos uhkana on juridiset toimenpiteet. Niissä taas todistetaakka on se, mikä ratkaisee. Jos ei ole kuin sana sanaa vastaan, juttu harvoin etenee yhtään mihinkään ja jää sitten sen "alempana" olleen (eli firmoissa rivityöläiset) piikkiin täysin. Kannattaako moista omilla tietoisilla valinnoillaan edistää, koska uskoo johonkin vanhanaikaiseen periaatteeseen, joka ei enää päde juuri missään, vai kannattaako toimia kylmän viileästi, harkitusti ja nykyajan tyyliin?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom