Täälläkin aloitteleva treenaaja kaipaa neuvoja! 10Kg pitäisi saada pois ja toki siinä samalla kiinteytyä.
Olen 27v nainen ja mitat 165/69. Sainkin jo 3kg pois pariin kuukauteen vain vaihtamalla ruokavalioni gluteenittomaan ja VHH:n ruokavalion kautta. Mahdottoman hitaasta ruuansulatuksesta kärsivänä olen ravannut lääkärillä joskoon saisin diagnoosin vatsavaivoihini, ja nyt pitää seuraava kk syödä normaalisti viljoja jotta pääsen taas keliakia testiin. Joka tapauksessa, tämän lisäksi olen lakto-ovovegetaristi, eli tekee tästä aika mielenkiintoista.
Olen nyt viime maaliskuun alusta alkanut käymään kuntosalilla 3-4 kertaa viikossa. Treenien pituus on 35min:sta tuntiin. Käyn ruokkiksella työpaikan salilla ja ruokkis on vaan tunnin pituinen, eli siksi tuo 35min. Pidemmät treenit työpäivän päätteeksi tai viikonloppuna.
En ole mitään ohjelmaa noudattanut, mutta olen yrittänyt keskittyä joka kerta enemmän yhteen osioon, kuin että tekisin kaikkea kerralla. Ns. oma ohjelmani on ollut seuraavanlainen:
-5-10min lämmittelyä (soutu tai pyörä)
-sisäreidet 3x10
-jalkaprässi 4x10
-alareisi 3x10
-yläselkä 4x10
-soutu (minkäniminen lie, ottaa myös yläselkään) 3x10
-selkä 3x10
-rintalihakset (ottaa olkapäihin ja olkapäistä kuuluu riks raks) 3x10
-vatsalihakset 3x10
-käsipainolla nostellut käsiä 90 astetta sivulle
-käsipainolla alleja
Ongelmakohtia minulla on siis juurikin paksut reidet ja -käsivarret sekä yläselkä, joista haluan höttöä pois. Enkä siis tosiaan tee joka kerta noita kaikkia, vaan vaihtelen vähän käsiä/selkää ja jalkoja. Salin lisäksi en harrasta muuta liikuntaa, kuin lenkkeilyä ja pyöräilyä. Näitä tosin epäsäännöllisesti kerran-pari viikossa, kerrallaan 45min-1,5h.
Ruuasta sen verran, että syön proteiinia jonkin verran rahkan, soijan ja juuston muodossa. Liityin taas pitkästä aikaa kalorilaskuriin ja sen mukaan noita onkin helppo seurata, vaikkakin hiilareita pitäisi saada vähemmäksi. Jokusen maustetun proteiinirahkan syön per viikko, eli siitä ensimmäisenä ajattelin karsia, koska niissä sokeria on niin kamalasti.
Mutta siis, kysymys kuuluu: olen nyt lihonut kilot takaisin salilla käymisen jälkeen! Missä vika?!? Päivän kalorikulutus jää 300-500 alle, eli ei pitäisi siitäkään olla kiinni!
Onko tuo "treeniohjelma" sitten siis ihan pielessä?? Voiko pelkkä ruoka vaikuttaa niin pahasti että lihon; tähän mennessä olen syönyt keitto- tai salaatti lounaan juuri ennen treeniä ja proteiinivälipalan 1,5h treenin jälkeen. Tänään vaa'alla käynnin jälkeen totesin, että kokeilen syödä hiilarivälipalan juuri ennen treeniä ja sitten lounaan 1,5h treenin jälkeen kahvitauolla. Onko se ihan ok??