Mitä suuhun ennen treeniä?

Meta title: MITÄ SYÖDÄ ENNEN TREENIÄ

Meta description: Nopeat, kevyet ja energiatiheät vaihtoehdot parhaaseen suorituskykyyn.

Haluan päivittää tietoni: mitä nykyään suositellaan nautittavaksi juuri ennen treeniä tai vaikkapa tuntia ennen ? Nyt kun olen aloittanut treenaamisen noin 20 vuoden takaa en halua tehdä samoja (virheitä?) kun taannoin tein... silloin tapana oli ottaa maltopullo salille mukaan, juoda pari kuppia kahvia ennen treeniä ja ehkä syödä appelsiini. Hurjimmat otti kofeiinitabletteja ennen treeniä niin, että silmät seisoi päässä.

Eli mikä on tämän ajan tietämys asiasta?

ChatGPT Image Dec 5, 2025 at 01_17_48 PM.webp

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Jotenkin en usko, että sillä ihan hirveää vaikutusta on vetääkö niitä hifistely buustereita. Riippunee hiukan miten treenaa.

Itse vedän juurikin kahvikupin tai kaksi (tottunut tähän) ja syön normaali ruuan tunnin pari ennen treeniä.

Vettä ja vain vettä. Oon monesti tästä samasta tääl puhunu, et ruoka _mahassa_ vaan hidastaa/huonontaa treeniä. Aterian koosta riippuen se 1-4 tuntia venaa ennen ku alkaa treenaa. Ja jos tunnin meinaa vaan venata ni ateria on sitten luokkaa hedelmä. Ja jos kaksi tuntia niin pieni annos hiilari ja tai proteiini pitoista ruokaa, neljä tuntia jos on vähänki isompi ateria... Siis itse olen käytännössä huomannut, että ei esim jalkoi voi treenata lujaa, jos mahassa vielä kiertää... Eriasia sitten jos jotain rintaa vähän pumppailee, ni ei sillon mullakaan niin väliä. Ja ei, ei tarvii pelätä kataboliaa.. ;)

Mä ainakin luin Hanna Skyttän Fuel food -keittokirjasta, että ruuan pitää ehtiä sulaa ja imeytyä ennen treeniä, jotta siitä olisi mitään hyötyä. Eli viimehetken tankkaus ei auta, jollei se ole jotain todella nopeasti imeytyvää, koska silloin se on vaan jotain mössöä mahalaukussa eikä vielä lihasten polttoainetta. Onko täällä ihmisillä sama kokemus? :)
Kuitenkin, jos joskus päivän ohjelma menee niin, että kerta kaikkiaan ei ehdi syödä järkevään aikaan suhteessa treeneihin (eikä kuitenkaan tämän takia haluaisi niitä jättää kokonaan väliin), kannattaako esim. juoda hedelmämehulla tai muuta mahdollisimman nopeasti verensokeria nostavaa tavaraa ennen treeniä, idealla että se ehtisi edes vähän imeytyä? Vai onko parempi mennä sitten tyhjällä mahalla?

Vitargoa ja aminohappoja naamaan ennen ja treenin aikana. Muut mömmöt maun ja tavoitteiden mukaan, valmis treenibuusteri jos sellaisista tykkää tai beta-alaniini, sitrullilimaatti jne. riippuu mitä hakee, lisää toistoja, pumppia jne.

Mä ainakin luin Hanna Skyttän Fuel food -keittokirjasta, että ruuan pitää ehtiä sulaa ja imeytyä ennen treeniä, jotta siitä olisi mitään hyötyä. Eli viimehetken tankkaus ei auta, jollei se ole jotain todella nopeasti imeytyvää, koska silloin se on vaan jotain mössöä mahalaukussa eikä vielä lihasten polttoainetta. Onko täällä ihmisillä sama kokemus? :)
Kuitenkin, jos joskus päivän ohjelma menee niin, että kerta kaikkiaan ei ehdi syödä järkevään aikaan suhteessa treeneihin (eikä kuitenkaan tämän takia haluaisi niitä jättää kokonaan väliin), kannattaako esim. juoda hedelmämehulla tai muuta mahdollisimman nopeasti verensokeria nostavaa tavaraa ennen treeniä, idealla että se ehtisi edes vähän imeytyä? Vai onko parempi mennä sitten tyhjällä mahalla?
Juu ei kannata millään makeilla paikkailla ennen reeniä. Kyllä siellä kropassa energiaa riittää treeniin tyhjälläkin mahalla, kunhan ruokailut yhteensä päivässä on riittävät, joka päivä. Mehut yms sokeri pitoiset juomat ei muutenkaan kuuluisi hyvään ruokavalioon. Appelsiini > appelsiinitäysmehu jne. Itse en juo ollenkaan mehuja, mutta jokusen tuoreen hedelmän ripottelen pitkin päivää, tosin niitäkään ei kannata liikaa syödä vaan kasviksissakin monipuolisuus on tärkeää. Vähemmän makeat kasvikset (lehtikasvit, juurekset, paprikat, sipulit yms mitä näitä nyt olikaan) on tärkeitä.
Edit: oho vähän offtopikkia... :D

Simppeliä, ei mitään. Ei ainakaan niin, että sen prosessointi on vielä kesken, kun treeniä lähdetään suorittamaan. Joku sokeriton buusteri tms. käy kyllä.

Ainakin mulla on parempi mennä salille vasta syöneenä (kevyesti), kuin nälissään. Joten syön noin tuntia ennen salia rahka+kaurahiutale setin. Tottakai myös kahvia tai energiajuomaa.

Juu ei kannata millään makeilla paikkailla ennen reeniä. Kyllä siellä kropassa energiaa riittää treeniin tyhjälläkin mahalla, kunhan ruokailut yhteensä päivässä on riittävät, joka päivä. Mehut yms sokeri pitoiset juomat ei muutenkaan kuuluisi hyvään ruokavalioon. Appelsiini > appelsiinitäysmehu jne. Itse en juo ollenkaan mehuja, mutta jokusen tuoreen hedelmän ripottelen pitkin päivää, tosin niitäkään ei kannata liikaa syödä vaan kasviksissakin monipuolisuus on tärkeää. Vähemmän makeat kasvikset (lehtikasvit, juurekset, paprikat, sipulit yms mitä näitä nyt olikaan) on tärkeitä.
Edit: oho vähän offtopikkia... :D
Mitä minun vanhat silmäni näkevätkään? Kirjoitteletko sä ensimmäistä kertaa mahdollisesti selvin päin, vai mistä tämä järkevän oloinen viesti kumpuaa? Kuka varasti sun tunnarit?

Ruokaa tasasin väliajoin aiemmin päivällä koko päivän ajan, viimenen lämmin ruoka mieluusti about kaks tuntia ennen reeniä. Vettä tulee juotua kanssa litran verran tunnista puoleen tuntia ennen treeniä, tohon sekottelen yleensä maltoa sen 40-50 grammaa. Selkä ja jalkatreenien yhteydessä myös 3 scooppia octanea. Kiinteää ruokaa ei missään nimessä enää ennen treeniä -> :urjo:

Simppeliä, ei mitään. Ei ainakaan niin, että sen prosessointi on vielä kesken, kun treeniä lähdetään suorittamaan. Joku sokeriton buusteri tms. käy kyllä.

Sama täällä. Yleensä lähden salille vähintään 2-3 tuntia edellisen aterian jälkeen.

Vettä ja vain vettä. Oon monesti tästä samasta tääl puhunu, et ruoka _mahassa_ vaan hidastaa/huonontaa treeniä. Aterian koosta riippuen se 1-4 tuntia venaa ennen ku alkaa treenaa. Ja jos tunnin meinaa vaan venata ni ateria on sitten luokkaa hedelmä. Ja jos kaksi tuntia niin pieni annos hiilari ja tai proteiini pitoista ruokaa, neljä tuntia jos on vähänki isompi ateria... Siis itse olen käytännössä huomannut, että ei esim jalkoi voi treenata lujaa, jos mahassa vielä kiertää... Eriasia sitten jos jotain rintaa vähän pumppailee, ni ei sillon mullakaan niin väliä. Ja ei, ei tarvii pelätä kataboliaa.. ;)

Näin muistelin, eli eikös ole niin, että ruokailu aiheuttaa sen, että verenkierto keskittyy vatsaan ruokailun jälkeen ja jos veri on pilkkomassa ruokaa masussa, se on sitten pois lihaspumpista?

- - - Updated - - -

Ainakin mulla on parempi mennä salille vasta syöneenä (kevyesti), kuin nälissään. Joten syön noin tuntia ennen salia rahka+kaurahiutale setin. Tottakai myös kahvia tai energiajuomaa.

Kaurapuurolautasellinen tuntia ennen treeniä vois tehdä gutaa?

Näin muistelin, eli eikös ole niin, että ruokailu aiheuttaa sen, että verenkierto keskittyy vatsaan ruokailun jälkeen ja jos veri on pilkkomassa ruokaa masussa, se on sitten pois lihaspumpista?
yes, sir :) Tätä tarkoitin. Tai en tiedä paljonko se sitten on oikeestaan siitä pumpistakaan pois, mutta tehoja se vie sinne vatsan alueelle, kyllä se kroppa vähän on niinku heikompi tekee kovia suorituksia, kun täytyy ruokaa sulatella :D

Baanani ja rahka tulee vedettyy n. puol tuntia ennen reeniä, välillä myös kuppi kahvia. Ei kulje muuten yhtään, jos ei oo hiilaria tarpeeks alla. Joskus joudun aikataulujen takia vetämään kunnon aterian ennen treeniä ja sit ei kyl hyvä heilu, esim tänään.

- - - Updated - - -

Kaurapuurolautasellinen tuntia ennen treeniä vois tehdä gutaa?

No miksei, kunhan huolehtii tarpeeksi protua koneeseen päivän aikana.

Mulla on mahdollisuus syödä iso ateria klo12, ja sitten seuraavan kerran siinä 15-16 syödä jotain pientä nopeasti (yleensä hieman mitä jäi lounaalta), ja sitten vielä about 16.30, eli puolisen tuntia ennen salitreeniä. Nyt olen syönyt pienehkön lämpimän aterian (no okei, lautasellisen tavaraa), kun on ollut niin kova nälkä (plus muuten on vaikea saada päivän kalorit kasaan). Ei mikään optimaalisin tapa treenata vatsa melko täynnä, mutta muuten nukkumaanmeno venyy aivan liian myöhään. Kyllä tohonkin on jo tottunut joten kuten...

Itte treenaan pääsääntöisesti aamuisin joten se on n. 30 minuuttia ennen treeniä n. 40 g heraa, siihen loraus jotain halpaa buusteria tai pari nappia kofeiinia ja yksi banaani. Ei tällä kyllä mitään 1,5 h treenejä vedetä.

Jos treenaan iltapäivällä niin sitten tuo pelkkä prodejuoma.

Mitään hifilisäravinteita en koe tarpeelliseksi vetää enkä itse niitä ainakaan viitti edes suositella kenellekään peruspunttaajalle. Tai mikäs siinä jos ei rahalle muuta käyttöä ole ja näin nimenomaan haluaa tehdä. Mutta kyllä se patti kasvaa ilmankin, ehkä pari prosenttia hitaammin mutta mitä sitten...

EDIT: En lukenut noita Hulkin juttuja mutta eikös Hulkkia sponssaa Fast joten....

Aamutreeni kyllä jeesaa myös itsellä tuohon mirandoksen dilemmaan. Ei muutenkaan aamuisin kiinteä ruoka oikein maita.

Jos illalla treeni, niin tuntia ennen oon ottanut kevyesti rahkaa kauranhiutaleiden tai hedelmän kera. Jos isompaa ateriaa tarttee päivän aikatauluista johtuen vetää, koitan pitää sen pari tuntia sulattelua ennen treeniä. Tosin joskus pitää tuntia/puolta ennen vetää jotain vähän isompaa ihan vaan sen takia, ettei tule nälän tunne treenin aikana. Itsellä ainakin katoaa motivaatio välittömästi kun mahaa kurnii..

EDIT: En lukenut noita Hulkin juttuja mutta eikös Hulkkia sponssaa Fast joten....

Juuri näin. Ei kiinnosta a)tuotemannekiinin myyntipuheet b)kilpailevan bodarin ohjeet, vaan tällaisen perusjantterin perustoimenpiteet. Ei jaksa enää laskea kellonaikaa milloin pitäisi ottaa ja mitä, ja laittaa rahaa kiinni hifistelyjuttuihin, joista hyödyn pääasiallisesti kerää tuotteen valmistaja ja myyjä.

Ketjussa on kyllä tullut hyviä ohjeita, kiitos vastauksista. Lisääkin saa laittaa mielipiteitä tulemaan.

- - - Updated - - -

Aamutreeni kyllä jeesaa myös itsellä tuohon mirandoksen dilemmaan. Ei muutenkaan aamuisin kiinteä ruoka oikein maita.

Jos illalla treeni, niin tuntia ennen oon ottanut kevyesti rahkaa kauranhiutaleiden tai hedelmän kera. Jos isompaa ateriaa tarttee päivän aikatauluista johtuen vetää, koitan pitää sen pari tuntia sulattelua ennen treeniä. Tosin joskus pitää tuntia/puolta ennen vetää jotain vähän isompaa ihan vaan sen takia, ettei tule nälän tunne treenin aikana. Itsellä ainakin katoaa motivaatio välittömästi kun mahaa kurnii..

Mulla on myös samanlainen fiilis, että mielummin pientä syötynä ennen treeniä kuin että näläntunne treenin aikana. Makuasia...?

Back
Ylös Bottom