3 vuotta sitten tuli pomon vävypoika töihin ja tietenkin mun osaston pomoksi pääsi. Aika nopasti huomattiin että tyyppi on idootti j aminusta tuli jostain syystä silmätikku. Olen saanut kuulla että en ole ollut töissä silloin kuin olen ollut, kaikista pienistä virheistä pitää valittaa ja vaikka kuulostan marttyyrilta niin jos kyseessä olisi ollut joku muu niin kusipää ei olisi siitä mitään sanonut. Tilanne on vähän kinkkinen siinä mielessä että tyyppi on omistajan vävy ja sehän juoksee itkien sinne heti kuin minä olen "mokannut" ja en jaksaisi mitään draamaa kuin on niin vaikeaa löytää uutta työpaikkaa ja ilmapiiri on jo tarpeeksi kireä. Tähän asti olen ollut asiallinen, se tietää että mun hermot on mennyt jo pari kertaa sen paskanpuhumisen takia ja vähän aikaa se vaikutti varovaiselta sen kritiikin kanssa ja kaikki oli ok mutta perjantaina se oli taas oma itsensä mutta päätin olla hiljaa tämän kerran. Yleensä se on niin firmoissa että paska valuu alaspäin ja onhan näitä samanlaisia tapauksia monessa paikassa mutta kyllä se hetki tulee kuin on pakko pistää vastaan ja totuus on se että jos mä en sitä tee niin ei kukaan.
Siis 3 vuotta olet ottanut vastaan asiatonta käytöstä!? Mun silmään tässä haisee:
- huomasit nopeasti, että tyyppi on idiootti ja että hän tekee susta syntipukin ja valehtelee sun toimistasi
- samaa käytöstä eivät koe muut
- omistajan vävy
- uutta työpaikkaa on vaikea löytää
- ilmapiiri on jo kireä
- paska valuu alaspäin
- vain sinä voit pistää vastaan
Jos ketä tahansa kohdellaan väärin, kannattaa ottaa epäoikeudenmukaisuus heti käsittelyyn. Nyt olet odottanut 3 vuotta ja homma on todella epämiellyttävää.
Miksi vain sinä koet väärää kohtelua? Ja vaikka se kohdistuisikin vain sinuun, ei millään vävyskeidalla ole mitään merkitystä.
Puhut uuden työpaikan etsimisestä ja sen löytämisen vaikeudesta. Oletko luovuttanut?
Paska periaatteessa valuu alaspäin ja jos se on oikeutettua, ei siinä ole mitään "väärää". Jos kyseessä on epäoikeudenmukaisuus, valuminen tulee kaikin keinon pysäyttää, eivätkä siinä merkittäviä tekijöitä ole sukulaisuussuhteet tai kireät ilmapiirit. Ne eivät tee onnellista työyhteisöä.
Jos vain sinä voit pistää vastaan, miksi olet odottanut 3 vuotta ja miksi olet vaihtamassa työpaikkaa?
Puhu pikimmiten tämän hankalan ihmisen kanssa kahden ja kerro, miten asian koet. Sano, että tuolla tavalla ei terveessä työyhteisössä toimita. Sano, ettet hyväksy epäoikeudenmukaisuutta etkä väärää kohtelua. Siitä se lähtee. Jos se pääpomo ei hiffaa turhaa syyttelyäsi, niin sehän se vasta pelle onkin. Ehkä hänen kanssaan on siinä tapauksessa myös syytä jutella. Eikä silloin tarvitse syyttää ketään, vaan kertoa, mitä on tehnyt ja mitä on kuullut tehneensä - ja etenkin mikä siinä kuullussa ei ole ollut totta. (Ja näissä hommissa se paperikirjanpito auttaa.)