Mitä murretta puhut?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jcam
  • Aloitettu Aloitettu
Kainuun murre on täällä se alkuperäinen. Eli näläkä on välillä (sit voi syyä evväät), helevetin kylymäkin voi olla ja sitte ku reenaa on pohe ja reijjet jumissa :D Tampereen vuosista tarttui mukaa toi, noi, mää, sää jne. ja saa nähdä mitä Helsingistä tarttuu. Tietoisesti en todellakaan ala puhetyyliäni muuttamaan, eikä se kai liiemmin olekaan muuttunut, koska kovin usein saa edelleen kuulla heti suunsa avattuaan, että jaahas sä et ainakaan mistään täältä päin ole.

Aikoinaan nauroin kajaanilaiselle kaverilleni, kun se nuorena muutti Helsinkiin, niin viikon päästä se puhelimessa selitti, miten meni dösäl duuniin ja sit sporal himaan. Huoh.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Someron murrehan on hieno hämäläismurre. Eräät serkkuni ovat sieltä kotoisin, heidän kanssaan oli hauska puhua penikkana puhelimessa.

Ko mei hiihtolomal tullaa sit sinpäi ni mei Essinkaa tullaa sit ekayöseeks teil nukkuu vai kui?

Taitaa muuten kuulua ns. lounaisiin välimurteisiin, eli ennemmin Turkua kuin hämettä, vaikka toki hämäläisvaikutus on selvä.
Kielitieteellisesti Someronseudun murteet tosiaan ovat ihan oma alueensa, kuten ehkä ylläolevasta pätkästäkin voi huomata.

Vantaata. Seurasta riippuen voi pisaratartuntana jäädä hetkellisesti jotain muutakin (savoa on geeneissä), mutta Helsingistä kotoisin ja PK-seutuosastoa puhuttu kotonakin.

Duunissa tullee viännettyä helevetinmoista savvoo, kun se tuntuu pitävän potilaat rentoina ja naisten kanssa lepposa savo pilke silmäkulmassa on hyväksi havaittu. Muuten kyllä aika yleiskattavasti tulee puhuttua, että ei jää kenellekään epäselväksi sanomiset.:D

Joitakin sanoja olen puhekieleeni härskisti pöllinyt ylipohjan murteista. Joskus on itsestäni hillittömän hauskaa korvata tai-sana eli-sanalla. "Käydä häjysti" tai "raaka" ovat myös sanoja, jotka tällä seudulla aiheuttavat miellyttävästi sekaannusta.

Taitaa muuten kuulua ns. lounaisiin välimurteisiin, eli ennemmin Turkua kuin hämettä, vaikka toki hämäläisvaikutus on selvä.
Kielitieteellisesti Someronseudun murteet tosiaan ovat ihan oma alueensa, kuten ehkä ylläolevasta pätkästäkin voi huomata.

Saatat olla oikeassa! Ehkä siitä tekee mielenkiintoisen juuri se, että se on kahden murrealueen välissä. Myöhemmin nuorukaisena hykerrytti kuulla serkkujen vauhdikkaita kertomuksia someroksi.

Mei lainatti Peten mutsilt auto ja lähretti Salos käymää ja Pete ajo ni saatanast koko matka, välil perä ain karkas simmotti sivuslaidii ja kummit vaa ulvos! Vähäs sitte sen mutsi ihmetteli ku mei tulti takas ni meilt kato tippus pakari ku se jäi kii semmose petonipossuu ni jumalaut mikkä äänet siit lähti!

Lappalaisittain ja pohjanmaan murretta väännän ihan sujuvasti. Eipä tuu oikeestaan puhuttua kumpaakaan noista ellei ole tekemisissä sukulaisten kanssa jollain tavalla. Vähä aikaa ku käy sukulaisissa käymässä ni sitten taas väännetään itikoista tai jänkhästä vähän aikaa.

Oma murre on luultavasti savon sekä pohjoispohjalaisten murteiden sekoitusta, enempi jälkimmäistä. Tässä murrerajalla kun asustelee niin molempia kuulee pienissä määrin. Kumpaakaan murretta en osaa kyllä vääntää puhtaasti ja puhdasta savoa kuullessani tarvitsen itsekin melkein tulkin. :D

Oma murre on luultavasti savon sekä pohjoispohjalaisten murteiden sekoitusta, enempi jälkimmäistä. Tässä murrerajalla kun asustelee niin molempia kuulee pienissä määrin. Kumpaakaan murretta en osaa kyllä vääntää puhtaasti ja puhdasta savoa kuullessani tarvitsen itsekin melkein tulkin. :D

Onko murrealue siis jossakin Pyhäjärven korkeudella?

Tää on tätä perussuomea eli porin murretta, eikä tässä oo mun mielest yhtää mitää erikoista. Eikö se niin aina oo, että itse puhuu oikein ja muut väärin?

No eihän sitä arkikieltä mitä käyttää varsinaisesti miellä miksikään murteeksi. Jos asuisin vaikkapa pohjanmaalla pitempään niin tuskin mieltäisin enään sitä murteeksi.

Puheeni kuulostaa kuulemma pelottavan turkulaiselta :nolo: 3 vuotta Turkua takana.

Muuten ns. normaalia puhekieltä, mutta välillä tulee turkulaisia juttuja. Saatan esimerkiksi kysyä "kui?". Olen tosin yrittänyt päästä siitä eroon :D

..Poislukien Lappeenranta-Imatra -akselin etelä-karjala, joka on hermoja piinaavaa. Se voi johtua omasta murteestani, joka ei esimerkiksi taivuta minua-sanaa koskaan miuta-muotoon.

Miuta sit niin kovasti ihmetyttää, et miten siut voi tuollane häiritä :lol2:

Miuta sit niin kovasti ihmetyttää, et miten siut voi tuollane häiritä :lol2:

No en mie siusta sen tähen vähemmän pijä. Ehkä se johttuu siitä, että ku mie sanon mie ja sie sanot silläkeinon jotta miut nii kävi ahistammaan, ni miusta se kuulosttaa siltä niinku sie oisit joku meikäläine joka puhhuu päin helevettii. Ni mie luulen jotta siinä se vika on. :)

Puheeni kuulostaa kuulemma pelottavan turkulaiselta :nolo: 3 vuotta Turkua takana.

Muuten ns. normaalia puhekieltä, mutta välillä tulee turkulaisia juttuja. Saatan esimerkiksi kysyä "kui?". Olen tosin yrittänyt päästä siitä eroon :D

Joo mulla on vasta vuosi turkua takana ja välillä tulee kans toi "kui". Muuten puhun "mie" ja "sie", Kymenlaaksosta kun oon kotosin.

No en mie siusta sen tähen vähemmän pijä. Ehkä se johttuu siitä, että ku mie sanon mie ja sie sanot silläkeinon jotta miut nii kävi ahistammaan, ni miusta se kuulosttaa siltä niinku sie oisit joku meikäläine joka puhhuu päin helevettii. Ni mie luulen jotta siinä se vika on. :)

No nythä mie sen ymmärsin :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom