Mitä murretta puhut?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jcam
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Härmän murretta tuloo puhuttua pääsääntöösesti. Kännis kuulemma vaithuu useen enkuksi tai ihan puhtaaksi kirjakieleksi :D

Viännän kuulemma levveesti kaennuuta, jos oon käynyt lähiaikoina kotona hakemassa vaikutteita. Jos taas pysyttelen poissa tuon murteen pääasialliselta vaikutusalueelta, niin puhekin normalisoituu aika äkäseen.

Viännän kuulemma levveesti kaennuuta, jos oon käynyt lähiaikoina kotona hakemassa vaikutteita. Jos taas pysyttelen poissa tuon murteen pääasialliselta vaikutusalueelta, niin puhekin normalisoituu aika äkäseen.

Tunnen ihmisiä, jotka puhuvat omaa murrettaan paikassa kuin paikassa. Minusta se on hienoa. Itsellenikin kävi niin, että Etelä-Suomessa asuessani murteeseen alkoi tulla pikkuhiljaa vaikutteita jotka olivat omalle murteelleni vieraita. Kun puheeseen keskittyi, oman murteen pystyi säilyttämään.

Laittakaapa näytteitä murteestanne eli kirjoittakaa jotakin murteellanne.

Mites toi "kajaanin murre" eroaa oulun murteesta?

Rollon ja Tornion murretta sekotettuna ja sitte siihe pääle turkulaista twistiä, niin alakaa olemaan meikän kieltä muistuttavaa molotusta.

Pohojosessa puhun kuulemma turkua ja turussa pohojosta :joulu5:

Tunnen ihmisiä, jotka puhuvat omaa murrettaan paikassa kuin paikassa. Minusta se on hienoa. Itsellenikin kävi niin, että Etelä-Suomessa asuessani murteeseen alkoi tulla pikkuhiljaa vaikutteita jotka olivat omalle murteelleni vieraita. Kun puheeseen keskittyi, oman murteen pystyi säilyttämään.
Ei ne kaksoiskonsonantit minultakaan tahallaan pois tipahtele, vaan pikemminkin pahimmat kulmat puheesta hioutuu huomaamatta pois, jos ympärillä ei ole aitoa Kainuun ilmapiiriä virikkeenä :D Mutta en mä toisaalta jaksa mihinkään tietoisiin murteensäilyttämisoperaatioihinkaan ryhtyä, kun ei se Kainuun kieli nyt niin kaunista/hauskaa/erikoista ole. Tai tyylipuhtaana ehkä olis, mutta mun puhetapa on vaan säälittävän laimea versio siitä ihan hillittömästä murteesta, jota esim. oma ukkini käytti.

Lahden slangi/murre ei viel näkyny näillä ekoilla sivuilla.
Tääl kuulee sekotuksia kaikist murteist ja sit me kans digataa venyttää nää viimeset vokaalit ja lyhentää sanoi muutenki, jotkut niistä on niin vitun pitkiä ettei noil jaksa ees puhuu
"Mistä sä tulet?"
"Lahest!"

Alunperin olen itärajan tuntumasta, mutta kymmenen vuotta Lahdessa on kaivanu musta sen murteen jo pois.
Savolaiset on kovia, vielä kun juttuakin riittää niin saatanasti niin on hauska kuunnella sitä.

Jämsän murretta puhuu meitsi. Outoa, että tuollaisella muutaman kymmenentuhannen ihmisen alueella on oma murteensa :S

Jämsän murre on savolaismurretta, vaikka jämsäläiset pitävät itseään selkeästi hämäläisinä. Tarkemmin sanottuna Jämsän murre kuuluu savolaismurteiden Päijät-Hämeen ryhmään.

kainuun murteeseen taitaa tuo meikäläisen päläpätys taittua. Mulla oli eilen vappaapäivä,sattu helevetin mukava homma. Ajoin auton naapurin Esaan pahki,hoippu päissään tiellä etteen. Sellane pölökkypää. akin mainitsemat näläkä ja kylymä istuu suuhun.

Mites toi "kajaanin murre" eroaa oulun murteesta?

kyllä se eroaa jonkin verran. Oulun murre kuuluu pohjoispohjalaisiin ja kainuun murre on syntyjään savolaismurre. Ei tuo alakko nää mua ihan heti auennut mulle.. mä sanon oulussa, oululainen sannoo oulusa. Ja ne puhhuu mää ja sää :)

Duunissa tullee viännettyä helevetinmoista savvoo, kun se tuntuu pitävän potilaat rentoina ja naisten kanssa lepposa savo pilke silmäkulmassa on hyväksi havaittu. Muuten kyllä aika yleiskattavasti tulee puhuttua, että ei jää kenellekään epäselväksi sanomiset.:D

Mulla tulee kanssa duunissa vähän jotain murretta joukkoon jos juttelee asiakkaille (kotihoidossa olen siis), ja jotenkin se on luontevampaa jutella meidän mammoille niin :)

Siviilissä multa ei varsinaisesti murteita kuule. Helsingin kasvatteja, mutta en mä mitään mahdotonta slangiakaan solkkaa.
Vuosia sitten seurustelin pitkään yhden Kuopiolaisen kanssa, se puhetapa tarttui helvetin äkkiä ja siitä oli myös helvetin vaikea päästä eroon :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom