Mitä suuhun ennen treeniä?

Itse oon tykännyt tuosta rahka+kaurahiutale-kombosta, kahvin ja veden kera. Aikaisemmin käytin kaurahiutaleen sijaan nopeampaa hiilaria, ilmeisesti ajattelemattomuuden tai tottumuksen takia. Vaihdon jälkeen huomasin että energiataso oli parempi treeneissä, eikä tietynlaista "romahdusta" enää tullut treenien puolivälin paikkeilla. Oon pyrkinyt siihen, että treenit alkaa just silloin, kun vatsa tuntuu tyhjenneen. Verensokerit ei ole vielä kauheasti tippuneet ja olo on terävä sekä kroppa valmis töihin. Näitä voi tietty helposti tutkiskella omalla kropalla jos kiinnostaa. Raapustelee vaikka paperille ja vertailee esim. parin viikon ajalta, kuinka pitkälle jaksaa vetää samat treenit erilaisilla tankkauksilla, mikä on olo jne.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Juuri näin. Ei kiinnosta a)tuotemannekiinin myyntipuheet b)kilpailevan bodarin ohjeet, vaan tällaisen perusjantterin perustoimenpiteet. Ei jaksa enää laskea kellonaikaa milloin pitäisi ottaa ja mitä, ja laittaa rahaa kiinni hifistelyjuttuihin, joista hyödyn pääasiallisesti kerää tuotteen valmistaja ja myyjä.

Ketjussa on kyllä tullut hyviä ohjeita, kiitos vastauksista. Lisääkin saa laittaa mielipiteitä tulemaan.

- - - Updated - - -

Mulla on myös samanlainen fiilis, että mielummin pientä syötynä ennen treeniä kuin että näläntunne treenin aikana. Makuasia...?
Ootteko varmoja, että syötte ylipäätään kokonaisuudessaan riittävästi? Itsellä ei kyllä oikein ole missään vaiheessa mitenkään nälkä, jos olen vain hitusen miinuksilla/ylläpitokaloreilla/pienillä plussilla.. Siis ainahan olis tilaa yhdelle rullakebabille toki, mutta ikinä ei ole niin, että maha kurnisi tai olisi sellainen tyhjä ikävä olo vatsassa, tai et ei riittäisi energiaa, tai ajattelisi, että saisinpa nyt äkkiä lautasellisen puuroa tjsp.. Jos kalorit on _oikeasti_ kunnossa, niin se on kaikki vaan pää nupissa, se tarve syödä ennen treeniä..

Vettä ja vain vettä. Oon monesti tästä samasta tääl puhunu, et ruoka _mahassa_ vaan hidastaa/huonontaa treeniä. Aterian koosta riippuen se 1-4 tuntia venaa ennen ku alkaa treenaa. Ja jos tunnin meinaa vaan venata ni ateria on sitten luokkaa hedelmä. Ja jos kaksi tuntia niin pieni annos hiilari ja tai proteiini pitoista ruokaa, neljä tuntia jos on vähänki isompi ateria... Siis itse olen käytännössä huomannut, että ei esim jalkoi voi treenata lujaa, jos mahassa vielä kiertää... Eriasia sitten jos jotain rintaa vähän pumppailee, ni ei sillon mullakaan niin väliä. Ja ei, ei tarvii pelätä kataboliaa.. ;)

Ai nälkäsenä pitää mennä salille? Ei kyllä mulla toimi jos maha kurnii jo salille mennessä eikä avaimetkaan meinaa pysyy käsissä ku en oo syöny. Jos yhen hedelmän syö ni se on kyllä yks kärpäsen paska mahassa, lähinnä vaan kiihdyttää sitä näläntunnetta. 4 tuntia jos vähänki isompi ateria? En mä ees salilla käymättä pärjää neljää tuntia ilman safkaa istuen tässä koneella. Toimiiko sun aineenvaihdunta ollenkaan? :D

Ehkä tää on kuitenki liian yksilöllinen juttu että voi sanoa mikä on oikein.

Juuri näin. Ei kiinnosta a)tuotemannekiinin myyntipuheet b)kilpailevan bodarin ohjeet, vaan tällaisen perusjantterin perustoimenpiteet. Ei jaksa enää laskea kellonaikaa milloin pitäisi ottaa ja mitä, ja laittaa rahaa kiinni hifistelyjuttuihin, joista hyödyn pääasiallisesti kerää tuotteen valmistaja ja myyjä.

Ketjussa on kyllä tullut hyviä ohjeita, kiitos vastauksista. Lisääkin saa laittaa mielipiteitä tulemaan.

- - - Updated - - -

Mulla on myös samanlainen fiilis, että mielummin pientä syötynä ennen treeniä kuin että näläntunne treenin aikana. Makuasia...?

Kyllä noissa artikkeleissa on ihan järkevää perustietoa punttaajan ravinnosta, eikä vaan pelkästään hifistelijäbodarin mainospuheita...Muttajuu, se siitä.

Minulla iltatreenit kulkee hyvin kun on syönyt tasaisesti päivän mittaan. Lähimpänä treeniä oleva ateria koostuu yleensä kaurahiutaleista, marjoista ja maitorahkasta (noin 2h ennen treeniä).

Ai nälkäsenä pitää mennä salille? Ei kyllä mulla toimi jos maha kurnii jo salille mennessä eikä avaimetkaan meinaa pysyy käsissä ku en oo syöny. Jos yhen hedelmän syö ni se on kyllä yks kärpäsen paska mahassa, lähinnä vaan kiihdyttää sitä näläntunnetta. 4 tuntia jos vähänki isompi ateria? En mä ees salilla käymättä pärjää neljää tuntia ilman safkaa istuen tässä koneella. Toimiiko sun aineenvaihdunta ollenkaan? :D

Ehkä tää on kuitenki liian yksilöllinen juttu että voi sanoa mikä on oikein.
No jaa'a en tiiä, toimiiko se mun aineenvaihdunta oikein, mutta oon sen päälle 3000 kaloria pruukannu syödä päivittäin, nyt dieetillä lasken joka kalorin, niin tarkkaan kun nyt vain kaloreita pystyy laskemaan, sen siihen 2800-3000 kcal akselille, millä paino putoo iha pikku hitusen vaa hiljallee, ni, ei kyllä tule nälkä, siis mulla ainakaan... Tietty jos aamusta skippisin aamupalan ja oottaisin jokusen tunnin ni varmaan tulis jo vähä nälkä mut, eipä tollanen muutaman tunnin tauko syömisestä missään tunnu, ku vastaavasti jossain vaiheessa päivää väkisinkin syön ne mitä tarvii... Luulen, et ylipäätään todella suuri osa huonoista salituloksista, johtuu siitä ihmisillä, että _luullaan_ että syödään tarpeeksi vaikka oikeasti ei syödä... Mun mielestä kun lihasmassan lisäystä mielii, niin nälkä missään vaiheessa päivää ei välttämättä ole hyvä merkki... Ja sekin vaihtelee niin paljon ihmisillä varmasti mitä ajattelee näläksi; siis toki jos joku tois mulle mäkkäristä 5 juustohampparia niin voisin ne hyvin syödä tältä istumalta, mutta ei todellakaan ole oikeasti nälkä tällä hetkellä, kun juuri söin 100 grammaa kauraa ja 350grammaa maitorahkaa aamiaiseksi.. Tarkoitan vaan yksinkertaisesti sitä, että NÄLKÄ ≠ TYHJÄ/ EI TÄYSINÄINEN MAHA :)

Edit. Tässä vielä yksi tohon nälkään liittyvä artikkeli... http://www.huffingtonpost.com/susan-b-dopart-ms-rd/controlling-your-hunger-h_b_763600.html

Ootteko varmoja, että syötte ylipäätään kokonaisuudessaan riittävästi? Itsellä ei kyllä oikein ole missään vaiheessa mitenkään nälkä, jos olen vain hitusen miinuksilla/ylläpitokaloreilla/pienillä plussilla.. Siis ainahan olis tilaa yhdelle rullakebabille toki, mutta ikinä ei ole niin, että maha kurnisi tai olisi sellainen tyhjä ikävä olo vatsassa, tai et ei riittäisi energiaa, tai ajattelisi, että saisinpa nyt äkkiä lautasellisen puuroa tjsp.. Jos kalorit on _oikeasti_ kunnossa, niin se on kaikki vaan pää nupissa, se tarve syödä ennen treeniä..

Valitettavasti työelämässä tulee tilanteita ettei ehdi syömään oikeastaanmitään...esim. valupäivät raksahommissa.

Valitettavasti työelämässä tulee tilanteita ettei ehdi syömään oikeastaanmitään...esim. valupäivät raksahommissa.
Aivan. no fyysinen työ kuluttaa jonkin verran vielä enempi kaloreita kaikenlisäksi, että tarkkana kannattaa olla. Mutta kun tästäkin on täällä ollut juttua, ettei se ruuan ajoitus ole niin kaikki kaikessa, niin koita syödä sitten vaikka suurinosa kaloreista kotona, kun olet päässyt töistä, ja syö todella iso iltapala/illallinen ennen kiireistä päivää. Nää on mun vinkit tähän. Pääasia, että syöt joka päivä jossain kohtaa ne kalorit täyteen mitä tarviit _keskimäärin_

Turha varmaan sanoa mikä tuli ensimmäisenä mieleen, kun otsikon näin. Mutta aiheeseen:

Patukoita tai muuta helppoa tai vastaavaa taskuihin. Aina siinä valuaikana on sen verran jotain kävelyä tai sekunttien taukoja, että ehtii patukan vetään taskusta ja haukkaan palan. Näin ois ainakin itsellä, kun muuten palaa pinna totaalisesti, jos en mitään ravintoa saa.

Haluan päivittää tietoni: mitä nykyään suositellaan nautittavaksi juuri ennen treeniä tai vaikkapa tuntia ennen ? Nyt kun olen aloittanut treenaamisen noin 20 vuoden takaa en halua tehdä samoja (virheitä?) kun taannoin tein... silloin tapana oli ottaa maltopullo salille mukaan, juoda pari kuppia kahvia ennen treeniä ja ehkä syödä appelsiini. Hurjimmat otti kofeiinitabletteja ennen treeniä niin, että silmät seisoi päässä.

Eli mikä on tämän ajan tietämys asiasta?

Ei mitään, tai korkeintaan EAA tai BCAA veden kanssa.

Lyhytpaasto neljään tuntiin asti nostaa kasvuhormonitasot valmiiksi ennen treeniä, eikä hiilihydraateista olisi mitään hyötyä, koska ne eivät ehdi täydentämään kehon glykogeenivarastoja kuin korkeintaan seuraavan päivän treenejä ajatellen.

Tuo on jo työlaisaadännön vastaista, syö aamulla hyvin ja päivän mittaan nopeita valmiita välipaloja ja kunnon ateria niinä päivinä kun voit.

Ei mitään, tai korkeintaan EAA tai BCAA veden kanssa.

Lyhytpaasto neljään tuntiin asti nostaa kasvuhormonitasot valmiiksi ennen treeniä, eikä hiilihydraateista olisi mitään hyötyä, koska ne eivät ehdi täydentämään kehon glykogeenivarastoja kuin korkeintaan seuraavan päivän treenejä ajatellen.

vs.

Hulkki Ravinteiden täsmäkäyttö osa 4 ? oikeat hiilarit oikeaan aikaan | Fast News
Noin 1.5-2.5h ennen treeniä tulisi syödä hidasvaikutteista hiilihydraattia, laadukasta proteiinia sekä jonkin verran kuitua, tavallaan ”latauksena” tulevaa rankkaa treeniä varten.

ja Lihastohtori Ravinnon ajoitus ja palautusjuoman proteiinin määrä | Lihastohtori
Ota 1 – 2 h ennen voimaharjoitusta 20 – 30 g hiilihydraattia ja 20 – 25 g proteiinia. Ennen harjoittelua nautittu kofeiini parantaa suorituskykyä.

Itse menen näiden kahden jälkimmäisen ohjeen mukaan.

Jep ja noi minimiajat 1-1.5h on molemmilla ihan hölmöt, safkat eivät kerkiä edes ohutsuoleen asti, pelkällä vedelläkin siihen menee tunti.
Verho muuten kirjoittaa tuossa artikkelissaan myös " Tyhjät glykogeenivarastot saattavat hidastaa proteiinisynteesiä, mutta tästä on kiistaa (Churchley ym. 2007, Camera ym. 2012). Vastaavasti, jos varastot ovat likipitäen täynnä, ylimääräistä hiilihydraattia ei tarvita ennen harjoitusta, ainakaan lihasproteiinisynteesiä tehostamaan."

auttaisko samaan treenin puhtia lisää jos 2h ennen treeniä syö vaikka kanaa ja riisiä ja puoltuntii ennen vetäsee goodlife patukan?

Jep ja noi minimiajat 1-1.5h on molemmilla ihan hölmöt, safkat eivät kerkiä edes ohutsuoleen asti, pelkällä vedelläkin siihen menee tunti.

Varsin tikissä olevia kavereita silti, tai siitä huolimatta. Joten tuskin tuosta haittaakaan on kehitystä ajatellen.

auttaisko samaan treenin puhtia lisää jos 2h ennen treeniä syö vaikka kanaa ja riisiä ja puoltuntii ennen vetäsee goodlife patukan?

Ei. Patukka käyttäytyy samoin kuin ruoka. Toki, jos koet sen tarpeelliseksi treenin suiumisen kannalta, niin syö pois. Mutta varsinaista potku se ei suo.

Varsin tikissä olevia kavereita silti, tai siitä huolimatta. Joten tuskin tuosta haittaakaan on kehitystä ajatellen.

Mitä tuossa hulkin artikkelia nopeasti luin, hakee hän hiilareillä ennen treeniä lähinnä palautumista seuraavia treenejä varten ja homma onkin järkevää silloin kun treenataan samoja lihasryhmiä kahteen kertaan päivässä.

Normaalisti tärkeintä on täydentää varastoja heti treenien jälkeen ja silloin heraisolaatti/vitargo kombo toimii erinomaisesti.

Myös treenien aikana on fiksumpaa juoda puhtaita aminohappoja veden kera, kuin pelkkää vettä.

Mitä tuossa hulkin artikkelia nopeasti luin, hakee hän hiilareillä ennen treeniä lähinnä palautumista seuraavia treenejä varten ja homma onkin järkevää silloin kun treenataan samoja lihasryhmiä kahteen kertaan päivässä.

Normaalisti tärkeintä on täydentää varastoja heti treenien jälkeen ja silloin heraisolaatti/vitargo kombo toimii erinomaisesti.

Ja ylipäätään tavoitteellisesti ja oikeasti kovaa. Nyt kuitenkin ketjun aloittaja kysyy meidän tavallisten punttipetterien kannalta tätä asiaa, eli ei tarvi miettiä imeytyykö joku tietty ravinne 15 vai 20 minuuttia. ;)

Ja itelläkin tuo hera ennen treeniä on ehkä vähän hifistelyä kun meinaan että ois protskua koneessa jo ennenkuin palkkari imeytyy ja taas toisaalta aamulla on pakko saada mahaan jotain, mutta mitään rahaksettiä en pysty syömään tai tulee yrjö ja tyhjälla mahalla on todella vittumainen treenata.

Ja mitä tulee töissä ehtimiseen ja työlainsäädäntöön niin aina sitä vaan ei voi pitää kaikkia "lakisääteisiä" just silloin kun tessissä niin sanotaan.

Ja mitä tulee töissä ehtimiseen ja työlainsäädäntöön niin aina sitä vaan ei voi pitää kaikkia "lakisääteisiä" just silloin kun tessissä niin sanotaan.

Itsekkin jouduin palkallisena siirtelemään taukoja kun oli kiire, mutta kokonaan en niitä pois koskaan jättänyt, liika nöyristeleminen on suurin syy nykyiseen huonoon kohteluun työmailla. Tiedän myös muutamia tapauksia naisten hoitoaloilla, joissa ei juuri kaikkeen suostuvia vakinaistamattomia hoitajia ikinä vakinaisteta, koska vakituisille viranhaltijoille ei jatkuvien yövuorojen sairaloma paikkaamisten buukkaaminen enää onnistu joten näitä ikuisille korvaajille ei ikinä anneta virkaa koska hyväksikäyttö loppisi siihen. Yksikin hyväuskoinen ahkera on tehnyt jatkuvia yövuoroja ja sijaisuuksia jo yhdeksän vuotta. Saman tien kun sanoo ensimmäisen kerran ei, onkin jo jonottamassa vakituista paikkaa.

Itse perheyrittäjänäkin ymmärrän ruokataukojen välttämättömyyden, mutta en pätkääkään jatkuvia tupakkataukoja.

pakko kyllä komppailla archeytä tässä asiassa, ei eväs sieltä tosiaan parissa tunnissa ehdi mihinkään imeytyä. tahtoo tuo syöminen olla muutenkin monesti vain henkisen puolen juttuja, varsinkin kun on niin pinttynyt tuo käsitys että bodaillessa on pakko syödä vähintään kolmen tunnin välein, muuten ei mistään tule mitään. kannattaa ainakin vaikka joskus viikonloppuna kokeilla sitä ihan kahvin ja vaikka herapaukun tai aminoiden voimalla menemistä, voi tuntua yllättävän hyvältäkin kun ei mahassa ole ylimääräistä painolastia ja veri pakkautuu sinne minne pitääkin.

Pari vuotta sitten lähin treenaamaan lähes aina liian nopeasti kunnon aterian jälkeen. Ihmettelin, miksi ihmeessä treeni ei kulje, kun ateriasta noin 1/2- 1 tuntia... Nykyään esim aamuvuoro viikolla töissä lounas n. klo 11 ja välipalana esim rahkaa ja hedelmää parin tunnin päästä ja treenaamaan 17- 18 ja treeni kulkee paljon paremmin. Tuntuu aina ennen treeniä että nälkä olisi ja pitäisi päästä heti syömään, mutta tuokin taitaa olla vain pään sisäistä ja treeni kulkee muutaman tunnin paastonneena tuplasti paremmin, kun vatsassa ei hölsky. Treenin aikana sitten joko vettä tai aminohappojuomaa.

Taitaa olla yksilöllstä miten syyä ennen reeniä. Klo 18 reenaan yleensä ja 1530-16 välillä syön aina päivän isoimman aterian, sen jälkeen kahvia ja keskittyminen. Nälässä en reenaa ikinä..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom