Miten bulkata halvimmalla?

Ikä
38
En olisi uskonut, että tällainenkin ongelma voi joskus tulla eteen, mutta niinpä se vaan tuli.

Nimittäin nyt, kun on vanhempien suojasta muuttanut pois omaan pesäänsä, huomaa, että piru, eläminenhän maksaa. Kukkaro kevenee kertaheitolla vuokrasta, bensasta ja laskuista, mutta massanhankkijalle myös ravinto vie aika suuren osan rahoista. Nyt edes työssäkäyvälle ei hirveästi jää rahaa käyttöön mihinkään ylimääräiseen, saati sitten jos vielä opiskeluelämää on edessä. Pakko alkaa tinkiä asioista, ja olenkin alkanut miettiä, paljonko ravinnosta voisin tinkiä.

Olen yrittänyt saada riisitikkukroppaani lisää massaa jo vuosia, mutta nyt päätin yrittää kunnon bulkkausta, ja otin tuolta aloittelijaketjusta suoraan n. 3500kcalin bulkkiruokavalion, jota olisi tarkoitus nyt ylläpitää kunnes paino on noussut tarpeeksi. Liitän sen helpotukseksi tähän (sitä on vähän muokattu omien mieltymysten mukaan):

n. 3500 kcal bulkkiesimerkki by Hekottaja:

aamupala: kaurahiutaleita 4dl, 250g maitorahkaa, mehukeittoa 4dl.
lounas: 100g (kuiva) riisi, jauheliha 200g.
välipala: kaurahiutaleita 4dl, 250g maitorahkaa, mehukeittoa 4dl
päivällinen: 100g makaroni, jauheliha 200g, öljy 10g.
välipala2: purkki rahkaa, ananas purkki, öljy 15g
iltapala: 80g tonnikalaa, purkki rahkaa 15g öljy.

Tuostakin kun nyt lähtee laskemaan... Jos rahkapurkin (Ehrmann) saa halvimmillaan 60snt:lla, niihin menee 2,40e. Jauhelihapaketti päivissä, n. 2e. Ananaspurkki maksanee jonkun euron, tonnikalapurkki (Eldoradon, halvin mitä olen löytänyt) 75snt. Lisäksi kaurahiutaleiden kanssa menee aina 6-8dl maitoa, eli n 1,5l päivässä, sekin maksaa yli euron. Mehukeiton hintaa en ole katsonut kun ajattelin sen jättää tuosta pois, ja riisin, kaurahiutaleiden, makaronin ja öljyn hinta nyt on niin mitätön, ettei niitä kannata tuohon laskea mukaan, mutta noista hinnoitelluista tuotteista tulee hintaa jo 5-7e/päivä, mikä tekee n. 150-200e/kk. Plus mahdolliset leivät juustoineen, makkaroineen ja levitteineen, ja ruokajuomat. Siinä mennään sitten jo yli 200 euron kuukausihintaa pelkkään ruokaan, mikä käytännössä estää monen opiskelijan bulkkauksen kokonaan, koska ei yhdellekään minun tuntemalleni opiskelijatuttavalleni jää kuukaudessa edes tuota määrää ylimääräistä rahaa käyttöön.

Onko se nyt siis vaan silkka fakta että bulkkausta ei tämän halvemmalla voi hoitaa vai onko jollakin takataskussaan jotain kepulikonsteja, joilla tässä säästää? Erityisen halpoja tuotteita, halpoja kauppoja, mitään? Ei tuossa bulkkiruokavaliossa minusta ainakaan mitään kovin hintavia ruoka-aineita ole. Onneksi tuota bulkkiruokavaliota nyt ei tarvitse pitää yllä kuin kuukausi tai pari, luulisi siinä jo massan nousevan tarpeeksi, jos tähtää kiloon viikossa.

Paljonko teillä itsellänne yleensä menee ruokaan rahaa kuukaudessa?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Heitä puhelin helvettiin ja ala kulkeen pyörällä niin säästät bensoista ja luurilaskusta...

Kyllähän tossa Japudin viestissä on perää. Ruoka maksaa ja nykyjään vielä aika helvetin paljon. Säästät muissa kuluissa, niin jää killinkejä sitten ostaa apetta.

Harkitse jonkun halpisheran ostamista, josta otat osan protskuista ja protskujen saannin varmistamisen jälkeen pullo esim. rypsiöljyä, niin alkaa kalorit tulla täyteen.

Siinä mennään sitten jo yli 200 euron kuukausihintaa pelkkään ruokaan, mikä käytännössä estää monen opiskelijan bulkkauksen kokonaan, koska ei yhdellekään minun tuntemalleni opiskelijatuttavalleni jää kuukaudessa edes tuota määrää ylimääräistä rahaa käyttöön.

Onko se nyt siis vaan silkka fakta että bulkkausta ei tämän halvemmalla voi hoitaa vai onko jollakin takataskussaan jotain kepulikonsteja, joilla tässä säästää? Erityisen halpoja tuotteita, halpoja kauppoja, mitään? Ei tuossa bulkkiruokavaliossa minusta ainakaan mitään kovin hintavia ruoka-aineita ole. Onneksi tuota bulkkiruokavaliota nyt ei tarvitse pitää yllä kuin kuukausi tai pari, luulisi siinä jo massan nousevan tarpeeksi, jos tähtää kiloon viikossa.

Paljonko teillä itsellänne yleensä menee ruokaan rahaa kuukaudessa?

Itellä ruoka on kuukauden suurin menoerä, jopa suurempi kuin vuokraosuus (250€). Tosin tulee ostettua kalaa ym. kallista. Melkein voisi sanoa, että paljon syömistä ei voi toteuttaa kovin halvalla.

Tämä nyt ei varsinaisesti auta keskustelun aloittelijaa, mutta nämä opiskelijan köyhyys jutut on mun mielest kohtuu naurettavii. Pelkästään jo kesätöissä tienaa vuosien varrella sen verran, että jää rahaa ihan hyvin säästöönkin ja se on eri asia osaako niitä sitten säästää vai dokataanko ne. Tottakai löytyy myös poikkeuksia, jotka ovat joutuneet jo kohtuu nuoresta "elättämään" itsensä, kun vanhemmilta ei rahhoota tipu. Asenne kysymys, turha itkee vanhempana ku ei tajuttu pistää nuorempana rahaa patjan väliin. :(

Kilpailuta elintarvikkeita, varsinkin lisäravinteista löytyy todella suuret hinta-haitarit.

Yleensä lähes jokaisesta tuotteesta alkaa löytymään ns "halpis-versioita" kuten Pirkka,Rainbow,X-tra jne jne...

Itse en missään tapauksessa ostaisi yhtäkään valmista massanlisäys-jauhetta, jos haluan säästää rahassa. Enkä kyllä ostakkaan...

Hera+malto(panimo sokeri olisi kait vielä halvempaa hiilarinlähdettä)+öljy drinksu voittaa kyllä hinnallaan kirkkaasti jokaisen valmiin massanlisäysvalmisteen. Itse käytän aika usein hiilarinlähteenä kaakao-jauhetta jolloin saan suoraan maistettua oman juomani samantien.

Onneksi tuota bulkkiruokavaliota nyt ei tarvitse pitää yllä kuin kuukausi tai pari, luulisi siinä jo massan nousevan tarpeeksi, jos tähtää kiloon viikossa.
Off-topic, mutta kuinka paljon esimerkiksi 8viikon eli tolla kaavalla 8 kilon massakuurista olisi lihasta?

Papuja, papuja ja lisää papuja. Linssejä. Pähkinöitä.

Niin halvalla ei proteiinia saa edes proteiini-isolaateista. Pähkinöissä kolmasosa-puolet rasvaa kaupan päälle.

Maito ja liha on kalliita kalorilähteitä papuihin verrattuna. Tosin sitten täytyy osata kokata ja maustaa jos niitä aikoo pidempään vetään isoja määriä. Ja kaikkeen sapuskaan tarpeeksi öljyä (rypsiöljy on hyvää terveydelle ja tosi halpaa).

Edit: ja 8 kiloa 2 kuukaudessa kuulostaa älyttömältä ja terveydelle haitalliselta. Ei ei ei... ensinnäkin moinen on ihan järjettömän vaikea saavuttaa, siitä tulee jo raskausarpia ja se tulee lähes pelkkänä läskinä.

en suosittele kyllä tuota ruuassa säästämistä jos kasvaa haluaa..mut jos nyt aivan välttämättä haluat siitä tinkiä niin näin opiskelijana suosittelen ostamaan kerralla isomman erän lihatuotteita.usein näkee hyllyillä aletuotteita joista on päiväys menossa vanhaksi joten siitä vaan kahmii kyytiin ja lyö pakastimeen. ja tee kerralla iso mättö evästä jota syöt sit pari päivää, näin säästät myös aikaa ja vaivaa. ja kun opiskelemaan lähdet niin koulussahan on hyvä tankata halpa ja monipuolinen ateria.

itselläni ei ole tullut menojen kanssa tiukkaa missään vaiheessa..tosin puskenkin töitä opintotuki-rajalla keikkuen joten loppuvuodesta saa alkaa laskemaan tehtyjä tunteja aika tarkkaan ettei tarvi maksella takaisin tukiaisia. osittain ihmettelen kans tätä muiden opiskelijoiden itkemistä rahatilanteesta. eihän tässä kouluaikana rikastumaan pääse mutta kyllä tässä elää kun uhraa vaikka viikonlopuista vapaa-aikaa muutamaan työvuoroon! itse pystyn lyömään parin viikon välein(liksa tulee 2 krt/kk) osan palkasta eli n. 100-300€ säästötilille ja sit otan sieltä pikku summia käyttöön mikäli tuntuu että perkele rahat loppuu. ja kyllä..ylläpidän omaa autoa ja asun pk-seudulla..ihanan kallista;) mikäli suurempia ostoksia tarvii tehdä niin kuitenkin taustajoukot on kunnossa joten porukoilta saa korotonta lainaa:)

Jos budjetti on tiukalla niin kannattaa ottaa proteiineja vain tarpeellinen määrä.
Hiilihydraatteja ja rasvaa paljon.

EDIT:tuossakin on jo aika paljon proteiineja josta voi vähän karsia.

Ite oon nyt syöny 50-60e/kk ja kalsuja tulee reenipäivänä 3600 ja välipäivänä 2600. Välipäivälle sais heti pari sataa lisää jos ottas vähän rypsäriä mukaan. En oo hintaan laskenu lisäravinteita mukaan, mut ei niitäkään ole kun heraprode ja malto ja reenipäivinä menee näitä.

Ite oon nyt syöny 50-60e/kk ja kalsuja tulee reenipäivänä 3600 ja välipäivänä 2600. Välipäivälle sais heti pari sataa lisää jos ottas vähän rypsäriä mukaan. En oo hintaan laskenu lisäravinteita mukaan, mut ei niitäkään ole kun heraprode ja malto ja reenipäivinä menee näitä.

Mitä olet syönyt, kun noin halvalla pääsee?

Mitä olet syönyt, kun noin halvalla pääsee?

Ahh sori, my bad ku aamulla aloin unissaan kirjotteleen. 50-60e/vko siis oon syöny :D Hyvä minä. Sitähän kusis hunajaa jos selviäis tolla summalla kuun.

Tuntuu että ei sitä halvemmalla enään pääse ku tuo 50e/vko

näin opiskelijana ja kun syksyn olin vaihdossa (se söi rahaa), on tarttenut nyt olla aikas tiukalla, mutta kyllä rahat riittää kun kilpailuttaa tuotteet ja miettii kaks kertaa, mistä saa parhaat aineet parhaaseen hintaan.

Mut paras on, kun tekee isoja satseja aina kerralla. Yks killeri on: 400g sika-nautaa (niitä tyydyttyneitä kun tarvitaan), 400g ruskeita papuja, pirkan chili-tomaattimurskaa yks purkki (olisko 400g kans), mausteita (ranskalainen sipulikeitto-pussi on tosi jees mausteeks) ja sitte keittää lisukkeeks kaura-riisi-sekoitusta. Tein tuollasen satsin, laskin hinnaks hiuka reilu 4e ja siitä syö sen neljä kertaa kun heittää kaikki yhteen ja kaura-riisiä hiuka reilummin (saadaan se hiilareiden suhde muihi tarpeeks korkeelle kun mukana on jo papujakin), joten n.1e/ateria ja proteiinia on (jauheliha, pavut), hiilareita ja kuituja (pavut, kaura-riisi) ja maku on taivaallinen..:kuola:

tosta halvemmaks ei taida tollanen kunnon lämmin ruoka mennä, josta sais nuo kaikki, mitä tuosta setistä saa..kannattaa kokeilla:thumbs:

Tuli mieleen että howwabout metsästys ja kalastus? Itselläni ei tosin ole kokemusta kuin jälkimmäisestä, mutta mikäs on sen komiampaa kun kauniina kesäpäivänä istua ongella:D (Se kun ei vaadi lupia, kunhan ei koskeen eksy). Ja käsittääkseni kala on vallan mainio roheiinin ja hyvän rasvan lähde!

Tuli mieleen että howwabout metsästys ja kalastus? Itselläni ei tosin ole kokemusta kuin jälkimmäisestä, mutta mikäs on sen komiampaa kun kauniina kesäpäivänä istua ongella:D (Se kun ei vaadi lupia, kunhan ei koskeen eksy). Ja käsittääkseni kala on vallan mainio roheiinin ja hyvän rasvan lähde!
Ainaki metsästyksen voi unohtaa jos halvalla haluu päästä :) On meinaan törkeen kallis harrastus.
Rahaa menee: Metsästyskorttiin, riistanhoitomaksuun, metsästysseuran jäsenmaksu, aseet, panokset, bensat liikkumiseen ja kaikki muu tilpehööri. Ja panoksiakin menee aika reippaasti ku sitä ampumista pitää käydä radallaki harjottelees ain välillä jos meinaa siihen riistaanki osua :D
Kalastuksessa pääseekin sitte halvemmalla ja tosiaan tuoreesta kalasta saa hyvää ruokaa eikä maksa paljoa :)

Kun vaimo alkoi valittamaan mulle, että syön koko perheen perikatoon aloin käymään lauantai aamuisin isossa marketissa metsästämässä tuotteita joissa päiväys menossa seuraavana päivänä. Tuolloin marketissa hyllyt notkuu täynnä kalkkuna-, broileri- ja lihatuotteita -50%. 40 eurolla saa jo aikamoisen kassilisen tavaraa kotiin viemiseksi. Tosin pitää myös omistaa iso pakastin jotta nämä ruuat sinne mahtuu. Ei enää ahdista ostaa 400 gramman broileripakettia, kun hinta alle 2 euroa per paketti!

Kun vaimo alkoi valittamaan mulle, että syön koko perheen perikatoon aloin käymään lauantai aamuisin isossa marketissa metsästämässä tuotteita joissa päiväys menossa seuraavana päivänä. Tuolloin marketissa hyllyt notkuu täynnä kalkkuna-, broileri- ja lihatuotteita -50%. 40 eurolla saa jo aikamoisen kassilisen tavaraa kotiin viemiseksi. Tosin pitää myös omistaa iso pakastin jotta nämä ruuat sinne mahtuu. Ei enää ahdista ostaa 400 gramman broileripakettia, kun hinta alle 2 euroa per paketti!

Jaahas, eli mun kauppapäivä vaihtuu maanantaista lauantaiksi! :hyvä: Omakin muija nalkuttaa kauppalaskusta...:jahas:

Ahh sori, my bad ku aamulla aloin unissaan kirjotteleen. 50-60e/vko siis oon syöny :D Hyvä minä. Sitähän kusis hunajaa jos selviäis tolla summalla kuun.

Tuntuu että ei sitä halvemmalla enään pääse ku tuo 50e/vko

Jaksatko heittää esimerkkiä mitä tuolla rahalla saa ja minkätyylistä sapuskaa?

7,15-8,60€ päivää kohti on kyllä aika hyvin näillä nykykaupan hinnoilla. Itse olen silloin tällöin rahatilanteen mukaan yrittänyt myös pyrkiä kohtuu vähäkulutukseen pienillä rahoilla ja mahdollisimman puhdasta ja syötävää sapuskaa myös määrällisesti mahdollisimman paljon. Tosin melkein aina kun rahaa on vähän, niin alkaa se sapuska olemaan sen verran pelkistettyä HC-sapuskaa, että ei tee enää mieli jonkun ajan kuluttua syödä ja se alkaa olla väkisin puurtamista, mutta asenteestahan se on kiinni vain.;)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom