Mitatkaa proteiinit oikein

jaakko_89

Banned
Tässä juttu jonka huomasin ja kerron sen ystävällisesti muillekkin. Jos tän tiiät jo niin lucky you. Luulin itekki tietäväni tän mutta en tajunnut käyttää sitä tietoa käytännössä. Ehkä oon vaa hidas ja et tätä tietoa tarvitse. Varmuuden vuoks parasta postata kumminkin.

Eli olen proteiinijauhoja popsinu joku 4vuotta ja nyt ostin tuommoisen grammavaan joka mittaa 0.1g tarkkuudella aina 1kg asti. Ajttelin että tälle on käyttöä tässä harrastuksessa.

Esimerkkiproteinina käytin fast hera80 maustamatonta. Otin desin sitä ja pistin vaakaan. Näytti 28g. Paketissa lukee että 1 desi on 30g. Paketissa lukee että 100g sisältää 76% proteiinia. No tuon olen aina tiennyt että 100g proteiinijauhoa purkista ei ole 100g itse proteiinia, mutta nyt vasta laskin grammalleen mitä se meinaa. 1 desi = 21.2g proteiinia.

Eli kun täytät 0.7dl scoopin jota moni käyttää niin saat todellisuudessa vain jotakin 15g proteiinia. Tuo jos proteiinijauhon proteiinipitoisuus on 76% mitä tossa hera80:sa sattu olemaan.

Tähän päälle se että tuo proteiinijauho on tossa pussisa pakattuna ja heti ku avaan sen ni se lösähtää ja se muuttuu ilmavammaks. Eli jos painan ton desilitramitan sormilla ihan täyteen niin siitä tulee paljon yli 30g mutta jos otan tosta noin vain niin se on alle 30g.

Oon ostellut UFS proteiineja kanssa ja ne on aika samanlaisia ton ilmavuuden kanssa mutta ne on mulla nyt loppu ja siks esimerkkinä oli toi hera80. (en tarkotuksella siis mainostele fastin proteiinea)

Eli läksyn opetus= kun otat desin heraa niin saatat todelisuudessa saada ehkä vain vähän yli 20g proteiinia. Eli ehkä oon vaa yksinkertanen ja tyhmä mutta nyt en enään ota 2 scooppia proteiinia ja kuvittele että se on 50g.

Suosittelen tommosta grammavaakaa kaikille.. huutonetistä saa halpoja (itse ostin sieltä, kalibroida voi painoilla jos näyttää väärää lukemaa tai epäilee niin).

Nyt tiiän grammalleen paljon tulee jauhoa suuhun ja sanotaanko että ainakin mulla muuttu tää melko paljon tää jauhojen syöminen. Otan nyt joku 15-30% enemmän kuin ennen....:whip:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Njoo, mutta tässä kannattaa muistaa että ruoansulatussysteemi voi hyödyntää vain n. 30g proteiinia kerralla yhdestä ateriasta. Näin ainakin kiinteän ruoan kans, en tiedä sitten tekevätkö jauhot poikkeuksen.

on se tarkkaa ku pitää 0,1g tarkkuudella olevalla vaakalla roteiinit punnita. friikkiä etten sanoisi. eri jauhomiehiä sellaset jotka yleensä noin tarkkaa vaaka tarvivat..;)

tarkka ku pitää 0,1g vaakalla tavarat punnita. friikkiä etten sanoisi. eri jauhomiehiä sellaset jotka yleensä noin tarkkaa vaaka tarvivat..
Tuon alan miehet jota tarkoitat niin tykkää monesti mitata perinteisillä "analoogissila" vaaoilla eikä digitaalisilla. Mutta kiitos inputista.

Njoo, mutta tässä kannattaa muistaa että ruoansulatussysteemi voi hyödyntää vain n. 30g proteiinia kerralla yhdestä ateriasta. Näin ainakin kiinteän ruoan kans, en tiedä sitten tekevätkö jauhot poikkeuksen.

No on se sitten kummaa miksi ihmiset syö yli 140g pihvejä kerralla tai yli 30g edestä proteiinia kerralla. Toi desi ei ole katsos 30g muutenkaan. Mutta aihe josta puhuit on se iänikuinen aihe paljonko imeytyy kerrala blaablaa johon tietää vain joku einsteinin viisas kasoisveli vastauksen. Jossakin threadissa joku kirjottanut joskus "vain 30g imeytyy kerralla" ja se sitten kantautuu näppäimistöstä toiseen.

Eipä se kai niin tarkkaa ole. Kunhan äkkiä saa vaan vajauksen salilla tyytytettyä jotenkin, niin se riittää. Heti kun kotiin pääsen syön kunnon ruuan ja otan siitä vasta sen proteiinimäärän joka jo riittää johonkin.

Eli kunhan nyt salilla jotain saa massuunsa ja alkaa palautuun :thumbs:

Muuten puuttumatta aiheeseen ihmettelen taas mitä ihmettä tuo "kerralla" tarkoittaa? Jos ruoka kerta matkaa ohutsuolen läpi n. 8 tuntia? Jos syön 400g lihaa, jossa proteiinia esim. yht. n. 80g, niin siitäkö jäisi 50g imeytymättä, kun siitä ei imeydy enempää kerralla? :lol2:

Ei taida asia olla ihan näinkään. Esimerkiksi palstamme asiantuntija J. Rossi sanoo seuraavaa:

"Nämä tietyt syöntivälit ja ”maksimiproteiinimäärät”, jonka elimistö muka pystyy käyttämään hyväkseen ovat vaihdelleet ihan lisäravinnevalmistajien intressien mukaan. Varsin yleinen luku on juuri tämä maaginen 30g, jonka saattoi varsinkin 90-luvulla bongata monesta mainoksesta. Ei ole vielä sattunut vastaan julkaisua, jossa suoranaisesti tuota maksimimäärää olisi tutkittu, ensimmäiset julkaisut on 1900-luvun alusta. Mutta kaikenkaikkiaan ruuasta saatu proteiini imeytyy varsin tehokkaasti, arviot vaihtelevat 85-90% välillä."

No on se sitten kummaa miksi ihmiset syö yli 140g pihvejä kerralla tai yli 30g edestä proteiinia kerralla. Toi desi ei ole katsos 30g muutenkaan. Mutta aihe josta puhuit on se iänikuinen aihe paljonko imeytyy kerrala blaablaa johon tietää vain joku einsteinin viisas kasoisveli vastauksen. Jossakin threadissa joku kirjottanut joskus "vain 30g imeytyy kerralla" ja se sitten kantautuu näppäimistöstä toiseen.

No ehkä siksi syövät isompia pihvejä koska tuollaisesta 140 g pihvistä ei tule kuin vihaiseksi eikä nälkä lähde !
Ei se ole niin justiinsa tuleeko sitä 25 vai 30 rammaa , eix se niin ole ett mitä enempi niin parempi mitä siitä tekemään niin vaikeaa.

Jos jaakko_89:iä pelottaa, ettei tuu otettua tarpeeks prodee ni nykäse kilo kerralla. Hyvähän se on varman päälle. Näin siis tuolla isossa maailmassa puhuuvat, siis ne tosi spoodarit...

no yhyy eipä ollutkaan just 100% samantiheyksistä kamaa kuin purkin kyljessä yhyy.

ite ratkaisen ongelman ottamalla 1dl mitalla kukkurallisen.... ei tartte mitään heran atomeita rueta laskemaan elektronimikroskoopilla joka kerta...

Mikäs uusi juttu nyt tämä on? Ei mitään desi mittoja kekkonen, kunnon talousvaaka vaan. Olen mittanut aina jauhoni vaa'alla enkä millää desimitoilla juuri tuon tarkuuden takia. Yksi mikä on tosin tarkka on näiden jenkki tuotteiden mukana tuleva pieni kuppi. Sekään ei tarkka ole, joten vaaka vaan käyttöön.

ossipena sanoi:
ei tartte mitään heran atomeita rueta laskemaan elektronimikroskoopilla joka kerta...
Vaa'alla vaan, nihkeetä mutta toimii.

Yksi mikä on tosin tarkka on näiden jenkki tuotteiden mukana tuleva pieni kuppi. Sekään ei tarkka ole, joten vaaka vaan käyttöön.

Siis näissä lauseissa(?) nyt ei ollut mitään järkeä :lol2: Vähän tarkkuutta siihen kirjoitteluun!
a080.gif

Juu voipi olla että tuo 30g on perätön luku, mutta mainittiin muistaakseni artikkelissa, jossa kerrottiin, että syömällä proteiinipitoista ruokaa saatiin tietyt lihaskasvulle olennaiset veriarvot hyvälle tasolle. Samassa jutussa todettiin myöskin, ettei "ylisuurilla" annoksilla saavutettu mitään käytännön hyötyjä, eli tuon 30g:n arvon ylittävillä määrillä.

Ja jos ihmetellään, että miksi joku sitten syö esim. pihviä 500g kerralla, niin miksi sitten monet ihmiset syövät karkkia ja juovat limukkaa? Tuskinpa siinä on päällimmäisenä mielessä optimaaliset ravintoarvot.

En ole varma "hifistelläänkö" täällä vaan vai miksi tuo 20-30% lisäys on niin erikoista? Ennen sait noin 20g proteiinia, mutta nykyään saat jo 24g proteiinia per palkkari. Jos tuo ero sun lihaksissa näkyy jotenkin niin on kyllä ihme :D
Itsekin noita protuja ja kaloreita laskeskelen, mutta se kaikki menee "toi ateria oli noin 500kcal, sitten vedin sen tonnikalamätön joka oli varmaan joku 200kcal"
Ainakin dieetti on onnistunut hyvin tuolla tyylillä. Noin 1600kcal oon syönyt josta noin 110g protua.

Tarkoituksena vaan siis sanoa, että vaikka muut laskisi sen niiden purkiloiden ohjemääristä niin ei niiden lihastenkasvu siihen lakkaa, eikä todennäköisesti vähene ollenkaan.

laitila:
Otan ite tai luulin ottaneeni aina noin 50-60g proteiinia palautusjuomassa (oon onneks vasta 1kk nyt käyttänyt näitä pakkautuvia jauhoja jossa grammat väärin kun oli 2v tauko tätä ennen ja nyt 1kk treeniä takana. Optimum nutrition proteiinissa luki että scoopissa 0.7dl:ssä oli aina joku 23g proteiinia. Jos se tieto oli oikein niin silloin oli proteiinimäärät oikein. Tota proteiinimerkkiä käytin vaan viimeks yli 2v sit. Meni yks purkki 2.2kg noin 10 päivässä aina. Harmi ku ei oo lihaksia tullu paljoo noiden ruokien syömisen tuloksena. JOo offtoopiikkkk

Kuka jaksaa käyttää aina vaakaa? Jos haluaa pilkkua nussia, niin mittaa kerran sen desikupin sisällön painon ja sit arviolta vetää. Luulis riittävän tarkkuus, mitä hyötyä tällä vaa'an tarkkuudella saavutetaan? Jollain kisadietillä voi olla tarpeellista, mutta kun tavallinen pulliainen diettaa tai bulkkaa,nii ei omasta mielestä ainakaan mitkään kokopäivän parin kymmenen gramman heitot paljoon vaikuta????

tpk-: HEtken luulin että tää foorumi on jo joku murobbs mutta lukeehan tossa pakkotoisto. Ehkä siks tavallinen pulliainen on melkeen aina tavallinen pulliainen kun hän ei treenaa tarpeeksi kovalla intensiteetillä ja jättää ruokailut päin persettä. Ehkäpä siinä on yhteys.

Salilla käyminen on helppoa, paljon vaikeempaa on muistaa syödä koko ajan ja tehdä ruokaa ja tiskata ja nukkua koko ajan muun elämän ohessa. Vasta kun noi on kunnossa niin voi kutsua itteänsä alottelevaks boybuilderiks. Käytti hormooneita tai ei! yaea budyy, light weight peipee! ronnie coleman ruuuules

tpk-: HEtken luulin että tää foorumi on jo joku murobbs mutta lukeehan tossa pakkotoisto. Ehkä siks tavallinen pulliainen on melkeen aina tavallinen pulliainen kun hän ei treenaa tarpeeksi kovalla intensiteetillä ja jättää ruokailut päin persettä. Ehkäpä siinä on yhteys.

Salilla käyminen on helppoa, paljon vaikeempaa on muistaa syödä koko ajan ja tehdä ruokaa ja tiskata ja nukkua koko ajan muun elämän ohessa. Vasta kun noi on kunnossa niin voi kutsua itteänsä alottelevaks boybuilderiks. Käytti hormooneita tai ei! yaea budyy, light weight peipee! ronnie coleman ruuuules

Jos se mittailu tekee sut iloiseksi niin sehän on nastaa, mutta mihinkään muuhun gramma tai kymmenen sinne tänne ei kyllä vaikuta, se on varma. Jos on epävarma määrästä, niin vanhan kansanviisuden mukaan, parempi överi kuin vajari.:dance:

Onpas aika uskomaton topic. :D

Mutta niin, itse asiaan. Olen jo hyvän aikaa punninnut digitaalivaa'alla käyttämäni palkkarijauhot. Eipä se mitenkään työlästä ole, ja saa juuri sen tarkan määrän. Ehkä joidenkin mielestä turhaa hifistelyä, mutta minusta ihan vaivatonta optimointia.

Täytyy tosiaan aika pakkomielteinen olla jos laskee proteiinit 1 gramman tarkkuudella.Se on aivan sama saatko siitä palkkaristas 34 vai 35 grammaa.Tuo ero tulee jo siinäkin että joskus purkin pohjalle jää enemmän kökköä kuin joku toinen kerta vaikka kuinka yrittäisi imuttaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom