Mutta kun voi helkkari! Suhtautumiseni herkkuihin on yhtä myöntyvä kuin vegellä lihaa kohtaan! Eivät he syö lihaa "kohteliaisuudesta" ja se on hyväksyttävää, joten miksei joku herkkuja suorastaan INHOAVA saa passata?!
Ehkä siksei, että eettisistä syistä kieltäytymistä saatetaan pitää perustellumpana kieltäytymisenä kuin yäk-INHOAN-kieltäytymistä. Inhoan sydämeni pohjasta katkarapuja, mutta voi helkkari, ei mulla sentään vakaumusta niitä vastaan ole.
Pakkohan ei ole kun köyhän kuolla, mutta jos minun luokseni on tulossa vieraita vaikkapa koko illaksi/päiväksi/viikonlopuksi, en ainakaan itse ole kovin hilpeällä mielellä, mikäli vieras kärvistelee puoli päivää mustalla kahvilla, koska kaikki tarjottavani ovat INHOTTAVIA. Täten on minusta hiukan kökköä, että emännän on epäkohteliasta huolehtia tarjoilusta "vaikka mä sanoin ettei tartte mitään". Moni vaan olettaa, että pitempään viipyvä vieras jossain vaiheessa tarvitsee ruokaa, juomaa, ja ennen pitkää untakin. Ja jos emännän loukkaantumisesta ei kerran tarvitse välittää, niin helkkariako sinne kylään menee ylipäätään? Ei kai nyt aikuinen ihminen voi olettaa, että joka paikassa on AINA tarjolla vain niitä ruokia joista MINÄ pidän, ja jos muuta ei ole niin sitten minen syö.
En koe ongelmallisena syödä kylässä jotain mistä en nyt välttämättä niin hirveästi piittaa, vaikka toden totta kyllä minulla varmaan ihan tosiasiallinen oikeus on niin tehdä. Jos sille mummolle tai tädille nyt tulee parempi mieli että syön sen kuivan, kaapissa pölyttyneen keksin, niin halvalla lähtee ikäihmisen ilo. Tietyn ikäisille se hyvän emännän käytöskirja nyt vaan on takaraivoon tatuoituna, ja jotain PITÄÄ vieraille tarjota.
Se vaan ihmetyttää, miten huonosti kaverit tuntee toisiaan. Ainakin itse olettaisin tietäväni mitä kaverit syö ja mitä ei, ja lataavani jääkaappia sen mukaan ennen kyläilyjä. Sen nyt vielä tajuaa, että mummelit painaa sillä vanhalla, hyväksihavaitulla seitsemän sortin kaavalla, mutta eikö niille kavereille voi kertoa inhoavansa kaikkia ällötysherkkuja? (Miten joku inhottavan ällöttävä voi olla "herkku"?)