Miten käsitellään kusipäitä töissä?

Mä edelleen kommunikoisin tämmöiset asiat ensin niin, että jää jälki, eli esim. maililla.

Tämä on tärkeä pointti. Jos ketjun avaaja haluaa kuitenkin selvittää asiat mahdollisimman epämuodollisesti, niin ensimmäinen asia lienee se että nykäisee pomoa hihasta ja sanoo että haluaa jutella ja sitten puhuu asiat suoraan. Jos muutosta ei tapahdu, niin sähköposti esimiehen esimiehelle jossa kuvataan tilanne ja ilmoitetaan että huolimatta keskusteluista ja allekirjoittaneen yrityksistä vaikuttaa asiaan epäasiallinen käytös jatkuu ja rupeaa olemaan sietämätöntä ja vaatii välitöntä puuttumista. Sähköpostista kopio esimiehelle. Tällainen sähköposti vaatii reagointia johdolta. Asian voi toki hoitaa alusta saakka mailila.

Jos asiaa ei halua hoitaa jotenkin tähän tyyliin, niin vaihtoehdot ovat varmaan sitten että vetää pomoa turpaan tai vaihtaa duunia.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tää on hienoo kun ollaan taas niin perus pakkista että "vaihda työpaikkaa" se on kanssa niitä taikasauvajuttuja. Se ehkä onnistuu jos on hieno koulutus ja asuu paikkakunnalla jossa on jotain valinnan mahdollisuuksia. Itsekin olen aika jumissa, toki sitä jotain löytyy, mutta ei viittisi ehdointahdoin alkaa vaihtamaan kun se on aina riski ja aina voi löytyä ratkaisu. Valitettavasti nää vaan usein on sellaisia että näistä kärsitään pitkään, jopa vuosia. Se on helppo sivusta huudella "että olisit tehnyt jotain" tai "älä ainakaan olisi tehnyt noin". Niinpä, ei sitä itse olen siinä tilanteessa ja sitä monesti toivoo että ratkaisu kuitenkin löytyisi.

Tää on ihan kun parisuhdeketjua lukisi, ongelmia ollut kumppanin kanssa, ehkä pitkään. Jätä se!

Iivililtä tulee tiukkaa asiaa ja sitä Jamin meinitsemaa reilua asian esiin ottamista kannattaa kokeilla. Mutta varautua siihen että sieltä ei mitään ymmärrystä löydy vaan paskaa tulee niskaan entistä enempi. näin kävi itselleni.

EDIT: Ja tosiaan aina niin että kommunikoinnista jää jälki. Se on pelkkää sanahelinää monesti mitä saa vastaukseksi jos se on vain kahden keskinen keskustelu.

Kommunikaatiosta tosiaan pitää jäädä aina jälki. Jos olisin (nyt) tuossa tilanteessa niin tallentaisin kännykällä joka ikisen keskustelun jossa ko. henkilö on jotenkin osallisena. Varsinkin jos kyseessä on narsismiin taipuvainen henkilö - sellaisen henkilön kanssa voi lähtökohtaisesti olettaa että kahdenkeskeisiä keskusteluja käytetään nimenomaan sinua vastaan.

Myönnän jo että threadi on periaatteessa turha. En ole antanu periksi, ei ole väliä mitä teen aion silti vaihtaa. Vaihtaminen ei
kuitenkaan onnistu noin vaan koska en vaihda huonoompaan ja en vaihtaisi yhden idiootin takia vaikka se ei ole syy miksi vaihdan. Aion seuraavan kerran kysyä mitä helvettiä se oikein yrittää, teen sen kuin vasta sitten kuin se taas on keksinyt jofain niin mulla on mustaa valkoisella. Yrsyttää sekin kuin olen ajatellut että pyytäisi plkanakorotusta mutta se ei paranna mahdollisuuksia että joku puhuu jatkuvasti paskaa selän takana.

Juu ja jos on epäilystä, että on ihkaoikea narsisti tämä työpaikkakiusaaja (harvemmin on, yleensä on vain kyse siitä, että ko henkilö projisoi joitain omia ahdistuksiaan muihin, koska on ite henkisesti lukossa/jumissa, eikä pysty asioitaan rakentavasti käsittelemään, eli tiivistetysti/kansankielellä kyse on kusipäisestä dorkasta), niin oma kommunikaatio pitäisi olla ihan helvetin tiukasti vain työasioita, kuivakkaan asiallista ja aina äärimmäisen kohteliaasti. Tuo voi olla työlästä, mutta jos siinä onnistuu, niin tekee narsistin valtapyrkimyksistä ja sortamisesta ainakin omalla kohdallaan pykälän vaikeampaa. Tällöin hänelle jää keinoiksi toimia muiden kautta, eli puhua paskaa selän takana, juonitella jotakuta vastaan, kun se pääasiallinen kohde on henkisesti ja sosiaalisesti kuin teflonilla päällystetty teräskuula, eli siitä kiusattavasta ei saa otetta, eikä pintaansa/työminäänsä pysty murtamaan mitenkään. Näissäkin tapauksissa raivoaminen yleensä tarkoittaa sitä, että on jo hävinnyt, kun taas tyynen asiallinen olemus ja kommunikaatio tarkoittaa sitä, että sulla on homma hallussa, että et ole murtunut, etkä tule murtumaankaan, että kohtaat kaiken selkä suorana ja pää pystyssä, sekä henkisesti että fyysisesti.

Joskus tuli huudettua esimiehen kanssa kilpaa oikein urakalla. Lopputuloksena se että puhuttiin jatkossa mahdollisimman vähän ja asiat hoitu kyllä kun molemmat teki omat hommansa. Jossain kohtaa se asiallinen tyyni käytös ei vaan ole ratkaisu. En tunne sun tilannetta niin hyvin et voisin suositella samaa mut sanonpa vaan et kenenkään ei pitäs töissä joutuu kuuntelee turhaa vittuilua ellei siitä makseta erikseen.

Tää on hienoo kun ollaan taas niin perus pakkista että "vaihda työpaikkaa" .

Ei kait tässä kukaan muu puhu työpaikan vaihtamisesta kuin ketjun aloittaja. Suurin osa antaa asiallisia neuvoja.

Minun mielestä juttu menee jo liian pitkälle jos pitää ottaa johonkin yhteyttä, tällaiset asiat pitäisi saada selvitettyä työpaikalla kuin kyseessä ovat aikuisia ihmisiä mutta jos kiusaaja on pomoportaassa niin asiat menee vaikeaksi. No joo toivon että löytyy jotain muuta nopeasti enää en pysy hiljaisena jos se taas keksii jotain paskaa

Mun mielestä asia pitää just viedä eteenpäin varsinkin jos esimies on kiusaajana, että kannattaa nimenomaan ottaa todistusaineistoa äännittää keskustelut jne... meinaa sitten siinä on piru irti jos menee esimiehelle päin naamaa sanomaan asiat ja jos kyseessä on oikeasti hyvinkin v-mäinen esimies niin sitten se pistää vielä enemmän sut hankaluuksiin. Ei kaikki aikuisetkaan osaa hoitaa asioita aikuismaisesti oli kyseessä 20 tai 60 vuotias.

Ketjun aloittajan housuissa mä miettisin ensin hyvin tarkkaan mahtaako siellä vastassa olla ihan pesunkestävä narsisti vai joku onneton paskahousu jolla on noussut kusi päähän. Niihin nimittäin toimii aivan eri keinot. Narsistia vastaan on pakko käyttää todisteita ja joukon voimaa, eli saada muutkin puhumaan asiasta ja / tai viedä asia mahdollisimman korkealle. Jos menet narsistille vinkumaan että hyi hyi, ei saa kiusata niin saat vain enemmän runtua koska vikahan ei ole ikinä hänessä. Sama juttu huutokilpailun kanssa. Asiasta kaksin keskustelu - on se sitten nätisti, huutaen tai itkien - ei toimi narsistin kanssa. Sen sijaan siihen paskahousuun tehoaa huomattavasti paremmin kun kertoo miten asiat on, koska se alkaa pelätä seuraamuksia.

Mun mielestä asia pitää just viedä eteenpäin varsinkin jos esimies on kiusaajana, että kannattaa nimenomaan ottaa todistusaineistoa äännittää keskustelut jne... meinaa sitten siinä on piru irti jos menee esimiehelle päin naamaa sanomaan asiat ja jos kyseessä on oikeasti hyvinkin v-mäinen esimies niin sitten se pistää vielä enemmän sut hankaluuksiin. Ei kaikki aikuisetkaan osaa hoitaa asioita aikuismaisesti oli kyseessä 20 tai 60 vuotias.

Tää on muuten mielenkiintoinen pointti. Jos keskustelu käydään kahden ja vain puhutaan, niin mistä voi alkaa kumpikaan oikeasti asiaa ajamaan eteenpäin? Siinä on sana sanaa vastaan ja kumpkin voi kiistää kaiken tai muuttaa keskustelua mielin määrin. Että silleen kahdenkeskiset keskustelut on ihan sama vaikka vähän menisikin pinna, kun ei siitä mitään jää todisteeksi.

Mutta taas toisaalta jos pystyisi olemaan "cool" koko ajan, niin siinä saanee jonkinlaisen henkisen yliotteen. Itse en tuohon pysty. Nauhuri lienee omassa tapauksessa otettava mukaan jo siksi että saa itselle muistiin mitä oikeasti on puhuttu. Ja ehkä sitä sitten itse on viileempi jos on nauhuri taskussa "rauhoittamassa". Ei tuo oikeudessa tietenkään ole todiste, mutta tärkeää on mielestäni että itsellä pysyy asiat muistissa, sitä kun oma mieli muuttaa asiaoita heposti kun vituttaa ja on paha olla.

Miksei olisi?

Heh, ettäkö ääninauha keskustelusta ei käy todisteeksi siitä mistä puhuttiin. Omat keskustelut saa nauhoittaa ilman että siitä kertoo keskustelukumppanille.

Uskaltaisin luvata että jos ongelmana on se, että esimies puhuu muille esimiehille susta työntekijänä, tilanteen korjaamiseksi riittää se että pomo saa tietää että nämä muut esimiehet juttelevat näistä keskusteluista eteenpäin ihmisille. Vastaavasti kuin jos sinä saisit tietää että sama tiedotusketju toimii toiseen suuntaan, ja sun työkaverit kertois muille esimiehille mitä sinä oot sanonu pomostas.

Alaiset haukkuu pomoja keskenään, myös sellaisista pikkuasioista joita eivät ikinä sanois päin naamaa tai jota eivät ikinä lähtis minkään työsuojelun tai muun tahon kanssa viemään eteenpäin. Ihan vaan koska pomo on niin helvetin ärsyttävä. Vastaavasti joskus pomot puhuu alaisistaan keskenään ilman että tarkoituksena on muuta kuin purkaa ärsytystä tai stressiä tai maanantaiangstia. Onko fiksua kummassakaan tapauksessa? Ei varmaan, ehkä inhimillistä. Aiheutuuko ongelmia kummassakin tapauksessa jos jutut päätyy vääriin korviin? Kyllä, ehdottomasti.

En osaa sanoa liittyykö tuo aloittajan tapaukseen yhtään mitenkään, pisti vaan silmään että kyse on sinällään pikkuasioista, joista ei sanottais jos muu niin tekis (eli kritiikki sinällään aiheellista muttei niin iso juttu että siitä sais sanoa?), ja näistä on saatu kuulla työkavereilta, jotka tuli kertomaan että pomo on puhunu niistä jollekin esimiehelle. Joskushan tarina saa vähän yllättäviä muuttujia kun sitä kertoo joku, joka kuuli sen joltain, jolle joku oli sen kertonut.

Miten olisi yhteydenotto työterveyshuoltoon ja sieltä heidän aloitteesta sitten järjestettäisiin työpaikkakokous asianomaisten kanssa jossa asiat käytäisiin läpi. Tarvittaessa sitten työnohjausta ja jatkotoimenpiteitä. Olisi kevyempi vaihtoehto työsuojeluviranomaisen yhteydenottoon ja psykologit voisi avata työpaikan ongelmia. Jos ei auta niin on sitten mustaa valkoisella myös työterveydenhuollossa mitä on käyty läpi ja mitä on saavutettu. Ja mahdollisessa jatkotoimenpiteissä olisi hyvää vipuvartta asian suhteen. Työsuojelu on valitettavasti niin ylityöllistetty instanssi että jonkun yksittäisen työpaikan yksittäinen kina jää nopeasti vaille minkäänlaista huomiota.

Ei muuta kun ilmoitus omistajalle saamastasi kohtelusta kyseiseltä esimieheltä. Kerro että haluat hoitaa asian simppelisti vähin äänin ja talon sisäisesti. Ole kohtelias ja johdonmukainen. Asiallisesti toteat ettet enää siedä moista käytöstä ja annat ymmärtää keskustelussa vieväsi asian eteenpäin tarvittaessa. Oletettavasti omistaja puhuu esimiehelle. Se mihin se johtaa selviää sitten, asia kuin asia pitäisi kuitenkin ensin yrittää hoitaa työpaikkatasolla. Kenenkään ei kuitenkaan tarvitse sietää mitään paskaa kohtelua työpaikalla 2000-luvulla. Sitten vaan viet asian maaliin asti jos sama jatkuu.

Joskus jouduin katselemaan tällaista tilannetta sivusta, kyseinen pomo oli sen luonteinen että sillä piti aina olla joku "hampaissa". Kyseinen tyyppi pääsi kiusallisesta tilanteesta eroon kun jutteli pomon kanssa kahden kesken ja ilmoitti, että aidan sisäpuolella hän on pomo mutta pisinkin työpäivä päättyy joskus ja sitten ilmestyykin Pikku-Ile kiusaamaan työmatkoille. Tämä tepsi sillä kertaa, voi olla aiheellista käyttää vasta viimeisenä keinona. Onnea, hulluja kusipääpomoja todellakin löytyy.

Mä olen yhdessä kiusaaja firmassa ollut aikoinaan töissä ja suosittelen kyllä sitä että hommaat todisteita niin paljon kuin ikinä vaan saat..
Siihen ei hirveästi kannata luottoa laittaa että tilanne paranisi sillä että keskustelet pomon kanssa, tuossa mun esimerkki firmassa se vaan lisäsi kyseiseen henkilöön kohdistuvaa kiusaamista. Tuo tilanne on todella vittumainen, 1 vaihtoehto on se että hommat tosiaan hoidetaan hyvin ja vittuilu loppuu, 2 vaihtoehto on se että vittuilun määrä vaan lisääntyy, 3 ja huonoin on se että sulle vittuillaan niin kauan että alat uskoa ansaitsevasi sen.

Mä tekisin niin että hommailisin todisteita, puhuisin pomolle ja lopputuloksesta riippuen hakisin tarpeen vaatiessa saikkua työpaikkakiusaamisen takia muutamaan kertaan.. Todnäk kun saisit kenkää pystyisit riitauttamaan asian ja todisteiden valossa saisit vielä korvauksia.

edit. Yksi vaihtoehtohan on tietty yrittää päästä muualle töihin. Suomi on ikävä kyllä niin pieni maa että noi oikeusjutut ja maine saattaa levitä hyvinkin tehokkaasti joka sitten saattaa tulevaisuudessa iskeä silmille.

On se varmaan itelläkin edessä että kestettävä tai keksittävä muuta.

Ja mikäs juttu tuo tuossa oli siitä että pomoja arvostellaan? Onko ne arvostelun yläpuolella jos arvostelu tapahtyy työkavereiden kesken työpaikalla eikä esim. sosiaalisessa mediassa? siitäkin huolimatta ettei samoja asioita ikinä sanoisi ääneen pomolle? Ja miksi ei sano, no siksi että siitä tulee 90% varmuudella kakkendaalia niskaan. jos ei heti niin joskus, senverran perus katkera on suomalaisen luonne.

Eli toisinsanoen, onko pomon toimien arvostelu jokin rikos jos sitä ei tehdä niin että esim. asiakkaat saisi tietää ja siitä voisi olla yritykselle vahinkoa? Jos minä hakun pomon lyttyyn mun duunikaverille ja se kielii siitä pomolle niin olenko oikeasti syyllistynyt johonkin?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom