Vorssan murre on kova.
Anna näyte.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Vorssan murre on kova.
Intistä jäi vaan mieleen kun siellä oli yks Vorssasta. Vorssassa ei ole formuloita vaan vormuloita.Anna näyte.
Viännän kuulemma levveesti kaennuuta, jos oon käynyt lähiaikoina kotona hakemassa vaikutteita. Jos taas pysyttelen poissa tuon murteen pääasialliselta vaikutusalueelta, niin puhekin normalisoituu aika äkäseen.
Ei ne kaksoiskonsonantit minultakaan tahallaan pois tipahtele, vaan pikemminkin pahimmat kulmat puheesta hioutuu huomaamatta pois, jos ympärillä ei ole aitoa Kainuun ilmapiiriä virikkeenä :D Mutta en mä toisaalta jaksa mihinkään tietoisiin murteensäilyttämisoperaatioihinkaan ryhtyä, kun ei se Kainuun kieli nyt niin kaunista/hauskaa/erikoista ole. Tai tyylipuhtaana ehkä olis, mutta mun puhetapa on vaan säälittävän laimea versio siitä ihan hillittömästä murteesta, jota esim. oma ukkini käytti.Tunnen ihmisiä, jotka puhuvat omaa murrettaan paikassa kuin paikassa. Minusta se on hienoa. Itsellenikin kävi niin, että Etelä-Suomessa asuessani murteeseen alkoi tulla pikkuhiljaa vaikutteita jotka olivat omalle murteelleni vieraita. Kun puheeseen keskittyi, oman murteen pystyi säilyttämään.
Mites toi "kajaanin murre" eroaa oulun murteesta?
Pisti silmään.Mulla oli eilen vappaapäivä,sattu helevetin mukava homma. Ajjoin auton naapurin Essaan pahki,hoippu päissään tiellä etteen. Sellane pölökkypää.
Duunissa tullee viännettyä helevetinmoista savvoo, kun se tuntuu pitävän potilaat rentoina ja naisten kanssa lepposa savo pilke silmäkulmassa on hyväksi havaittu. Muuten kyllä aika yleiskattavasti tulee puhuttua, että ei jää kenellekään epäselväksi sanomiset.:D