Mitä teen väärin, kun paino ei laske?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ziki Lee
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Heipä Hei!

Elikkä mulla on todella suuri ongelma siinä, että paino ei vaan putoa. En tiedä mitä teen väärin tai mitä pitäisi muuttaa, että paino lähtisi laskuun. Olen noin 2 vuotta urheillut enemmän tai vähemmän erilaisissa jumpissa, cyclingissä, sekä salilla. Yhdessä vaiheessa paino laski 65 kg ja viime syksynä nousi taas takaisin 72 kg. Nyt noin 1-2 kkk sisällä paino ei ole laskenut ollenkaan, vaan pysyy tasaisesti 70 kg molemmin puolin.

Tällä hetkellä mitat ovat nämä: ikä 25 pituus 160 cm, paino n. 70kg, tavoite paino 60 kg.

Kunto on hyvä. Käyn 3-4 kertaa viikossa spinning-tunnilla. Kaloreita yhdellä tunnilla menee noin 500 kcal. (mittarin mukaan) Syke laskee todella nopeasti jäähdyttely osioissa ja joskus joutuu tekemään kovastikin töitä, että saa sykkeen nousemaan 170:neen.

Ruokailut ja päivät menee lähinnä tämän kaavan mukaan:

aamu klo 5 - klo 8 välillä: 2 x ruispala, aamupala juustolla 5 %, lasi omenamehua + profeel-jogurtti
tai vaihtoehtoisesti kaurapuuroa mehukeitolla

töissä: muki teetä, sokeripalalla

lounas klo 11: lounaslistan mukaisesti perinteinen koti-ruoka. Lihaa, kalaa, kanaa yms. Pastan, perunan ja riisin jättänyt melkein kokonaan pois, tilalla wokki-vihannekset ja salaatti. maito lasi. Ei jälkiruokaa.

välissä: muki teetä, sokeripalalla

välipala noin klo 14-15 rasvaton maitorahka fun light-tiivisteellä + omena tai banaani

Klo 17-18 cycling 45 min tai 55 min

iltapala: Rasvaton maitorahka, mehukeitolla. Fiiliksen mukaan viinirypäleitä tai pähkinöitä.
tai vaihtoehtoisesti 2 x ruispala, aamupala-juustolla 5 % ja iso lasi rasvatonta maitoa. Tämä silloin, kun rahkaa ei jostain syystä ole ostanut valmiiksi.

Olen yleensä kotona joskus 19 aikaa, joten isoa lämmintä ruokaa en millään kerkeä tekemään ennen suihkua ja nukkumaan menoa. Keskiviikko, lauantai ja sunnuntai on yleensä taukopäiviä cycling-tunnilta. Viikonloppusin tulee yleensä syötyä kahvipulla tai muu leivos, mutta sekään ei pitäisi vaikuttaa, koska kyse on vain yhdestä herkusta viikossa.

Jos joku ihana ihminen osaisi kertoa mistä kiikastaa, ettei paino laske niin olisin erittäin kiitollinen! Tavoitteena on päästä vihdoinkin kesäkuntoon. Asian kanssa on taisteltu jo pari vuotta, jojoillen edes takas painon kanssa ja nyt alkaa pikkuhiljaa kärsivällisyys ja omat ideat olemaan lopussa. :(

Terkuin, Marika

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
saan liian vähän, jos esim kiloklubin taulukkoon on luottamista. Maanantain vaje oli -899 kcal. Ravinnosta saatu energia 1410 kcal, peruskulutus 2038 kcal,viikon keskimääräinen liikunta -271 kcal. Voiko tuohon peruskulutukseen luottaa, koska vaikka en liikkuisi ollenkaan niin en voi mitenkään kuluttaa päivässä noin paljon. Jos en liiku ollenkaan saan samantien kiloja lisää ja ruoka on kuitenkin koko ajan sama. Vedän siis jatkuvasti vajeella, vaikka en liikkuisi ollenkaan ja tuplasti vajeella jos liikun?

Eli jos pitää ruokaa lisätä, niin mihin väliin ja mitä? Tässä vaiheessa suostun tekemään melkein mitä vaan, että tuloksia alkaa tapahtumaan.

Kylmä fakta on, että paino putoo kun syöt vähemmän kuin kulutat. Joten --> www.kalorilaskuri.fi
Yksinkertaistettuna ainoastaan ruokailulla on merkitystä painonpudotuksessa. Se on niin helppoa :) Paino putoaa, vaikka et liikkuisi yhtään, mutta syöt kuitenkin vähemmän kuin kulutat.

Voit kokeilla lisätä aterioita parilla välipalalla ja sitten vähennät annoskokoa ainakin lounaalla. Esim. aamiaselta voit siirtää jogurtin välipalaksi aamupalan ja lounaan puoliväliin. Klo 14-15 välipalalta siirrät omenan/banaanin heti reenin jälkeen syötäväksi. Iltapalalta pystyt sitten vähän taas vähentämään annoskokoa.

3-4 treeniä viikossa on jo ihan hyvä, mutta enemmän on aina enemmän. Juoksu on mielestäni helpoin tapa painon pudotukseen. Rauhallinen tahti ja lenkin pituudet jaksamisen mukaan.

Onnea painonpudotukseen!

edit. En lukenut kovin tarkaan postiasi, sori. Ilmeisesti urheilet muutenkin kuin nuo 3-4 spinningiä?

Kalorilaskuri.fi tarjoaisi sinun peruskulutukseksi 1745 kcal, siis ilman mitään jumppia tai arkiliikuntaa. Oletko laskenut keskimääräistä kalorivajetta esim. viikon ajalta? Kyseessä saattaa olla se kuuluisa säästöliekki jos olet pitkään mennyt kovilla miinuskaloreilla eikä paino ole tippunut.

Jabbar: En ole viikon ajalta laskenut. Keskimääräinen päivä vaje on aina -600 ja -1000 välillä. Eli säästöliekin ollessa kyseessä pitäisi syödä lisää. hmmm... Mietinkin, että kiloklubin peruskulutus kuulostaa hiukan liian suurelta määrältä. Suurin ongelma onkin varmaan se, että syön väärin, liian vähän ja en tiedä mitä voisin syödä lisää oikein.

KBHannu: Tällä hetkellähän syön reilusti vähemmän, kuin kulutan ja mitään ei tapahdu. Iltapalalta pystyn vähentämään sitten vain pähkinät tai viinirypäleet pois, mutta pähkinät auttaa juuri siihen ettei illalla tule syötyä mitään ylimääräistä, vaan pysyy nälkä poissa. Jos jätän ne pois niin joudun rahkan lisäksi ottamaan joka tapauksessa jotain muuta ja sitten se menee iltasyömiseksi. Juoksua olen harrastanut, mutta penikat alkoi vaivaamaan, joten jouduin luopumaan siitä harrastuksesta. Salillakin käyn kerran pari kuukaudessa, mutta koen sen "pakko pullaksi" joten ainut tämän hetken innostus on cyclingissä. Tuntuu, että se on ainut josta saa jotain irti ja kunnolla.

Olen lukenut tekstin ja elämä menee ilman muutoksiakin melkein ohjeiden mukaisesti, joten ongelma on jossain muussa. Kuten vastauksista näkyy nähtävästi siinä, että olen säästöliekillä ja elimistö ei halua luopua läskeistä :D

Itse lähtisin vähentämään noiden hiilareiden määrää ja nostaisin proteiinin määrää ruokavaliossa. Itse vaikka söisin pv 2000-3000kcal nii paino pysyy samassa, vasta kun syön alle 2000kcal saan painoni tippumaan, tämä oon siis todettu juttu ainakan mun kohdalla.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mulla oli vähän aikaa sitten sama homma, eli paino ei meinannut millään pudota. Söin päivässä max 1500kcal(kiloklubilla laskin) ja liikuin lähes jokaikinen päivä. Silti paino pysyi samana! Mitat 168/60. Sitten päätin nostaa kalorit 2000, ja kappas paino jopa putosi hieman, kun energiaa salille ja lenkillekin riitti hyvin. Luulen että mulla oli kyseessä säästöliekki.
Mitäs jos kokeilisit kalorisyklittelyä? Et vaikka nyt nostaisit kaloreita jokskin aikaa, ja sen jälkee taas laskisit niitä, mutta ei ihan niin radikaalisti? Jos aineenvaihdunta nimittäin on jumissa.

Voit olla oikeassa. Tästä en ainakaan pysty enää vähentämään, jos liikaa söisin. Ruokavaihtoehtoja voin muuttaa, kunhan vain tietäisin mihin muutan. Olen googlettanut kaikki mahdolliset sivut läpi, mutta silti ruokailu tuntuu olevan se suurin ongelma. Kaikkea on melkein kokeiltu, joten toivo alkaa pikku hiljaa hiipumaan. Tuntuu, että kaikilla muilla kilot vaan karisee, mutta itsellä ne roikkuu kettingeillä kiinni vaikka mitä tekisin. Liikuntakaakaan eni pysty lisäämään, koska en yksinkertaisesti jaksa. En todennäköisesti palaudu tarpeeks nopeesti, joten ei voimat riitä päivittäiseen liikuntaan.

Kokeile pitää parin-kolmen viikon välein cheattipäivä, jolloin syöt reilusti yli kulutuksen. Sen pitäisi laittaa aineenvaihdunta taas käyntiin.

Jos kaloreita pitäisi lisätä, niin mielestäni tuossa avauspostin ruokavaliossa on melko vähänlaisesti rasvoja. Rypsiöljyä, oliiviöljyä tms. hyviä rasvoja vaikka lusikallinen iltarahkaan tai sellaisenaan. Joku neuvoi vähentämään hiilareita, mutta ei niitä liikaa tuossa mielestäni ole, energian puute kertoisi melkein päinvastaista. Cyclingin jälkeen olisi ehkä hyvä vetäistä jotain, jos ei palautusjuomaa niin edes jotain ravintoa kropalle suorituksen jälkeen.

Ensinnäkin kannattaa ne kalorit laskea _tarkkaan_ eli kaikki mitä suuhusi laitan menee ensin keittiövaa'an kautta. Näin saat tarkan tiedon siitä mitä oikeasti syöt. Monesti nuo leivät ja sen päälliset yllättää kalorimäärällään, kuten päivän aikana nautitut juomat jne. Pienistäkin naposteluista nimittäin äkkiä kasvaa iso määrä, jos niitä ei laske tarkkaan. Tämän lisäksi ruokavaliosi vaikutti aika yksipuoliselta. Rahka on hyvä välipala ja purkin päivässä voikin hyvin syödä, mutta se ei kuitenkaan ole kovin ravintorikasta. Kasviksia ja hedelmiä kannattaa suosia, kuten jo näytät tekevänkin. Hedelmien syönnissäkin kuitenkin kannattaa pitää rajansa, koska ne on aika sokeri- ja kaloripitoisia. Rasvoja, etenkin niitä hyviä rasvoja, ruokavaliosi näyttää sisältävän aika vähän. Pähkinöitä onneksi syöt, mutta rasvaa olisi hyvä saada melkein se yksi gramma aina omaa painokiloa kohden eli nyt sinun tapaukssa rasvaa pitäisi saada noin 70g/päivä. Oliiviöljyä kannattaa suosia mieluummin kuin rypsiöljyä. Omega-3 kapselit/neste kannattaa ehdottomasti ottaa mukaan lisäravinteeksi, jos et niitä jo ota tai syö reilusti esim. rasvaista kalaa joka viikko.

Zone-sarja -42%
Onko sulla edes paljon rasvaa? Ajattelin et jos yrität saada painon 60kg ja sulla ei oo paljon rasvaa niin silloin täytyy lähtee lihasta pois ja se on vähän hankalampaa.

Rasvan määrästä ei ole tietoa, lihasta löytyy ainakin reisistä ja pohkeista, joten painon saaminen tuohon tavoitteeseen voi tosissaan olla hiukan haastavaa. Nyt viikonlopun aikana on tullut syötyä enemmän kuin arkisin ja tänään paino oli laskenut 500 g lauantai-aamusta, joten ehkä tuo syöminen auttaa. En ole viikonlopun aikana kerennyt edes salille ja paino on laskenut. En vielä hypi riemusta, mutta jatkan nyt samaa rataa hetken aikaa ja seuraan jos paino alkaa laskemaan lisäämällä ruokaa.

Jos paino ei tipu, syöt liikaa. Pakkiksella tarjotaan aina ohjeeksi "vähemmän makroravinnetta x, enemmän vitamiinia y, lisää liikuntaa z", ja unohdetaan täysin, että paino ei tipu makroravinteilla, vitamiineilla tai liikunnalla, vaan alle kulutuksen syömisellä.

Tavoite on vuoden alusta vappuun tiputtaa 10% painosta pois. 71 -> 64 kiloon. Nyt painon tippuminen on jämähtänyt paikoilleen tuohon 65,5 kilon huitteille.

- Aamu- ja iltapalaksi blenderiin rahkaa 250g, marjoja, pellavasiemenrouhetta ja maitoa
- Lounaaksi salaatti neljällä täytteellä, kanaa, raejuustoa yms.
- Välipalaksi maitorahka
- Päivällinen kotiruokaa
- proteiinit olen pyrkinyt pitämään tuolla yli 2g/painokilo

Kalorit pitäs olla miinuksella. Teen 3-4 salitreeniä viikossa, reilun tunnin pyörälenkkejä maantiepyörällä aina kun kelejä sekä muut liikunnat päälle. Silti paino on ja pysyy tuossa 65,5 nurkilla.

Millä keinoin paino saadaan tuosta tippumaan, mitä teen väärin? Olen huomannut, että kun jättää salitreenit pois niin paino tippuu. Eli nesteestäkö tässä on vain kyse?

-S

Nyt painon tippuminen on jämähtänyt paikoilleen tuohon 65,5 kilon huitteille.
....
Silti paino on ja pysyy tuossa 65,5 nurkilla.
...

Kuinka pitkään paino on jumittanut? Dieetillä alun jälkeen paino tyypillisesti (en sano aina ettei tarvit alkaa vääntää siitä) putoaa portaittain. Tämä johtunee rasvan korvaantumisella nesteellä elimistössä. Jos sun paino on pudonnut, etkä ole lisännyt ruokia / vähentänyt liikuntaa, se putoaa kyllä kohta taas. Tuota nestettä voi koittaa saada liikkeelle eri tavoin, kuten esim. syömällä korkeakalorisen hiilaripitoisen aterian. Toisaalta voi odottaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom