Mitä teette kylässä, kun tarjotaan muuta kuin "body-ruokaa"?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja BlueSun
  • Aloitettu Aloitettu

M-NUTRITION PURE CREATINE 300 g

100 % puhdaslaatuista kreatiinimonohydraattia

-30%
No joo, kyllä ymmärsin että Aurora sitä tarkoitti, mutta itse rupesin ihmettelemään Tähtityön väitettä, että sipsipussia ei voisi ahmia kerralla jos syö oikeesti terveellisesti, paljon ja säännöllisesti. Minä ainakin syön oikein hyvin ja siitä huolimatta voin vielä ahmia herkkuja vaikka kuinka paljon...

Pussia en ole vielä erehtynyt syömään, vaikka aikamoinen ahmatti noin muuten olenkin :D

omalla kohdallani minun TÄYTYY raahata se jääkaappini sisältö mukanani kyläillessä koska:
a) minulla on runsaasti allergioita hyvinkin eriskummallisiin ruokiin (esimerkkinä katkarapu, appelsiini)
b) minä en syö punaista lihaa enkä kanaa ja kalaakin tietyin ehdoin
c) minun täytyy tietää minkälaisiin muniin jokin asia on leivottu koska en käytä häkkikanaloiden munia jne. tästäkin syystä joudun usein kieltäytymään pullapöydän antimista.

itse syön kyllä niitä herkkuja silloin tällöin enkä todellakaan ole mikään nipottaja ruuan suhteen. eettiset syyt ja ruoka-allergiat painavat kuitenkin vaakakupissa enemmän kuin "otan yhden koska se on kohteliasta".
tottakai selitän aina ihmisille MIKSI en syö heidän tarjoamiaan ruokia ja tähän asti jokainen on sen omalla tavallaan ymmärtänyt sen suuremmin loukkaantumatta.

ja esimerkiksi viime vkl hautajaisissa en pystynyt syömään muutakuin salaattia koska:
a) ruokana oli pelkkää kinkkukiusausta :rolleyes:
b) herkut oli tehty häkkikanojen muniin

Helposti. Eikä kyse ole itsehillinnän puutteesta enkä edes tunne morkkista moisesta. Ei yksi sipsipussi silloin tällöin ole mikään uhka terveellisesti elävälle urheilija-statukselleni.

.. tosin lajini ei ole mikään ulkonäköön pohjautuva, joten erinäiset syöpöttelyt eivät sinälläänkään tuota minulle mitään henkisiä eikä fyysisiä ongelmia.

edit: Söin äsken kokonaisen ison suklaalevyn. Arvatkaa harmittaako? Ei. Nautin joka palasesta :)

- voi, että.. kuin minun suustani taskuamatsoni :worship:

Olen vahvasti sitä mieltä, että terveellä aikuisella ihmisellä on oltava sen verran itsehillintää että kykenee toimimaan elämässä normaalisti ilman että tekemisiään täytyy rajoittaa kiusausten mukaan.

Olen Auroran kanssa periaatteessa samaa mieltä, mutta en ihan...
"Totaalikieltäytyminen" jostain, joka on omasta mielestä kivaa/hyvää ei ole tavoiteltavaa...
mulle siitä tulee viime kädessä vaan sellainen kauhea himo just siihen "kiellettyyn" juttuun joskus. Tietenkin se on motivaatio-asia... riippuu mitä haluaa ja mihin tähtää.
En siis kyllä kärsi morkkiksistakaan jos tulee livettyä "syntiselle" puolelle ja mässäiltyä.

Mulla ei ole itsehillintää jättää kotoa löytyviä herkkuja kaappiin vaan ne katoaa sieltä tasaisen nopeaan tahtiin. Sen sijaan useimmiten itsehillintää löytyy kaupassa, eli jätän niitä herkkuja ostamatta! Miksi siis edes kiusaisin itseäni roudaamalla niitä himaan - "itsehillinnän kehittämiseksi"?
Jokaisella siis omat rajat, ja ihan hyvä jos ne tuntee.

No joo, kyllä ymmärsin että Aurora sitä tarkoitti, mutta itse rupesin ihmettelemään Tähtityön väitettä, että sipsipussia ei voisi ahmia kerralla jos syö oikeesti terveellisesti, paljon ja säännöllisesti. Minä ainakin syön oikein hyvin ja siitä huolimatta voin vielä ahmia herkkuja vaikka kuinka paljon...

Pussia en ole vielä erehtynyt syömään, vaikka aikamoinen ahmatti noin muuten olenkin :D

No jotkut varmaan voi. Ehkä mäkin olen "syyllistynyt" moiseen joskus. En vaan muista lähivuosina niin tapahtuneen. Tarkoitin lähinnä sitä, että on todella kummallista, jos ikinä koskaan ei ole mitään itsehillintää herkkujen suhteen, jos syö kuitenkin niin ettei nälkä pääse yllättämään. "voida syödä" ilman että urheilijastatus kärsii ja ilman syyllisyydentunnetta (=haluan syödä tänään sipsipussin) on mun mielestä hieman eri asia kuin "toi pussi on pöydällä, apua, en voi estää, on syötävä, syötävä, syötävä..." (= ahmimishäiriö tms.).

Mä oon kohteliaasti kieltäytynyt syömästä, jos tarjolla on ollut pelkkää "läsöruokaa". Mä olen sanonut että en syö nykyään mitään "herkkuja". Jos joku kysyy miksi en syö, (ja onpa kyllä kysytty useasti !) niin vastaan, että minulla on paljon parempi olla näin. Mikä on kaiken lisäksi totta. Oloni on ilman turhia sokeri-vehnäjauho-rasva-mättöjä paljon parempi kuin koskaan. En ole varsinaisesti vähäkalorisella dieetillä, vaan pyrin ainoastaan syömään suht.koht. puhtaasti. Jos joku vetää herneet nenään siitä, että mä vaalin terveyttäni ja fyysistä hyvinvointiani, niin siitä sitten vaan.:urjo:

Oikeasti kukaan ei ole koskaan loukkaantunut. Monesti mua ollaan kiusattu ja yritetty "pakkosyöttää", että otapa nyt ihan vähän... jne. Mutta se on ollut vain huumoria, jolle olen voinut nauraa.
Mua ei myöskään tippaakaan kiusaa muiden syöminen/herkuttelu. Olen kuullut joskus pahoitteluja, että "Sori, mä syön nyt tässä munkin..." Mä oon että siitä vaan. Kukin tekee keholleen mitä tahtoo.

Sen olen myöskin huomannut, että harvoissa kyläpaikoissa tarjotaan vain ja ainoastaan epäterveellisiä ruokia. Jos ruokana on juustopekonipastaa, niin yleensä on kuitenkin jotain salaattia kaverina... Eli kannattaa syödä hyvin kotona ennen kylään menoa ja sitten maistaa vähän jotain kylässä, jos pelkää olevansa epäkohtelias.

Ennakointi on jo useamman kirjoittajan hyväksi toteama tapa. Sano jo etukäteen, että mua varten ei sitten tarvitse kokata/leipoa. Jos joku silti leipoo, niin oma moka.

Noista syömisistä ei kannata tehdä kamalan suurta numeroa muutenkaan. Useasti olen huomannut ettei kukaan ole edes noteerannut sitä että mä juon pelkkää kahvia, vaikka tarjolla on tsiljoona leivonnaista. :lol2:

Sen olen myöskin huomannut, että harvoissa kyläpaikoissa tarjotaan vain ja ainoastaan epäterveellisiä ruokia. Jos ruokana on juustopekonipastaa, niin yleensä on kuitenkin jotain salaattia kaverina...

No ei mun mielestä mitenkään mielettömän epäterveelliseltä kuulosta. Luulin että tässä ketjussa puhuttiin enemmän herkuista, täytekakuista ja sen semmoisista. Kyllä mä ainakin juustopekonipastaa söisin, vaikken tota pekonia nyt yli kaiken rakastakaan. Onneks monet ystävät on kasvissyöjiä:rolleyes:

Toisaalta tilannetta on osattava lukea ja joskus tehdä asioita pelkästä kohteliaisuudesta.

--

Kyllä me fiksut naiset varmasti voimme kyläillessä maistaa tarjottavia edes vähän ja kehua niitä ja kiittää isäntäväen vieraanvaraisuudesta.

Mutta kun voi helkkari! Suhtautumiseni herkkuihin on yhtä myöntyvä kuin vegellä lihaa kohtaan! Eivät he syö lihaa "kohteliaisuudesta" ja se on hyväksyttävää, joten miksei joku herkkuja suorastaan INHOAVA saa passata?! Niin, passaavathan "herkuttelijatkin" kun tarjolla on ns. terveysruokaa tai bodysafkaa. En vain ymmärrä. :david:

Miten ihmeessä, jos OIKEESTI syö terveellisesti, paljon ja säännöllisesti, voi syödä sipsipussin 10 minuutissa? Mä tykkään myös sipseista, mutta täytyy kyllä myöntää että kun niitä syön, olen joko a) humalassa ja jossain pippaloissa missä niitä on edessä tai b) äärettömän väsynyt ja nälkäinen syystä tai toisesta (eli en ole syönyt silloin säännöllisesti).

Hyvä kysymys ja olisin paljon viisaampi jos tietäsin vastauksenkin kysymyksees. Ehkei toi "sipsipussi 10 minuutissa" oo nyt täysin totta, mutta lähellä kuitenkin. Toiset tykkää makeasta, toiset suolasesta. Ja jos toiset ei syö herkkuja melkein koskaan, niin ei niiden enää tee niitä paljon mielikään. Toiset taas unelmoi herkuista sitä enemmän mitä harvemmin ne niitä saa.

Ja mitä tulee siihen itsekuri-asiaan (mistä joku kirjotti), niin aikuinen ihminen olen kyllä (ainakin mielestäni :D), mutta toi itsekuri on hauska asia. Itsekuria löytyy kyllä, yleensä meen leffaankin kuivalihapussin ja protskupatukoiden kanssa. Mutta toi vaihtelee hirveesti. Joskus tuntuu ettei oo minkäänlaista itsekuria ja joskus taas kaverit ihailee meikäläisen päättäväisyyttä kun muut mässyttää kaikkea hyvyyksiä vieressä ja mä syön kalkkunaleikkelettä. Tää on nyt ihan off the topic, mutta yritän tässä nyt sanoa, että toi aikuisen ihmisen itsekuri on ainakin mulla vaihtelevaa -se riippuu niin monesta asiasta.

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Mutta kun voi helkkari! Suhtautumiseni herkkuihin on yhtä myöntyvä kuin vegellä lihaa kohtaan! Eivät he syö lihaa "kohteliaisuudesta" ja se on hyväksyttävää, joten miksei joku herkkuja suorastaan INHOAVA saa passata?! Niin, passaavathan "herkuttelijatkin" kun tarjolla on ns. terveysruokaa tai bodysafkaa. En vain ymmärrä. :david:

Aivan samaa mieltä. Mä en oo ikinä ymmärtänyt miks pitäis vierasilla syödä jotain, mitä ei yksinkertasesti halua. Ei munkaan kaverit syö meillä protskudrinksuja ja kuivalihaa, jos ne ei halua. Mutta kun me ollaan kaikki niin erilaisia, niin mielipiteet ei myöskään voi aina olla samoja. :)

Kohteliaisuudesta: Jos menet kylään, siellä yleensä tarjotaan syötävää. Voi olla syömättä lihaa tai herkkuja, mutta kohteliasta on, että jotain syö! Kai se isäntäväki sen verran tuttua on, että jotain osaavat laittaa, mitä voi syödä??

Ärsyttävää saada kylään semmoinen vieras, joka ei voi syödä yhtään mitään, kun kaikki on niin epäterveellistä. Voi kai sitä ilmoittaa etukäteen, ettei syö sokeria/ leipää/ lihaa/ kalaa/ whatever?

Kohteliaisuudesta: Jos menet kylään, siellä yleensä tarjotaan syötävää. Voi olla syömättä lihaa tai herkkuja, mutta kohteliasta on, että jotain syö! Kai se isäntäväki sen verran tuttua on, että jotain osaavat laittaa, mitä voi syödä??

Ärsyttävää saada kylään semmoinen vieras, joka ei voi syödä yhtään mitään, kun kaikki on niin epäterveellistä. Voi kai sitä ilmoittaa etukäteen, ettei syö sokeria/ leipää/ lihaa/ kalaa/ whatever?

Mä oon varmaan sit kohtelias, kun yleensä ilmotan ennen kuin meen, et mulle ei tarvi laittaa mitään muuta pöytään kun teetä. Ja yleensä ei sitä teetäkään tarvi laittaa, kun osaan itse lämmittää veden ja lähimpien sukulaisten ja ystävien keittiöstä löydän itse teepussit. Mä oon ehkä siitä outo, et mä en odota et mun vieraat syö aina jotain mitä mulla nyt sit onkaan tarjottavana. Jos haluaa syödä, niin hyvä, jos ei halua niin se ei oo loukkaus mua tai mun keittotaitoja kohtaan. Ja jos mä meen johonkin vähän vieraampaan paikkaan, niin ihan ystävällisesti mä sanon, että ei kiitos. Enkä mä ees aina sano ei kiitos, kyllä mä aina välillä vierasilla herkuttelen. Mut jos tosta mun kieltäytymisestä joku loukkaantuu, niin sille en voi mitään. Ja ettei ihan vakavaks tä touhu mee, niin hymiö perään. :D

Mä oon varmaan sit kohtelias, kun yleensä ilmotan ennen kuin meen, et mulle ei tarvi laittaa mitään muuta pöytään kun teetä. Ja yleensä ei sitä teetäkään tarvi laittaa, kun osaan itse lämmittää veden ja lähimpien sukulaisten ja ystävien keittiöstä löydän itse teepussit. Mä oon ehkä siitä outo, et mä en odota et mun vieraat syö aina jotain mitä mulla nyt sit onkaan tarjottavana. Jos haluaa syödä, niin hyvä, jos ei halua niin se ei oo loukkaus mua tai mun keittotaitoja kohtaan. Ja jos mä meen johonkin vähän vieraampaan paikkaan, niin ihan ystävällisesti mä sanon, että ei kiitos. Enkä mä ees aina sano ei kiitos, kyllä mä aina välillä vierasilla herkuttelen. Mut jos tosta mun kieltäytymisestä joku loukkaantuu, niin sille en voi mitään. Ja ettei ihan vakavaks tä touhu mee, niin hymiö perään. :D

Joo tottakai voi käydä kyläs ihan vaan kahvilla/ teellä, mutta jos pidän ruokakutsut tai mut kutsutaan syömään, niin kohteliasta on todellakin sitten jotain syödä. Sitä mä vaan meinasin.:)

Useimmat laittavat aina vain ja ainoastaan herkkuja tarjolle. Mutta minuapa ei häiritse se, ettei siellä ole mitään, mitä voisin syödä vaan se, että muut tekevät siitä kamalan haloon! Hei kattokaa, toi ei syö mitään, onkohan se laihiksella?

Ei, se ei ole laihiksella, se vaan ei voi SIETÄÄ moisia öklötyksiä.

Ja ei, en pyydä etukäteen laittamaan mitään erityistä minua varten, sillä kuten sanoin: minua ei haittaa, jos ainoa minulle "kelpaava" tarjottava on musta kahvi. Enempi vaivaa kaikille, jos alan pyytämään tarjolle jotakin erityistä.

minua ei haittaa, jos ainoa minulle "kelpaava" tarjottava on musta kahvi. Enempi vaivaa kaikille, jos alan pyytämään tarjolle jotakin erityistä.

Ei se varmasti sinua haittaa, mutta isäntäväkeä se saattaa haitata. Minustakin on kohteliasta ilmoittaa, ettei välitä tietynlaisesta tarjoilusta (etenkin, jos on ainoa/ainoita kutsuttuja - isommissa pidoissa nyt kukaan ei kärsi yhden henkilön syömisistä tai syömättömyyksistä). Pakko tunnustaa, että ainakin minua hieman harmittaa, mikäli näen vaivaa laittaakseni ruokaa, joka ei sitten kelpaakaan. Jos etukäteen sen sijaan ilmoitetaan, ettei mitään tarvitse tehdä tai jotain tietynlaisia ruokia laittaa, ei asian kanssa ole mitään ongelmaa.

Useimmat laittavat aina vain ja ainoastaan herkkuja tarjolle. Mutta minuapa ei häiritse se, ettei siellä ole mitään, mitä voisin syödä vaan se, että muut tekevät siitä kamalan haloon! Hei kattokaa, toi ei syö mitään, onkohan se laihiksella?

Siis just tää ottaa niin päähän!! Sit päivitellään että ihmekkös se pysyy niin hoikkana(? WTF :rolleyes:) kun ei koskaan syö mitään. Jos ei vedä naamariin paska mättöä (jota kyllä välillä todellakin teen) niin ei se tarkoita ettei suunnilleen ikinä syö mitään. kai sen nyt o ulkokuorestakin näkee kka syö ja kuka ei ja omalla kohdallani olen kyllä ollut ruoka aikaan kotosalla :D

Mutta kun voi helkkari! Suhtautumiseni herkkuihin on yhtä myöntyvä kuin vegellä lihaa kohtaan! Eivät he syö lihaa "kohteliaisuudesta" ja se on hyväksyttävää, joten miksei joku herkkuja suorastaan INHOAVA saa passata?!
Ehkä siksei, että eettisistä syistä kieltäytymistä saatetaan pitää perustellumpana kieltäytymisenä kuin yäk-INHOAN-kieltäytymistä. Inhoan sydämeni pohjasta katkarapuja, mutta voi helkkari, ei mulla sentään vakaumusta niitä vastaan ole.

Pakkohan ei ole kun köyhän kuolla, mutta jos minun luokseni on tulossa vieraita vaikkapa koko illaksi/päiväksi/viikonlopuksi, en ainakaan itse ole kovin hilpeällä mielellä, mikäli vieras kärvistelee puoli päivää mustalla kahvilla, koska kaikki tarjottavani ovat INHOTTAVIA. Täten on minusta hiukan kökköä, että emännän on epäkohteliasta huolehtia tarjoilusta "vaikka mä sanoin ettei tartte mitään". Moni vaan olettaa, että pitempään viipyvä vieras jossain vaiheessa tarvitsee ruokaa, juomaa, ja ennen pitkää untakin. Ja jos emännän loukkaantumisesta ei kerran tarvitse välittää, niin helkkariako sinne kylään menee ylipäätään? Ei kai nyt aikuinen ihminen voi olettaa, että joka paikassa on AINA tarjolla vain niitä ruokia joista MINÄ pidän, ja jos muuta ei ole niin sitten minen syö.

En koe ongelmallisena syödä kylässä jotain mistä en nyt välttämättä niin hirveästi piittaa, vaikka toden totta kyllä minulla varmaan ihan tosiasiallinen oikeus on niin tehdä. Jos sille mummolle tai tädille nyt tulee parempi mieli että syön sen kuivan, kaapissa pölyttyneen keksin, niin halvalla lähtee ikäihmisen ilo. Tietyn ikäisille se hyvän emännän käytöskirja nyt vaan on takaraivoon tatuoituna, ja jotain PITÄÄ vieraille tarjota.

Se vaan ihmetyttää, miten huonosti kaverit tuntee toisiaan. Ainakin itse olettaisin tietäväni mitä kaverit syö ja mitä ei, ja lataavani jääkaappia sen mukaan ennen kyläilyjä. Sen nyt vielä tajuaa, että mummelit painaa sillä vanhalla, hyväksihavaitulla seitsemän sortin kaavalla, mutta eikö niille kavereille voi kertoa inhoavansa kaikkia ällötysherkkuja? (Miten joku inhottavan ällöttävä voi olla "herkku"?)

Ei kai nyt aikuinen ihminen voi olettaa, että joka paikassa on AINA tarjolla vain niitä ruokia joista MINÄ pidän, ja jos muuta ei ole niin sitten minen syö.

Postauksestasi tuli mieleen sekin, että kyllä tässä asiassa on myös osaltaan kyse ruoan arvostuksesta. Olin pienenä kranttu, teininä kasvissyöjä ja nykyisin ehkä enemmän bodyruokailija, mutta vaikka aina välillä on tehnyt tiukkaakin, olen paikassa kuin paikassa maistanut tai syönyt annokseni (vaikken olisi siitä pitänyt tai jopa vakaumukseltani sitä vastustanut). Jotenkin minuun on ehkä iskostunut sellainen tietty häpeä ylenmääräisestä ruoan valikoinnista. Itse ostan mitä ostan ja kodissani syön mitä syön, mutta yleisesti otan sitä mitä tarjolla on.

Ei tähän mitään "afrikan lapset näkevät nälkää" -pointtia tarvitse sotkea, mutta siltikin: on fiksua osata elää joustavasti ja muut huomioonottavasti, omaa elämänkatsomustaan sen kummemmin korostamatta ja muiden elämäntavat hyväksyen. Joskus vain tuntuu, että näin terveyspuolella ihan harrastajatkin menevät aivan fanaattisuuksiin omien tapojensa noudattamisessa ja koska kyseessä on yhteiskunnallisessa keskiössä oleva aihe, terveys (jonka kanssa useilla on suuria ongelmia), joustamaton käytös olisi jotenkin perustellumpaa.

Ja mitä tulee siihen itsekuri-asiaan (mistä joku kirjotti), niin aikuinen ihminen olen kyllä (ainakin mielestäni :D), mutta toi itsekuri on hauska asia. Itsekuria löytyy kyllä, yleensä meen leffaankin kuivalihapussin ja protskupatukoiden kanssa. Mutta toi vaihtelee hirveesti. Joskus tuntuu ettei oo minkäänlaista itsekuria ja joskus taas kaverit ihailee meikäläisen päättäväisyyttä kun muut mässyttää kaikkea hyvyyksiä vieressä ja mä syön kalkkunaleikkelettä. Tää on nyt ihan off the topic, mutta yritän tässä nyt sanoa, että toi aikuisen ihmisen itsekuri on ainakin mulla vaihtelevaa -se riippuu niin monesta asiasta.

Jos tosiaan noin on, kuten kirjoitat, niin sulla ei pitäsi olle mitään hätää, mielestäni kuljet suorastaan kadehdittavasti sitä kultaista keskitietä! Joskus on ihanaa (= ja mun mielestä terveellistäkin) sortua, jos se pysyy jotenkin kohtuudessa. Ei kuitenkaan pidä repsahtaa aina kun vähänkin siltä tuntuu, silloin vedetään sitten ihan kalkkunaleikettä vaan...

Kurinalaisuus on helppoa, kohtuus vaikeaa!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom