mitä suomalaisuus teille merkitsee?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja arni
  • Aloitettu Aloitettu
Tosiaan. Ulkomailla asusteleena sanoisin, että korkeilla veroilla on saatu monet asiat todella hyvälle mallille tässä maassa. Voisin ja varmaan tulenkin asumaan tulevaisuudessa ulkomailla ja ei siinä ole mitään vikaa, itse minä sinne kuitenkin haluan. Yritin vain herätellä ihmisä siihen, että Suomessa on todella hyvät olatavat varsinkin siinä vaiheessa kun/jos kaikki menee "ketuiksi".

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Originally posted by Ren
Tosiaan. Ulkomailla asusteleena sanoisin, että korkeilla veroilla on saatu monet asiat todella hyvälle mallille tässä maassa.
Mutku ne verot luovat kohtuutonta hyvinvointitappiota, paljon paremminkin voisi olla. Paljon paremmin pitäisi olla tälläkin systeemillä, älyttömän tehottomasti massit käytetään. :down:

Originally posted by Dopey
Muuallakin asuneena sitä tulee tervettä perspektiiviä tähän suomalaisuuteen. Suomi on syntymäpaikka ja sellaisena eräänlainen itseisarvo, mutta joka paikassa on omat plussansa ja miinuksensa.

Ne asiat, mistä täällä luuli pitävänsä, muuttuvat nopeasti omituisuuksiksi kun jonkun verran saa tähän maahan etäisyyttä. Suomessa eniten ärsyttää työhaluttoman ja kouluttamattoman enimmäkseen suomalaisperäisen massan hyysäys verovaroin, veropolitiikalla mahdottomaksi tehty palvelujen tuottaminen järkevään hintaan ja yhteiskuntarauhan nimissä mielettömästi jälkeenjäänyt paremmin koulutettujen palkkataso. On tää niitä ainoita paikkoja maailmassa, missä ei mun työstatuksella saa vielä edes kunnon kämppää (= järkevän kokoista eikä mistään horonkorvesta) hankittua.

Hyviä puolia on yleinen lupausten pitäminen, sellainen joustava tekemisen meininki työelämässä, lämpimät kesäyöt ja toimiva joukkoliikenne.

Jos vähääkään elintasoa arvostaa, niin koulutetun ihmisen on järjetöntä jäädä tänne. Noi puhdas luonto, turvallisuus, jne. sloganit on suomalaisten ihan omaa keksintöä - sitä puhdasta luontoa on maailma vielä täynnä ja ihan samalla lailla suomessa on mestoja, jossa ei kannata kävellä kännissä perjantai-iltana.

Täyttä asiaa viestisi ja kyllähän elintason korottaminen kiinnostaisi, varsinkin kun se lähteminen omalla kohdallani olisi hyvinkin mahdollista, mutta ei se aina niin yksinkertaista ole. Kun pitäis löytää muijallekin mielekästä duunia. Aika usein miehen ja naisen alat ovat niin erilaiset, että samasta maasta/kaupungista voi olla tuskaa löytää molemmille sellainen ratkaisu, ettei toinen joudu liikaa tinkimään urasuunnitelmistaan. Sitten pitäisi olla lapsille tarhaa, koulua ja terveydenhoitoa. Omat vanhemmatkaan eivät ole enää lähistöllä helppimässä, joten jonkinlainen hoitajakin lapsille pitäisi löytyä. Kaiken kukkuraksi irtisanomisturva. Suomesta tehtävät ekspaattisopparit ovat kortilla ja lokaalin jos tekee ja mono viuhuu, niin olet tyhjän päällä vieraassa maassa ja vieraassa kulttuurissa. Perheellisellä ei ole varaa mittailla katuja pitkiä aikoja.

Mutta siis. Tiedän kyllä, että kaikki edelliset 'ongelmat' ovat toki ratkottavissa ja moni on siihen myös pystynyt. Kuka milläkin tyylillä. Kunhan vain mainitsin seikkoja jotka tuottaa herkästi päänvaivaa.

Eehhehheh hjjtt. Vaihdetaan sitten sanaksi kun. On täällä sentään kolminkertaiset lasit ja kämpissä sisällä varmaan 98 prosenttisesti lämmin ja sen verran kuiva, että saa vaatteet pesun jälkeen kuivaksi, samaa en voi millään sanoa ranskasta.

Originally posted by Phat
Ööö, joo? En panisi pahakseni, kaunis ihonväri mulateilla. :)

Suomalaisuudesta voi olla ylpeä seuraavien seikkojen vuoksi:
-lähinaapureita lukuunottamatta ulkomaalaisilla neutraali kuva meistä
-turvallisuus ulkomailla edellä mainitun asian vuoksi
-turvallisuus kotimaassa
-pitkät päivät kesällä
-järvet, meri, mökki ja luonto
-halpa koulutus
-teknologian kärkimaita, Nokia, internet jne.
-tasa-arvo nyt
-itsenäisyys joka vaivalla pidetty

Negatiivista sen sijaan on:
-ne suuri osa suomalaisista, jotka ovat juntteja, idiootteja, rasisteja, tekopyhiä, uskovaisia ja verkostomarkkinoijia
-valtionkirkko
-verotus
-älyttömäksi paisunut julkinen sektori ja byrokratia
-liiallinen sosialismi ja konservatiivinen oikeisto
-liiallinen tasa-arvoon pyrkiminen kääntyy itseään vastaan
-tylsä ja turha presidentti
-pimeä vetinen talvi
-hyttyset kesällä

Suurimmat syyt miksi olen täällä lienevät ihan käytännön jutut, läheiset ja oma kieli.

PHAT eduskuntaan... meitä on kaksi Suomessa enpä olisi uskonut :).

Minä en keksi Suomesta kuin kaksi sellaista asiaa, joiden tähden haluan olla juuri tässä maassa: kieli ja se, että olen täältä kotoisin. Jälkimmäinen tuo mukanaan monta seikkaa, mutta mielestäni ne kuitenkin tiivistyvät tuohon samaan. Jos nyt muuttaisin jonnekin 20 vuodeksi, niin luultavasti ihan sama syy pitäisi minua siellä paikallaan.

Ilman noita kahta syytä voisin sen kummemmin miettimättä muuttaa ainakin Ruotsiin ja Norjaan, ja vähän miettien varmasti moneen muuhunkin maahan. Kielenkään suhteen en tarkoita sitä ettenkö osaisi tai voisi oppia mitään muuta, mutta äidinkieli on kuitenkin äidinkieli ja se, jolla kaikkein mieluiten kommunikoin.

Suomessa on kiva asua ja olla suomalainen, niinpä niin.

En väitä että muualla asiat olisivat paremmin mutta parannettavaa olisi monessa asiassa.
esim. Suomen oikeuslaitos on monella tapaa huono vitsi, jota pitäisi uudistaa/parantaa välittömästi.

Verotuksen määrästä ei pahaa sanottavaa, siihen kun on jo tottunut. Mutta jotenkin tuntuu että verorahojen käyttö menee huononpaan suuntaan, koko ajan.

En usko että edes elän eläkeikään asti, mutta luulen että minun sukupolvi ei moista etuutta enää tule saamaan.

Suomalaisuus varmaan tarkoittaa sitä että yleensä täällä on kiva olla ja asiat jotenkin hoituu, monesti tärkeät asiat ja päätökset jäävät tekemättä tai ne tehdään liian myöhään. Valitettavasti asioista päättävillä tahoilla on liikaa munattomia, laiskoja ja omia etujaan ajavia joo-joo ihmisiä..

Muuten suomessa on varmaan asiat niin hyvin että ne tulisivat parissa viikossa mieleen jos muuttaisi taas ulkomaille.
Mutta juuri tänään olen lopen väsynyt ylistämään suomea, ja sitä miten hyvin asiat täällä ovat..ja miten hyvin ja oikeudenmukaisesti ne toimivat.

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Originally posted by Ren
Jos ranskalainen sanoo Suomen olevan mahtava maa
--------------------------------------------------------------------------------

Originally posted by hjjtt
Niin jos....mutta kun maailmanomistajaviinilutkuttajaranskalainen ei voi sanoa noin. Teoriassakin täysi mahdottomuus.

Tunnen useitakin ranskalaisia jotka ovat sitä mieltä että Suomi on mahtava maa!

:thumbs:

Originally posted by taisteluorava
Tunnen useitakin ranskalaisia jotka ovat sitä mieltä että Suomi on mahtava maa!

Minä tunnen muutamia Ranskalaisia, Saksalaisia, Irlantilaisia, jotka taas sanovat, että eivät mistään hinnasta tulisi tänne toista kertaa.

Se mikä meis suomalaisis mua oikeesti vituttaa (vituttaa niin paljon et vois laittaa tohon "vituttaa ankarasti" threadiin) on se, ku yrittää heittää läppää jollekki tuntemattomalle ni heti se kelaa et "Kuka vittu toi on ja miks se puhuu mulle?? Emmä tota tunne". Toi on niinku semmonen asia et voi hyvää päivää suomi. Vittu kaikki istuu dösäs ja junas hiiren hiljaa ja tuijottaa ikkunast ulos ihan ku ei ois nähny niit samoja vitun puita ja kauppoja jo miljoona kertaa matkalla kotiin töistä tai duunista. Ilta-aikaan ku menee junaan ni joka loossis on yks ihminen ja sit näkee ku jengi ravaa päästä päähän ettien täysin tyhjää penkkiä!!!!

Nuorempana en oikein jaksanut olla ylpeä Suomesta, kun kaikki ihmiset tuntuivat niin sulkeutuneilta, junteilta ja oli niin saakelin kylmä - aina. Nyt useaan otteeseen ulkomailla asuneena suomalaisuudella on aivan eri merkitys. Se on vähän siiheenkin tyyliin, että itse saan moittia Suomea, mutta annapas olla jos jonkun muun maalainen rohkenee sen tehdä, niin heti hermostun.

Suomessa ei todellakaan aina ole kaikki niin hienosti kuin kuvitellaan. Phat kirjoitti itse asiassa asiasta aivan loistavasti. Suomalaiset kaipaisivat kyllä vähän perspektiiviä elämäänsä, eikä tarvis olla niin jumalattomasti omaan napaansa tuijottavia. Ja asenne "jollei tehdä niin kuin me tehdään, on poikkeava, outo ja se pitäs ampua" on...sanoinkuvaamattoman rasittava asenne. Keitä me olemme sellasta sanomaan, suomalaiset on mielettömän pienen pieni pisara maailmassa. Saadaan olla onnellisia, kun ihmiset ylipäätään tietää mikä Suomi edes on. Euroopassa tiedetään, mutta ei todellakaan välttämättä Euroopan rajojen ulkopuolella. Yleisesti maailmalla Nokiaakin luullaan japanilaiseksi firmaksi.

Mutta turvallista ja puhdasta Suomessa on ja yleisesti asioita yritetään edes saada normaalisti parempaan suuntaan, jos huomataan joidenkin juttujen olevan päin hemmettiä. Se on tosi jees. Moni puhui sosiaalihyysäämisestä, mutta esim vanhustenhoito on Suomessa miljoonasti paremmin kuin suurimmassa osassa maailmaa...vaikkakin muualla vanhukset hoidetaan kotona, mikä puolestaan on arvostettavaa. Mutta monissa maissa tuo ihmisjoukko on täysin hyljättynä ja unohdettuna. Minusta onkin TOSI ihanaa, ettei tarvi Suomessa elävänä olla huolissaan siitä, että mihinköhän sitä vanhana joutuu tai onko silloin varaa edes elättää itsensä.

Monet muut ryhmät ovatkin kyllä sitten niin naurettavasti hyysättyjä, että kyllä sitä on saanut yrittää muualla selitellä. "Joo ne ei käy töissä, kun saa enemmän rahaa töitä tekemättä.." Noloa...

Originally posted by Shelto
Se mikä meis suomalaisis mua oikeesti vituttaa (vituttaa niin paljon et vois laittaa tohon "vituttaa ankarasti" threadiin) on se, ku yrittää heittää läppää jollekki tuntemattomalle ......sit näkee ku jengi ravaa päästä päähän ettien täysin tyhjää penkkiä!!!!

Minusta tuo on taas hyvä asia. Ei minua ainakaan kiinnosta tippaakaan kuunnella kenenkään tuntemattoman ihmisen selityksiä. Mielestäni jokaisella ihmisellä on oikeus olla rauhassa niin tahtoessaan. Minua ainakin vituttaa, jos joku maailmanparantaja tulee selostamaan paskaa tyyliin "mix maailmassa on tuskaa" tai jotain yhtä muuta älytöntä.

En minä mene esimerkiksi koskaan istumaan kenenkään viereen yleisissä kulkuneuvoissa. Kyse on osittain periatteesta ja osittain kyllä myös siitä, että minä vien 1.3 paikkaa ja en tahdo töniä muita........

Originally posted by arni

mielestäni skinheadit ja muut suomi-intoilijat on naurettavaa porukkaa...puhuvat uudesta ylpeästä ja puhtaasta Suomesta ilman että omaavat itse työpaikaa. Lähinnä heitä tapaa paikallisissa räkälöissä tilittämässä patoutuneita tunteitaan.

Älä yleistä, tunnen skinheadeja ja ne ei ole todellakaan semmosia, niinkuin yleensä kaikki antaa ymmärtää. Sen voin sanoa, että kyllä niille viina maistuu(maistuu minullekkin), mutta ei niitä alkoholisteiksi voi laskea, ja työttömiäkin niistä on vain pari..... En usko, että työttömyys prosentti on skiheadeilla kovinkaan paljoa suurempi kuin "tavallisilla" ihmisillä, ja se on huomattavasti alempi prosentti kuin mustalaisilla/muilla vähemmistöryhmillä. Ainakin nämä skinheadit yrittävät saada jatkuvasti töitä, mutta väitän että työnantajat eivät kovinkaan mielellään palkaa tatuoitua kaljupäätä töihin.....

Tänä päivänä on liian vähän patriotismia.
Kaikki patriootit saat rasistin leiman otsaan saman tien.

Itse 12 vuotta ulkomailla asuneena voin sanoa Aatun sanoin, että Suomi on todellakin paras meille suomalaisille. Mä rakastan tätä maata enkä todellakaan halua muuttaa täältä mihinkään perseenreikään.

Rakastakaa tekin, niin huomaatte kuinka hyvä maa tämä on :) Love comes back to you, so does :kakka:

tiesittekö että amerikan yhdysvaltojen osavaltioilla on enemmän päätösvaltaa omista asioistaan kuin euroopan unionin jäsenvaltioilla.

miettikääpä sitä.

En kyllä minäkään ymmärrä tuota suomalaisten "puhdas luonto" läppää. Sitä on kuulkaa muukin maailma täynnä. Miten voi olla pienet tulot ja korkeimmat verot, mutta silti leikkaus ym. jonot on pitkiä kuin valovuosi?

Originally posted by Taisteluahven
En kyllä minäkään ymmärrä tuota suomalaisten "puhdas luonto" läppää. Sitä on kuulkaa muukin maailma täynnä. Miten voi olla pienet tulot ja korkeimmat verot, mutta silti leikkaus ym. jonot on pitkiä kuin valovuosi?

Tuohon luonto asiaan sen verran että varmasti sitä puhdasta luontoa löytyy monesta muustakin paikasta, mutta harvassa maassa se on ihmisten ulottuvilla. Jos olet nähnyt esim. eurooppa, niin eiköhän se puhtain luonto löydy Suomesta, Ruotsista ja Norjasta, jotka myös mainostavat sitä.

Originally posted by Keisari
tiesittekö että amerikan yhdysvaltojen osavaltioilla on enemmän päätösvaltaa omista asioistaan kuin euroopan unionin jäsenvaltioilla.
ihan mielenkiinnosta, miten mitattuna? Tuskin voi esim erota liittovaltiosta tms.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom